Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:10

Watvoor schop heb je nodig dan?
Je neemt wat je lekker vind en wat in je bak past, het meeste kun je nu nog wel zaaien.
Qua voeding heb je niet veel nodig, gewone potgrond of bemestte tuinaarde is prima, evt kun je daar wat kalk of mestkorrel door mengen maar normaal gesproken is dat niet nodig.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:19

kruiden kun je als plantje zetten, spinazie kun je nog zaaien, bonen enz gewoon doen!

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:30

Oké dus: potgrond of bemeste Tuinaarde.
En spinazie vind ik wel een heel leuke idee wordt hier ook een hoop gegeten.
Wortels en radijsjes lijken me ook erg leuk.

Ik ga gewoon naar het tuincentrum en gewoon beginnen en als het mislukt dan probeer ik het gewoon opnieuw

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:50

nathalie: gewoon doen! Echt tof.

Wij hebben de radijs alleen veel te dik gezaaid en moeten dus uitdunnen. Helaas is hetgene wat ik verpoot heb aan z'n einde gekomen maar goed. Binnen een week stond het al boven de grond.

De wortel heeft er 3 weken over gedaan maar is ook echt opgekomen.

Voor ons is het ook de eerste keer (mijn ouders hadden vroeger een grote groentetuin maar dat was mijn ma haar domijn). Mislukt het, jammer dan. Gewoon leuk voor de leuk zeg maar.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:48

mijn wortel komt nog steeds niet op....
Hoe zien mini wortelplantjes eruit?
Want er groeit ook een hoop onkruid, maar ik durf niks weg te halen, omdat ik bang ben dat ik de worteltjes weghaal....

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:25

anneliesdj schreef:
Iemand nog een idee om makkelijk en goedkoop een stuk grond te verbeteren? Lees; het is nu aangestampte kale veen/zandgrond dus het moet los gemaakt worden en bemest.

Ik neem nu net even pauze van het studeren voor Bodemgeschiktheidsbeoordeling (bodemchemie, bodemfysica, rekenen aan grondwaterstanden bij verschillende gewassen), dus als je me je PBt waar je woont kan ik kijken of je grond geschikt is voor landbouw. Ik zit nu steeds aan fictieve bodems te rekenen, maar er iemand mee helpen is natuurlijk veel leuker!

Mijn studie-experiment of muntplantjes in kleigrond beter groeien dan in potgrond begint de eerste resultaten te genereren: teamgenootje en ik hadden braaf de kiemplantjes opgemeten, blijken de helft van onze metingen niet geldig te zijn omdat we aan onkruid gemeten hebben en niet aan munt := wisten wij veel, babykiemplantjes met 2 blaadjes zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit, toch? :')

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:36

meikemarieke schreef:
mijn wortel komt nog steeds niet op....
Hoe zien mini wortelplantjes eruit?
Want er groeit ook een hoop onkruid, maar ik durf niks weg te halen, omdat ik bang ben dat ik de worteltjes weghaal....

Kiemplantjes van een wortel lijken heel veel op gras:
Afbeelding
Als ze iets ouder zijn komt het echte wortelloof tevoorschijn:
http://lisahaschickens.files.wordpress. ... ef-041.jpg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:50

Wij hadden vorig jaar prachtige wortels, mooi lang, dik en recht en waren heerlijk zoet.

Nathalie25; Bonen, radijs, sla en wortel kan zowieso nog. Spinazie is meer een voor en najaarsgroente (houd niet van warm) dus die kan over een paar maanden ook nog.
Je kunt ook plantjes bij bv Welkoop of tuincentrum kopen; prei, diverse slasoorten, misschien nog bieten, boerenkool enz, kun je allemaal nu nog planten.

Bij sommige groente's moet je wel opletten dat je niet teveel in één keer zaait anders is alles in een keer oogstrijp, klassiek voorbeeld is sla. Bij bv wortelen en bonen maakt het minder uit omdat die nooit allemaal tegelijk 'rijp' zijn en bovendien gemakkelijk wat langer kunnen blijven staan.

@ Snor; ik zal je een pb sturen :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 01:45

Afbeelding en zo zien ze er later uit.

hier ook last van uitschietende radijzen.. tja warm en droog, daar doe je niets aan, of heeft iemand nog tips? kun je radijzen ook in half schaduw kweken??

spinazie staat hier zaad te schieten en ook de rucola gaat de lucht in.. lekker hoor dat warme weer :(

hier nog een schop voor je vierkante tuin. mocht je handig zijn en een oude pallet in je schuur hebben liggen, dan timmer je daar zo 1 vierkante meter uit, net zo handig ;) qua groenten en kruiden inderdaad kiezen wat jij lekker vind. niet te dik zaaien en gewoon zien wat er opkomt en wat jij leuk vind. koop geen pompoen of courgette oid want dat is te groot voor zo'n bak ;)

snor wat grappig dat jullie onkruid zaten te meten :')

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:35

anneliesdj schreef:
Je kunt ook plantjes bij bv Welkoop of tuincentrum kopen; prei, diverse slasoorten, misschien nog bieten, boerenkool enz, kun je allemaal nu nog planten.

Hebben wij ook gedaan ja, vind ik toch makkelijker dan zelf te zaaien :o Bij de kweker hier in het dorp betaal je ongeveer 10-20 cent voor kleine plantjes sla, kool etc. En €1 - 1,50 voor grotere zoals een paprika of tomatenplant. Ik vind het ideaal, haha!!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:57

Hebben gisteravond een hoop ingezaaid, oa snijbonen, bonen, prei, wortels, peultjes, erwten, broccoli. Toen was de moestuin op := zaterdag een stukje bijmaken...
Plantjes kopen is ook niet gek, maar dit jaar is het moestuinen en zien wat het gaat doen! klein stukje niet bemest, eens kijken of dat scheelt.

