Ik heb even terug gezocht ik heb de tomaten vorig jaar 14-3 voorgezaaid en 28-3 verspeend en 17-4 nog een keer verpot. Vorig jaar was er veel regen waardoor ze ook wat langer binnen bleven maar ik had naar mijn idee een goede oogst van 9 planten die ik had. Ik weet niet zeker of ik elke dag had genoteerd maar voor zover ik had opgeschreven heb ik vorig jaar 4kg tomaten geoogst.
Ik ga dit jaar ook weer proberen alles bij te houden. Leuk om te zien wat de moestuin opbrengt. Ik had vooral heel erg veel peulen en sugar snaps, de vriezer zat echt vol. Ik kon een periode elke dag minimaal 100 gram oogsten van beide
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 07-03-22 09:15, in het totaal 3 keer bewerkt
Ik heb mijn eerste tomaten-zaailingen uitgeplant toen ze nog alleen kiemblaadjes hadden. Als je de wortels niet beschadigt gaat het goed.
Macs
Geplaatst: 07-03-22 09:03
Ik doe het allemaal op gevoel, maar hier wordt het erg warm achter glas dus zet ze dan gewoon in de vensterbank in potjes, vanaf 4 blaadjes eigenlijk. De dag van verspenen kies ik wel uit op zonnig, dan hebben ze een goede start.
Ik kiem bijna alle zaden in de tuinkamer, vergelijkbaar met een koude kas qua temperatuur alleen vriest het er nooit. Daar doen ze het fantastisch. Als ze wat kouder staan dan krijgen ze mooie korte, stevige steeltjes. Bij het verpotten kun je jonge planten trouwens tot aan hun kiemblaadjes in de grond duwen, daar worden ze ook sterker van.
Mjetterd, die zou ik inderdaad zo diep mogelijk in de grond duwen Langs het steeltje maken ze dan ook worteltjes, dus dat is alleen maar gunstig. 15 graden is prima. Als ze maar lekker veel licht hebben, liefst zelfs een beetje zon. Daar groeien ze het beste op.
moonsparkle
Geplaatst: 07-03-22 16:44
Het was zo heerlijk buiten, ik heb de bieten gezaaid en nog een ander stuk omgespit.
Mjetterd
Geplaatst: 07-03-22 16:47
moonsparkle schreef:
Het was zo heerlijk buiten, ik heb de bieten gezaaid en nog een ander stuk omgespit.
Echt lekker ja! Het wordt eind van de week waarschijnlijk 17 graden!
moonsparkle
Geplaatst: 07-03-22 16:54
Mjetterd schreef:
moonsparkle schreef:
Echt lekker ja! Het wordt eind van de week waarschijnlijk 17 graden!
Vanavond nog - 2 maar dat kunnen ze in principe wel hebben, heerlijk weer om in de tuin te rommelen
Lizz
Geplaatst: 07-03-22 20:42
Oh wat gaan jullie al goed. Ik ben gisteren pas begonnen met zaaien. Had nog ah moestuintjes van vorig jaar, dus deze gezaaid. En ik heb een kweekkasje op wielen gemaakt Met mooi weer naar buiten en met de kou naar binnen.
Half feb was de actie. Kan heel goed dat ze al op zijn.
Lizz
Geplaatst: 07-03-22 21:18
@8nnemiek, ja vond ik ook wel handag. Heb weleens wat laten bevriezen Ja, zaden staan er al minimaal een week. Zo’n groot “kaarten”rek hier. Hier waren ze van het weekend nog niet op.
Collega tipte me om de uitjes ook mee te nemen en deze te planten, dus gedaan. Nog niet in de grond gezet.
Hm raar, vorige week heb ik niks zien staan, misschien overheen gekeken.. Ze hebben hier wel pas geleden verbouwd, misschien was dat net in de week van de zaden..
moonsparkle
Geplaatst: 07-03-22 21:24
Hier een goed aanbod bij lidl
Marcella
Geplaatst: 07-03-22 21:27
8nnemiek schreef:
Dat is slim Lizz!
