De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:25

muntdrop schreef:
Shanelle schreef:
Niet lachen hé ;), maar is het mogelijk om frambozen, bosbessen, bramen en rode besjes samen in een (grote!) bak te steken met rekje om ze aan op te binden?

Allemaal samen in 1 bak? Wat versta je onder groot?

Hm, ik dacht misschien 2 bakken van 60 of 80 cm breed...? En dan per bak 2 soorten fruit. De prijzen die ze voor deze fruitjes vragen in de winkel is echt over the top, dan probeer ik ze liever zelf eens te telen!

kimberley23

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:29

Pfff alles groeit behoorlijk hard nu en het vriest bijna nog steeds elke avond :( Dus alles steeds binnen zetten of in de schuur/kasje...
Sierpompoen is al 15 cm groot denk ik en bijna al mijn tomaten zijn ook opgekomen. Mijn andijvie doet het supergoed maar moet eigenlijk me kasje in maar mijn bloemkool staat daar ook met aardbeien en nog meer dus even tijdelijk geen plek :(
Natuurlijk moet ik nu ook nog veel leren voor mijn tentamenweek dus lekker druk pffffff haha

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:48

Shanelle schreef:
Shanelle schreef:
Niet lachen hé ;), maar is het mogelijk om frambozen, bosbessen, bramen en rode besjes samen in een (grote!) bak te steken met rekje om ze aan op te binden?

Hm, ik dacht misschien 2 bakken van 60 of 80 cm breed...? En dan per bak 2 soorten fruit. De prijzen die ze voor deze fruitjes vragen in de winkel is echt over the top, dan probeer ik ze liever zelf eens te telen!

rode bessen wordt echt een struik he en frambozen woekeren ook alle richtingen uit. op zich geen slecht idee om ze in een bak te zetten dus, maar ik denk niet dat je in het formaat dat jij aangeeft 2 planten kwijt kunt.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:56

Eerder een speciekuip per plant dan?

Just_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:36

Iedereen die al plantjes buiten had staan.... Alles nog heel na de nachtvorst?

Hier wil ik op mijn grote bak (70x40cm) een soort van kas maken.... Zou dat met pvc buisjes en doorzichtig folie kunnen? Tips zijn heel welkom

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:58

Ik heb nog niet gekeken.

Op werk vandaag 1kg uien geplant.. Pff alles er 2 weken geleden in zitten. Moesten ze dwars door de moestuin een riolering aan leggen...

Dus vandaag poging 2 :p meteen wat rijen wortels erbij gedaan.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:02

muntdrop schreef:
Oei :o misschien zijn ze nog te redden als je ze koeler zet en even water geeft?

ze staan nu veilig op zolder (wel daglicht geen radiator.) Ik hoop dat ik op tijd was :=

Ik heb alleen de aardbeien in een pallet kas buiten staan en de rabarber en die doen het beide nog :) Alleen een van de buurkatten vind het rabarber plantje heel erg leuk! Dus nu maar een soort van mini kasje omheen gemaakt dmv bamboe stokken en doorzichtige puinzak. (Ideaal trouwens die doorzichtige puinzakken om mini kasjes van te maken en palletkasjes!)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:13

Rabarber staat hier gewoon bloot in de tuin, doet het prima :P

Heb nog niet gekeken naar de andere plantjes die ik zondag buiten heb gezet....bonen zullen sowieso wel kapot zijn, hoop dat de krootjes / bietjes / spul in de plastic "kasjes" het wel nog een beetje doet, staks eens kijken :=

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:23

Afbeelding

Misschien iets te dicht op elkaar gezaaid :+

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:28

Wat is het muntdrop? :=

En pmarena hij doet het wel goed hoor.. maar schijnbaar vind die kat het erg lekker ruiken oid :? Er zit 1 tandafdruk in het blad en hij staat scheef :? Ik heb hem paar weken geleden pas geplant dus zo heel sterk is die nog niet.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:29

Aardbei :) weet alleen niet zo goed wat nu. Moet ik het zo laten of uitdunnen?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:34

Ohh dat word veel aardbeienjam en een la vol in de vriezer :=
En geen idee eerlijk gezegd.. ben een beginnend moestuinder.. :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:42

Hoe lang heeft die aardbei er over gedaan om zo ver te komen? Ik begin te vermoeden dat wat ik gezaaid heb nooit meer op gaat komen namelijk...
Dit jaar maar gewoon een paar planten kopen vrees ik.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:43

10 stuks voor 6 euro bij de boerenbond :P (heb het onthouden omdat ik ze voor 1 euro p.s. had gekocht bij de aldi....)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:48

Nickeltje schreef:
Hoe lang heeft die aardbei er over gedaan om zo ver te komen? Ik begin te vermoeden dat wat ik gezaaid heb nooit meer op gaat komen namelijk...
Dit jaar maar gewoon een paar planten kopen vrees ik.

