Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:59

Ugh, de TU heeft echt een bord voor z'n kop. (No pun intended :D )
Deze zomer wordt de hele catering verduurzaamd, en er heeft al het afgelopen jaar een proef gedraaid met de nieuwe cateraar in een van de faculteiten. Je raadt het al, zelfs geen broodje hummus te verkrijgen :') alles is vlees, kaas en vis wat de klok slaat... Lekker dan :o En super duurzaam ook hoor nou nou

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:50

Magrathea schreef:
Deze zomer wordt de hele catering verduurzaamd, en er heeft al het afgelopen jaar een proef gedraaid met de nieuwe cateraar in een van de faculteiten. Je raadt het al, zelfs geen broodje hummus te verkrijgen :') alles is vlees, kaas en vis wat de klok slaat... Lekker dan :o En super duurzaam ook hoor nou nou

Ja ik vind zelf de kantine van leiden ook veel beter dan de TU wat een verschil. In leiden hebben ze gewoon vegan kroketten en broodjes guacemole en hummus enzo en sinds een tijdje een speciaal logo voorde vegan producten heel fijn. Kan de catering van Delft nog van leren..

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:52

Net dit op, vond het toevallig in de supermarkt. Wist niet goed wat ik moest verwachten maar was heel lekker en rijk gevuld
Afbeelding

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:05

Magrathea schreef:

Echt slecht van een uni. In Wageningen is dat voor zover ik het van mijn zoon hoor wel beter geregeld.

In welke supermarkt heb je dat bapao broodje gekocht, Sanso?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:32

In Wageningen zijn standaard meerdere vega opties en tegenwoordig ook vaak minimaal 1 vegan optie. Verder op maandagen meatless monday en dus nergens op de campus vlees/vis :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:36

De VU heeft ook meatless Monday maar de vega-opties zijn zo slecht en niet lekker dat de kantine op maandag bijna uitgestorven is.

Ze maken totaal geen reclame voor vega eten zo :n

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:28

Sharani schreef:
Magrathea schreef:

Echt slecht van een uni. In Wageningen is dat voor zover ik het van mijn zoon hoor wel beter geregeld.

In welke supermarkt heb je dat bapao broodje gekocht, Sanso?

In de Jumbo! In de koeling bij kant en klare maaltijden. Ze hadden meer varianten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:54

De catering van de RUG is ook erg triest. Internationaal zijn staat zo hoog in het vaandel, maar een mensa is teveel gevraagd.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:59

RU heeft ook meatless monday en hoewel ze vaak gerechten herhalen zijn ze meestal prima.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:09

RU is inderdaad prima. Een optie is daar ook om in het RUMC te gaan eten, daar krijg je ook studentenkorting. Maaltijden zijn zelfs wat goedkoper en (vaak) lekkerder :P
MM is alles vega, een vegan optie. Verder altijd vega mogelijkheden, vegan houd ik eerlijk gezegd wat minder in de gaten. Voordeel voor mij is dat ik eigenlijk altijd op maandag eet omdat ik dan om zes uur moet dansen, verder meestal niet.

Hee maar Eelmo, dan woon jij dus in de buurt!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:03

Ja meatless monday zou wel leuk zijn :j Ik geloof ook dat de EUR en de UU tegenwoordig "carnivoor geef het door" hanteren bij het cateren van borrels enzo, dat is ook lekker vooruitstrevend. En schijnbaar is het ook allemaal erg lekker! (het principe houdt in: indien er geen eetwensen worden doorgegeven is de catering plantaardig. Als je expliciet aangeeft vlees te willen kan dat wel gewoon, maar het is dus niet standaard.)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:13

(wave) Hi! Ik ben al een tijdje flexipescotariër (eet meestal vegetarisch, en af en toe vis/schaal- en schelpdieren) :D. Ik lees hier graag mee en heb gelijk een vraag: hebben jullie nog tips voor leuke/lekkere/betaalbare vega(n) restaurants in Den Haag? Veggies on Fire heb ik iig al van gehoord en staat op mn lijstje, maar voor de rest ken ik er bar weinig. En ze moeten er volgens mij wel zijn :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:08

Magrathea schreef:
Ja meatless monday zou wel leuk zijn :j Ik geloof ook dat de EUR en de UU tegenwoordig "carnivoor geef het door" hanteren bij het cateren van borrels enzo, dat is ook lekker vooruitstrevend. En schijnbaar is het ook allemaal erg lekker! (het principe houdt in: indien er geen eetwensen worden doorgegeven is de catering plantaardig. Als je expliciet aangeeft vlees te willen kan dat wel gewoon, maar het is dus niet standaard.)