Heeft iemand al zaden bij de Lidl gezien dit jaar? Heb ik ze gemist of zijn ze nog niet binnen?
Heb hier vorig week in Hendrik Ido Ambacht nog genoeg gezien.
Lizz
Geplaatst: 07-03-22 21:30
Bij ons stond het rek wel op een niet standaard plek. We hebben veel bloembollen en plantjes, daar ligt het normaal bij. Maar dit rek stond waar normaal de uitverkoopjes liggen (tussen flessen automaat en de wcrollen )
8nnemiek
Geplaatst: 07-03-22 21:30
Dan ga ik morgen eens bij een andere Lidl op zoek Waren er nog pompoen en courgette zaden bij jullie lidl winkels? Die zijn online vaak zo duur
Pompoen niet gekeken, die heb ik zelf nog van eigen pompoen vorig jaar bewaard. Courgettes waren er zeker, ik heb witte en paarse bol courgette meegenomen en gewone courgette.
Edit: foutje… aubergine ipv courgette, witte en paarse bol aubergine Wel gewone courgeytte
Laatst bijgewerkt door Lizz op 07-03-22 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt
moonsparkle
Geplaatst: 07-03-22 21:36
Ik heb dit jaar buitenom tomaten zaden niks gekocht, ik wou eerst oud opmaken en dit jaar kijken of ik van de peulen en sugar snaps genoeg kan oogsten dat ik daarvan volgend jaar ook weer kan zaaien.
Mjetterd
Geplaatst: 07-03-22 21:42
8nnemiek schreef:
Dat is slim Lizz!
Heeft iemand al zaden bij de Lidl gezien dit jaar? Heb ik ze gemist of zijn ze nog niet binnen?
Ja hier ook sinds 2 weken, 2/3 weken geleden stonden ze in de folder en vanaf toen ook in de winkel en nu nog steeds. Weer veel keus, ik miste alleen de aardbeienzaden maar die heb ik ergens anders gescoord.
Pompoen zaden en courgette zaden waren er . Van courgette sowieso meerdere keuzes, pompoen weet ik zo niet.
Faelynn
Geplaatst: 07-03-22 22:48
Wij gaan dit jaar voor het eerst een moestuin maken. We hebben een kas aangeschaft en er komt nog het een en ander in bakken buiten. Verder veel fruitbomen/struiken, oa kersen, appel, peer, frambozen, blauwe bessen en aardbeien.
Ik heb een poosje geleden voor de fun, gewoon om te kijken of dit zou werken, de zaadjes uit een paprika van de supermarkt gehaald waarmee ik soep ging maken, en deze zaadjes in een potje in de grond gestopt, tot mijn grote verbazing zijn ze allemaal uitgekomen en groeien als kool Meer mensen die deze techniek toepassen? Haha, kan dat misschien ook nog wel met andere groente doen, dan is het dubbel winst, en de groente op eten en de zaadjes "hergebruiken" Alleen even bedenken met welke groente dit allemaal kan. Ik ben nog een complete noob op moestuin gebied, dus geen idee of dit allemaal gaat werken, maar vind het leuk om uit te proberen. We hebben natuurlijk ook gewoon zaadjes gekocht.
moonsparkle
Geplaatst: 07-03-22 23:08
Yup ik had eerst paprika zaad gekocht tot ik bedacht dat ik ze gewoon uit een paprika kon halen die doen het ook beter tot nu toe. Maar ik moet wel zeggen de opbrengst buiten was zo karig dat ik dit jaar 1 paprika plant achter het glas hou en verder niet meer kweek. Ik heb helaas geen kas.
Ik laat sommige peulen en sugar snaps hangen en drogen om de zaden of boontjes of hoe je ze wilt noemen te oogsten voor het jaar erop. Kan met sperziebonen ook en als het goed is ook met tomaten en komkommer zaden maar die laatste 2 heb ik nog niet geprobeerd.
Sommige dingen zaaien ook zichzelf uit zo vind ik de salie opeens op meerdere plekken