De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:03

ja maar dat vond ik kwa prijs en verhouding weer duur. Ik heb die twee met elkaar lopen vergelijken.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:43

Ik heb al 2 keer ruim 300 gram per soort aan struikbonen geplukt en natuurlijk al verorberd O:)
En die zijn lekkerrrrr!! Ben nu nog meer superenthousiast oooo wat moet je een geduld voor een moestuin hebben zeg hahahhahaa. Ik heb nu keiveel zin om de rest van de groenten en fruit enzo te planten/ zaaien *\%/*

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:53

Dat stukje tuin heb je mooi opgeknapt Tinky!

Ik heb mijn zaden (van dit jaar) gekocht bij 123zaden.nl. Ook nette levering. :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:13

Dank je Speedyweedy....dan te bedenken dat het nog niet eens 1/10e van de tuin is :P Ga eerdaags rooien...liefhebbers voor (haag)coniferen? Heb ze in meerdere maten,soorten en kleuren :)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:16

Oke, dan ga ik even kijken op die website met zaden. Ik ben een echte tuinleek ( :P) maar ik zal met specikuipen moeten gaan werken.
Wat zijn de juiste tijden om alles te oogsten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:12

Oogsttijd hangt uiteraard af van wat je zaait. Zowel de juiste zaai- als oogsttijden staan normaalgesproken op het pakje.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:01

Even een vraagje.

Ik had 4 tomaten plantjes en ze begonnen allemaal te verdorren helaas hingen ze echt barstens vol met tomaten. Deze planten stonden dus buiten en zoals je al raad zijn de tomaten nog helemaal groen.
Is er een manier om mijn tomaatjes nog rijp te krijgen, ze zijn al van de plant.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:02

Je kunt proberen de tomaatjes in de vensterbank te leggen, misschien in 't zonnetje?
Vaak lukt het dan nog wel, succes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:48

Onrijpe tomaten rijpen het best af in een hooikist. Kist (gewoon kartonnen doos) vullen met hooi, groene tomaten er in, zorg dat ze elkaar niet raken!, doos dicht, warm zetten en dagelijks controleren. Er is geen zon nodig om af te rijpen en te kleuren nl.
En wat je ook kunt doen is groene-tomaten-chutney er van maken, is ook heel lekker.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:15

Dat de tomatenplanten beginnen te verdorren klopt wel hoor,ik heb het hier ook.Ik knip de aangetaste bladeren gewoon weg en laat de vruchten zo lang mogelijk hangen.Ze hebben niet veel blad nodig in de laatste fase en je tomaten zullen sneller rijpen omdat de energie nu naar de vruchten gaat.

Pas op allerlaatste moment de laatste vruchten plukken,bv als er strenge nachtvorst komt....voor de volgende keer ;)

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:38

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:30

+:)+ Super zeg...prachtige moestuin.Bloemen ook trouwens :D

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:12

Bedankt Tinky! :)

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:54

Hier nog een tomatenplant vraagje; in een soort van domme beginnersfout heb ik de tomatenplant dit voorjaar op een ongelukkige plek gezet namelijk in een vierkante meter tui. Het was mij dus niet duidelijk dat de plant zo groot zou worden :o? :D.
Is een tomatenplant meerjarig en zo ja, is het mogelijk om de plant te verplaatsen? En in dat geval, wanneer is dan het beste moment?

In ieder geval heb ik heerlijk genoten van smakelijke tomaten, echt 100x zo lekker als uit de supermarkt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:33

Een tomaat is eenjarig. De meeste groenten zijn niet meerjarig trouwens, er zijn maar een paar uitzonderingen. Volgend jaar nieuwe kansen....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:49

Jup....zaadjes oogsten en voorjaar weer uitzaaien ;)

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:54

Dat scheelt weer wat moeite, volgend jaar een betere plek vinden :j.
Is het oogsten van zaadjes een moeilijk karweitje?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:03

Niet moeilijk maar wel geduld werkje...je haalt de zaadlijst uit een (zeer) rijpe tomaat en die sprijd je uit op een keukenrolpapiertje.Vervolgens pulk je er een zaadje uit en die smeer je met je vinger op een ander papiertje zodat het vliesje eraf gaat.
Goed laten drogen en dan in een potje stoppen met iets dat absorbeert...bv stukje keukepapier...voor evt vocht.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:21

Hoeveel ruimte heeft zo tomatenplant dan percies nodig?
Want ik heb zaadjes van moneymaker dan zijn toch wel plinke tomaten.
Als ik nog geen tuin heb tegen die tijd, alles moet og even over de kop, wou ik ze in spaciekuipen doen. Een per kuip denk ik. Maar dit is dus niet handig begrijp ik?

