De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:21

8nnemiek schreef:
Dat zou zo maar kunnen hoor.. Ik probeer nu al twee jaar ananaskers te laten kiemen en nooit gelukt.. Ik heb er ook nooit iets over gelezen..

http://www.tradewindsfruit.com/content/ ... eberry.htm. In principe hebben ze dus geen licht nodig, wek een constant warme omgeving. Het uitkomst percentage schijnt trouwens maar 25% te zijn en de zaden zijn maar een jaar houdbaar.

dejong_wever

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:59

Wij willen een pad in de tin maken en zouden dit van boomschors doen, alleen nu zei de buuf trekt dat geen katten aan en kun je niet beter grind gebruiken?

Grind is natuurlijk duurder en qua kleur/prijs vond ik dit wel aantrekkelijk, maar wil natuurlijk geen katten aantrekken die bij ons hun behoefte gaan doen.

Even ter info, wij hebben nu geen last van katten(gevalletje voorkomen is beter dan genezen)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 22:07

LadyMadonna schreef:
Wat ik hier zo lees laten jullie het eerst kiemen in de vensterbank en daarna gaar het naar buiten?

Nee, ik heb ook wel wat buiten gezaaid. Peul/doperwt, rucola, snijbiet, melde, pastinaak en radijs in de volle grond.
En in mijn koude kas heb ik ook eea.

Maar ik heb binnen idd ook wat staan, de lastige klanten :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 22:57

Superfood *\o/*

Brandnetelquiche met wortelsalade met cranberries.

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:35

Stef, hier gaat alles buiten de pepers, paprika en tomaat om, gewoon gelijk buiten de grond in , of in de kas, maar das luxe ...
zijn trouwens ook genoeg zaken die beter buiten dan binnen kiemen en groeien...
maar binnen voorzaaien is geen must :n

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:54

Ik zit te twijfelen wanneer ik mijn voorgezaaide groentes buiten in de bak ga doen :')

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:22

zal dat verlopig nog niet doen. Vannacht heeft het hier nog gevroren. Denk dat nu de overstap net te groot is voor je zaailingen.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:29

Lijkt erop dat mijn plantjes de vorst overleefd hebben, maar voor de zekerheid in de koude bak wel met een pluk hooi toegestopt.

Ik las een stuk over koffiedik door de aarde mengen. Dat zou vocht vasthouden en katten verjagen.
Iemand ervaring mee of is het een broodje-aap-verhaal?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:32

Als slakkenweerder was het inderdaad een broodje-aap-verhaal. Dat het ook tegen katten zou werken heb ik nog nooit gehoord dus geen idee.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:34

Hallo! Mag ik mij hier ook melden :)?

Op dit moment alles nog binnen staan, veel kruiden voornamelijk.
Verder tomaten in een kleine kas, radijsjes en pattison.
Iemand ervaring met pattison? Ik kende het zelf niet, maar het leek mij wel leuk toen ik de zaadjes in de winkel zag liggen.
https://www.bioaanhuis.nl/index2.php?cp=52

Ben nog van plan om aardbeien en rode peper te gaan zaaien :D.
Een groot nadeel is dat ik weinig zon heb in de achtertuin, misschien wel te weinig voor mijn aardbeien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:08

Nou, de kweekbak was al direct uitverkocht bij de Aldi.....

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:45

Mijn tante neemt vanavond rose helleborus zaadjes mee. Kan ik die al meteen zaaien? Zijn van dit jaar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:11

Mjetterd schreef:
Iemand ervaring met pattison? Ik kende het zelf niet, maar het leek mij wel leuk toen ik de zaadjes in de winkel zag liggen.

Ja, ik :D Superleuk om te kweken. Maar ze vreten veel mest en water, hebben zon , maar bovenal RUIMTE nodig. :j
Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:13

Antheman schreef:
Mjetterd schreef:

Ja, ik :D Superleuk om te kweken. Maar ze vreten veel mest en water, hebben zon , maar bovenal RUIMTE nodig. :j
[ Afbeelding ]

Gaaf! Heb je ze ook gegeten?
Hoeveel ruimte hebben ze ongeveer nodig dan?
Ik heb wel ruimte, maar niet heeeeel veel :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:21

Pattison kweek je net als pompoen en courgette. Natuurlijk eet ik ze. Anders mogen ze hier niet wonen. Qua ruimte weet ik het niet precies, maar per plant heb je zeker 1 m2 nodig.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:01

@ LadyMadonna: Je greep ernaast? :( Gaat vaak snel bij bepaalde acties van Aldi, je moet 's morgens al op de stoep liggen...

