de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:05

Slakkenkorrels heb ik inderdaad ook gebruikt. Niet helemaal tevreden over. Ik heb ook lavendel en knoflook er dichtbij staan. Dat schijnen ze niet leuk te vinden, maar dat boeide deze slakken toch vrij weinig. En ik vind het van die vieze beesten. :') En zonde van m’n plantjes.

Nu las ik wat over koperdraad/ tape. Hebben jullie daar ervaring mee?

Macs

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:32

Mijn paprika- en peperzaden komen niet uit. Staan op de vensterbank op t zuiden in een kweekkastje. De rest doet het super. Doe ik iets verkeerd?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:35

Paprika en peper zijn langzame groeiers dus heel veel geduld hebben.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:36

Ah dan hoop ik dat dat het 'probleem' is. Ze staan nu ongeveer 2 weken.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:23

Heeft er iemand ervaring met zo’n moestuin muts om je bak tegen de kou te beschermen? Mijn radijsjes en minikropsla zouden al op moeten komen maar er gebeurt nog niks, ik denk dat het ‘s nachts nog net te koud is..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:29

Je zou er glas overheen kunnen leggen zodat je bak een koude kas wordt. Maar het is ook gewoon nog koud geweest 's nachts. Heb geduld.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:01

Radijs beter niet die kunnen wel wat kou hebben. Sla hou niet zo van kou. Vliesdoek over de sla zou kunnen wel opletten en verankeren waait weg. Of stukje plastic met bogen doen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:12

Macs schreef:
Mijn paprika- en peperzaden komen niet uit. Staan op de vensterbank op t zuiden in een kweekkastje. De rest doet het super. Doe ik iets verkeerd?

Hier zijn ze pas na een week of 3 uitgekomen, en niet eens alle bakjes/zaden. Heb nu 2 paprika plantjes en 1 peper.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:19

Dan zal ik mijn geduld moeten bewaren :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:23

:( Na mijn tuinbonen zijn nu ook meerdere bloemenzaden al door een muis opgegeten. Ik wordt er erg droevig van.

Tuinbonen heb ik opnieuw gezaaid in een gesloten mini kasje. Die zijn gelukkig goed aan het ontkiemen. Maar ik moet dus maar voor alle zaden bakken gaan halen. Toch jammer dat het zo moet. Maar ik ga er vanuit dat ze van de plantjes zelf wel af zullen blijven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:44

Paprika en peper kiemt bij zo’n 24 tot 26 graden, dus dat kan ook het probleem zijn. Hebben ze het kouder, dan duurt het langer.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:40

8nnemiek schreef:
Paprika en peper kiemt bij zo’n 24 tot 26 graden, dus dat kan ook het probleem zijn. Hebben ze het kouder, dan duurt het langer.

Gelukkig is dat het probleem niet. Ik denk dat het wel 40 graden in mijn kasje is :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:06

Hier lekker daslook geplukt en pesto gemaakt. Dit was tijdens een buitenrit maar ik heb vorig jaar wat daslook in mijn tuin geplant en dat kwam dit jaar keurig op. Dus hopelijk over een paar jaar daslook in eigen tuin

Eerst met paard even genoeg daslook geplukt

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het maken van de pesto heb ik ook nog even een heerlijk brood gebakken

Afbeelding

De pesto erop en smullen maar

Afbeelding

In de tuin is de abrikozenboom al in bloei. Zal 1 dezer dagen eens een foto maken van de bloesem

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:31

Dat ziet er heerlijk uit! Waar heb je de daslook geplukt?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:52

Ehhhh ja... De volgende lading houtsnippers laat ik bezorgen geloof ik :')

Afbeelding

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:59

Ik kom ook weer meelezen, ik heb al een paar groentes gepland maar door tijdstekort denk ik dat ik ook weer want plantjes kant er klaar koop. Vorig jaar had ik paksoi gekocht bij de intratuin en dat ging fantastisch.