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:08

Dat klusje ga ik zeker doen. Het zijn lekkere tomaten maar ik weet niet meer van welk ras ze waren dus hopelijk op deze manier volgend jaar weer oogst!

Ik heb de plant in een vakje (1 vd 16) in een vierkante meter bak. De rest wilde niet goed gedijen mdat de tomaat het wel goed deed :D.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:51

tomaat apart in grote bak gaat prima hoor :j

hier is de tuin al half winterklaar , heb nog tomaten onder afdak en in de kas, , broccoli, boerenkool en pompoenen, oja, ook nog snijbonen en twee courgette planten.
vanmiddag eindelijk eens de envelopjes klaarmaken voor 2 bokkers, niet vergeten , maar wel er bij in geschoten :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:28

Wemkelover:Ik had er voorheen altijd 3 in een grote bloempot zitten :)

Zo'n 35cm pot...aan de rand planten en 3 stokken erbij en die als een tipi aan elkaar knopen.Als ze erg groot werden gaf is ze van boven wat meer ruimte door tussende stokken nog iets te plaatsen.
Nu stonden ze wel altijd zo dat ze alleen 's morgens en 's avonds zon kregen,dus werden ze niet mega groot maar als je weinig ruimte hebt moet je toch wat :P

Je hoeft ze dus niet persé in een speciekuip te zetten hoor,grote bloempot gaat prima :j

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:34

Hallo,
Ik heb in mijn vensterbank een basilicum plantje staan klik Hij groeit prima, maar is zo slap als wat. Bij het minste of geringste kan ik er een stengel met wortel en al uit de grond trekken.
Moeten ze in een groter bakje? Moet ik ze vastbinden? Ik ben nog moestuinbeginner dus alle tips zijn mooi meegenomen :D

Ook heb ik in mijn tuin het volgende staan: peterselie, aardbeien, radijs, boerenkool, broccoli(die tot de grond toe word aangevroten, behalve het 'kooltje zelf' hinderd dit?) en nog wat bloemen om uit te proberen. Hoe kan ik hier zaadjes van halen? Ik las ergers dat zaadjes van de aardbei, die pitjes zijn in de aardbei aan de oppervlakte?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen :-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:43

Basilicum is een licht- en warmteliefhebber. Binnen op de vensterbank krijgen ze te weinig licht en gaan dus 'rekken'. Daar worden ze slap van, kan je niets aan doen. Behalve gewoon veel basilicum eten en iedere paar weken een nieuwe plant kopen. Als je er stengels met wortel en al uit kunt trekken geef je waarschijnlijk ook te veel water.

Er zijn maar weinig aardbeien die via zaad kunnen worden vermenigvuldigd. De meeste (commerciele)rassen zijn steriel. Radijs en kool zal je moeten laten doorschieten wil je er zaad van kunnen winnen. Voor de radijs zal dat vermoedelijk pas volgend jaar worden, dat-ie gaat bloeien (als je recent hebt gezaaid tenminste, en als de winter niet te streng is), boerenkool zal zeker pas volgend jaar worden, broccoli zal best dit jaar nog schieten als je 'm laat staan maar vermoedelijk geen zaad meer zetten omdat het te laat in het jaar is. Komt nog bij dat veel rassen F1 zijn, en dus niet 'true-to-type' terugkomen uit zaad.
Oh, en peterselie is een notoire slechte kiemer uit zaad. Voordeel: peterselie is een vaste plant, dus zaaien is niet echt nodig als je eenmaal een plant hebt.

Dat kan hele leuke verrassingen geven, maar ook teleurstellend zijn. Zaad kopen is een stuk zekerder. En aardbeien kun je beter als plantjes kopen, dan zijn ze ook gegarandeerd virusvrij.

En dat herinnert me aan dat iemand zaad wilde winnen uit tomaat Moneymaker. Dat is ook een F1, en die komt dus ook niet als moneymaker terug, maar als een verzameling van voorouders.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:51

Weer wat geleerd! Dank je :-)

Ik zal er op letten minder water te geven, ben soms nogal te.. gulzig :o