Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LhinnOlijf schreef:Hier hebben de naaktslakjes 1 courgette stek opgevroten. Nu heb ik er nog eentje over ... zo niet eerlijk. Gelukkig staat de overgebleven stek weer binnen. Er waren al blaadje kapot gegeten![]()
De bonen (sla, stam, pronk en nog een onbekende), erwten en zonnebloemen staan al buiten. Tot nu toe gaat het goed. Ik had binnenshuis last van parkieten die mijn zaaigoed lekker vonden. Zo zijn afgelopen week al mijn bietjes en snijbiet to be vermoord![]()
Dus nu maar opnieuw gezaaid en de daders houd ik nu scherp in de gaten.
Sassy schreef:muntdrop schreef:Ik heb vandaag buiten munt gezaaid. Hopelijk komt er wat uit
Haha, hopelijk heb je het in een pot gezet, anders kom je straks om in de munt.
Als er iets is wat woekert, de bamboe onder de kruiden
highwaykind schreef:Kom ook even binnen vallenNiet heel groene vingers, maar al doende leert men.
Heb in januari een aantal tomaten gezaaid die nu wat groter worden. Een Bloody Butcher en een mixje Heirloom - geen idee wat voor soorten dat zijn, zie ik vanzelf wel. Had ze met het mooie weer al een paar volle dagen buiten gezet, maar zo in de zon bleek toch iets te veel voor de tomaatjes (bladeren wit -- verschroeid?) dus ik heb ze maar weer binnen staan nu. En voor de zekerheid wat extra gezaaid.
Had vorig jaar phytophtora dus ga dit jaar proberen ze uit de regen te houden.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
(op de achtergrond mijn stukje tuin met lenteuitjes, dalkruid, munt, bieslook en een stukje kruisbes zichtbaar).
3 scherpe pepertjes - verschillende scherptes - doen het goed in de vensterbank.
De granaatappel binnen gaat ook goed (op mijn nichtjes trouwdag gezaaid - dus als die nog iets groter is krijgt ze die mee), en de granaatappel buiten in de tuin staat is de 'winter' ook prima doorgekomen en begint weer uit te lopen.
[ Afbeelding ]
De kruisbes en zwarte bes hebben ook al blaadjes. Vlierbes en peer ook.
Verder staat er een aantal citrusbomen nu nog binnen.
Ik heb 1 mandarijn (die na de verpot actie alle bladeren liet vallen en alleen nog maar houten takjes was.. Flink alle dode hout weggesnoeid tot er alleen een stam over was, en hij heeft nu gelukkig weer 1 nieuw takje! (op het goede deel van de stam!).
[ Afbeelding ]
Verder een calamondino, een kleine Meyer lemon (op Ebay gekocht , uit de UK - ziet er prima uit en heeft al zo'n 15 bloesems. Gaat heerlijk ruiken straks dus, en ik hoop dat er wat fruit aan komt.)
Heb 2 gewone citroenbomen.
[ Afbeelding ]
En 1 ?boom van ongeveer 1.20m hoog die ik 2 jaar geleden gezaaid heb zonder briefje erbij..ik gok dat dat ook een citroen is, maar het kan ook een sinaasappel zijn. Omdat het van zaad is, is het nog even afwachten of er wat eetbaars aankomt of wat heel zuurs. Als het van fruit van een geënte boom komt is het niet altijd 'true to seed'. Maar mijn boompje heeft weinig stekels dus lijkt me wel OK (die onderstam is volgens mij altijd trifoliatus nogwat - en die heeft een heleboel stekels en is veel compacter dan wat ik heb..).
Heb mijn bougainville en 1 van de citroenen gestekt - leeft alletwee nog, hoop dat het wortelschiet.
[ Afbeelding ]
Ik heb vorig jaar gemberwortel en een avocadopit geplant. De gember heeft 3 groene sprieten boven de grond, en de avocado is al bijna 1 m hoog en staat inmiddels in een wat grotere pot. Olijfboompje in het midden is geloof ik dood, die er achter heeft al veel bloemknopjes.
[ Afbeelding ]
Heb de ijsbergsla net binnen gezaaid, en de aardbei planten en sugarsnaps buiten gezet/gezaaid.
De afrikaantjes die ik boven op de wortels gezaaid heb (schijnt aaltjes tegen te gaan) komen ook al op.
Na ijsheiligen nog tuinkruiden en twee soorten pompoen zaaien, en een boel klimmers en bloemen voor de bijen (en misschien nog wat extra tomaten), en dan wachten maar. Misschien koop ik er nog een pitloze druif bij...
Geen last van slakken gelukkig.. Wel varenrouwmugjes binnen gehad deze winter - ellendige rotbeesten.