de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 08:52

Ik ben soms wel ongeduldig O:) eerst waaide de storm over de sugar snaps waren er een hoop omgeknakt daarna opnieuw gezaaid en nu is de grond zo bevroren dat ik vermoed dat ik misschien weer opnieuw kan starten :') of zouden ze dan in rust blijven en gewoon weer onthouden en hun werk doen? Ik dacht me een keer eerder van bieten te herinneren dat die niet meer op kwamen na vorst

Terwijl het is overdag zo heerlijk zonnig

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 08:55

Ik heb hier bonen ook gezaaid, maar durf ze niet naar buiten te doen.
Ze staan nu binnen in de keuken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:02

Ik had ze eerst binnen voorgezaaid, toen ze te groot werden naar buiten gedaan maar toen kwam de storm. De wortels van peulen /sugar snaps verstrengelen snel samen waardoor lang binnen houden ook meestal niet gunstig is tenzij je de inhoud van het hele bakje als een geheel plaatst in de grond

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:05

Ik heb even gezocht en de zouden vorst tot - 5 kunnen verdragen dus ik hoop dat ze gewoon uitkomen.

Ik wou dit weekend wortels en bieten zaaien maar daarmee wacht ik toch maar tot het volgende weekend

Lunameyza

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:08

Ja ik heb ook sugar snaps buiten staan en hebben ook vorst meegemaakt en het leek ze niks uit te maken! :D Alleen toen kwamen de stormen en ging de helft knakknak dus heb ook weer wat bijgezaaid :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:24

Zet de sucker snaps straks in de kas.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:50

Ben bang dat niet iedereen een kas heeft Marcella :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:19

Klopt heb ook nog een lage bak, maar daar wil ik straks de kolen in zetten. Ben ook super blij met het stuk wat ik heb voor 60 euro per jaar. Heb toen wel 200 euro extra betaald voor schuur, kas en lage bak toen ik deze moestuin nam.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:29

Kleine cadeautjes bij het omspitten

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:45

Dat zijn altijd leuke verrassingen.

Afbeelding
Afbeelding
Deze mocht al op kamers.
Afbeelding
Heb straks wat mee te nemen naar de kas.
Afbeelding
3 potjes oude die al even staan. En gisteren nog wat opnieuw gezaaid die zijn voor de senioren hier beneden en misschien dat ik zelf ook nog wel wat ga houden. Maar nog zat van de oude generatie moestuintjes.

Laar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:52

Dank voor de tips! Ik ga even kijken of ik een bak/ruimte kan vinden met 20cm diepte, heb nog niet-stompe wortelzaadjes van vorig jaar liggen nl. Moet lukken!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:38

moonsparkle schreef:
Kleine cadeautjes bij het omspitten

[ [url=m/tNj8uZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dat is leuk! :D

Hier begint de tuin een heel klein beetje vorm te krijgen, morgen verder! Er moet nog een hoop gebeuren :+

Afbeelding

Deze moppies mogen straks helpen met bemesten :+

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:56

Kuikens ook ayam cemani?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 22:24

tamary schreef:
Kuikens ook ayam cemani?

Als dat zo was zou ik me nu eens achter m'n oren krabben, Cemani kuikens zijn gitzwart :j

Ik heb er Wyandotte eieren bij gelegd. De Cemani zijn verschrikkelijk leuk maar het zijn wel typetjes zeg maar, 2 is genoeg :')

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:58

Ik meld mij hier ook even. Wil gaan starten met de makkelijke moestuin. Klein beginnen en uitbouwen naar gelang de lol die het oplevert en de tijd die het kost

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:31

Paardenfan25 schreef:
Ik meld mij hier ook even. Wil gaan starten met de makkelijke moestuin. Klein beginnen en uitbouwen naar gelang de lol die het oplevert en de tijd die het kost

Hier heb ik ook naar gekeken maar ik vind het vrij prijzig. Denk wel dat het prima werkt :j

