de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:11

Neem frambozen en je hoeft elk jaar alleen te snoeien :P

Roihi

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:19

Ah die heb ik in de tuin.
Maar mijn struikje geeft niet veel frambozen (of de vogels zijn me veel te snel af, kan ook)
Heb ook een braambes (zonder doornen/doorns), die geeft wel veel bramen elke zomer.
Beide staan in volle grond.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:21

Wirobelgje schreef:
Ah die heb ik in de tuin.
Maar mijn struikje geeft niet veel frambozen (of de vogels zijn me veel te snel af, kan ook)
Heb ook een braambes (zonder doornen/doorns), die geeft wel veel bramen elke zomer.
Beide staan in volle grond.

Ook sommige kruiden zijn erg makkelijk, rozemarijn bijvoorbeeld is meerjarig en ook nog wintergroen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:26

Ik hou mijn tuin niet bij, mijn moestuin wel :)) stukje prioriteiten stellen zegmaar O:)

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:39

Muurp schreef:
Ik hou mijn tuin niet bij, mijn moestuin wel :)) stukje prioriteiten stellen zegmaar O:)

Dit dus :D

Ik heb vandaag en gister een stukje kleigrond proberen te bewerken zodat het bruikbaar wordt, een beetje een hopeloze poging want ik deed het alleen door flink omwoelen, de grootste stukken klei er uit halen en wat te mengen met moestuingrond. Daarbij hadden er veel losse grind/steentjes in gelegen, wat een hel :') Vandaag daar uien gezaaid, weet niet of het wat wordt maar ik probeer het graag. Ga ook nog uien zaaien op een fijner stukje grond, hopelijk wordt het wat met de uien :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:40

Ik wou eerst helemaal geen tuin, lekker alles betegelen, tot ik begon te moestuinieren :') nu is elk stuk zo ongeveer moestuin

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:49

Ik heb mijn tuin leeg laten vreten/krabben door de kippen, geen onderhoud meer aan :') Moestuin komt een hoog hek omheen :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:57

Ik heb echt een flinke tuin. Maar hij is niet groot genoeg om alles te kunnen doen wat ik wil. Zo'n 90% van wat er in staat is eetbaar. Maar alhoewel ik tuinieren echt heel leuk vindt loop ik ook tegen energie en tijds limieten aan. Gelukkig hoeft het van mij ook niet strak en super netjes te zijn.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:03

Malenka schreef:
Ik heb echt een flinke tuin. Maar hij is niet groot genoeg om alles te kunnen doen wat ik wil. Zo'n 90% van wat er in staat is eetbaar. Maar alhoewel ik tuinieren echt heel leuk vindt loop ik ook tegen energie en tijds limieten aan. Gelukkig hoeft het van mij ook niet strak en super netjes te zijn.

Ik volg het topic over de bouw van jullie huis, echt heel gaaf! Volgens mij worden kennissen van mij buren van jullie :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:21

Om die reden paar randjes gewone tuin en de rest moestuin en mini boomgaard.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:10

Heeft iemand wel een aardappelen in een zak gekweekt?
Ik vind het wel een leuk idee om op de moestuin te doen. Scheelt ook genoeg ruimte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:14

Ik vond het in een zak wat minder handig, maar in een speciekuip werkt perfect! Vrij laag beginnen, en zodra er flink wat blad aan zit gooi je er zo nu en dan wat aarde bij. Dan groeien de aardappelen door de hele kuip.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:18

Super! Dank je wel.
Speciekuipen heb ik nog wel ergens verstopt

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:23

8nnemiek schreef:
Ik vond het in een zak wat minder handig, maar in een speciekuip werkt perfect! Vrij laag beginnen, en zodra er flink wat blad aan zit gooi je er zo nu en dan wat aarde bij. Dan groeien de aardappelen door de hele kuip.

En dan 1 aardappel poten? Of kan meerdere planten in 1 kuip ook?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:31

LaPluche schreef:
Heeft iemand wel een aardappelen in een zak gekweekt?
Ik vind het wel een leuk idee om op de moestuin te doen. Scheelt ook genoeg ruimte.

