Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:35

Gezellig! Eten ze allemaal vega? Wat goed zeg, de meeste pubers vinden het meestal maar zozo.

Handig die aanbieding, morgen even de diepvries volgooien

Sharani

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:21

Ze eten thuis wel vega, maar de oudste 2 zullen op een bbq bij een ander wel af en toe wat vlees nemen vermoed ik. Ze hebben er geen probleem mee dat ik het thuis niet maak, zolang het eten maar lekker is. Maar zijn zich wel bewust van de millieu belasting van vlees en het dierenleed.

edit: hoor net van 1 van de 2 dat hij op een bbq liever de vegetarische dingen zou eten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 23:15

Sharani schreef:
Ze eten thuis wel vega, maar de oudste 2 zullen op een bbq bij een ander wel af en toe wat vlees nemen vermoed ik. Ze hebben er geen probleem mee dat ik het thuis niet maak, zolang het eten maar lekker is. Maar zijn zich wel bewust van de millieu belasting van vlees en het dierenleed.

edit: hoor net van 1 van de 2 dat hij op een bbq liever de vegetarische dingen zou eten.

Fijn! :) Ik moet zeggen dat ik het fijn zou vinden als ik kinderen had die gewoon tegen mij vertelden dat ze vlees hadden gegeten of het af en toe eten. Zolang ze mijn vegetarische potje ook maar lekker vinden :)
Unlike dit soort mensen (pas op, hilarisch) : http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... =59&t=7921

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:30

Ik zou ook wel heel blij zijn als mijn kinderen het tegen me zouden zeggen, maar ik vind het belachelijk om het een persoonlijke keuze te noemen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 01:01

Appelmoes_11 schreef:
Ik zou ook wel heel blij zijn als mijn kinderen het tegen me zouden zeggen, maar ik vind het belachelijk om het een persoonlijke keuze te noemen.

Huh :+ die snap ik niet

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:36

Mijn kids zouden dat wel zeggen, mijn oudste eet bij zijn vriendin thuis ook gewoon vlees. Hij vind het eten van een dier niet erg maar vind wel dat je zo min mogelijk vlees moet eten i.v.m. het millieu.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 15:08

Deze kom ik tegen in het groene boktboekje topic...
Jusi schreef:
Citaat:
vegetariës eten

Die eten alleen vlees van een ram.. (Ariës = ram in het Latijn)

_O-

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:27

Even een vraagje: Wie weet een lekker soja dessert? En dan het liefst 1 uit een pakje/bakje :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:38

Vanille van alpro soja!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:55

Jaaa, die zijn goed te doen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:41

Ik heb vanavond de javaanse schijf van de C1000 uitgeprobeerd. Vond hem erg lekker en mijn vriend ook.
Ben geen vega overigens, maar wil wel bewust minder vlees eten. Daarom nemen we af en toe een vegetarisch alternatief. Mijn vriend is het niet zo met me eens, maar wie kookt, wie beslist. :+ haha

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:53

Ik ben altijd wel in voor een discussie op het sociale vlak. Ik lees hier dat velen ipv vlees vegatarisch eten. Maar vormt het bewerkingsprocess van grondstof tot (bijv) vegaburger een ook niet dusdanig grote impact op het milieu? Net zoals biologisch vlees? Wat veel langer en lang niet altijd zo diervriendelijk wordt gehouden? Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen?

(ennuh... Waar smaakt tofu precies naar? Ik ben niet zo'n held in nieuwe dingen)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 23:56

Karlijnxxx schreef:
Ik ben altijd wel in voor een discussie op het sociale vlak. Ik lees hier dat velen ipv vlees vegatarisch eten. Maar vormt het bewerkingsprocess van grondstof tot (bijv) vegaburger een ook niet dusdanig grote impact op het milieu? Net zoals biologisch vlees? Wat veel langer en lang niet altijd zo diervriendelijk wordt gehouden? Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen?

(ennuh... Waar smaakt tofu precies naar? Ik ben niet zo'n held in nieuwe dingen)

Eigenlijk is het niet de bedoeling van dit topic dat het een discussie over of vegetarisch wel of niet goed is. Daar zijn al een hoop andere topics over ook :)

Alles wat we eten heeft impact op het milieu, dus dan kun je beter niets meer eten als het op die toer moet.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:29

Tofu smaakt zacht en heeft zonder kruiden weinig smaak.
Over vegetarisch ach ik doe het niet voor het milieu maar de 2/3X per week dat ik een vleesvervanger eet lijkt mij altijd nog minder belastend +minder dieronvriendelijk dan 7X per week vlees zoals de meeste mensen die ik ken.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 01:42

Karlijnxxx schreef:

