De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dungen

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:07

Ik heb toch nachtslakken die gek zijn op rabarber.. Heb er nu een koperen leiding omheen liggen. :=

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:12

LhinnOlijf schreef:
Hier hebben de naaktslakjes 1 courgette stek opgevroten. Nu heb ik er nog eentje over ... zo niet eerlijk. Gelukkig staat de overgebleven stek weer binnen. Er waren al blaadje kapot gegeten >;)

De bonen (sla, stam, pronk en nog een onbekende), erwten en zonnebloemen staan al buiten. Tot nu toe gaat het goed. Ik had binnenshuis last van parkieten die mijn zaaigoed lekker vonden. Zo zijn afgelopen week al mijn bietjes en snijbiet to be vermoord :=
Dus nu maar opnieuw gezaaid en de daders houd ik nu scherp in de gaten.

Ik weet niet waar je woont, maar al mijn courgettes zijn uitgekomen. Heb nu zo'n 20 plantjes. Ik kan er best wat van missen :')

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:15

Afbeelding

Kan ik deze dit weekend verpotten of beter nog een weekje wachten?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:21

8nnemiek: blauwe regen is echt mooi!

Zojuist even de zaadschijven met kruiden in potjes gedaan, ben bnieuwd of dat gaat lukken.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:01

Kom ook even binnen vallen :) Niet heel groene vingers, maar al doende leert men.

Heb in januari een aantal tomaten gezaaid die nu wat groter worden. Een Bloody Butcher en een mixje Heirloom - geen idee wat voor soorten dat zijn, zie ik vanzelf wel. Had ze met het mooie weer al een paar volle dagen buiten gezet, maar zo in de zon bleek toch iets te veel voor de tomaatjes (bladeren wit -- verschroeid?) dus ik heb ze maar weer binnen staan nu. En voor de zekerheid wat extra gezaaid.
Had vorig jaar phytophtora dus ga dit jaar proberen ze uit de regen te houden.

Afbeelding

Afbeelding
(op de achtergrond mijn stukje tuin met lenteuitjes, dalkruid, munt, bieslook en een stukje kruisbes zichtbaar).

3 scherpe pepertjes - verschillende scherptes - doen het goed in de vensterbank.
De granaatappel binnen gaat ook goed (op mijn nichtjes trouwdag gezaaid - dus als die nog iets groter is krijgt ze die mee), en de granaatappel buiten in de tuin staat is de 'winter' ook prima doorgekomen en begint weer uit te lopen.

Afbeelding

De kruisbes en zwarte bes hebben ook al blaadjes. Vlierbes en peer ook.

Verder staat er een aantal citrusbomen nu nog binnen.

Ik heb 1 mandarijn (die na de verpot actie alle bladeren liet vallen en alleen nog maar houten takjes was.. Flink alle dode hout weggesnoeid tot er alleen een stam over was, en hij heeft nu gelukkig weer 1 nieuw takje! (op het goede deel van de stam!).

Afbeelding

Verder een calamondino, een kleine Meyer lemon (op Ebay gekocht , uit de UK - ziet er prima uit en heeft al zo'n 15 bloesems. Gaat heerlijk ruiken straks dus, en ik hoop dat er wat fruit aan komt.)

Heb 2 gewone citroenbomen.

Afbeelding

En 1 ?boom van ongeveer 1.20m hoog die ik 2 jaar geleden gezaaid heb zonder briefje erbij..ik gok dat dat ook een citroen is, maar het kan ook een sinaasappel zijn. Omdat het van zaad is, is het nog even afwachten of er wat eetbaars aankomt of wat heel zuurs. Als het van fruit van een geënte boom komt is het niet altijd 'true to seed'. Maar mijn boompje heeft weinig stekels dus lijkt me wel OK (die onderstam is volgens mij altijd trifoliatus nogwat - en die heeft een heleboel stekels en is veel compacter dan wat ik heb..).

Heb mijn bougainville en 1 van de citroenen gestekt - leeft alletwee nog, hoop dat het wortelschiet.

Afbeelding

Ik heb vorig jaar gemberwortel en een avocadopit geplant. De gember heeft 3 groene sprieten boven de grond, en de avocado is al bijna 1 m hoog en staat inmiddels in een wat grotere pot. Olijfboompje in het midden is geloof ik dood, die er achter heeft al veel bloemknopjes.

