Taarten decoreren XVI

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:02

Mooie stapeltaart, en ook een geweldige strik gezien
Ga maar even de howto lezen ;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:04

Wat een leuke taart Esgaroth (ik zal niet weer Esgargot zeggen, goed := :') ? ). Zou het randje aan de onderkant de volgende keer wel wat dunner maken, nu is dat zo'n grote brok fondant.
Jammer dat het scheurde! Welk merk heb je? Ik heb gemerkt dat er erg veel verschil zit tussen RegalIce en Bakels. RegalIce scheurt veeeeel sneller.

Monique, prachtige taart, en wat een werk, al die Hello Kitty's _/-\o_ ! Die pareltjes op de rand vind ik echt tof, dat zag ik bij die andere taart ook, top!

Nou, hij is klaar hoor, en ik ben er eigenlijk wel HEEL trots op :o . Eerste keer strik, eerste keer onderplateau met fondant bekleed, eerste keer met Royal Icing en eerste keer met de parelmould gewerkt. Oh ja, en natuurlijk de eerste keer met mijn nieuwe Kenwood, en hij is fantastisch hoor! Ik kan gewoon heerlijk andere dingen tussendoor doen zonder 20 minuten met de handmixer in mijn handen te moeten staan.

Ok, onderste gevuld met Mona aardbei kwarktaart en een laagje verse aardbeien.
Bovenste gevuld met Mona kwarktaart citroen en een laagje lemoncurd.

Hij is wel een beetje geinspipikt van iemand van het DLT forum, maar ik vond hem zoooo leuk dat ik hem móest maken <<) .

Tadaaaaaaa <<)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rinske op 02-06-11 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Neela

Re: Taarten decoreren XVI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:11

Waaauw die is graaf

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:12

Wauw mooie taart Rinske!! Wat zijn alleen die roze dingen bij je strik?
Ik vind dat je je onderplaat super mooi hebt gedaan, subtiel met die aardbeitjes erin gedrukt.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:13

Die roze dingen zijn sliertjes fondant op een pen gerold en gedroogd, dat kun je alleen niet zo goed zien op deze foto's :) .

Thanks! Onderplaat was trouwens erg leuk om te doen, en heeeel makkelijk! Viel me echt mee!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:14

Mooie stapeltaart Rinske! Je strik is echt super! Die wil ik ook nog een keer 1 maken.

Had na je mislukt bovenlaag even jouw naam in de war gehaald met die van Trisca die haar eerste taart ging maken :o vandaar de uitleg over de prikker. Was bij jou inderdaad niet nodig. Gelukkig is je bovenlaag nu wel goed gelukt.

Monique: jij ook een erg leuke Hello Kitty stapeltaart! Leuk afgewerkt op je middelste taart ook met die strikjes en lijntjes.

Escaroth: denk dat het ook misschien een kwestie van oefenen is met fondant. Het voelt gewoon echt anders dan marsepein. Vind wel bij fondant het merk ook belangrijker dan bij fondant. Met sommige merken is het wel echt lastig om grote lappen heel te houden. Je broer vond hem vast super!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:18

@ Monique: jouw stapeltaart Hello Kitty is ook super mooi! Ik hou wel van al dat roze :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:26

Ohja, Esgaroth: welke kleur roze heb je gebruikt om je fondant te kleuren? Weet niet welke kleur je wilde als eindresultaat, maar er zijn inderdaad verschillende kleuren roze te verkrijgen, ik had eerst ook roze die lang niet zo mooi doorkleurde als die ik nu heb.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:30

Wauw, helemaal super die Woezel&Pip taart +:)+

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:09

Esgaroth, Rinske en Monique super leuke taarten +:)+ .

Hoe heb je dat onderbord gemaakt? Heb ooit eens gelezen dat dat van een plaat is gemaakt uit de bouwmarkt?????? En dat die dan bekleed is, klopt dat?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:19

Jep, klopt, zijn mdf platen, die van mij zijn alleen niet zo dik, dus dit zijn er 3 op elkaar :P . Daarop heb ik de fondant bekleed, en met een lintje erom afgewerkt :j .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:42

Monique, gave kitty taart, heb je die onderste kitty's ook zelf geboetseerd?
Rinske, hij is mooi geworden zeg, strik staat er ook heel goed op. Een bekleed onderbord maakt een taart gewoon af :)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:55

Wauw, wat een mooie taarten weer dames! Echt kunstwerkjes weer. :j <3

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:16

Net alvast fondant gekleurd voor pip cc's. Nu wachten tot de oven piept :)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:42

Had vorige week fondant met tylose gemengd voor een strik te maken, alleen is het er vorige week niet meer van gekomen :D , dus ben vandaag toch maar ff aan de slag gegaan :j .
Moet zeggen dat het super goed gaat (had de HowTo opgeslagen) *\o/*

De fondant was wel erg hard geworden := dus moest flink kneden, maar het lijkt wel of de fondant nu veel sneller weer hard word
als dat je de strik meteen maakt (nadat de fondant ca 3 uur 'rust').

