Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:48

Mwoah, er komt momenteel voldoende uit de lucht. :D

Het gaat om buitenplantjes, binnen heeft ze zo goed als niets staan. Vetplanten en cactussen, die hoeven niet zoveel. Haar buitenplanten behandel ik maar gewoon net als de mijne - afhankelijk van het weer. Gaat tot nu toe best goed. :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:48

Karin schreef:
Mwoah, er komt momenteel voldoende uit de lucht. :D

Het gaat om buitenplantjes, binnen heeft ze zo goed als niets staan. Vetplanten en cactussen, die hoeven niet zoveel. Haar buitenplanten behandel ik maar gewoon net als de mijne - afhankelijk van het weer. Gaat tot nu toe best goed. :j

Nu wel ja :D VOlgende week wordt t droger, dinsdag 27 graden!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:49

Wat een leuk topic :D Ik zelf heb geen tuin maar ik heb wel groente plantjes :D

In de vensterbank doen de rode pepers en de paprika het goed :D Zie namelijk al veel pepertjes en 2 paprika's er aan groeien!

De aardbeien en tomatenplantjes doen het ook maar niet zo heel goed. Ik denk dat die wat meer zon nodig hebben want in de vensterbank staan ze wel zonning maar vooral het laatste gedeelte van de dag.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:51

Zodra die van mij weer een plens water uit een gieter krijgen doe ik die van haar erbij. :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:03

Ik krijg eigenlijk altijd zwarte vingers ipv groene als ik in de tuin bezig ben :=

Heb ook andere planten :)) Hortensia's, wat lavendel en nog veel meer maar we willen onze nieuwe tuin nog helemaal veranderen dus koop maar niet teveel! Vind het gewoon machtig dat uit zaad een mooie plant groeit waar ook nog eens wat aan groeit (paprika, komkommer, peper) wat je gewoon op kan eten! Ha ha

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:05

Mijn moeder is gek op oa.(eenjarige)bloemetjes en tulpjes, en probeerde mij als kind daar ook enthousiast te maken, met "kijk ik heb wat bloembolletjes voor je geplant en nu moet je goed schoffelen om het netjes te houden!"
Ja duh, zodra ik uit school kwam, ging ik gelijk door naar de paarden.

Tot ik bij een vriendin in de tuin een boom vol dikke appels zag hangen, dat leek me ook wel leuk, en toen ben ik me er in gaan verdiepen.
Na het fruit ook tomaten, pompoenen, en nu ook andere groenten als courgettes en radijsjes. Ik heb de groenten vooral in grote bakken.
(inmiddels kan ik stinsplanten als sneeuwklokjes, krokussen, narcissen, hortensias, rodondendrons, gouden regen, ed. ook wel erg waarderen)

Vandaag trouwens nog een zwarte framboos gescoord&geplant. Ik ben erg benieuwd naar de vruchtjes.
Laatst bijgewerkt door missnynke op 18-07-09 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:05

Yup, ik heb ook nog een hortensia (vorig jaar van mijn moeder gekregen) en 14 chrysanten (die ik tegelijk met mijn peterselie heb gekocht). Verder nog wat plantjes die blijkbaar twee- of meerjarig zijn, restanten van vorig jaar toen ik heel voortvarend met mijn tuin aan de slag ging maar de boel uiteindelijk toch wat heb verwaarloosd. :o

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:08

missnynke schreef:
Mijn moeder is gek op oa.(eenjarige)bloemetjes en tulpjes, en probeerde mij als kind daar ook enthousiast te maken, met "kijk ik heb wat bloembolletjes voor je geplant en nu moet je goed schoffelen om het netjes te houden!"
Ja duh, zodra ik uit school kwam, ging ik gelijk door naar de paarden.