Hier weer een stukje verder, morgen verder met de boel in de lijnolie zetten. Daarna komt er dekzeil aan de binnenkant van de bakken om het meeste vocht tegen te houden en dan kan ik de lagen van de hügelkultur gaan opbouwen *\o/*

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:24

Dat ziet er mooi uit. Maar is het voor die methode niet veel te ondiep?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:50

Je kunt de stammen/takkenlaag (deels) ingraven, ik heb ergens gelezen dat dit op zandgrond wordt aangeraden. Ik ga het eens bekijken, een extra rand plaats je er zo bij op :D

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:08

Ik meld me ook weer :D vorig jaar heeft mijn een moestuinbak op poten voor me gemaakt die ik volgens het makkelijke moestuin principe gebruikt heb. Ondanks dat ik er laat in het seizoen mee begon ging dat aardig goed! Dus nu wat serieuzer aangepakt. Plannetje gemaakt, zaden ingeslagen. Sugarsnaps liggen in een bakje om voor te kiemen, radijs, rucola en mini kropsla zijn al gezaaid in mijn bak en dropplant heb ik voorgezaaid. Nu wachten tot het warm genoeg is om de rest te gaan zaaien. :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:18

Als het dezelfde soort palletranden zijn als die ik heb liggen dan is per rand 20 cm hoog dus dit is 40 cm hoog. Weet niet hoe hoog je nodig ben voor hügelkultur.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:37

Deze zijn inderdaad 20 hoog per rand.

Traditionele hügelkultur, zonder bak, gaat tot een centimeter of 80/90 als ik het goed heb begrepen. Ik heb verschillende voorbeelden gezien van bakken waarin een soort uitgeklede versie van hügelkultur toegepast wordt - eigenlijk vooral zodat je niet de hele bak vol hoeft te storten met (dure) aarde. Daarbij waren de gebruikte bakken 40 tot 80 cm hoog.

Punt is dat de toplaag diep genoeg moet kunnen zijn voor de diverse groenten - als ik 20 cm volgooi met hout en daar blad en compost overheen stort blijft er minder dan 20 over voor de grond waar de boel in moet gaan groeien. Dat is niet genoeg. Ik denk dat het dus een ietwat uitgeklede variant gaat worden met niet te grove stukken hout en een stukje de grond in om wat extra hoogte te krijgen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:57

Grond wat je eruit haal kan je ook weer gebruiken om te vullen. Eventueel gehakseld hout gebruiken.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 01:45

Ik heb nog aardig wat snoeiafval
en blad liggen, dat gaat er allemaal in :j

Ik heb inmiddels ook wat dingen voorgezaaid, het duurde even bij Vreeken. Tomaten, bosui, Zuid Afrikaanse look, 2 soorten pompoen en zonnebloem.

Ik heb mijn rabarber uitgegraven, die komt er ook in. Verder heb ik plannen voor aardappelen, knoflook, bieten, radijs, courgette, sla, aardbeien en verschillende kruiden.

Verder staan er in de tuin/kippenren een enorme druif, een appelboom, een jostabes, Japanse wijnbes, gele framboos en bosbes. En aardbeien en kruiden in potten :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 08:05

Ik ben dit jaar eigenlijk wat te laat begonnen, maar sinds gisteren toch weer flink aan de slag.
Vorige maand heb ik een flinke hoop zaden van eerdere jaren, alles wat niet wilde kiemen heb ik meteen weggegooid, dat ruimt flink op!
En toen een hoop nieuwe zaden besteld die ik gisteren geplant heb.
En ik heb de kas in de hammerite gezet, die was flink aan het roesten.
Als nieuw :))
Nu nog het nieuwe zeil op maat maken.
Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 08:56

Leuk dat er nu zo veel leven in dit topic is :D

Wanneer verspenen jullie tomatenplantjes? Ik heb nu een stuk of 10-15 plantjes op 10x10cm staan en het lijkt redelijk krap te worden, maar ik ben bang te vroeg over te planten waardoor ze het niet redden.