Ik heb mijn bericht gekopieerd van de vorige pagina :P

Ik doe elk jaar 2 krielaardappels in stukken snijden waar dan uitlopers aanzitten, die doe ik in een zak die ik steeds als er blad is wat er een stuk bovenuit groeit aanvul met potgrond, zo rol ik de zak steeds verder omhoog en in de zomer heb ik vervolgens weer een bak vol krieltjes.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:01

Ook ik volg dit topic al een hele tijd maar doe zelf niet aan moestuinieren. Ik wil het wel graag maar mijn tuin is zo nat dat ik planten en bloemen al een uitdaging vind.. Enig idee of er toch groentes zijn die natte veengrond met enkel ochtendzon aantrekkelijk vinden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:39

black_kelpie schreef:
8nnemiek schreef:

En dan 1 aardappel poten? Of kan meerdere planten in 1 kuip ook?

Grotere aardappelen kun je, zoals moonsparkle al zegt, in stukken snijden. Probeer ongeveer 3 uitlopers aan elk stuk aardappel te hebben. En dan kun je een stuk of vier aardappelstukjes per speciekuip planten.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:01

8nnemiek schreef:
Grotere aardappelen kun je, zoals moonsparkle al zegt, in stukken snijden. Probeer ongeveer 3 uitlopers aan elk stuk aardappel te hebben. En dan kun je een stuk of vier aardappelstukjes per speciekuip planten.

Ik heb "Nemo" aardappelen gekocht, het zijn vrij kleine. Ik pak meerdere manden/bakken denk ik :j

Vandaag weer een stukje opgeschoten! De bakken staan bijna allemaal volledig in de olie, en 2 al helemaal dus ik ben eens gaan kijken hoe ik de lagen wil gaan opbouwen.

Dekzeil aan de binnenkant van de bak
Afbeelding

Ongeveer 10 centimeter uitgespit
Afbeelding

Laag karton
Afbeelding

Takken-tetris :j
Afbeelding

Snoeiafval
Afbeelding

En blad!
Afbeelding

Volgende laag is compost en het zand wat ik eruit heb geschept en daarna komt de toplaag. Ideeën zijn welkom!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:50

Ooh dit vind ik interessant om te volgen!

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:01

Ik volg ook! :)

Op dit moment heb ik wat kruiden, aardbeien, een courgette- en pompoenplant (nog in huis). En ik wil graag dit jaar frambozen en bramen erbij (liefst wel zonder doornen).
Maar ik heb veel last van naaktslakken in mijn tuin. Die hebben vorig jaar mijn paprika en courgette opgegeten :/
Hebben jullie daar een goede oplossing voor, wat er ook nog een beetje toonbaar uit ziet? Ik zit niet zo te wachten op bierdopjes en eierschalen om m’n mooie borders heen. :o

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:13

Vorig jaar waren er beláchelijk veel naaktslakken. Elke week emmers vol... het jaar daarvoor letterlijk 0.
Dus laten we ook hopen op een wat minder nat jaar :+

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:22

Estribo schreef:
Op dit moment heb ik wat kruiden, aardbeien, een courgette- en pompoenplant (nog in huis). En ik wil graag dit jaar frambozen en bramen erbij (liefst wel zonder doornen).
Maar ik heb veel last van naaktslakken in mijn tuin. Die hebben vorig jaar mijn paprika en courgette opgegeten :/
Hebben jullie daar een goede oplossing voor, wat er ook nog een beetje toonbaar uit ziet? Ik zit niet zo te wachten op bierdopjes en eierschalen om m’n mooie borders heen. :o

Ik zou zoiets neerzetten:
Afbeelding

Sorry ik kan je niet helpen, elke slak die zich hier waagt is z'n leven niet zeker door de kippen :Y) Daarbij zit ik op kurkdroge zandgrond, ik zie hier zelden een slak.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:55

Hier ook ellendige slakken, ik zoek ook nog naar een goede oplossing. Heb vorig jaar eco slakken korrels gebruikt maar heel goed werkte het niet helaas

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:58

Mijn kippen eten geen naaktslakken. Alleen huisjesslakken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:31

Mijn kippen eten geen huisjes slakken, maar naaktslakken. Laat het nu stikken van de naaktslakken.