Herkenbaar. :))

Het enige wat ik leuk vond was het strooien van konijnenvoer in mijn 'tuintje' van een halve meter bij een halve meter. Daar kwamen dan allemaal grassen en veldbloemen op én ik had er weinig omkijken naar. Ik heb een paar jaar terug twee potjes gemengd zaad bij de Lidl ofzo gekocht met hetzelfde doel, maar ik vergeet ze ieder jaar uit te strooien. Volgend jaar maar weer een poging doen en dan op tijd.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:09

Ik heb overigens wel verschillende planten in potten staan : Hortensia, vlijtige liesjes etc.
Dat gaat prima, Alleen mijn grasveld is drama :+

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:11

Ik had veel zevenblad(?) tussen mijn hortensias, heb dat er allemaal uitgetrokken, nu worteldoek eroverheen en straks rankende bosaardbeien erin;-)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:15

De tuin bij dit huis (1.5 jaar geleden gekocht) was bijna alleen tegels en een uitgegroeide ligusterhaar....de voortuin was alleen een pad met verknipte heester:

Afbeelding

Vreselijk dus! Alles wat er op die foto stond is er nu uit :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:17

Oooooh... daar is mijn tuin een modeltuin bij. :))

Wel een uitdaging om van zo'n puinzooi een leuke tuin te maken. :j

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:18

Ik zal morgen (als het droog is) eens foto's maken van mijn dramatuin :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:26

Karin schreef:
Oooooh... daar is mijn tuin een modeltuin bij. :))

Wel een uitdaging om van zo'n puinzooi een leuke tuin te maken. :j

Jazeker! Maar ik speel wel een beetje 'vals' want ik ben van beroep tuin-en landschapsontwerper :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:29

Haha, dan vind je het waarschijnlijk nog leuk ook om van zo'n puinbak een mooie tuin te maken. :))

Om een idee te geven van mijn tuin: ik heb er vorige week eentje gemaakt toen het zo regende (vrijdag was dat volgens mij).

Afbeelding

Links staat nog een rekje met daarop mijn aardbeienplant. De tomaten in pot had mijn moeder tijdens mijn vakantie onder het afdak (balkon bovenbuurvrouw) gezet omdat ze van dat rekje waren gevallen. Je ziet nog een stukje picknicktafel, daarachter zit de schutting met daarvoor een langwerpige bak met chrysanten en eentje met peterselie. De tomaten tegen de muur en de bosaardbeitjes bevinden zich om de hoek van de regenpijp tegen de muur. En het muurtje op de foto is het halfhoge muurtje met daarachter de kerstboom en 'wat je niet ziet is er niet'. :))

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:45

Hey wat een gezellig topicik kom me ook even aanmelden. Ik heb op mijn balkon van alles in potten en bakken staan, we hebben ook een tuin maar daar ligt alleen grind. Ik heb nu staan:
* kleine snack tomaatjes
* aardbeien
* snack komkommers (kleintjes)
* frambozen
* andijvie
* snijsla
* thijm
* rozemarijn
* munt
* bieslook
* dragon
* koriander
* peterselie
* citroenbassilicum.
Het ziet er erg gezellig uit bij mij, slaat mooi aan allemaal. Ik moet alleen heel voorzichtig zijn met mijn vraatzuchtige konijn, dat heeft mij vorig jaar mijn frambozen gekost ;). De andijvie kweek ik speciaal voor hem in een balkonbak, werkt ontzettend goed had ik niet verwacht.
Ga dit zeker volgen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:50

Karin schreef:
Haha, dan vind je het waarschijnlijk nog leuk ook om van zo'n puinbak een mooie tuin te maken. :))

Om een idee te geven van mijn tuin: ik heb er vorige week eentje gemaakt toen het zo regende (vrijdag was dat volgens mij).

knip: foto

Links staat nog een rekje met daarop mijn aardbeienplant. De tomaten in pot had mijn moeder tijdens mijn vakantie onder het afdak (balkon bovenbuurvrouw) gezet omdat ze van dat rekje waren gevallen. Je ziet nog een stukje picknicktafel, daarachter zit de schutting met daarvoor een langwerpige bak met chrysanten en eentje met peterselie. De tomaten tegen de muur en de bosaardbeitjes bevinden zich om de hoek van de regenpijp tegen de muur. En het muurtje op de foto is het halfhoge muurtje met daarachter de kerstboom en 'wat je niet ziet is er niet'. :))

Oooo, dat is een hele leuke tuin vergeleken met die van mij :D

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:56

leuk joh al die tuin ideen, hier zijn we een aardig verwilderde tuin, in etappe's aan het reorganiseren, binnenkort gaan we het gevecht aan om de, vreselijk woekerende, bamboe eruit te halen.

