De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:19

Ik doe in de oochtend water geven.

Pfoe best lastig. Ik 'doe' samen Mey opa de moestuin. Maar die man is zo koppig en eigenwijs :') dat als we afspreken iets dinsdags te doen. O.a. samen zaaien. ( ik zaaien hij kijken ) dat ie t maandag al gedaan heeft. Resultaat een opa in t ziekenhuis wegens te veel inspanning ( man is 88 maar denkt dat ie 20 is) en z'n hart kan t niet aan. Nu heeft ie spijt want ik weet niet waar die wat gezaaid heeft... Zucht.. Even wachten tot t uit schiet. Kan ik daarna verder aan de slag.

Ons pap is een 2e kasje aan t maken. Voor ons samen. Heb nu al te weinig plek.. Mn rode witte en spruit kool schieten ondanks de vorst toch uit. En mn courgette. Menn die gaan hard!!

Al met al druk weekje hier,lastige opa ( nadeel is dat ik al die eigenschappen ook geerfd heb) heb een iniminie kasje met 6 mini potjes bij de alsi gehaald met kalebassen erin. Kan ie toch ergens naar kijken vanaf de bank. Vond ie ook goed..

Zaaien jullie rucola voor? Ik wil ze niet meer in de grond hebben maar in pot.. Ieder jaar staat heel mn vlinder tuin vol met rucola waar ik t niet wil. Bieslook doet dat ook al...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:32

waaat ik moet hard aan de slag zo te horen... pfff heb nog niks gedaan. alleen zaad gekocht en de tuin gespit!! hahah

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 01:03

Klinkt inderdaad als een eigenwijze man jolanda!
Lijkt me wel heerlijk om je hobby te kunnen delen zo :)) Hier nog niemand in de omgeving die zegt ohh wat leuk dat doe ik ook :=

Ik heb rucola/veldsla/kropsla buiten gezaaid net zoals radijs en wortel.. maar nog niets groens te zien. Is nu een week geleden dus ben benieuwd of het nog komt :)
Heb trouwens toch nog 4 sla plantjes gedood door ze op de kachel te houden terwijl die omhoog ging.. Ik heb nog heel veel resthout liggen uit de verbouwing ik denk dat ik daarvan eens een oplossing mee ga maken.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:22

Ja dat is heerlijk. Passie komt van mijn beide opas. Een van de moestuin en andere van de siertuin. Ik heb in de thuiszorg gewerkt en kwam regelmatig bij vrienden van een van de opas. En hoor opvallen vaak ' oh jij bent van de groene vingers of die in dat tuincentrum werkt..'.. Ik heb 15 neefjes en nichtjes meer maar die kennen ze niet of minder :=
Ik ben niets meer als de rest maar dat valt me wel op dat ze dat veel bepraten..

Wij wonen ook 2 onder 1 kap ( ik bij mijn ouders) dus dan maakt het ook makkelijk mee te helpen :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:23

Wortel komt hier wel al uit. Sla nog niet gezaaid

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:15

Ik ga maar weer even verder met de compost in de tuin gooien.
Boven groeit alles als een tierelier.
Zit straks vast weer met veel te grote planten die nog niet naar buiten kunnen haha.

Jolanda, leuk joh toch dat ze over je 'kletsen'.
Ik ben helaas echt in mijn hele familie een uitzondering met alles, qua groene vingers enzo al helemaal.
Ik kan het dus alleen delen met mijzelf, of de beestenboel hier :=
Hoewel hubbie het nu langzaam ook wel leuk vind worden, maar zich er niet mee bemoeit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:28

Ah, ik denk niet dat het nog flink gaat vriezen hoor.. Ik denk dat een aantal van mijn tomaten enzo over een aantal weken de volle grond in gaan in de kas.. Ze worden te groot voor de potjes en kasjes :=