Afbeelding

Heb de ijsbergsla net binnen gezaaid, en de aardbei planten en sugarsnaps buiten gezet/gezaaid.
De afrikaantjes die ik boven op de wortels gezaaid heb (schijnt aaltjes tegen te gaan) komen ook al op.

Na ijsheiligen nog tuinkruiden en twee soorten pompoen zaaien, en een boel klimmers en bloemen voor de bijen (en misschien nog wat extra tomaten), en dan wachten maar :). Misschien koop ik er nog een pitloze druif bij...

Geen last van slakken gelukkig.. Wel varenrouwmugjes binnen gehad deze winter - ellendige rotbeesten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:24

Zo, dat noem ik toch behoorlijk groene vingers :D wat een hoop mooie planten heb je! Citroenbomen zijn gaaf :D hoe heb je ze gestekt? Gewoon van hout, of van jonge takjes?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:28

Citroen van een niet al te jong takje geprobeerd met deze instructies er naast.

Nog even een paar weken wachten voor ik weet of het gelukt is. Zo niet dan doe ik nog een poging tot de boom geen snoeibare takjes meer over heeft (is aardig snel, heeft een poosje te weinig water gehad...oeps).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:46

Handig filmpje! Dan ga ik ook maar eens kijken of mijn citroen nog een snoeibaar takje over heeft :D ze hadden em bij de winkel al vrij kort teruggesnoeid helaas.
Heb je er al veel citroenen aan gehad? We hadden er vroeger een van bijna 2 meter, en die hing zomer en winter vol! :9

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:57

Vandaag toch al de eerste paar potjes jam van eigen rabarber kunnen maken, dat spul gaat momenteel zo hard, lekker *\o/*

En 2 weken geleden plantgoed van groene asperge op de kop kunnen tikken, daar is er eentje ook al van aan het uitlopen. Proberen we gewoon eens of dat lukt, is niet de gemakkelijkste groente.

Alles is veel vroeger dit jaar :D
Kruiden lopen al uit, de snijbiet van vorig jaar is terug aan het uitlopen (vind ik niet erg)
En van de week aardperen kunnen scoren in de supermarkt, een deel gaan we morgen eten, en een deel had een soort van uitlopers, die heb ik eens in mijn bakken gezet, kijken wat dat gaat doen.

Verder vandaag toch maar al optimistisch een rijtje sla en bonen gezaaid, ook al is dat veel te vroeg, mocht het weer zo blijven kon dat zo maar eens lukken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:05

Lijkt me ook leuk idd, asperges :j maar die moeten 3 jaar staan voordat je kan steken, toch?

Sla kon al wel eerder worden gezaaid toch? Dat kan wel wat vorst hebben. Ik heb toevallig gisteren een aantal slaplantjes uitgeplant, allemaal verschillende soorten van pmarena gekregen, erg leuk al die verschillende kleurtjes :D

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:10

Ik heb vandaag buiten munt gezaaid. Hopelijk komt er wat uit :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:11

Asperges hebben id. tijd nodig, het eerste jaar beter niks steken, vanaf het 2e jaar kan wel, maar beter niet te veel, en vanaf het 3e jaar kun je oogsten.
Normaal zaai je dat, maar nu had ik al een soort van wortelstekjes kunnen krijgen, daarmee heb je al een jaar gespaard zo te zeggen.

En dan zouden ze 10 tot 15 jaar moeten kunnen blijven staan.
Ik ga het gewoon proberen, lukt het niet jammer dan.

Dan heb je nog altijd mooi groen voor tussen de snijbloemen :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:12

muntdrop schreef:

Haha, hopelijk heb je het in een pot gezet, anders kom je straks om in de munt.
Als er iets is wat woekert, de bamboe onder de kruiden :+

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:14

Sassy schreef:
muntdrop schreef:

Haha, hopelijk heb je het in een pot gezet, anders kom je straks om in de munt.
Als er iets is wat woekert, de bamboe onder de kruiden :+

Haha gelukkig wel :+ ik hoorde ook dat munt heel moeilijk doodgaat. Dus stiekem ga ik er wel vanuit dat het gaat lukken :Y)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:21

Ik wou net zeggen, munt komt wel op ja.. (staat hier in de grond.. niet weg te krijgen..lust het zelf niet maar paps drinkt er thee van).

