De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 14:20

Nou nee, ze moeten wel wat gaan opleveren! :+ Heb evenveel per stek betaald als je in de winkel voor een bakje van het fruit zou betalen. Schandalig is dat gewoon.

Ik bedoelde dus meer; hoe vaak water geven en mest? Vast niet zo vaak als de hortensia's?

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:16

Ik heb net een klimrek van wilgentakken in mijn vierkante moestuin gemaakt. Ik heb helaas net wat takjes tekort, dus morgen ga ik 'm helemaal afmaken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:19

Wat leuk elevien!
En fruitstekjes zijn idd belachelijk duur.. Gelukkig zijn ze wel meerjarig :)

Ik heb net wat zoethout-zaadjes besteld. Ik ben benieuwd of die willen kiemen hier! Lijkt me erg leuk om over 3 jaar mijn eigen zoethoet te hebben. Lijkt me wel wat om zelf drop te maken ermee :D
Zijn er meer mensen die een zoethout plant hebben?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:14

Hier een beetje volledige desillusie...
Mijn tomaten, mijn meloenen, mijn komkommers deden het buiten heel goed... Ben al dagen bezig slakken er weg te houden... Vannacht bijna alles opgevreten...
Weet niet zo goed wat ik nog meer kan doen tegen de slakken overmacht...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:15

Bij ons helpt ook niets :n Zelfs de dure slakkenkorrels halen het niet tegen al dat slijmerig geweld.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:19

Nee, heb verschillende merken geprobeerd en ze slijmen er gewoon lachend overheen.
Een ring van zout om de plantjes heen helpt ten dele, daar smelten er een aantal op een akelige manier in maar de plantjes die tegen de muur aan groeien hebben daar niks aan, die worden gewoon vanaf de muur aangevreten.
En dat zout ben ik ook niet zo blij mee, zag dit weekend één van mijn katten er van likken en wil ook geen nierproblemen kweken op die manier...
Ben ook al aan het rapen geweest om ze verderop in de polder te dumpen, maar ik raap zonder problemen 30 slakken per avond uit een tuin van net 40m2 en kan er morgen gewoon weer zo veel vinden...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:22

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:36

Hier hebben we gelukkig helemaal geen slakkenoverlast. Vorig jaar heb ik er volgens mij maar een stuk of 4 gezien, en die heb ik allemaal ver weg losgelaten :Y)
Helpt een kasje niet bij jullie? Of wat vitragegordijn erover? Ik hoop dat dat dit jaar bij mijn kolen goed helpt.
Eten muizen eigenlijk slakken? Die hebben we hier ook rondlopen, dus misschien dat die de slakken ook weghouden.. En vogels natuurlijk, daar zit het hier ook vol mee.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:37

Nog geen slak gezien hier (gelukkig)
Maar bij mijn opkomende plantjes (rabarber, slabonen) zitten er wel gaten in het blad. Is dat van het uitkomen van het blad of wel van de slakken?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:41

Shanelle schreef:

Interessant verhaal... Zal eens overleggen of we met koper aan de gang gaan... Maar of mijn komkommertjes zo waardevol zijn...
Dat wordt namelijk ook gezegd van thijm bijvoorbeeld dat dat slakken weert, maar als alles op is, wordt ook die lekker opgevreten...
Monsterslakken zijn het denk ik ^)
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 04-04-14 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Edit: te snel gelezen...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:44

Bij mijn lelies zit er ook een gat in het blad, maar dat is duidelijk door het uitkomen van het blad en niet door slakken, dat is een ander soort gat! :p

Een kastje gaat hier helaas niet helpen, de slakkenbeesten zitten overàl en ze zijn vooral gek op mijn nieuw aangelegde border en alles wat daar in zit. :( Maar als ze mijn fruitstruikjes gaan aanvallen, dan ga ik daar wel een netje over spannen. Hier zitten er trouwens ook heel veel vogels, maar helaas... Ik zie de slakken trouwens ook bijna nooit zelf! Anders had ik er ook al een paar weggezet, maar ze zijn er gewoon niet.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:45

Nickeltje schreef:
Shanelle schreef:

Dus het planten van die planten weert slakken?
Dat wordt namelijk ook gezegd van thijm bijvoorbeeld, maar als alles op is, wordt ook die lekker opgevreten...
Monsterslakken zijn het denk ik ^)

Neen, hosta's zijn net een feestmaal voor slakken. Maar hosta-liefhebbers zoeken dus voortdurend naar dè Anti-Slakken-Methode en in dit geval hielp dat koper dus heel goed. In tuincentra zie je soms ook wel koperband, maar om daar nu alles met af te zetten? Kostelijke zaak...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:49

Heb mijn bericht al aangepast, sorry. Had te snel gelezen...
De fotoserie ziet er goed uit inderdaad. Maar om mijn stadstuintje nu zo af te zetten... Wordt inderdaad duur en denk dat manlief mijn komkommertjes niet zo waardevol vindt

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:53

Dat lijkt me ook een dure grap :=
Zou je niet iets kunnen maken van (oud) gestript elektra draad?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:56

De oplossing die gisteren thuis geopperd werd toen ik stond te mopperen was om de gehele tuin de betegelen... ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:03

Een achtertuin in het thema 'industrieterrein', jaja :+

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:04

Ja, leek hem bijzonder praktisch en dan zijn we van al mijn gezeur af...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:08

Mannen.. :roll: haha
Die van mij zegt elke keer dat ie t gras het liefst allemaal wil vervangen door tegels :+ dat is t enige wat hij af en toe moet doen; gras maaien..
Een paar dagen geleden had ik alle potten naast de voordeur gevuld met mooie roze bloemen, citroenboom ernaast gezet.. Hij komt binnen, ik zeg 'ziet er leuk uit he?'.. En hij zegt 'he? Wat ziet er leuk uit?' -:(-

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:11

Hm... herkenbaar!!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:14

:') Hier was het juist het omgekeerde: wat moet al die moestuintroep in mijn tuin? >;) Maar goed, mijn vriend is hovenier en heeft alles volgens een prachtig ontwerp ingericht. Ben wel blij dat ik nu mijn deel op het dakterras ga krijgen!

Wat betreft die slakken: wordt toch een slotgracht om de moestuin heen graven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:46

Ik ben van plan om bij mijn moestuin een rand rondom met kapotte schelpen te maken, zou dat tegen de slakken helpen?
Ik heb gelezen dat ze niet van scherpe dingen houden..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:24

Heb ik ook gelezen, maar uiteindelijk komen ze er nog steeds doorheen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:43

Schelpen ook geprobeerd, geen enkel probleem voor ze. Hele schelpen, grof stuk geslagen schelpen, heel fijn stuk geslagen schelpen, allemaal geprobeerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:45

Nickeltje schreef:
Schelpen ook geprobeerd, geen enkel probleem voor ze. Hele schelpen, grof stuk geslagen schelpen, heel fijn stuk geslagen schelpen, allemaal geprobeerd...

En het leek zo'n goed idee -O-

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:10

slakken is een drama. En heel weinig tegen te doen. gebruik zelf die eco korrels. Maarop de moestuin was dat ook onvoldoende.

trouwens wat hebben jullie allemaal al in de kas. Mijn komkommer doet het zeer goed eigenlijk ook de pompoen en de courgette en nu zit ik te denken wanneer zou ik ze in de kas plaatsen.
De nachten zijn nu nog wat te koud. anders stonden de planten er al in. want de tomaten gaan ook super goed.