Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:22

Valt mij echt mega mee hoor, ook mbt het rijzen. Gewoon in een klein blik doen met rechte hoge wanden. dan rijst het boven het blik uit ! Maar het is natuurlijk wel wat minder gerezen als brood van de bakker vandaan.

Ryder

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:32

In wat voor klein blik doe je het? Ik probeer altijd een (klein) cakeblik maar dat valt nog best tegen...

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:12

Heb je toevallig een recept die ik zou kunnen proberen? Testen kan altijd :D boek is besteld en verwacht ik morgen binnen te krijgen :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:33

Speltbrood :
500 gram volkoren speltmeel + 250 ml warm water + wat zout en zakje gist ( is 7 gram geloof ik ). Goed doorkneden ( 5 minuten ) dan 30 minuten wegzetten onder warm,natte theedoek op warme plek. Dan weer goed doorkneden ( 5 minuten ) en dan wegzetten in de bakvorm voor 1,5 uur op warme plek met theedoek ( en deken erover heen ).
Daarna bakken in oven op 220 graden. ongeveer 40 minuten ( of als dat te donker wordt 15 minuten op 220 graden , daarna 200 graden ).
In blik met steile wanden rijst het het beste.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:37

Hee, jij kneedt het 2x. Ik kreeg een recept mee van de natuurwinkel waarbij ik dat niet mocht, omdat spelt dan minder goed zou hechten en het brood dus niet rijst. Maar bij jou werkt dat wel?

Mijn recept was: 500 gram speltbloem, ong. 200-250 ml lauwwarm water, zout en een zakje gist. Bij elkaar doen (gist mag NIET direct met het zout in aanraking komen dus niet boven op elkaar doen en dan mengen maar apart door het deeg doen, dit ivm het rijzen). Daarna een uur laten rijzen onder een warme theedoek op een warme plek. Daarna 45 min in de oven op 210-220 graden.

Ik ga jouw recept ook eens proberen want bij mij ging het rijzen niet zo goed. Het brood dat ik had was overigens wel erg lekker.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:42

Grappig, ik gooi het gist en het zout er gewoon tegelijk bij :+
Het is super lekker brood idd ! En je kan er natuurlijk ook nog sesamzaadjes overheen strooien. of rozijnen in doen.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:48

Grappig, ik gebruik altijd zo'n 300 ml water op 500 gram speltmeel en ik laat het 2x een uur rijzen (1x als deegbol met een theedoek erover, daarna in het blik, ook met een theedoek erover). Kneden doe ik ook niet te lang, heb eens ergens gelezen dat lang kneden bij speltbrood niet goed is dus daar hou ik me maar keurig aan :)) Ik doe trouwens soms ook wel eens een klein scheutje (olijf)olie door het deeg, wordt het brood iets smeuïger van.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:49

2x kneden is wat ik altijd geleerd heb. Ongeacht wat voor een meel er gebruikt word. Boekweit is alleen is heel moeilijk om brood van te bakken, iemand een idee hoe ik het voor elkaar krijg zonder dat mijn "brood" verkruimelt?

Ik heb wel van hele boekweit "roggebrood" gemaakt en dat was lekker :9 Wel voedzaam, kon er niet zoveel van op. :')

Ben de pasen goed door gekomen, avond menu bestond uit verschillend vlees met tomaat/ui/champignon/paprika en warme vruchten saus. begeleid met kruiden thee.

Er werd ergens hazelnootmeel genoemd, is dat zelf gemalen of zo te koop? (kan het even niet meer vinden)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:56

Heb nog geen brood gebakken, het brood van onze bakker is heeeerlijk haha. Maar als ik boekweit gebruik voor gebak dan doe ik half om half met ander soort meel. Boekweit alleen is veel te zwaar en rijst dan bijna niet.

Hazelnootmeel heb ik nog nooit in de winkel gezien maar zelf malen is heel simpel. Niet te lang door gaan, dan krijg je pasta :+

Ik ben de pasen ook heel goed doorgekomen. Gisteren tortilla's gemaakt met kikkererwten meel en dan beleggen met gerookte zalm en rucula en veldsla. Jamm :j

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:01

Bedankt voor de recepten voor het speltbrood! Ik ga morgen speltmeel halen om het eens te proberen :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:04

Jep dat probleem heb ik dus ook. Heb wel eens met maismeel er bij geprobeerd, was ook geen succes :n

Past kan ook lekker zijn. Denk beter dan de hazelnootpasta uit de winkel. Wat zoet. :r

Moet eens op jacht naar een maalding. :D Heb wel een gehaktmolen, maar daar noten en erwten in malen wil denk ik niet.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:10

Sentido schreef:
Heb nog geen brood gebakken, het brood van onze bakker is heeeerlijk haha. Maar als ik boekweit gebruik voor gebak dan doe ik half om half met ander soort meel. Boekweit alleen is veel te zwaar en rijst dan bijna niet.

