de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lunameyza

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:56

Leuk Maeve! :D Het verschilt per plant wanneer ze buiten/binnen/onder kap gezaaid kunnen worden, dus je kan een schema opzoeken daarvoor of per plant even googlen, ik weet het zo niet uit mn hoofd. Maar mijn sugarsnaps staan nu al wel buiten zonder glas/kap oid.

Ik heb gister lekker de grond voor de wortels klaar gemaakt en gezaaid, was echt super lekker weer er voor en met goed gezelschap, mijn kat die dan de hele tijd bij me komt kijken en rond me speelt <3 Kan niet wachten tot mn wortels en uien opkomen!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:28

Vandaag de uitgegraven kluit van de rabarber in 1 van de bakken gezet. Huginn was not amused dat er een hekje omheen ging >;)

Afbeelding

Er komt nog meer grond in de bakken maar ik wacht nog op een lading perliet, het mengt iets makkelijker als ze niet al tot de rand vol zitten :Y)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:07

Lunameyza schreef:
Leuk Maeve! :D Het verschilt per plant wanneer ze buiten/binnen/onder kap gezaaid kunnen worden, dus je kan een schema opzoeken daarvoor of per plant even googlen, ik weet het zo niet uit mn hoofd. Maar mijn sugarsnaps staan nu al wel buiten zonder glas/kap oid.

Ik heb gister lekker de grond voor de wortels klaar gemaakt en gezaaid, was echt super lekker weer er voor en met goed gezelschap, mijn kat die dan de hele tijd bij me komt kijken en rond me speelt <3 Kan niet wachten tot mn wortels en uien opkomen!

Bedankt, vind het af en toe lastig te interpreteren, soms staat er alleen voorzaaien en dan twijfel ik dus of dat binnen moet of onder een kap.
Ik heb nu in de volle grond: wortel, 3 kleuren pootuitjes, kropsla en rucola gezaaid. Ik heb pootaardappeltjes in een emmer met vensters geplant en klimmende winde in potjes gezaaid die buiten onder glas blijven tot ze uitgeplant kunnen worden. De rest zoek ik nog even uit, want twijfel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:19

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:06

Nieuw leesvoer gekregen vandaag *\o/*

Afbeelding

Deze gast heeft een ontzettend leuk YouTube kanaal dat ik pas heb ontdekt en dit boek staat ramvol tips en tricks. Hij zit in Wales dus qua soorten groenten/fruit en klimaat aardig vergelijkbaar met hier.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:34

black_kelpie schreef:

[ [url=m/GGZ3FJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze gast heeft een ontzettend leuk YouTube kanaal dat ik pas heb ontdekt en dit boek staat ramvol tips en tricks. Hij zit in Wales dus qua soorten groenten/fruit en klimaat aardig vergelijkbaar met hier.

Leuk! Ben wel benieuwd, ik ga eens kijken of ik hem kan vinden op Instagram :D

Hier heeft mijn favoriete aardbeien kweker aardbeienplanten te koop, heerlijke grote aardbeien hebben zij altijd. Vorig jaar 2 grote planten gekocht en enorm veel vruchten van de plant gehaald. Nu ga ik 10 kleine plantjes kopen denk ik.
https://kalteraardbeien.nl/webshop/3050 ... enplantjes

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:37

Mjetterd schreef:
black_kelpie schreef:

[ [url=m/GGZ3FJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk! Ben wel benieuwd, ik ga eens kijken of ik hem kan vinden op Instagram :D

Hier heeft mijn favoriete aardbeien kweker aardbeienplanten te koop, heerlijke grote aardbeien hebben zij altijd. Vorig jaar 2 grote planten gekocht en enorm veel vruchten van de plant gehaald. Nu ga ik 10 kleine plantjes kopen denk ik.
https://kalteraardbeien.nl/webshop/3050 ... enplantjes

Heb je de aardbeien planten niet gestekt? Zo blijf ik ze vermeerderen. Of wil je een ander ras?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:55

moonsparkle schreef:
Heb je de aardbeien planten niet gestekt? Zo blijf ik ze vermeerderen. Of wil je een ander ras?

Nee niet gestekt :) Vorig jaar waren er nog geen concrete moestuin plannen :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:57

Ah zo ja, bij mij is het in het naseizoen net een soort aardbeien laboratorium hoe het eruit ziet :') ik ga er dit jaar misschien eens blog over schrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:02

Ik heb pas nog een paar aardbei kluiten uitgegraven in de volkstuin naast ons. Die waren verhuisd en er stonden er nog superveel, want die waren ook beetje out of control :')

Deze week gaan we het gras te lijf bij huis en dan kunnen we de moestuin weer opstarten. Iets groter als afgelopen jaar *\o/*

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:12

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:49

Moet eigenlijk nog mijn aardbeien oorlog opschonen. Maar medische problemen blijven dwars liggen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:31

Marcella schreef:
Moet eigenlijk nog mijn aardbeien oorlog opschonen. Maar medische problemen blijven dwars liggen.

Wat vervelend :( mogelijk wel veel aardbeien ook als je niks doet

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:02

Mag ik hier ook meepraten?