Ik heb nog niet helemaal uitgevonden hoe de citrus het 'blijst' is - hij bloeit goed, maar laat alle mini vructhjes spontaan vallen als ik hem bij kouder weer weer binnen heb.. De boom waar al 2 citroenen aan zaten toen ik hem kreeg heeft de 2 nu grotere citroenen nog wel steeds. Calamondino bloeit en zet wel prima fruit (alleen zijn die minder goed te eten -wacht nu tot er genoeg aan zit om een potje jam te maken, of ik doe het sap in wat heet water met suiker, ook lekker!). Die staat naast de citroen dus je zou toch denken dat het qua omstandigheden dan wel goed is? Hoop ook dat mijn mandarijn flink takken aan gaat maken, lekker mandarijntjes eten volgend jaar!

Succes met je stekje! Ik heb een takje gedaan dat een paar maanden geleden omhoog gekomen is (en die me totaal verkeerd uitkwam als lange uitloper op die plek).

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:58

Wij hebben 3 jaar geleden asperges gezaaid, maar die gaan nog niet echt fanatiek. Ik denk dat ik ze dit jaar nog en extra jaar de tijd geef om te groeien.

Vandaag bloemkool, broccoli en pompoen in de kas gezaaid. Een beetje veel, maar als niet alles opkomt heb ik alsnog genoeg en anders kunnen we lekker uit gaan delen.
Altijd leuk!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:47

Ik had vorig jaar munt gezaaid, in een vrij ruime pot gezet, gezellig naast de citroenmelisse. De citroenmelisse begint mooi te groeien, maar de munt doet nauwelijks iets? Zag wel eerst beetje blad... Nu nog nauwelijks groen... Uitgedroogd ofzo? Nou ja, ik had nog niet echt een lekker recept met munt gevonden... Vind het wel een mooi plantje verder en las dat konijnen het ook mogen, dus dat leek ook een optie als extraatje voor ze af en toe. :p

Ook weer poging gedaan om eens kaneelbasilicum in de tuin te hebben dit jaar. Twee keer eerder gezaaid en het is nauwelijks wat geworden... Ik ben benieuwd.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:50

heel mijn kas staat bijna vol met calendula en afrikaantjes. had erg veel gezaaid, en daarna verspeend in de kas. Morgen mijn mooie tomaten, paprika en peter peper plantjes en de courgette, uschi kuri en komkommer planten in de kas zetten. Wat afrikaantjes en calendula overplanten en nog wat zaaien. De peultjes moet ik ook overpoten maar waar dat is een groot probleem hahaha morgen wat zaden mixen en in de voor tuin randen strooien hoop op een mooi resultaat, maar zal daar eerst moeten wieden. Morgen zal ik een paar foto's maken en hier plaatsen.

Aangezien ik gek ben van mango's ga ik dat ook maar eens proberen om die te zaaien. Maarja las daar ook wel een paar moeilijke dingen over dat die bestraald worden.... Jakkie wist ik niet, begin die toch dan minder te vinden denk ik. koop altijd van die eetrijpe bij appie.

verder ook nog wat kruiden zaaien. Maar eerst de planten morgen naar de kas brengen en planten, en kijken of ik een of twee kuikentjes heb morgen. hoorde vandaag er al een piepen en tikken tegen de schil..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 01:51

highwaykind schreef:
Kom ook even binnen vallen :) Niet heel groene vingers, maar al doende leert men.

Heb in januari een aantal tomaten gezaaid die nu wat groter worden. Een Bloody Butcher en een mixje Heirloom - geen idee wat voor soorten dat zijn, zie ik vanzelf wel. Had ze met het mooie weer al een paar volle dagen buiten gezet, maar zo in de zon bleek toch iets te veel voor de tomaatjes (bladeren wit -- verschroeid?) dus ik heb ze maar weer binnen staan nu. En voor de zekerheid wat extra gezaaid.
Had vorig jaar phytophtora dus ga dit jaar proberen ze uit de regen te houden.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
(op de achtergrond mijn stukje tuin met lenteuitjes, dalkruid, munt, bieslook en een stukje kruisbes zichtbaar).

3 scherpe pepertjes - verschillende scherptes - doen het goed in de vensterbank.
De granaatappel binnen gaat ook goed (op mijn nichtjes trouwdag gezaaid - dus als die nog iets groter is krijgt ze die mee), en de granaatappel buiten in de tuin staat is de 'winter' ook prima doorgekomen en begint weer uit te lopen.

[ Afbeelding ]

De kruisbes en zwarte bes hebben ook al blaadjes. Vlierbes en peer ook.

Verder staat er een aantal citrusbomen nu nog binnen.

