Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:57

YellowLeaf schreef:
Lust hij geen courgette pasta of iets dergelijks?

3x raden wat we morgen dus eten. _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 23:01

Bonen, erwten en linzen is sowieso niet de ideale voedsel om af te vallen :Y)

Is een lekkere maaltijdsalade met een volle soep een idee?

Pompoen uit de oven gevuld met tomatensalsa of avocadosalsa is ook erg lekker. Kan ook met zoete aardappel ipv pompoen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:05

Spannende mededeling
Vanavond rooktofu door de bami gedaan en ik heb het overleefd
Das voor het eerst
Normaal Ben ik na drie happen kotsmisselijk
Nu Niks Aan de hand

Was wel natuurvoedingswinkel tofu
Geen supermarkt tofu
Geen idee of dat het was
Nu nog een “chicken” nugget experiment met twee keer bevroren tofu proberen (met bio+ tofu van de coop)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 23:09

Wat fijn dat je er geen last van had, sonja!!
Die rook tofu is lekker :j

En heel toevallig ga ik morgen ook ‘chicken’nuggets maken, maar dan van okara.
Vandaag sojamelk gemaakt, en ik heb nu behoorlijk wat pulp voor de nuggets :D

MarlindeRooz

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:42

Kleine rijst, geniaal! _O-

Nou ik eet maar 2 maaltijden per dag meestal dus bonen enzo is voor mij wel goed. :P

Ga die recepten eens bekijken! Heb al 3 recepten opgeslagen waaronder 1 bami recept en een vegan Italiaan kookboek besteld.
Deze:
https://www.bol.com/nl/p/chloe-s-vegan- ... uctPageUrl

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:11

Ik heb een aantal favo-vega recepten die ik gerust niet vega's voorzet:

- Gevulde pasta (verse van de AH) met tomatensaus, blokjes courgette en rucola.
- Jamie Oliver turkse pizza met vega-gehakt.
- Mac 'n Cheese ovenschotel met bloemkool.
- Cannelloni van Jamie Oliver met spinazie en boerenkool.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:57

als ik wil afvallen werkt peulvruchten eten juist prima :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:02

Ik heb gisteravond een veganistische pulled mushroom taco gemaakt, en ik deel hier even het recept omdat het echt ongelofelijk lekker was! :D

https://www.lazycatkitchen.com/vegan-pu ... oom-tacos/

Ik heb overigens gewone oesterzwammen genomen omdat ik die die voorgeschreven waren niet kon vinden. :)

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:06

Ow dat ziet er mega lekker uit! Ging dat 'pullen' met een vork ook goed bij de oesterzwammen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:09

Met een vork ging ook, maar uiteindelijk ging het nog beter gewoon met m'n vingers! :) Gewoon de boel uit elkaar trekken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 11:15

Nikass schreef:
als ik wil afvallen werkt peulvruchten eten juist prima :-)

Peulvruchten bevatten veel zetmeel.
Hoe meer ik plantaardig eet, hoe zwaarder ik word :=
Ik probeer dus juist wat minder graanproducten, aardappel, peulvruchten, vet en toegevoegde suiker te eten, want anders kom ik alleen maar meer bij.
Al komt dat waarschijnlijk ook deels door het ouder worden en de tragere stofwisseling.
Ik ben altijd jaloers op die mensen die onbeperkt bonen en brood kunnen eten :+

Die pulled mushroom lijkt me heerlijk!!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:21

Maar afvallen/aankomen hangt nog altijd samen met je calorie inname. Dus dan moet je wel enorm veel peulvruchten eten als je daar van aankomt haha. Of je voegt er iets erg calorierijks aan toe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 11:30

Zetmeel wordt omgezet in glucose.
Ik heb me er verder niet zo in verdiept, maar ik weet wel dat ik in de afgelopen jaren zo’n 15 kilo ben bijgekomen terwijl ik nauwelijks calloriebommetjes eet, nauwelijks vet- of suikerrijk spul, maar wel heel veel peulvruchten. Verder eet ik vooral groente en fruit.
Ik kom echt flink aan door peulvruchten :=

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:33

Waarin het wordt omgezet maakt an sich niet zoveel uit. 100 calorieën blijven 100 calorieën. Zoiets zit trouwens ook in 100 gram bruine bonen of linzen ongeveer, dus vandaar dat ik het vreemd vind dat je daar veel van aankomt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 11:52

Op internet lees ik wel het volgende:
“Antistoffen als lectinen, saponinen, fytinezuur, polyfenolen (tannines, isoflavonen), proteaseremmers, raffinose oligosacchariden, cyanogenetic glycosiden en favism glycosiden zouden namelijk door hun disruptieve werking belangrijke processen in het lichaam kunnen verstoren en zo onder andere vermoeidheid en buikvet vorming kunnen stimuleren. -
- Peulvruchten bevatten veel voedingsstoffen maar ook antistoffen en veel koolhydraten. Peulvruchten zijn oké om te eten, maar ik eet ze zelf met mate en zou jou ook aanraden ze zo veel mogelijk te vermijden als je wilt afvallen.

