de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:14

Marcella schreef:
Hier niks omhoog gekomen van zelf gewonnen paprika zaad. Dat uit het zakje is mooi omhoog gekomen.

Grappig dat het zo kan verschillen, ik had wel bio paprika's misschien kan dat nog verschil maken?

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:19

Dit waren mijn eigen gezaaid puntpaprika's van vorig jaar uit een zakje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:53

Ik heb vandaag wat zaden ingeslagen bij de Lidl, ze hadden bijna alle soorten nog die ik zocht :D En meteen plantuien meegenomen.

Hier groeien de paprika's en pepers uit verse groente ook meestal prima.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:13

Oh mooi dat ze er nog waren en leuk plantuien. Ik ga er morgen een paar planten :)

Ik moet ook nog 5 camellia’s planten… vorige week voor 3 euro per stuk meegenomen.

Afbeelding

Afbeelding
Deze moet ik ook nog ergens in de grond stoppen :o

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:54

Er schiet mij nog iets te binnen. Ik had laatst de aardappels eigenlijk iets te lang laten liggen, en het valt mij op dat ze dan een soort van gaan stekken, kreeg allemaal nieuwe rare frommeltjes er aan, ook echt meerdere aan een aardappel rond om.
Als ik nou een aardappel in de grond stop, wat gebeurd er dan? Iemand wel eens geprobeerd?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:54

Dan krijg je nieuwe aardappels.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:56

Krijg je er nieuwe aardappelen voor terug. Zijn ook mensen geweest die in een zak potgrond een snee maken. Aardappel erin en geduld hebben.

Let wel op vroege soorten mag je na 80/90 dagen oogsten en de meeste andere na 120 dagen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:00

Ik doe elk jaar 2 krielaardappels in stukken snijden waar dan uitlopers aanzitten, die doe ik in een zak die ik steeds als er blad is wat er een stuk bovenuit groeit aanvul met potgrond, zo rol ik de zak steeds verder omhoog en in de zomer heb ik vervolgens weer een bak vol krieltjes.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:44

Een paar jaar geleden ben ik met de AH-moestuintjes begonnen en al snel is dit uitgegroeid tot een serieuze moestuin. Inmiddels heb ik achter in onze tuin een moestuin van zo'n 40 m2.
Alle zaden en twee soorten aardappelpoters heb ik al wel in huis, maar ik heb nog niks gepoot. Eerst moeten altijd onze vensterbanken eraan geloven, daarna gaan ze de koude kas in.

Boontjes, tomaten, courgettes en komkommers zaai ik vaak vanuit zaadjes van het vorig jaar en dat gaat prima!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:52

Pootaardappelen waren hier nog niet binnen. Wel eindelijk mijn zaden en dus nog even 2 soorten meloen gezaaid.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:47

Wanneer moeten de aardappelen de grond in?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:00

Vroege zouden nu al ongeveer kunnen en de rest april/mei.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:20

Oooh dan moet ik die even halen, ik wil graag parels, gelukkig kunnen we hier dichtbij pootaardappelen halen in netjes van 2,5 kg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:22

Ik speel vals en ga mijn vroege in de lage bak poten. :') :D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:25

Volgens mij kan je het zelfde met zoete aardappels doen toch? Denk dat het wel leuk is om te proberen 1 zoete aardappel in een grote pot te stoppen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:54

Zoete aardappel is geloof ik toch wel weer anders.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:01

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:36

Bij zoete aardappel kun je de kontjes eraf snijden als je ze gaat bereiden. Een van de twee zal uitspringen als je ze onder de grond stopt. Heb ik ook wel eens gedaan. Erg leuk, maar ze geven niet enorm veel opbrengst. Daar is het hier toch wat te koud voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:39

8nnemiek schreef:
Bij zoete aardappel kun je de kontjes eraf snijden als je ze gaat bereiden. Een van de twee zal uitspringen als je ze onder de grond stopt. Heb ik ook wel eens gedaan. Erg leuk, maar ze geven niet enorm veel opbrengst. Daar is het hier toch wat te koud voor.

En de muizen vinden ze te lekker.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:34

ik vind dit zo een leuk topic waardoor ik ook wel wil moestuinieren maar ik heb er gewoon geen tijd voor jammer genoeg.
Kan amper tijd vinden om de tuin zelf bij te houden.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:45

8nnemiek schreef:

Ik heb net een kleine zoete aardappel bij de groente boer kunnen bemachtigen die al een uitloper heeft haha, denk dat ik ga proberen hem in een pot half in de grond te leggen nu nog in huis, lees overal dat er dan uitlopers aan komen en je die op den duur kan stekken, en die stekjes weer kan gebruiken en naar buiten kan doen. Temperatuur is inderdaad een ding, we hebben wel (bijna) een kas, dus dat maakt de temperatuur al wat hoger, maar niet maanden lang tropisch natuurlijk. Ach om te proberen altijd leuk.
Misschien ook nog maar kijken of dat met een normale aardappel lukt, eigenlijk heel jammer want ik had laatst aardappels in een tgtg pakket, en ondanks dat ze in de koelkast stonden, begonnen ze na een enkele week al een flinke hoeveelheid stekjes te vertonen, heb die er toen snel af gesneden en de aardappels op gegeten, maar als ik eerder moestuin plannen had gehad had ik er toch eentje bewaard haha, die waren zeker weten gelukt als ze al zo hard groeien in het donker in de koelkast met 7 graden :') .

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:47

Je kunt altijd beginnen met sierplanten te vervangen met eetbare exemplaren.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:25

mijn tuin is, ok was, een siertuin met allerlei mooie struiken, planten en bomen en in totaal denk ik bijna 900m2
Ik kan het nu al niet bijhouden waardoor het allemaal jungle geworden is :=

Ik heb helemaal in het begin toen we hier kwamen wonen 20 paprika planten gehad.
Daarvan kreeg ik in totaal 5 paprika's <<)

achja, alles op zijn tijd. Ik blijf dit topic volgen. Op een dag zal mijn tuin flink vereenvoudigd zijn en heb ik meer tijd om misschien eens te moestuinieren :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:38

Wirobelgje schreef:
ik vind dit zo een leuk topic waardoor ik ook wel wil moestuinieren maar ik heb er gewoon geen tijd voor jammer genoeg.
Kan amper tijd vinden om de tuin zelf bij te houden.

Jammer -O-, je kan altijd nog overwegen om bijvoorbeeld een paprika of tomatenplant in een pot te planten. Dan valt het werk wat je er aan hebt wel mee en kun je altijd kijken of je volgend jaar wat groter wil gaan :D

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:05

Mja misschien kan iets kleins beginnen dat makkelijk is en niet veel werk vereist.
En evt iets dat mee kan met de camper