In onze familie zijn gelukkig veel mensen met groene vingers. Mijn opa werkte vroeger bij de plantsoendienst en had een mooie siertuin en een flinke moestuin.. Mijn oom is tuinman en heeft ook een kleine moestuin. Mijn vader heeft jarenlang vleesetende planten gekweekt en ook altijd een grote siertuin gehad, en nu hebben ze ook een kleine moestuin.. En nu is het mijn beurt :D
Vriendlief heeft een hekel aan tuinieren, 'omdat hij bij zijn moeder altijd tegen zijn zin in de tuin moest werken zegt ie' :+ maar hij vindt vooral de vijver erg leuk, en houdt wel van een mooie tuin en groente uit eigen tuin (als ie er maar niet in hoeft te werken :') )

Ik moet vandaag nog maar eens wat foto's maken van mijn spul. Alles begint heerlijk groen te worden nu!
Ik kan me bijna niet beheersen om alles nu maar in de grond te stoppen :+ maar moet toch nog even wachten met de late aardappelen en de winterprei en de andere late groentes..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 16:21

Zoo wat is het heerlijk druk hier in t topic! Ik heb net tomaat, courgette, peultjes (die eigenlijk voorgekiemd moesten worden, maar ik neem de gok maar) en sugar snaps gezaaid. Dus nu de kiempjes de grond uit kijken hahahaha!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:06

Hier nog geen ontkiemende zaadjes!
Duurt lang!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:38

Ik ga morgen met dat lekkere weer eindelijk mijn tomaten over zetten naar hun eigen bekertjes :D als het mooi weer is, kan dat lekker op het balkon! :D ik heb al plekjes bij familie en vrienden gevonden :) 17 tomatenplantjes op het balkon is echt te veel! :')

Ik ga ook heeeeeeel voorzichtig de komkommers uit elkaar halen en in hun eigen bekertjes zetten. Dan kunnen er ook daarvan 2 naar familie, haha! :D

Mijn radijs gaat ineens hard! In 2 dagen tijd staan de plantjes al 1 cm hoog! :oo

Zo heerlijk om te freubelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 18:19

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, ik heb vandaag 17 aardbeienplantjes opgehaald, kan ik die vannacht buiten laten of moeten ze naar binnen?
Ik ben voor het eerst bezig om een moestuintje te maken, heb komkommer die het tot nu toe goed doet, andijvie, sla en de aardbeien dus, de rest ga ik volgende week zaaien en hopen dat er wat uit komt..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:31

Whoehoe! Toch twee kweekbakken bij de Aldi op de kop kunnen tikken! Vandaag dus naar de kolbach, en diverse slasoorten, bloemkool, andijvie staat nu in de kweekbakken. Ook aardbeien gepoot, en een kersenboompje, en frambozen en blauwe bes. Ben benieuwd ;)
Oh, en een vensterbank kweekbakje en daar heb ik nu peterselie in gezaaid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:36

dees_daan schreef:
Sorry dat ik zo kom binnenvallen, ik heb vandaag 17 aardbeienplantjes opgehaald, kan ik die vannacht buiten laten of moeten ze naar binnen?
Ik ben voor het eerst bezig om een moestuintje te maken, heb komkommer die het tot nu toe goed doet, andijvie, sla en de aardbeien dus, de rest ga ik volgende week zaaien en hopen dat er wat uit komt..

als ze uit de winkel komen, zou ik ze even in de schuur ofzo zetten. Komen ze nu van een tuin, kunnen ze best buiten blijven.

ik lees komkommer, die ben ik vergeten te zaaien gisteren! Ga ik morgen doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:28

Antheman schreef:
dees_daan schreef:

als ze uit de winkel komen, zou ik ze even in de schuur ofzo zetten. Komen ze nu van een tuin, kunnen ze best buiten blijven.

ik lees komkommer, die ben ik vergeten te zaaien gisteren! Ga ik morgen doen!

Ok dankjewel!
Ik heb ze van marktplaats, wilde er eigenlijk 5 of 6 maar hij had er 17 voor €4 dus dat is een koopje.
Ik zet ze toch maar in de schuur voor de zekerheid, ik heb niet gevraagd of hij ze in een kas had of niet.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:34

Heb gister bij tuindorado een kweekbakje met "theekruiden uit eigen tuin" gehaald. Zitten 6 soorten in. Ijzerhard, kruizemunt, citroengras, bergamot, kamille, mexicaanse munt. Best veel zaadjes per zakje. Zal mij benieuwen wat en hoe het opkomt.

