de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:24

Sucker snaps kan dit en eigenlijk lekkerder dan gewone erwten alleen geen hoge opbrengst.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:32

Leuk amber! Die ruimte kun je aardig wat op verbouwen!

Pompoen laten klimmen kan prima inderdaad, ik zou dan voor een soort kiezen die niet te groot wordt.

Ik heb ook de laatste 2 bakken opgevuld met de lagen hout/takjes/blad/compost/potgrond. Ik begin echt spieren te kweken, wat een werk :+ Eerder deze week al knoflook gepoot en radijzen gezaaid in 1 van de bakken *\o/*

Zaailingen van de tomaten, zonnebloemen, bosuien en pompoenen gaan mooi, de jalapeno en Zuid Afrikaanse look laat nog even op zich wachten. Aardbeienplantjes worden over 2 weken geleverd, 4 verschillende rassen.

Deze muppets zijn inmiddels 2 weken oud en doen het erg goed <3

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:36

Mijn hen wil niet broeds worden. -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:46

De mijne begon met broedse neigingen half april tot half mei uitgaande van uitgekomen eitjes rond 10 mei en vorig jaar een maand later. Het is nog te koud en niet genoeg voedsel qua insecten om kuikens te voeren. Vermoed dat je nog een dikke maand geduld moet hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:51

Ze liep vanmiddag wel te gillen. En niet gewoon schetteren, maar echt te gillen dus verwacht binnenkort dat de andere hennen met een boog om haar heen gaan lopen. :')

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:55

MarlindeRooz schreef:
Mag ik hier ook meepraten?

Zometeen hebben we een eigen tuin op het westen. Dus ben me aan het inlezen op een moestuin. Wat ik sowieso wil is rucola, aardbeien en courgette. En heb al peterselie, bieslook, thijm en basilicum gezaaid in een mini kas. Heb helaas nu niet de ruimte om meer op te kweken in mijn 27m2 studio. :P

Ik wil denk ik 3 moestuinbakken gebruiken ivm dat de tuin eerst opgeknapt moet worden voordat ik er zand kan gaan storten etc. Iemand daar ervaring mee?

Wat leuk dat je straks een tuin hebt.
Wil je moestuinbakken op stenen? Of wel op grond?
Novastar schreef:
Hoi allemaal,
Ik lees vooral mee en heb hier al zóveel goede ideeën opgedaan. Dank je wel daarvoor!

Nu heb ik zelf even een vraagje…
In mijn bakje champignons zat een klein “bundeltje” met wat aarde, een beetje schimmel en een paar piepkleine paddenstoelen.
Kan ik dit op één of andere manier nog laten groeien?

[ [url=m/pZyfS1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jb5u24.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen idee, nog nooit zelf champignons gekweekt.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 00:12

black_kelpie schreef:
Leuk amber! Die ruimte kun je aardig wat op verbouwen!

Pompoen laten klimmen kan prima inderdaad, ik zou dan voor een soort kiezen die niet te groot wordt.

Ik heb ook de laatste 2 bakken opgevuld met de lagen hout/takjes/blad/compost/potgrond. Ik begin echt spieren te kweken, wat een werk :+ Eerder deze week al knoflook gepoot en radijzen gezaaid in 1 van de bakken *\o/*

Zaailingen van de tomaten, zonnebloemen, bosuien en pompoenen gaan mooi, de jalapeno en Zuid Afrikaanse look laat nog even op zich wachten. Aardbeienplantjes worden over 2 weken geleverd, 4 verschillende rassen.

Deze muppets zijn inmiddels 2 weken oud en doen het erg goed <3

[ [url=m/2B9Won.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb pompoen Fictor. Niet heel groot. Pompoenen van een kilo ongeveer, lees ik op internet.

Wat een dropjes, je kuikentjes.
Ik moest even goed kijken bij die linker. Het lijkt wel of hij twee kopjes heeft :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 00:33

Marcella schreef:
Mijn hen wil niet broeds worden. -O-

Ik had beide Cemani echt hartstikke broeds, gekke beesten :+

amber15 schreef:
Ik heb pompoen Fictor. Niet heel groot. Pompoenen van een kilo ongeveer, lees ik op internet.

Wat een dropjes, je kuikentjes.
Ik moest even goed kijken bij die linker. Het lijkt wel of hij twee kopjes heeft :')

Leuk pompoentje! Lijkt me prima geschikt om te laten klimmen.

Ik heb dit jaar de Potimarron Français, die lijkt op die van jou, en White Cloud, daar ben ik erg benieuwd naar!

Afbeelding

Het kuiken met de 2 kopjes heeft ook nog een extra snavel :')

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 00:44

Die witte pompoenen zijn ook leuk.
Zoveel te proberen nog :D

black_kelpie schreef:
Het kuiken met de 2 kopjes heeft ook nog een extra snavel :')

Haha inderdaad, bijzonder ras :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:26

Ik heb vorig jaar de pompoen tegen een bouwhek laten groeien. Dat bouwhek stond schuin tegen een wand aan. Werkt prima omdat de plant zich makkelijk vast kan grijpen en het hek het gewicht van de pompoenen ook goed aan kan. Ik denk dat de meeste rozenbogen moeite zullen hebben met het gewicht.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 17:54

Hier gaat ie lekker! *\o/* De bakken zijn af, dus het groeien kan wat mij betreft beginnen. Alleen het stukje grond voor de pompoenen moet nog verbeterd worden, dat is nog puur zand.