Zometeen hebben we een eigen tuin op het westen. Dus ben me aan het inlezen op een moestuin. Wat ik sowieso wil is rucola, aardbeien en courgette. En heb al peterselie, bieslook, thijm en basilicum gezaaid in een mini kas. Heb helaas nu niet de ruimte om meer op te kweken in mijn 27m2 studio. :P

Ik wil denk ik 3 moestuinbakken gebruiken ivm dat de tuin eerst opgeknapt moet worden voordat ik er zand kan gaan storten etc. Iemand daar ervaring mee?

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:47

Hoi allemaal,
Ik lees vooral mee en heb hier al zóveel goede ideeën opgedaan. Dank je wel daarvoor!

Nu heb ik zelf even een vraagje…
In mijn bakje champignons zat een klein “bundeltje” met wat aarde, een beetje schimmel en een paar piepkleine paddenstoelen.
Kan ik dit op één of andere manier nog laten groeien?

Afbeelding
Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:57

Het wordt al vol hier in de vensterbank. 6 cherry tomaten plantjes verspeend en 2 vlees, en 2 paprika. Verder dus nog bakken met zaailingen en zomerprei

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:28

Nou een week ging het goed, mn katten bleven vrijwel uit mijn gezaaide wortels en uien, maar nu heeft de jongste ontdekt hoe leuk het is om door de moestuin te racen ;( Iemand tips hoe ik mijn katten uit de moestuin kan houden? Ik had in eerste instantie overal satestokjes geprikt zodat ze er iig niet gaan poepen, maar racen stopt het niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:34

Accepteren... hier gaat de kat altijd op de net opkomende plantjes liggen rollen met z'n dikke pens. En sprintjes trekken is ook leuk. Plantjes veren altijd wel weer op. Zolang ie ergens anders gaat scheiten ben ik tevreden.

Volgens mij doet die dat onder een grote conifeer (lekker droog bij regen) of in de border van de huisbaas. Gelukkig doen hun 2 katten mee, dus voel me niet bezwaard richting de tuinman _O-

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:47

Tis dat hij het helemaal als een spel ziet omdat hij nu weet dat hij daar niet mag racen en graven (graven doet ie nu ook, rip mn wortelzaadjes), dus zo irritant als ie is gaat ie juist meer lopen racen/rennen nu :') Ik ga aluminium folie proberen straks. Gelukkig doet mijn andere volwassen kat niks er mee maar voor de kleine dondersteen is het de eerste keer dat ie een moestuin heeft om in te ravotten :')
Nouja hopen dat de zaadjes nog gewoon opkomen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:49

Op hoogte gaas eroverheen. Zo hoog dat ze niet kunnen gaan zitten, maar niet zo hoog dat ze eronder kunnen. Werkt met kippen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:53

Of gewoon de sproeier aan als ie weer denkt te gaan dollen :+

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:54

Kaka schreef:
Op hoogte gaas eroverheen. Zo hoog dat ze niet kunnen gaan zitten, maar niet zo hoog dat ze eronder kunnen. Werkt met kippen ook.

Daar gaat ie in hangen :+

Maar sproeier pak ik er bij, goeie :D

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:48

Dat ik dit topic nu pas ontdek!

In mei 2021 onverwachts te mogelijkheid gekregen om een stukje grond om te toveren tot moestuin. Omdat ik toen niet veel tijd had, heb ik me niet echt ingelezen en zag ik het meer als een bonusjaar: wat lukt dat lukt. Het ging best goed, maar dit jaar wil ik het beter aanpakken. Ik wil een mooie moestuin aanleggen. Niet alleen praktisch, maar ook mooi om te zien. Geen rijtjes, maar alles een beetje door elkaar. En bloemen! Om ruimte te besparen wil ik de komkommer en pompoen laten klimmen. Ik zit te denken om een rozenboog aan te schaffen en ze daar overheen te laten klimmen. Of hebben jullie andere ideeën? Ik ben benieuwd naar foto's van jullie tuinen. Zijn er meer mensen die rekening houden met het esthetisch oogpunt?

Wat een drama met die poezen zeg. Niet leuk als je net je zorgvuldig opgekweekte plantjes in de tuin hebt gezet en er rent zo'n bulldozer overheen. :=
Als niks helpt, zou je een stroomdraad je kunnen spannen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:09

Wat dacht je van druiven eroverheen? Komkommer planten worden denk ik niet echt groot genoeg om eroverheen te gaan tenzij je ze misschien in een kas hebt. Druiven komen jaarlijks weer geloof ik, dus dat lijkt me wel een goede voor zoiets

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:39

Ik heb niet een heel groot stuk. Ongeveer 4,5 x 7,5. Dit jaar is het even proberen hoeveel ruimte ik nodig heb voor mijn groenten, kruiden en eenjarige bloemen. Volgend jaar wil ik er dan eventueel wat vaste planten in zetten. Een druif is wel een leuk idee!
Een pompoen zou wel kunnen denk ik toch? Of komkommer aan de ene kant en pompoen aan de andere kant.
Ik heb zoveel leuke ideeën maar soms (vaak) werkt de praktijk toch anders dan op papier.

Oh en nog een vraag.. kan je peulen eten als doperwten en andersom? Sommige plantjes zijn een beetje door elkaar geraakt.