de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:18

Druiven gaan inderdaad hard! Mijn paar jaar terug minidruifje is nu ook heel groot als in over de schutting groot.

Zonde dat je paprika's eraf zijn gevallen Macs.

Net al mijn rode bessen geoogst en in de skyrr gegooid, was lekker, was maar half bakje vol, maar ze smaakten super!

Ik heb dit jaar maar heel weinig moestuin, maar wat er staat doet het tot nu toe goed.
Van Links naar rechts, paarse pot met 3 courgettes en 1 komkommer erin net maar op een tafeltje gezet. Daarnaast blauwe bloempot met 5 broccoli plantjes, daarnaast een courgette in zinken pot en paarse pot (denk ik) en in grote bak sierpompoenen. Op het oppottafeltje 2 paprika planten die het super doen, komen weer mini nieuwe paprika's aan.
Afbeelding

En de bieslook en basilicum doen het ook! In potjes op de etalagaire naast de sierpompoenen.
Afbeelding

Soort panorama foto, langs de schutting was altijd minimaal helft moestuin, met aardbeien, prei, tomaat, boontjes, doperwten etc. Dat red ik niet meer, dus nu alleen wat plantuitjes en mijn druif staat daar tegen de schutting over rozenboog.
Afbeelding
Hmm, moet ik misschien overdoen als de zon in de tuin staat, nu wel heel donker, dit was vanochtend (naar mijn idee enigste tijdstip dat je nog leuk in de tuin kan zijn, hij is veels te warm als de zon erop staat)

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:22

Gaat goed bij iedereen zeg! Jullie ook allemaal zo last van de droogte? Hier al sinds maanden geen degelijke regenval gehad.

Hier zijn de rode bessen ook rijp, ondertussen 4,5 kilo geoogst van 3 struiken (4 moeten we nog plukken). Erg druk met wassen, van de trosjes halen en invriezen/jam maken.

Afbeelding

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:27

4.5 kilo!!! wauw!!! Ik was al helemaal blij met mijn halve bakje!
En de witte worden roze, wanneer kan je die eten? Er 1 geproefd, maar die was wel heel erg zuur.

BarbaravdW

Berichten: 965
Geregistreerd: 31-07-11

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:00

Mijn rode bessen zijn nog lang niet rood, ze beginnen net een beetje te blozen... waar wonen jullie dat t zo snel rijpt joh!

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 13:13

Die van mij staan naast het huis bakken daar hele dag in de zon en bakken verder doordat het daar niet waait en niet afkoelt en de muur warm blijft.

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 13:15

Hier is alles gepikt door de vogels haha. Wel enkele kunnen afhalen en die waren superlekker! Hopelijk volgend jaar dus betere oogst nu er netten hangen :D

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 13:22

WoW dat is echt veel! Ik heb ook twee van die struikjes, maar dit jaar pas heel klein gekocht, en er zit nog niet eens bloesem aan, dus denk ik dat ik dit jaar ook geen bessen meer kan plukken, frambozen ook eindelijk een beetje aan het komen. En al heel wat snoep komkommertjes geplukt, over een paar dagen ook de grote!
Dankjullie wel voor de tips, ik heb uiteindelijk ook maar twee plantjes gedaan, het gaat nu al veel beter met de plantjes

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 13:48

Hier hebben we de kippen ruim de helft op laten eten en ook geen netten dus de vogels snoepen ook mee. Maar blijft zo ontiegelijk veel afkomen :')

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:03

Moonfight schreef:
Hier hebben we de kippen ruim de helft op laten eten en ook geen netten dus de vogels snoepen ook mee. Maar blijft zo ontiegelijk veel afkomen :')


Als je veel hebt kan je wel delen ja, maar hier dus half bakje en dat was zonder dat er van gesnoept was en met net, andesr had ik denk ik niets gehad :D

BarbaravdW

Berichten: 965
Geregistreerd: 31-07-11

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:49

Ik heb normaal ook altijd echt superveel, dit jaar wordt het ook veel maar ja... t is nog allemaal groen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:28

Mijn 2 mooie courgettes beginnen opeens vanaf het topje te rotten :( Zo zonde. Ze zijn ook nog niet groot genoeg om te oogsten en iets mee te doen. Iemand tips?

chamion
Huisheks

Berichten: 3667
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:46

Kijken of er niet schimmel of ongedierte erin zit. Krijgen ze wel voldoende vocht (die krengen zuipen met dit weer) Mijne heeft het ook niet overleefd en die kreeg elke dag een half liter. Pompoen staat zelfs om 1,5 liter voor elke dag....

Ik ga eens kijken op internet of er grote bakken zijn (eventueel een beetje kapot) om vol te kunnen gooien met aarde zodat ik toch nog wat planten kan doen in de achtertuin. Want met 1 pompoen en 4 courgette planten staat mijn tuin al vol. Terwijl ik nog 20 andere soorten klaar heb staan om de volle grond in te gaan.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:12

Macs schreef:
Ik kan jullie niet helpen met berry's en stokken/rekken enzo :+ heb maar een balkonnetje :))

Mijn paprikaplant heeft nu twee kleine vruchtjes gehad maar ze zijn er af gevallen ;( Zo zonde, verheugde me er zo op!