8 maart had ik ze gezaaid. Op de vensterbank boven de verwarming met ochtendzon begonnen ze binnen een week al te ontkiemen. Je ziet bij sommige al dat het 'volwassen' blad eraan begint te groeien :)

Van gezaaide aardbeien schijnt de oogst in het eerste jaar trouwens niet heel veel te zijn. 2e jaar is vaak het jaar waarin je de meeste oogst krijgt. Ik heb trouwens nog zo'n bak vol met baby aardbeien :')

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:51

Mijn aardbeien komen uit een gekocht zakje zaad, geen idee wat de kwaliteit is. Maar ik heb ze meteen in een bakje grond in een kweekbakje gestopt en niet eerst op koffiefilter of watten laten kiemen, dus ik denk dat daar mijn fout zit.
Want als jij vanaf 8 maart nu dit hebt, dan hadden ze bij mij inmiddels ook wel wat mogen doen denk ik...

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:57

Ik heb die van mij van ebay, het zouden 'witte bosaardbeien' moeten zijn en ze komen uit hong kong, dus bent benieuwd wat eruit komt. Ik had ook zo'n kweekbakje gekocht met rode aardbeien, maar die zijn precies gelijktijdig ontkiemd.

Wat voor soort heb jij? Gewone aardbeien zijn vrij duur (20 zaadjes voor 3 euro ofzo) dus als je een boel zaadjes voor weinig had zijn het waarschijnlijk bosaardbeien.

Ik heb ze ook eerst niet op watten of iets laten kiemen. Gewoon uitgestrooid over de aarde en water gegeven. Maaaarrrr je hebt ze toch niet afgedekt met aarde he, ze hebben licht nodig om te ontkiemen. Als je ze gewoon 'op' de aarde legt is het goed :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:59

Bosaardbeitjes, zaad gekocht bij de Intratuin...
Ik heb ze inderdaad wel afgedekt met een dun laagje aarde. Misschien restant zaad maar eens anders aanpakken dan en kijken of ik daarmee nog op tijd ben.
Dank voor de tip!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:42

Volgensmij kan het nog gewoon. Je hebt dan wel laat in het jaar aardbeien, maar als dat alles is. Ik ga er denk ik een aantal planten onder de boom in de achtertuin, schijnen goede bodembedekkers te zijn :+
Zal er ook wel een hoop overhouden, dus die gaan naar vrienden ofzo :Y)

Kent iemand deze? http://www.permacultuurnederland.org/pl ... 7&sort=naz

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:15

Ken ik niet maar wel eentje om te onthouden :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:59

Aardbeien kiemen idd echt helemaal niet als ze onder een laagje grond liggen.
Ik heb er zelf vorig jaar eentje uit zaad laten kiemen. Die is vrij klein gebleven en heeft vorig jaar geen aardbeien gegeven. Maar misschien doet ie dit jaar wel iets :) het blijft wel een erg klein plantje met kleine blaadjes en waarschijnlijk kleine aardbeitjes. Ik doe alleen nog vermeerderen door de uitlopers uit te planten. Dat gaat bijna vanzelf, en ze geven het jaar erop meteen al mooie grote vruchten :)

Ik ben blij dat ik de bomen met bloesem heb ingepakt en de aardappelen heb afgedekt, want het had toch goed gevroren vannacht!

Ik zie hier trouwens wel een enorm verschil tussen de kolen die in potjes staan en de kolen die in de volle grond staan. Die laatste groeien toch echt sneller, ondanks dat het kouder is!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:29

Is ananaskers dan toevallig ook een lichtkiemer? Ik kan er niks over vinden, ook op google niks, maar die doen het dus niet hier..... Vandaar dat ik me nu afvraag of dat niet het probleem is. Iemand die dat toevallig weet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:32

Dat zou zo maar kunnen hoor.. Ik probeer nu al twee jaar ananaskers te laten kiemen en nooit gelukt.. Ik heb er ook nooit iets over gelezen..

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:48

Hier had alleen één pruimenboom al flink bloesem en de perzik-boom een beetje, de rest van de (totaal 15!) fruitbomen had nog amper bloesem gelukkig.
In mijn kweekbakjes doet de sla het goed, de courgette komt ook mooi op en de tomaat komt ook al op. De wortel doet nog niets geloof ik.... Buiten heb ik nog niets staan, alleen wel aardbeien, de fruitbomen dus en heel veel struiken (braam / framboos / druif /enzovoorts).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:50

Wat ik hier zo lees laten jullie het eerst kiemen in de vensterbank en daarna gaar het naar buiten?