Wat goed! En ik vind dit ook zo logisch. Waarom niet standaard serveren wat iedereen kan/wil hebben?

Net weer even mijn supersnelle gerechtje gemaakt: spitskool met ui en kikkererwten (tomaat kan er ook bij) gekruid met baharat, kerrie, kurkuma, komijn, gember en peper. In bouillon gewelde couscous erbij :). Klaar in een kwartiertje.
Afbeelding

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:22

Lekker Sheran!

De bounty taart staat in de koelkast op te stijven voor morgen. De tussenfases waren alvast smullen, dus ik ben benieuwd!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:20

mar_fay schreef:
RU is inderdaad prima. Een optie is daar ook om in het RUMC te gaan eten, daar krijg je ook studentenkorting. Maaltijden zijn zelfs wat goedkoper en (vaak) lekkerder :P
MM is alles vega, een vegan optie. Verder altijd vega mogelijkheden, vegan houd ik eerlijk gezegd wat minder in de gaten. Voordeel voor mij is dat ik eigenlijk altijd op maandag eet omdat ik dan om zes uur moet dansen, verder meestal niet.

Hee maar Eelmo, dan woon jij dus in de buurt!

Ik studeer aan de RU (biologie), maar in de weekenden ben ik nog steeds bij hotel papa en mama hoor :P Paardlief staat thuisthuis :)
Het Gerecht is trouwens ook oke, maar altijd erg druk (en als beta voel ik me nooit zo thuis tussen de blousjes en strakke schoenen haha). Medische faculteit schijnt idd het beste eten van de campus te hebben, maar ben ik nog nooit geweest.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:33

Hey allemaal, even een compleet andere vraag:

ik ga backpacken in Noorwegen, wat in onze route betekent dat we vaak voor 3 dagen eten bij ons moeten dragen (simpelweg omdat we geen beschaving tegenkomen). Maar... wat neem je mee voor 3 dagen, wat absoluut niet zwaar is om te dragen en wat wél voedzaam is. Ik val heel snel af, en dat kan ik niet echt gebruiken tijdens het backpacken. En daarnaast dus ook nog vegetariër, waardoor sommige eenvoudige opties toch wel afvallen. Water is er in overvloed, dus het eten moet met water klaar te maken zijn.

Ideeën tot nu toe: mueslirepen, instant aardappelpuree, rijst (met nasikruiden), spaghetti (evt met zakje kruidensaus), noodles, instant soep, muesli, zak cashewnoten

En uiteraard koffie, thee, melkpoeder, kruiden

Iemand hier ervaring mee en goede ideeën?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:36

Oh ziet er heerlijk uit sheran. Ik heb nog een spitskool liggen...
Ik kon eer gisteren bij iemand groente halen uit de moestuin dus kan me helemaal uitleven met nieuwe recepten.

Heb nu de paneer aan het stremmen, stelt inderdaad niet veel voor, je moet het even durven.

Verder heb ik kikkererwten gekookt, maak ik zo verse hummus van. Vind ik toch het lekkerste. Verse koriander erbij met geroosterd zaden en pittenbrood.

Op mijn werk lunchen we gezamelijk en is altijd voldoende hummus, groente spread, avocado’s etc. om lekker vegan te lunchen. Op dinsdag altijd twee soorten soep of salade, waarvan 1 vegan. Dat is ook handig voor moslims en mensen met allergieën.
Niks te klagen dus.

@wipher ik heb net split kikkererwten gekookt, in een kwartier klaar. Misschien is dat wat voorbij je rugzak ivm eiwitten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:51

Er zijn ook websites waar je speciaal gedroogd voedsel kan kopen, dat heb ik gedaan toen ik 3 weken wild ging kamperen en kanoën in Zweden. Compacter kan niet :).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 11:58

Klinkt heerlijk Wipher!
Bij de Action krijg je zakken pasta met pastasaus, die met kaas is vegetarisch en erg lekker. Is helemaal droog. 500 ml water toevoegen, 7 min koken en klaar.
Sojabrokken zijn ook lekker licht en makkelijk mee te nemen, en heel voedzaam. Als je thuis een kruidenmix met bouillonpoeder maakt dan kun je ze daarin laten weken met wat water en opbakken. Lekker, makkelijk en gezond, en je hebt toch iets ‘vlezigs’.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:00

8nnemiek schreef:
Klinkt heerlijk Wipher!
Bij de Action krijg je zakken pasta met pastasaus, die met kaas is vegetarisch en erg lekker. Is helemaal droog. 500 ml water toevoegen, 7 min koken en klaar.
Sojabrokken zijn ook lekker licht en makkelijk mee te nemen, en heel voedzaam. Als je thuis een kruidenmix met bouillonpoeder maakt dan kun je ze daarin laten weken met wat water en opbakken. Lekker, makkelijk en gezond, en je hebt toch iets ‘vlezigs’.