Ik tuinier ook maar in het klein. :D Mijn aardbeien stellen mij een teleur, ze staan nu een week of 4 (gekocht als klein plantje) maar ze zijn nauwelijks gegroeid en er zijn maar 2 aardbeien aangekomen. Die als 3 weken spierwit zijn en niet groeien...

Maarrrrr, mijn courgette gaat als een malle. :D Er hangen nu zo'n 5 minicourgettes aan. Zo leuk! En lekker. :9

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:37

Hangen de courgettes bij jou? Bij mij hangen de komkommers, en groeien de courgettes zeg maar staand :D

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:40

Ze hangen een beetje halfstok, niet recht omhoog maar ook niet omlaag. :+

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:29

Aardbeien kan je best om de 2 weken een klein beetje voeding geven zeker tijdens vrucht periode. ;)

Afbeelding
Afbeelding
Kolen gaan ook erg goed.
Afbeelding
Zomerprei en de eerste 2 rijen bieten.
Afbeelding
Laatste 2 rijen bieten het zijn 4 verschillende soorten. :9
Afbeelding
Tomaatjes en 2x paprika plantjes.
Afbeelding
Incl. de verdwenen andijvie planten. >;)
Afbeelding
Bonen oorlog. :+
Afbeelding
Aardappelen.
Afbeelding
Zaai herfst/winter prei, rode ui en gewone ui en worteltjes die het niet overal super gedaan hebben.
Afbeelding
Alles gaat heel hard.

https://myalbum.com/photo/WezBtJ9rTno4/360.jpg
En dit was het toen net plastic eraf was. :=

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:49

haal jij het onkruid bij de wortels ook weg Marcella?
Mij is wel eens verteld dat dat heel voorzichtig moet, omdat je een beginnend wortel plantje best erg kunt beschadigen door onkruid in de buurt weg te trekken.
Ziet er wel weer allemaal heel mooi uit!

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:53

Hier net een bakje frambozen gehaald, 2 courgetten, parijse wortels en radijsjes :D Vind het zo leuk haha

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:57

Sophie_Wind schreef:
Hangen de courgettes bij jou? Bij mij hangen de komkommers, en groeien de courgettes zeg maar staand :D


Interessante.. ik dacht ook dat mijn komkommers hingen.... en courgettes nog wat overeind bleven.

@Marcella, ziet er goed uit, is hard gegaan na het frezen.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:06

Je bedoel zeker bij de andijvie is een veenmolletje plantjes verdwijnen eerst de wortels en uiteindelijk verdwijn het hele plantje (of soms zoals vandaag lagen er alleen nog een paar bladjes van de andijvie). Zo had ik ook een paar bieten plantjes die ineens omgevallen waren. Bleken ook ineens wortels kwijt te zijn.

En zaadjes van de wortels waren al wat ouder van de moestuintjes.

Ja heel hard gegaan zo blij dat eindelijk iemand gefreesd heeft.

En de tomaten stekjes hebben beginnende tomaatjes terwijl er gezegd werd dat het niks zou worden. *\o/*

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 23:09

hallo allemaal, wij zijn een paar weken op vakantie geweest, heb dus een poosje niet meegelezen, en mijn moestuin bak is echt een ramp, de raapstelen stonden prachtig te bloeien maar heb ik er meteen uitgetrokken, de bonen en bieten staan er echt heel goed bij, de snijbiet is groot maar wel goed nog denk ik, de komkommerplanten zijn flink gegroeid en bloeien, dus ik denk dat die ook wel goed gaan, de andijvie is gaan schieten, kun je het nog eten dan? of smaakt het dan niet meer lekker? en kan ik ze anders aan de paardjes geven? of mogen ze dat niet?, de radijs kan ik er uittrekken, die is gaan schieten, de tomaatjes groeien als een gek, die komen wel goed denk ik, maar de druif is heel hard gegroeid, wat moet of mag eraf gesnoeid, ik heb echt geen idee :) de rode bessen zijn allemaal door de vogels opgegeten :(
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:14

Is de onderste foto van de druif, want dan vind ik het nog meevallen hoor.

Wat doorgeschoten is vaak niet echt lekker meer om te eten.

Mijn ene krop sla was behalve doorgeschoten ook gaan rotten blijkbaar van binnen uit. Dus maar even een paar nieuwe zaadjes doen.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 23:19

ja das de druif, ik schrok er echt van, jeeeyyy wat een bende haha, er moet echt wel wat af, maar geen idee wát ;)

en kun je andijvie dan aan de paardjes voeren? als het geschoten is?

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:27

Zal eens kijken om foto te maken van mijn druif die is nog groter. :=

Ik heb gewoon wat zijtakken waar geen trosjes aan hingen eraf geknipt.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:16

Ohhh, die moestuin, jummie!!

Mijn druifjes gaat goed! Druifjes bij lamplicht, hi hi. Dat ding op de rozenboog is mijn druif.
Afbeelding

En omdat het in het donker zo lastig kijkt..druif by day...
Afbeelding

Ooit gekocht als witte druif, maar is overduidelijk geen witte druif gebleken, gelukkig wel een lekkere druif.