Hoelang zou zo'n strik houdbaar zijn verpakt in een luchtdicht bakje?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:30

Monique1985 schreef:
Esgaroth, oke het leek heel dun, omdat ik het donkere erdoorheen zie/zag van de taart, maar dat is dan niet zo?
Bedankt voor het compliment :)

Nee dat is niet van de taart, dat is een stuk paarse marsepein dat ik over had en er doorheen gekneed had. Dus het was roze fondant met paarse marspein. Daar krijg je dus een lap vel met blauwe plekken van :D

@Rinske: het was RegalIce, voorgekleurde, want die was toen in de aanbieding. Dus zef niet gekleurd, alleen dus het paarse er doorheen gedaan. Kun je dat Bakels ook gewoon bestellen?
Je taart is trouwens echt meesterlijk geworden, echt superstrak zeg, wauw! Wat zit erin?

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:11

Wauw die Woezel en pip is echt super leuk! Ik ben bezig met mijn blond taart. Plaatje is al klaar nu de taart nog even bakken.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:32

Mijn dochtertje is ook zo gek van woezel en pip. Wat is die gaaf :))

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:34

WOW die W en P taart is zooo gaaf! Hoe heb je die sliertjes bij de strik gedaan? super zeg, daar valt mijn strik helemaal bij in het niet.
En de onderplaat, hoe heb je dat gedaan, en wat is de ondergrond?

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:24

Die Woezel & Pip is echt super lief <3

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:46

Wauw Rinske wat prachtig! Echt super mooi..

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:13

Rinske, hoeveel lussen heeft je strik trouwens, wel veel of niet? Erg mooi hoor, met zoveel lussen. Wel een ideetje voor mijn volgende strik.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:29

IngridB schreef:
Hoelang zou zo'n strik houdbaar zijn verpakt in een luchtdicht bakje?

Dat is best wel een tijd houdbaar hoor! Want als mensen een dummie maken met fondant is ie ook gewoon heel lang houdbaar :) .

Esgaroth schreef:
@Rinske: het was RegalIce, voorgekleurde, want die was toen in de aanbieding. Dus zef niet gekleurd, alleen dus het paarse er doorheen gedaan. Kun je dat Bakels ook gewoon bestellen?
Je taart is trouwens echt meesterlijk geworden, echt superstrak zeg, wauw! Wat zit erin?

Ja, ik heb de Bakels in de emmer van 5kg, gewoon te bestellen bij DLT :) .
Bovenste is gevuld met kwarktaart citroen en lemon curd, onderste is gevuld met kwarktaart aardbei en verse aardbeien :) .

Samantha_ schreef:
WOW die W en P taart is zooo gaaf! Hoe heb je die sliertjes bij de strik gedaan? super zeg, daar valt mijn strik helemaal bij in het niet.
En de onderplaat, hoe heb je dat gedaan, en wat is de ondergrond?

Bedoel je de sliertjes aan de zijkant van de lussen, of die spiraaltjes die ik ertussen heb gestoken, of die soort uiteindes die over de taart heenvallen?

De onderplaat heb ik gemaakt van fondant op MDF. Fondant iets groter dan de plaat uitrollen, cirkel uitsnijden ten grootte van de taart. Het MDF heeeeeeeeeel licht natmaken met een kwast, en dat moet echt maar HEEL weinig, want anders wordt ie zompig en klef. Taart op het MDF zetten en dan de fondant erop leggen en met de smoother gladstrijken. En dan heb ik er met patchwork cutters het aardbei patroontje in gestanst. Daarna heb ik het lintje erom gemaakt :) .

Samantha_ schreef:
Rinske, hoeveel lussen heeft je strik trouwens, wel veel of niet? Erg mooi hoor, met zoveel lussen. Wel een ideetje voor mijn volgende strik.

De onderste laag heeft 6 lussen, middelste laag heeft er 5 en de bovenste heeft er 3. Hij was net te groot om 1 lus in het midden te zetten, maar ik denk dat ik het op deze manier persoonlijk mooier vind :) .

Ik zal nog eens kijken of ik een handige tutorial kan vinden voor het bekleden van het onderplateau. Ik heb het nu uit een boek gehaald :) .

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:56

Sorry ik formuleer het wat onduidelijk.
Ik bedoel de uiteindes die over de taart vallen, dat ze zeg maar iets omhoog staan aan het uiteinde, hoe heb je dat laten drogen?
Vind de strik idd mooier met 3 lussen in t midden. Mijn strik vd week vond ik in het midden wat kaal, met 1 lus. Dus een volgende keer ga ik idd ook 2 of 3 in het midden doen!

De onderplaat, je hebt dus eerst de taart op het mdf gezet, dan het fondant met een gat erin eroverheen gelegd? Lukt dat zonder scheuren?
En welke patchwork cutter is dat?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:03

Ah ja, die dingen die eraf hangen. Nou, dat is een platte reep zeg maar, en die heb ik laten drogen op 2 pennen. Hij was eerst langer, maar ik heb hem afgesneden tussen de 2 bobbels waar de pen heeft gelegen, omdat ie anders te lang was. Maar zo lag ie eigenlijk nog mooier :j . Was dus onbedoeld :)) .

De patchwork cutter zat bij een setje met cupcake cutters van Ebay, zal even zoeken of ik die nog kan vinden.