Lees dat snor vanalles weet over de diverse bodems, maar nog een beetje moet leren over zaailingen en onkruid :D . Grappig hoor!

Die plantjes op de foto, zien er goed uit hoor!!

Oja, framboosjes doen het intussen goed!!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:00

@Nathalie: gewoon proberen wat je lekker vindt! Even lezen op het zakje of het nu nog kan en gewoon doen! Ik weet nog dat ik vroeger al (!) altijd radijsjes zaaide. Die deden het zo mooi! Maar ja, die lust ik nu nog steeds niet, vieze dingen.... buuf was er volgens mij altijd heel blij mee...
Dit jaar dus geen radijsjes ;)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:03

Diana_mabel, wat een gave en grote tuin!!

M'n pruimenboom is in hyper-drive...ik heb pruimpjes zo groot als 'n euro munt!!

En: Gisteren de eerste radijsjes gegeten. Man wat lekker! Die dingen kun je dus gewoon blijven planten, de hele zomer lang!

De rucola heeft het niet gehaald, veel te warm. Dus die haal ik eruit en plant ....nog meer Radijsjes *\o/*

Ranna, ik heb je een pbtje gestuurd om ook wat frambozen te bietsen :)

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:41

Snor heb je nog een conclusie kunnen verbinden aan je onkruid meetgegevens? Groeit onkruid beter op klei of in potgrond? :P

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:15

Scubadoo schreef:
Snor heb je nog een conclusie kunnen verbinden aan je onkruid meetgegevens? Groeit onkruid beter op klei of in potgrond? :P

:')
Ben ook benieuwd naar de resultaten van dit onderzoek :D

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:41

Aangezien de kleigrond uit de bouwput achter het schoolgebouw komt (en dus vol zit met zaadjes van onkruid blijkbaar) groeit onkruid idd beter op kleigrond dan op potgrond :D maar dat heeft meer te maken met de aan of afwezigheid van de zaadjes ;)

Het onkruid was wel groter dan onze zielige muntplantjes trouwens.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:16

Ik wil niets afdoen aan je studie Snor maar volgens mij zit alle zwarte grond stikvol zaad.
Zou de mindere groei van onkruid in potgrond niet komen omdat die verhit wordt om zoveel mogelijk zaad te doden?

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:37

Nou ik heb net bij het tuincentrum radijs plantjes gekocht en een ardbeien plant en een framboos pla t.
Ook hèb ik wortel zaadjes en spinazie zaadjes gekocht maar las net hierboven dat ik beter even kan wachten met spinazie.
Maar mischien domme vraag van mij maar boerekool eten wij alleen in de winter.... Neem aan dat aso ik het nu plant dathet eerder oogst rijp is.

En nog een klein vraagje over de zaadjes van de wortel moet ik 1 zaadje per plekje planten of een paar per plekje?

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:08

Mijn frambozenstekjes zijn binnen en ze zien er nog hartstikke mooi fris uit.

Thanks Ranna!

Ik ga ze gauw poten.

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:09

nathalie25 schreef:
En nog een klein vraagje over de zaadjes van de wortel moet ik 1 zaadje per plekje planten of een paar per plekje?

Ik doe meestal wel een paar per plekje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:10

Nee boerenkool heeft lang nodig om te groeien, als je de komende maand plant kun je in november al heerlijk boerenkool eten. Let wel op dat van zo'n plant behoorlijk wat opbrengst komt (als je ze tenminste rupsvrij houd) dus plant ze niet te dicht op elkaar (50-50 minimaal) en al eerste probeersel zal 3-4 planten ruim voldoende zijn tenzij je een groot gezin hebt misschien.

Voor alle zaadjes geld dat je er één per plekje zet, bij radijs en wortel kun je het beste de grond eerst goed omspitten en losmaken (vooral bij wortel belangrijk), gladharken en dan met een vinger oid een lange rechte voor trekken van 2cm diep, daar leg je om de paar cm een zaadje in, nadeel is dat je dan lege stukken krijgt omdat niet alles opkomt. Je kunt ook gewoon de zaadjes in een rechte lijn strooien maar dan moet je later gaan uitdunnen omdat ze elkaar anders verdringen.
Daarna voorzichtig het geultje dichtstrijken en met een zachte broes water geven.

Maar heb jij radijs plantjes gekocht? Of radijszaad?

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:27

2 radijs plantjes en wortel zaad

De plantjes waren namelijk in de aanbieding dus ik dacht ooo leuk staat ook meteen heel schattig.
Tja het oog wil ook wat hè. Ik heb van die super schattige bordjes gekocht waar je op kan schrijven wat je in de bak hebt staan. Ja ja er gaat een moestuinwereld voor mij open haha ik wordt er heel hebberig van

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:03

Radijs plantjes? En die heb je los gekocht, per stuk?
Weet je zeker dat het radijs is?

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:38

Ja er zitten al kleine radijsjes aan stuk of 6 maar die zitten in 1 doosje. Snap je het nog?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:48

Worteltjes doe ik ook altijd in een geultje zaaien. Bonen en erwten meerdere in 1 gat (ook weer ergens gehoord dus nu maar gelijk uitgeprobeerd). Boerenkool zit (nog) niet in het assortiment