Volgende puntje op de agenda is de schuur, daar komt Zweeds rabat tegenaan en als dat klaar is dan kan de tijdelijke omheining vervangen worden door een fatsoenlijke :j

De upload heeft er geen zin in dus foto's komen een andere keer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 17:56

Mijn tuin is vanmorgen gefreesd dankzij mijn overbuurman die geholpen heeft. Maar zit er serieus over te denken om te stoppen vanwege mijn rug en nek. Trek het eigenlijk niet meer.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:29

Marcella schreef:
Mijn tuin is vanmorgen gefreesd dankzij mijn overbuurman die geholpen heeft. Maar zit er serieus over te denken om te stoppen vanwege mijn rug en nek. Trek het eigenlijk niet meer.

Wat jammer dat het niet meer gaat :(

Hier zijn de meeste geplante sugar snaps en peulen boven de grond

De bieten willen alleen niet opkomen... Hebben meestal niet zo lang nodig om te ontkiemen

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 19:48

Wat vervelend Marcella! :( Is het een idee om wat bakken aan te schaffen die je hoger kan zetten?

Mijn wortels en uien zijn buiten nog niet opgekomen, ik ben heel ongeduldig :') tis nu ongeveer 2 weken geleden gezaaid maar mijn kat heeft zich natuurlijk ook uitgeleefd dus ben bang dat het daardoor misschien niet zo goed gaat, ookal duurt het voor wortels en uien wel wat langer om op te komen. Had ook uien binnen gezaaid, die zijn allemaal wel mooi opgekomen dus die kan ik ook nog uitplanten :D Wil zo graag dat de uien goed gaan want ik hou zo van uien eten :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 19:57

Lunameyza schreef:
Wat vervelend Marcella! :( Is het een idee om wat bakken aan te schaffen die je hoger kan zetten?

Mijn wortels en uien zijn buiten nog niet opgekomen, ik ben heel ongeduldig :') tis nu ongeveer 2 weken geleden gezaaid maar mijn kat heeft zich natuurlijk ook uitgeleefd dus ben bang dat het daardoor misschien niet zo goed gaat, ookal duurt het voor wortels en uien wel wat langer om op te komen. Had ook uien binnen gezaaid, die zijn allemaal wel mooi opgekomen dus die kan ik ook nog uitplanten :D Wil zo graag dat de uien goed gaan want ik hou zo van uien eten :')

Wortels hebben wel 2/3 weken nodig ;) nog een weekje doorzetten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:33

Heb ik geen financiële ruimte voor.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 15:11

Hier komen de eerste wortels, 6-3 gezaaid

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:31

Heb net ook wortel gezaaid. Probleem dat wij heel veel last van kweekgras hebben, dus het is nauwelijks te onderscheiden van de zaailingen :')

De grond is hier echt meeega droog (zandgrond) en loopt ook schuin af. Wat kan ik hier aan doen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:56

Compost toevoegen.

Mogelijk komen mij lichamelijke problemen door B12 tekort.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:29

Mijn Loganberry stekje die ik vorig jaar geplant heb, krijgt bloemen! :D Zo blij, had verwacht dat dat nog wel een paar jaar zou duren :D
Afbeelding

En een paar van mijn sugar snaps beginnen ook bloemknoppen te krijgen, terwijl de planten zelf nog maar 10cm zijn :')
Afbeelding

Ik ben blij :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:31

Voorjaar. <3

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:53

Heerlijk om jullie foto’s allemaal te zien!

Hier is de kogel door de kerk qua verhuizing, eind mei gaat het gebeuren, dus wie weet stop ik dan nog wat in de grond!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:16

spottedponie schreef:
Heerlijk om jullie foto’s allemaal te zien!

Hier is de kogel door de kerk qua verhuizing, eind mei gaat het gebeuren, dus wie weet stop ik dan nog wat in de grond!

Klinkt als een leuk vooruitzicht! En anders kun je nog altijd in het naseizoen bijvoorbeeld knoflook in de grond stoppen :D

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:17

Hier komen ook de eerste sprietjes boven de grond. <3

Vandaag heb ik aardbeienplantjes gekocht. Ik laat ze nog even in de kas staan tot de kans op vorst minder is.

Marcella, het zou fijn zijn als dat de oorzaak van je problemen zou zijn. B12 tekort is voor zover ik weet redelijk simpel op te lossen met injecties.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:21

Hier staan de aardbeienplanten jaar rond buiten, maar als je ze net uit de warme winkel hebt gekocht zou ik ze ook langzaam laten wennen

Marcella ik hoop dat je weer kunt moestuinieren als je dan B12 extra krijgt