Ik heb mijn oude vogelkooi verbouwt tot "kas" Heb hier 3 lagen in met bakjes. En 2 kweek baken er boven. Er staat nu in:
Biet
koolraap
tijm
peterselie
oregano
basilicum
salie
pompoem
paprika
roma tomaat
dille
lente ui
wortel
radijs
goudsbloem (lekker als thee)
oost indische kers
akelei
stro bloem
augurk

Alle fruitboompjes hebben bloemknopjes, behalve de pruim -O- Of is die later dan de rest?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 14:29

Ik heb meloen gezaaid maar er komt nog niks op.
Ik deed 1 zaadje per pot.
Moet ik er meerdere in doen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:53

Meloen moet vrij warm staan. Die van mij beginnen nu te kiemen, staan nu zo'n twee weken in de kas.
Aikon, bloemknopjes zouden er nu toch aan moeten zitten. Hoe oud is het boompje? Jonge boompjes maken soms geen bloemen het eerste jaar volgens mij.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:13

Ik zie bij mijn lente-ui het eerste inimini spikkeltje groen boven de grond uitsteken! :D

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:38

@aikon heb jij bergamot in een kruidenbakje zitten? *jaloers!* ik zit al twee jaar te azen op dat kruid en krijg het nergens gevonden...of rare blikken; Bergamot, wasda?
Ik heb vandaag geleerd dat het rare lelijke nieuwe onkruid wat ik de laatste weken vol overgave uit mijn moestuin heb gegooid, winterpostelein heet en eetbaar is, nou is het dus koesteren en de laatste overgebleven blaadjes een keer in de salade proberen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 22:48

Zunzuncito schreef:
Ik heb vandaag geleerd dat het rare lelijke nieuwe onkruid wat ik de laatste weken vol overgave uit mijn moestuin heb gegooid, winterpostelein heet en eetbaar is, nou is het dus koesteren en de laatste overgebleven blaadjes een keer in de salade proberen.

:D
Ik heb al 2 keer winterpostelein geprobeerd te zaaien, maar t mislukte steeds. En vorige week vond ik een polletje toen ik onkruid aan het wieden was. Ik was zó blij :j

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 23:11

Maar als het klein is is de kleur niet om aan te zien, dat moesgroenige ziekelijke ik-zit-onder-de-round-up kleurtje en pas als het wat groter wordt, krijgt het een frisgroen kleurtje. Ik citeer van internet: "Doet het goed op arme zandgronden, niet op goed bijgehouden (moes)tuinen" :D . Wees blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:37

Ik kom ook zo binnen waaien met gelijk een vraag. De hele maand juni kunnen we niet voor de planten zorgen. We gaan eindelijk op vakantie! Heeft het dan zin om om groentjes te zaaien of te planten?

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:56

Zo. Na een lange tijd niets te hebben gedaan. Gister toch maar mn zaden uitgezocht. Ik ga een deel weggeven aan collega want die is nu fanatiek tuinierder geworden.

Dit weekend komen onze tegels en vanaf dan kan ik in potten zaaien. Zo houd ik toch nog wat moestuin gebeuren. Grote specikuip erbij voor aardappelen en wortels. En verder wat kleine dingetjes.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:30

Hoe diep moeten wortelen eigenlijk kunnen gaan?
Ik plant ook alles in bakken :j
Mijn maïs plantjes doen het erg goed net als de snijbiet!
Van mijn gezaaide bloemen komt ook al wat op :D
Ik krijg echt de smaak te pakken.

Iedere keer als ik hier meelees dan krijg ik meer ideeën haha :Y)
Jullie zijn erg aanstekelijk *\%/*

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:34

Postelein vind ik lekker als toevoeging op salades zo puur vind ik het weinig aan :=

Mijn mannetje en ik hebben gister wat geknutseld in ons moestuintje :))

Afbeelding