Zijn er hier ook mensen die fruit leibomen hebben? Ik heb een voortuin op het zuiden en wil daar eventueel een kers, appel en peer leiboom inzetten. Maar ik weet niet of een fruit leiboom wel goed vrucht geeft.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:13

black_kelpie schreef:
Ehhhh ja... De volgende lading houtsnippers laat ik bezorgen geloof ik :')

[ [url=m/Wywc4B.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O- :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 00:03

Ik kom net op YouTube een tip tegen om slakken tegen te gaan; takken van bramen in stukken van 30 centimeter knippen en deze om je planten heen leggen. Je kunt ze ook een paar lagen hoog leggen. Het houdt misschien niet alles tegen maar slakken zijn niet zo dol op stekels in hun buik :+ Misschien iets om te proberen?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:47

Ben al een paar jaar aan het stuntelen met moestuinbakken.
Dit omdat we op dikke klei zitten, en in bakken werk ik op hoogte. Is fijner voor mijn rug.
Ieder jaar komt er wel wat bij.
Waren het eerst 6 betonbakken van ongeveer 0,75m2.
Heb ik er vorig jaar 2 houten bakken bijgemaakt elk 2m2.
2 speciekuipen met diverse kruidenplanten en wat tenen bakken met kruiden.
Dit jaar heb ik mezelf verwend met een kleine verwarmde, verlichte kas.
Waar ik oa tomaten, paprika en pepers in het voor gezaaid.
In een troephoekje naast de schuur, wil ik volgende week een plastic kas plaatsen, die al een paar jaar in de schuur staat te verstoffen. Daar staat hij mooi beschut en uit de wind.
En dan nog even kijken hoe ik de aardbeien ga neerzetten. Maar eerst kijken waar ik wat ruimte daarvoor overhoud.

Gaan de takken van bramen zo niet wortels vormen en woekeren in je moestuin? Black Kelpie

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 00:38

ikkeniet schreef:
Gaan de takken van bramen zo niet wortels vormen en woekeren in je moestuin? Black Kelpie

Ik denk als je ze laat liggen uiteindelijk wel ja. Hij legde uit dat de slakken met name interesse hebben in de erg jonge blaadjes en dat je plant op een bepaalde grootte minder te vrezen heeft. Dan haal je ze weer weg. Als je ze wil laten liggen kun je ze misschien eerst drogen, dan prikken ze nog steeds maar de kans dat er nog wat gaat groeien is dan niet zo groot. Maar zoals gezegd, ik zie nooit slakken hier dus last heb ik er zeker niet van. Dit klonk wel goed :j

Ik hoop stiekem dat met de aanpassingen die ik in de planning heb voor de tuin en de moestuin er toch ook wat slakken komen kijken. Sowieso meer beestjes en bodemleven. Niet teveel :Y)

Een kas wil ik ook nog wel heel graag een keer, wie weet volgend jaar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:10

Afbeelding
<3 eerste tomatenplant in zicht

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:54

Estribo schreef:
Dat ziet er heerlijk uit! Waar heb je de daslook geplukt?

In Eenigenburg maar het groeit op heel veel plekken

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:01

moonsparkle schreef:
[ [url=m/zysnuV.jpg]Afbeelding[/url] ]
<3 eerste tomatenplant in zicht

Zo leuk altijd om de plantjes te zien kiemen en groeien :D!

Hier had ik nog hele oude zaden liggen uit 2014 en heb ze gezaaid en een gedeelte er van is uitgekomen *\o/*
Heb straks verschillende tomaten, gewone, black Cherry, banana legs en yellow pear.

Had ook nog wat oude paprika zaden liggen maar die hebben wat meer tijd nodig en daar is nog niets van uit gekomen. Ben benieuwd!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:09

Heb al 1 nadeel van persblokjes uitgevonden. Je kan er geen kaartje bij doen. :') Dus nu verschillende tomaten en meloen plantjes weet alleen niet wat. 2 Meloen overleden en 4 tomaten. Gelukkig nog genoeg over en nog wat bijgezaaid.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:03

Hoi allemaal,

Ik heb me hier nog niet eerder gemeld maar lees af en toe mee.
Ik heb voorheen in mijn moestuin vooral gebruik gemaakt van stekjes en plantjes uit het tuincentrum/kleine winkeltjes langs de weg maar wil dit jaar graag ook zelf (voor-)zaaien.
Nu heb ik een paar van die plastic bakken op poten met een doorzichtige kap er op en ik vroeg me af of ik daar ook al in kan voorzaaien met de kap er op, of is dat nog te koud?
Ik heb namelijk maar beperkte ruimte in huis bij het raam, en er valt ook weinig licht in huis.
Ik zou dan nu beginnen met rucola, een paar soorten sla, peultjes, en sugarsnaps.
Ben benieuwd wat jullie denken :D