De bewerking van grondstof tot vegaburger is inderdaad niet altijd even milieuvriendelijk (en dan vooral de verpakkingen, maar dat is bij vlees niet anders) maar nog altijd een stuk beter dan vlees. Biologisch vlees vind ik ook een enorme scam ja -O- Snap ook niet dat dat zo opgehemeld wordt.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:12

Yucca schreef:
Ik heb vanavond de javaanse schijf van de C1000 uitgeprobeerd. Vond hem erg lekker en mijn vriend ook.
Ben geen vega overigens, maar wil wel bewust minder vlees eten. Daarom nemen we af en toe een vegetarisch alternatief. Mijn vriend is het niet zo met me eens, maar wie kookt, wie beslist. :+ haha

Ik eet wel vegetarisch... En als ik kook eet mijn vriend vaak ook vegetarisch.. Ik heb niet altijd zin om speciaal voor hem vlees te gaan maken. Dus eten we groentewraps of ovenschotel met vegetarisch gehakt. Hij vind het wel best. Maar ik dwing m niet om ook vegetarisch te eten. T blijft zijn keuze...

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:52

Afgelopen dinsdag heb ik met een paar klasgenoten pizza gemaakt, ik had er 1 met vegetarisch gehakt en heb de rest laten proeven. Ze vonden het allemaal lekker en daar waren ze volgens mij best verbaasd over. Toch leuk dat ze het wilde proberen :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:00

Ik had trouwens bij ekoplaza vegetarische paté voor op brood gekocht.
Maar dat viel niet echt in de smaak.
Mam dacht dat je het misschien moet leren eten.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:17

Die van de Albert Heijn vind ik wel lekker!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 11:19

Vandaag eet geen dierendag! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:35

Ellen_1990 schreef:
Yucca schreef:

Ik eet wel vegetarisch... En als ik kook eet mijn vriend vaak ook vegetarisch.. Ik heb niet altijd zin om speciaal voor hem vlees te gaan maken. Dus eten we groentewraps of ovenschotel met vegetarisch gehakt. Hij vind het wel best. Maar ik dwing m niet om ook vegetarisch te eten. T blijft zijn keuze...

Mijn vriend mag (uiteraard) best vlees eten, maar dan mag hij alles zelf regelen. :+ Ik wil het niet kopen en/of bereiden. Meestal doe ik de boodschappen en kook ik, dus hij eet meestal vegetarisch mee. Als hij boodschappen doet en kookt is het ook altijd vegetarisch, zeker voor eenpansgerechten vindt hij het te veel gedoe en hij vindt de vleesvervangers ook prima te eten. Ben er wel heel blij mee dat we het zo kunnen doen. Op brood eet hij wel regelmatig vlees en als we uit eten gaan ook, vind ik geen probleem en ga ik hem ook zeker niet onthouden. Maar zelf koken en bereiden gaat zo tegen mijn gevoel in (heb het wel geprobeerd) dat we hebben afgesproken dat ik dat dus niet meer doe. :)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:33

Afgelopen zaterdag onze babyborrel voor mn zoontje gehad en die was geheel vegetarisch :D
Tussen allemaal mensen van boerafkomst en zo, dus ferme vleesbourgondiërs. Maar iedereen vond t heerlijk en héél geslaagd, broodjes met allerlei veggie beleg: seitanpreparé, tofu met tomaat, seitan met paprika, groentepaté, brie, boursin, houmous, ....

Was echt blij dat iedereen t geslaagd vond :D

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:16

Karlijnxxx schreef:

Even offtopic sorry :o
Toevallig bij godsdienst dierenethiek gezien en daar stond in dat het maken van plantaardig eten etc inderdaad ook gevolgen heeft maar minder dan voor het maken van vlees.
Er staat zo in ( bij discusiepunten pro-contra tov vegetarisch, veganistisch,.. etc): "De productie van plantaardig voedsel is veel minder belastend voor het milieu dan de vleesproductie."
En al dat eten die de dieren eten? En de uitwerpselen van de koeien bv zijn ook niet goed voor het milieu..
Sommige klagen over het feit dat voor soja er zoveel moet gekapt worden maar sommige vergeten ook dat veel dieren dat eten en dat er meer in een stuk vlees zit dan in een vegetarisch vervangproduct.

Leuk zo een vegetarische leerkracht die aandacht heeft voor de dieren :D een leuk thema!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:47

Klinkt lekker Amigo_tje!
Ga zo eens opzoeken wat seitan is.

Mijn levo lerares was ook vegetariër maar had het es niet vaak over. Ik vervang ook niet altijd het vlees en alleen al daardoor is het minder milieu belastend.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:09

Ik doe mee vandaag... Eet geen vlees vandaag.