Apart zo'n pattison, soort van pompoen (?)... Is het lekker? Sowieso een beetje te groot voor mijn tuin...

Vandaag even langs het tuincentrum geweest. Mijn dahlia Gitt's Perfection doet nog steeds niks, er komt niks op, dus ik heb maar een nieuwe knol gehaald, zou het toch jammer vinden als ik deze soort niet heb :p De Strawberry Ice doet het goed! :) Was al uitverkocht bij het tuincentrum, van Gitt's Perfection gelukkig nog 3 knollen en de Pretty Lucie doet het ook goed, die kwam wat later op.

Meteen ook maar gezwicht voor een zakje paarse basilicum en twee kleine 'cat proof' verplantjes gekocht voor in huis. Zeer gevaarlijk zo'n tuincentrum...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:09

Ik heb mijn rode pompon dit weekend geplant (binnen in pot). Ben hééééél benieuwd want -gelieve niet tè hard te lachen- het was me niet duidelijk hoe ik haar in de pot moest steken. :') Het was zo'n warboel! Ik heb dan maar het deel met de meeste draadjes naar onderen gedaan, hahahahaha! Echt, heel stom gedoe hoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:13

pattisons en andere kleinere pompoensoorten kun je ook gewoon tegen een rek op laten groeien , dan heb je helemaal niet veel vloeropp nodig , wel nog steeds een flinke mep compost, want daar doen ze het gewoon het beste op

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:41

@ Shanelle: Dat had ik nou met de dahliaknollen :p Hihi, toen even op youtube gekeken...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:53

Jullie zijn ook allemaal al lekker bezig met de siertuin zie ik he!
Ik ben vandaag even naar de Gamma geweest :) twee hortensia's, twee blauwe regens en een rozenstruik meegenomen :) en ik heb een hoop knollen van de action liggen.. Nu nog een schets maken wat waar moet komen.. Ik hoop dat de blauwe regen de vorst overleeft..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:00

Mag ik mij hier ook melden?

Ik ben vd week begonnen met mijn eerste groentenzaden. Gezaaid in kweekbakjes op de vensterbank.

Gelukkig las ik net wat over aardbeien zaad niet toestoppen.. Want die staan nog in de planning.

Er zijn een hoop bio zaden van bolster besteld.. Die komen eerdaags binnen. Ervaring met hun zaad?
Van bolster: Ui, spinazie, sla, wortel, peul, melde, en meiraap even snel uit m'n hoofd.

Ik zoek oa nog rabarber, aardbei, aardappel zaad.

Wat nu op de vensterbank gezaaid staat is nog niet veel;
Bieslook
Peterselie
Selderij
Basilicum
Kleine tomaatjes.

Ik heb alles wel afgedekt met aarde.. Fout?

De basilicum staat nu drie dagen maar ik zie nog niets gebeuren (ongeduld)!

Ik hoop veel van jullie te kunnen leren! En ben benieuwd naar m'n eersre moestuin jaar!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:08

De 'regel' is dat alle zaadjes (behalve lichtkiemers) zo'n twee tot drie keer hun eigen lengte onder de grond moeten worden gestopt. Voordeel van in de grond stoppen is dat ze beter vochtig blijven en makkelijker wortelen.
Basilicum moet volgens mij redelijk lang liggen. Sommige zaadjes kiemen bij mij al binnen een week, andere doen er met gemak twee weken over. Je moet dus wel geduld hebben :j

Wat voor sperziebonen zaaien jullie trouwens meestal? De stokbonen of de stambonen? Ik zag vanmiddag een zakje stokbonen en dat leek me ook wel eens handig omdat het minder ruimte kost..

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:06

Mijn peterselie komt op! Jippieee! Dit is de eerste keer, kun je die uitdunnen door echt te verplanten of moet je de kleinste er gewooon uithalen??

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:08

Ik heb ook weer wat gezaaid. Dit keer komkommer, stokbonen, erwten, brocolli en snijbiet. Allemaal nog binnen in een kweekbakje, later ga ik het buiten wel uitzetten. Dat is nu toch nog wel koud in de nachten.

Ik heb niet meteen alles gezaaid, dan kan ik later weer wat zaaien en heb ik het hopelijk een beetje gespreid.

De sla doet het super, die komen echt goed op! Van de wortel komt er nog maar eentje boven (mmm.... valt tegen!). De tomaten beginnen nu te komen en de courgette doet het ook al super.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:13

Ik ga nog ff snel naar de aldi :P
Eens kijken of ik nog een kweekkas kan scoren.