Hazelnootmeel heb ik nog nooit in de winkel gezien maar zelf malen is heel simpel. Niet te lang door gaan, dan krijg je pasta :+

Ik ben de pasen ook heel goed doorgekomen. Gisteren tortilla's gemaakt met kikkererwten meel en dan beleggen met gerookte zalm en rucula en veldsla. Jamm :j

Ben heel benieuwd hoe je die wraks hebt gemaakt. Ik heb ze toevallig zaterdag gemaakt van volkeren speltmeel, was ook heerlijk!

in boekweitmeel zitten geen gluten en daardoor werkt het heel anders dan tarwe of spelt. Door de gluten krijg je elasticiteit en blijkbaar rijst het daardoor ook beter.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:15

Mrijn: volgens mij staan ze in het nieuwe boek van Amber, weet niet zeker. Mijn moeder had ze gemaakt. Weet dat er wel speltmeel bij in zat :j

Oh en wij hebben de macaroni and cheese uit het nieuwe boek ook gegeten, echt heerlijk was die :9

Tuurlijk, de gluten haha. Even vergeten :')

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:30

De Macaroni uit het nieuwe boek hebben wij van de week ook gegeten, was erg lekker maar ook wel erg kaas terwijl ik mij kon herinneren uit het eerste boek dat (gesmolten) kaas juist weer niet zo goed was.. Het vispotje hebben we ook gegeten maar daar was ik niet zo'n fan van.

Verder vind ik de gerechten uit het laatste boek wel makkelijk inderdaad voor als je voor een heel gezin kookt want ze zijn wel echt 'lekker' en proeven niet te 'gezond' maar er gaan wel super veel dingen in die nog even gesneden of opgebakken etc. moeten worden. Niet echt snel dus.

Het is wel goed om hier te blijven meelezen want jullie motiveren me wel! Ben nog niet echt streng aan het amberen maar let wel al beter op..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:54

Iemand trouwens tips voor koekjes ofzo?
Normaal bak ik ze glutenvrij en melkvrij met rijstmeel of boekweit ofzo, maar dan wel met suiker en daarbij plantenmargarine.
De boter verander ik niet denk ik, want dat gaat prima en ik hoef niet af te vallen ofzo dus soms snoepen mag gewoon vind ik.
Heeft iemand een idee voor een lekkere suikervervanger die niet slecht is?
Of iets wat natuurlijk zoet is..

Ik heb wel Tagatesse maar dat vind ik niet zo lekker. Plus dat dat enorm duur is met 12 euro ofzo voor 500 gram.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:02

Honing misschien? Word wel machtig om te eten, maar is wel lekker. Wel minder gebruiken dan het gewicht in suiker ;) Anders druip de honing uit je koek/gebak.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:24

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:30

Even heel wat anders nog, ik ben me een beetje aan het inlezen over het weston price dieet. dat is vrij radicaal hoor.
Maar dit zegt Mike Donkers over spinazie ( omdat vrij veel van jullie dat in een smoothie drinken ) :

Net als met de nachtschades zie ik een hardnekkig fenomeen keer op keer de kop opsteken. nl. de consumptie van rauwe spinazie. Vooruit dan maar, nog 1 keer voor de volledigheid: rauwe spinazie zit boordevol oxaalzuur dat nierstenen kan veroorzaken en moet NIET, ik herhaal: NIET, rauw worden geconsumeerd. Spinazie moet ALTIJD gekookt worden. We moeten zeer alert zijn op de volgende anti-voedingsstoffen in plantaardige voeding:

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:38

aikon schreef:
Er werd ergens hazelnootmeel genoemd, is dat zelf gemalen of zo te koop? (kan het even niet meer vinden)

Ik had hazelnootmeel gebruikt in de cake. Het meel kwam van een Duitse Aldi, maar ook makkelijk zelf te maken door de noten in de keukenmachine te doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:27

Kan ik wel even naar kijken, agave.
Honing heb ik laatst wat mee gedaan maar dat droop eruit.
Net iets gebakken met palmsuiker en kokosvet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:56

je zou kunnen kijk naar banaan en appelmoes ipv suiker en een deel van het vet in de baksels ?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:18

Appelmoes zit nog bomvol geraffineerde suiker.
Of bedoel je zelf appelmoes maken?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:27

moonfish13 schreef:
Kan ik wel even naar kijken, agave.
Honing heb ik laatst wat mee gedaan maar dat droop eruit.
Net iets gebakken met palmsuiker en kokosvet.

Ik gebruik vaak honing in baksels, maar ook oerzoet, maple sirop, gepureerde dadels of rijststroop. Allemaal even lekker zoet!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:36

Het is echt heel lekker geworden dat baksel! :D

100 gram kokosvet
90 gram palmsuiker
75 gram boekweitmeel
75 gram rijstmeel
snufje zout

Hoe ik het gedaan heb:
Palmsuiker, boekweitmeel, rijstmeel en zout mengen.
Kokosvet aubain-marie verwarmen, heb ik gedaan met een schaaltje gekookt water, smelt ontzettend snel!
Kokosvet mengen met het bovenstaande en water toevoegen tot het bewerkbaar genoeg is.
Ronde vorm op de bakplaat, en het mengsel erin gieten en aanstampen, koekjesvormpjes gaat je niet lukken is het te brokkelig voor.
20 minuten bakken op 150 graden, resultaat is heerlijk!
Volgende keer ga ik er wel wat minder palmsuiker in doen, 65 gram denk ik.

Rijstmeel en boekweit is geloof ik niet AA proof of wel?
Palmsuiker heeft in ieder geval een lage glycemische index voor suiker, en door alle overige stoffen die het bevat wordt het niet supersnel opgenomen.
Rijstmeel is ook vrij snel opneembaar, maar in combi met het boekweitmeel gaat het denk ik wel.
Andere optie is meel van zilvervliesrijst, maar ik weet niet of dat van mij daar van gemaakt is.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:48

Is het dan meer een cake of een koek die je gebakken hebt?