Wat ik wel heel leuk vind is jonge vlinderplantjes opkweken, het zijn hopelijk allemaal witte exemplaren, als er nu 1 goed aanslaat gaat de moederplant eruit (staat op de verkeerde plek en is heel verkeerd gesnoeid in het verleden)

We hebben ook een border aardbeien, maar dat is dit jaar flut. We hebben ook frambozen geplant dit jaar, maar die hebben we niet durven eten omdat we met gif een bijen nest hebben moeten verdelgen (helaas voor de bijen, maar ze zaten in een spouwmuur vlak bij onze schuifpui) We hebben ook een peren boom, laatst heb ik staan tellen ...ben gestopt bij 80, daar waar er vorig jaar 5 aanhingen :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:58

LovingTweety schreef:
Oooo, dat is een hele leuke tuin vergeleken met die van mij :D

Alles is relatief hè. :P

Maar ik ben iig zooooo blij met mijn picknicktafel! Een van de eerste dingen die ik aanschafte toen ik er kwam wonen. :D

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:59

Ja dat geloof ik!!

Zo wil ik stiekem een schommelbank, die vind ik altijd heerlijk om op te zitten. Als ik ooit een mooie tuin heb ga ik die kopen :D

Havanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:00

@rijoyco
ja ik ben wel een echte tuin liefhebber; vooral planten stekken of zaadjes oogsten en dan het volgende jaar weer planten en kijken of het aanslaat...
dit jaar zijn alleen de klaprozen en zonnebloemen een beetje op hol geslagen zoveel en groot..

mijn ouder vragen zich juist af waar die groene vingers vandaan komen want zij hebben juist echt een schoolpleintuintje.. :D

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:58

Wie van jullie heeft een kas staan?
Dat lijkt mij ook erg leuk, voor komkommers, perzikken, meloenen ed.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:05

Ik hoef iig vandaag de tuin van de buurvrouw niet in. Het komt hier momenteel met de spreekwoordelijke bakken tegelijk uit de lucht. :Y)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:47

Hier schijnt heerlijk het zonnetje, het waait wel. Heb voor de zekerheid mijn plantjes toch een beetje water gegeven.

Heb nu al een soort kleine groene cherrytomaat hangen :D Ik dacht dat ik alleen allemaal kleintjes heb maar er dus 1 grote tussen zitten :D Helemaal blij!!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:51

Ik zal de laatste zijn die beweert groene danwel zwarte vingers te hebben maar doe mijn best sinds ik een, voor mij, leuke manier van tuinieren heb gevonden á la permacultuur.
Een eetbare tuin om je huis dus met weinig werk qua onkruid wieden e.d.

Ik vond een tuin altijd wel leuk maar niet het werk wat er bij kwam kijken tot ik van permacultuur hoorde. Das een beetje lui tuinieren :o

Niet het 1e jaar trouwens want het gras moet er nog voor een deel uit en veel niet-eetbare planten wil ik aan de straat hebben staan.
Gisteren nog met een struik aan het worstelen geweest om eruit te krijgen, heb er nog spierpijn van.

De moestuin is ook niet geheel onkruidvrij en onberispelijk maar ook op dezelfde manier aangelegd en ik hou het redelijk bij. Narigheid van deze tijd van het jaar is wel dat je met mooi weer amper naar buiten kunt vanwege de dazen.

Ik ben wel in de gelukkige omstandigheid dat mijn man een kleine halfronde kas voor me heeft gezet. Daar kweek ik bijna alles in op en de tomaten, komkommers en paprika's blijven daar ook in staan.