Ook als je al op gewicht bent is er iets voor te zeggen om bonen en peulvruchten echt met mate te eten.“
Dat staat op de site van Jasper Alblas.

Moet ik wel zeggen dat ik behoorlijk veel peulvruchten at.
Dat begon met (zelfgemaakte) hummus en pindakaas op brood, tussendoor sojayoghurt, ‘s middags vaak salade met bonen of falafel, of smoothie met sojamelk, of ook weer brood met hummus of pindakaas.. En dan ‘s avonds kookte ik ook weer met veel peulvruchten, vaak linzengerechten, met daarnaast vaak nog een vleesvervanger van lupine of soja.. en dan ‘s avonds nog eens een bakje pinda’s.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:54

Ik geloof niet zo in die dingen. Peulvruchten, helemaal pinda (noten) bevatten veel kcal en als je teveel eet kom je aan.
Het is niet zo dat buikvet zo maar wordt aangemaakt. Het is genetisch bepaald waar je makkelijker meer onderhuids bindweefsel houdt, zo heb ik, ook toen ik iets te zwaar was geen buikvet gehad. Alles zit bij de benen en de billen.

Je zou eens kunnen bijhouden hoeveel kcal je eet. :)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:56

Precies, pinda's bevatten inderdaad veel calorieën (richting de 600 per 100 gram) dus als je daar elke avond een bakje van eet gaat het al erg snel :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:57

Gelukkig eet ik zelden peulvruchten en reageer ik juist heel goed op brood. :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:02

Het enige dat bij mij blijft plakken zijn melkvetten, dat is ook een van de redenen waarom ik echt geen veganist kan worden. Al het andere eten kan ik gerust onbeperkt eten, zonder melkvetten val ik af (en snel ook).
Het is niet logisch maar die sla ik blijkbaar makkelijk op? En dan vind ik het niet raar dat Annemiek misschien juist lange zetmelen makkelijk opslaat..

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:34

Hoi iedereen, ik ben de laatste tijd steeds minder vlees gaan eten dus ik meld me in dit topic voor vegetarische gerechten/tips :D

Weet iemand of de Kipstuckjes van de Vegetarische slager lekker zijn? Mijn favoriete gerecht is namelijk kip-tandoori, maar ik zou willen kijken of er een vegetarisch alternatief is dat net zo lekker is. Kip-tandoori met alleen groenten/peulvruchten of met tofublokjes lijkt me niet zo lekker. Dan ontbreekt denk ik echt het belangrijkste een beetje, die kipstukjes. Met andere gerechten gebruik ik wel tofu etc maar ik wil mijn favo gerecht niet teveel aanpassen :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:36

Ik vind Die kipstukjes in een sausje supersmerig , maar een ander juist heerlijk
(Ik vind de textuur heel raar en Blegh)
Zelf zou ik het Met seitan maken denk ik

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:38

IsaCalixa schreef:
Hoi iedereen, ik ben de laatste tijd steeds minder vlees gaan eten dus ik meld me in dit topic voor vegetarische gerechten/tips :D

Weet iemand of de Kipstuckjes van de Vegetarische slager lekker zijn? Mijn favoriete gerecht is namelijk kip-tandoori, maar ik zou willen kijken of er een vegetarisch alternatief is dat net zo lekker is. Kip-tandoori met alleen groenten/peulvruchten of met tofublokjes lijkt me niet zo lekker. Dan ontbreekt denk ik echt het belangrijkste een beetje, die kipstukjes. Met andere gerechten gebruik ik wel tofu etc maar ik wil mijn favo gerecht niet teveel aanpassen :Y)

Ik vind ze wel lekker maar je moet wel aan de structuur wennen het is wel anders dan kip veel meer gelaagd en je kan er wat meer op kauwen, ik vind het zelf lekkerder haha.

Ik pak zelf altijd Jumbo huismerk of vivera kipstuckjes. Zijn nagenoeg hetzelfde maar wel een stuk goedkoper.

Ze zijn wel uitstekend geschikt voor marineren en dergelijke

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:39

Dat kende ik nog niet, zal eens kijken! :) Volgens mij hebben ze wel seitan bij de AH

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:40

Pabie schreef:
IsaCalixa schreef:

Ik vind ze wel lekker maar je moet wel aan de structuur wennen het is wel anders dan kip veel meer gelaagd en je kan er wat meer op kauwen, ik vind het zelf lekkerder haha.

Ik pak zelf altijd Jumbo huismerk of vivera kipstuckjes. Zijn nagenoeg hetzelfde maar wel een stuk goedkoper.

Ze zijn wel uitstekend geschikt voor marineren en dergelijke

Ah ja, nou dat de structuur of smaak iets anders is verwacht ik idd ook wel.. maar als het er maar zo dichtbij mogelijk komt :) Marineren is wel fijn, dat doe ik sowieso altijd zelf!