Ik heb 1 mandarijn (die na de verpot actie alle bladeren liet vallen en alleen nog maar houten takjes was.. Flink alle dode hout weggesnoeid tot er alleen een stam over was, en hij heeft nu gelukkig weer 1 nieuw takje! (op het goede deel van de stam!).

[ Afbeelding ]

Verder een calamondino, een kleine Meyer lemon (op Ebay gekocht , uit de UK - ziet er prima uit en heeft al zo'n 15 bloesems. Gaat heerlijk ruiken straks dus, en ik hoop dat er wat fruit aan komt.)

Heb 2 gewone citroenbomen.

[ Afbeelding ]

En 1 ?boom van ongeveer 1.20m hoog die ik 2 jaar geleden gezaaid heb zonder briefje erbij..ik gok dat dat ook een citroen is, maar het kan ook een sinaasappel zijn. Omdat het van zaad is, is het nog even afwachten of er wat eetbaars aankomt of wat heel zuurs. Als het van fruit van een geënte boom komt is het niet altijd 'true to seed'. Maar mijn boompje heeft weinig stekels dus lijkt me wel OK (die onderstam is volgens mij altijd trifoliatus nogwat - en die heeft een heleboel stekels en is veel compacter dan wat ik heb..).

Heb mijn bougainville en 1 van de citroenen gestekt - leeft alletwee nog, hoop dat het wortelschiet.

[ Afbeelding ]

Ik heb vorig jaar gemberwortel en een avocadopit geplant. De gember heeft 3 groene sprieten boven de grond, en de avocado is al bijna 1 m hoog en staat inmiddels in een wat grotere pot. Olijfboompje in het midden is geloof ik dood, die er achter heeft al veel bloemknopjes.

[ Afbeelding ]

Heb de ijsbergsla net binnen gezaaid, en de aardbei planten en sugarsnaps buiten gezet/gezaaid.
De afrikaantjes die ik boven op de wortels gezaaid heb (schijnt aaltjes tegen te gaan) komen ook al op.

Na ijsheiligen nog tuinkruiden en twee soorten pompoen zaaien, en een boel klimmers en bloemen voor de bijen (en misschien nog wat extra tomaten), en dan wachten maar :). Misschien koop ik er nog een pitloze druif bij...

Geen last van slakken gelukkig.. Wel varenrouwmugjes binnen gehad deze winter - ellendige rotbeesten.

Olijfboom duurt nog even voor die blad vormt. Je zou kunnen kijken door met je nagel op de stam een beetje weg te krabben. Als het groen is doet die het nog. Olijf is nog vroeg voor blad nu

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:46

Voor het geval dat het al genoemd is sorry; kreeg het niet zo snel gescand door alle berichten ;) , maar volgende week zaterdag zijn er blijkbaar fruitboompjes in de aanbieding bij de Aldi. Ik zag gisteren de lichting van 2013 in bloei staan: hele mooi boompjes... tip voor de liefhebbers...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:37

Donderdag is er bij de lidl een plantendag met ook een aantal fruitboompjes en groenteplantjes, misschien ook leuk om eens te gaan kijken :D ik heb zelf vooral nog wat perkbloemen nodig..

Pfoe is het bij jullie ook al lang zo droog? Elke keer voorspellen ze weer regen, en valt er niet meer dan een paar druppels.. Ik hoop dat het vandaag eens écht gaat regenen! Ben al wekenlang met water aan t slepen en aan t sproeien..

Ik de kas groeit alles super :D
Afbeelding

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:47

Wat heb je in die mini bakjes onderin zitten? :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:13

Ik ben nog steeds bezig de zaadjes in de volle grond diezelfde grond uit te kijken. :D

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:17

Zo jullie zijn al vroeg aan het zaaien geweest!
Ik heb vorige week paprika, tomaat, komkommer, suikermais en pompoen op de vensterbank gezaaid/gezet en ben nu in gespannen afwachting van de opkomst. Ik had vorig jaar een extreem oerwoud in de vensterbank en toen kon er nog niks naar buiten. Vandaar dat ik nu heb gewacht tot 8 weken voor de ijsheiligen in de hoop dat het zo beter gaat.
Daarna blijft er wat bij mij buiten en gaat de rest naar de kas/land van mijn schoonvader.

Rucula en sla komen al leuk op in de bak buiten en ook de knoflooktenen van vorig jaar zijn al flinke planten. Ik denk dat ik komend weekend boontjes en snijbiet ga zaaien.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:21

Ik heb geen plaats om voor te zaaien, dus ik heb gewoon de gok genomen. :D