Die heb je ook in de jumbo van Knorr, diverse varianten. Die met kaas eten we vaak want die is echt heel lekker haha.

Sjofel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:18

Hallo allemaal!
Na een tijdje mee gelezen te hebben met jullie wil me toch graag melden!

Ik ben (denk ik) flexitarier, ik eet alleen verantwoord vlees of vis (1 a 2 keer per). Van zuivel mag ik bijna niets (allergieën). Eieren (biologische) eet ik wel gewoon.

En ik ben Vivera fan (nee geen aandelen..) en grooooot liefhebber van vegan taarten, toetjes en andere zoete lekkernijen.

(En tip Vivera 1,50 p.s. bij de emte deze week)

Wat betreft eten meenemen op trektocht ikzelf zou ook gedroogd fruit/ naked repen mee nemen. Gedroogd fruit kan je bijvoorbeeld ook door de rijst doen voor wat smaak..

En ik heb ook een vraagje heeft iemand ervaring met vegan eten op Curaçao?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:36

Voor de mensen Met een coop in de buurt, ik Heb een nieuwe favo pasta

ui Snipperen en fruiten, champignons in vieren er bij , courgette in stukjes er bij
Vega balletjes naar keuze in Kwarten er Bij en als alles gaar genoeg is een potje coop pesto arrabiata er bij en Door warmen
Pasta naar keuze er door en :~ :Y)
Super simpel, maar echt Zo ontzettend lekker :9
Die pesto is echt heel goed

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:06

Even vraagje tussendoor :) Vriezen jullie wel eens vleesvervangers in? Gaat dat goed?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:10

kimmysan schreef:
Even vraagje tussendoor :) Vriezen jullie wel eens vleesvervangers in? Gaat dat goed?

Ja altijd. :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:11

Wipher schreef:
Hey allemaal, even een compleet andere vraag:

ik ga backpacken in Noorwegen, wat in onze route betekent dat we vaak voor 3 dagen eten bij ons moeten dragen (simpelweg omdat we geen beschaving tegenkomen). Maar... wat neem je mee voor 3 dagen, wat absoluut niet zwaar is om te dragen en wat wél voedzaam is. Ik val heel snel af, en dat kan ik niet echt gebruiken tijdens het backpacken. En daarnaast dus ook nog vegetariër, waardoor sommige eenvoudige opties toch wel afvallen. Water is er in overvloed, dus het eten moet met water klaar te maken zijn.

Ideeën tot nu toe: mueslirepen, instant aardappelpuree, rijst (met nasikruiden), spaghetti (evt met zakje kruidensaus), noodles, instant soep, muesli, zak cashewnoten

En uiteraard koffie, thee, melkpoeder, kruiden

Iemand hier ervaring mee en goede ideeën?

Ten eerste, dierlijke producten nodig hebben voor eiwitten is zó 20e eeuw :Y) Ik zou me echt geen zorgen maken om te weinig voedingsstoffen. Sojabrokken zijn je beste vriend, dat weegt ook nog eens niks dus erg handig tijdens het backpacken. Verder zou ik misschien nog een blik bonen ofzo meenemen, al denk ik dat je met een zak sojabrokken al een eind komt voor 3 dagen.

Daarover gesproken, ik heb vandaag een lekker experiment gedaan daarmee :Y) Uitje bakken met knoflook, sojabrokken erbij en een klein scheutje water. Dit goed roerbakken en na een paar minuutjes gezeefde tomaat toevoegen in scheutjes. Dit wordt ook opgenomen door de sojabrokken :j intussen ook wat kruiden toevoegen, en ik had er nog champignons bij. Tenslotte een flinke soeplepel van tomatensaus die ik nog had van een paar dagen terug, verse basilico pasta erbij (van de AH is die vegan!). Voila, spaghetti & meatballs :Y)
En de sojabrokjes waren zelfs wat zompig dus misschien had die eerste waterscheut niet eens gehoeven.

Ik vries kei veel vleesvervangers in, nog nooit fout gegaan. Voor zover ik me herinner. Hooguit dat ik vergat dat mijn vriezer kei vol zat en dan weer naar de supermarkt ging voor een aanbieding :o?