Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:44

Zitouna schreef:
Century auw een implantaat, is het wel goed gegaan? Niet gaan ontsteken? Wel een poos pijnlijk geweest zeker he?

Het was ontstoken, daarom moest de tand er in de eerste plaats uit. :) Na meer dan een half jaar wachten (onder andere door een over-het-hoofd-geziene botsplinter, grrr) was het genoeg genezen en is de implantaat gekomen. Gaat helemaal prima, was even niet zo prettig maar nu de wond dicht is en de zwelling en pijn weg gaat het prima!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:50

Goedenavond allemaal :)

Maartje, geniet lekker van je vakantie! Van gesuikerde groenten heb ik nog nooit gehoord?

@Noor: fijn dat je zuurdesembrood lekker vindt, maar ik durf het nog steeds niet te kopen, ben bang dat ik het toch niet zo lekker vindt :=

Ik lees dat er een aantal mensen hier al aardbeien hebben gescoord, daar heb ik ook wel zin in :)

Succes Century!

Over biologisch eten: ik koop best een aantal dingen biologisch, maar lang niet alles.
Vlees koop ik alleen nog maar biologisch/scharrel, evenals jam (vanwege het suikergehalte vooral), muesli, thee, pindakaas, kokosvet en brood. Zo nu en dan koop ik bijv. ook biologische koeken of iets anders.

Ik vind biologisch ook te duur om helemaal over te stappen.

Mijn lijstje vandaag: (niet al te best, wederom door paardrijles in Apeldoorn..)

o 10.00 uur:magere kwark met halve banaan en bio muesli + koffie en thee

paardrijles

l 16.00 uur :1 bio speltboterham met kaas + koffie
a 17.30 uur: pangavis met gekookte aardappel en broccoli met hollandaisesaus
t 18.30 uur: 73% pure chocolade

ik ben van plan om straks nog 1 of 2 kiwi's te eten.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:02

Tjonge dat je niet van je stokje bent gegaan zeg Toad. Misschien wat meenemen naar je paardrijles?

Hier mooi dagje (denk ik)
O: magere kwark/muesli/rozijn/chia+lijnzaad
T: kiwi
T: Peer + handje noten
L: 3 boterhammen: ham, smeerkaas/komkommer, biopindakaas
T: zakje rauwkost
T: banaan
D: couscous met paprika/tomaat/zongedroogde tomaat/wortel/champignons/pijnboompitjes en een lamsworstje
T: thee met 85% chocola

Steeds twee tussendoortjes vanwege veel bewegen (45 min gefietst 1 uur circuittraining), en 4 uur college achter elkaar

Toad

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:30

@Phylos: het gekke is dat ik dus geen honger heb tijdens/na het paardrijden. Ik had dus om 10.00 uur ontbeten, en om 13.00 uur begon mijn les. Om 16.00 uur was ik weer binnen (na uitmesten, paarden in de wei zetten) en toen heb een boterham gegeten omdat het me slim leek, niet omdat ik honger had. Gek, want ik heb altijd behoorlijk intensief paardrijles. Ik had ook maar 1 boterham gegeten omdat ik vroeg ging avondeten en zelfs tijdens het koken had ik nog niet echt heel erg honger.

Als ik aan het werk ben dan heb ik altijd wel heel veel honger, dus mentaal werken vind ik blijkbaar zwaarder dan fysiek werken.

Ik heb die 2 kiwi's trouwens net op en eet nu nog wat pecannootjes, heb nu gewoon trek terwijl ik heb avondgegeten totdat ik vol zat.

De volgende keer zal ik wel een goed tussendoortje meenemen naar de les, voor de terugweg in de auto.

Mooi lijstje trouwens, Phylos! Die couscous klinkt erg lekker :)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:46

Century jemig dat is balen! Was het een kies of een van de voortanden? Gelukkig is het helemaal goed gekomen, maar wat een ellende kan het zijn he, tand problemen... Ik heb eens m'n kaak op drie plaatsen gebroken, 2,5 maand alleen bouillon en sapjes drinken, bweeeh.

Oei Toad wel weinig zeg!

Phylos mooi lijstje :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:22

Mooie lijstje komen weer voorbij!
Dat weinig eten als ik bezig ben herken ik wel Toad. Ben dan alleen in de avond zo energieloos(en heb soms dan zin in alles wat niet zo goed is haha) Tegenwoordig zorg ik dat ik iig iets eet en wel voldoende drink.

Maartje :geniet lekker van je vakantie!
Lijstje van gister:
O: half kommetje brinta met lijnzaad
T: paar zelfgemaakte(gezondere)koekjes
L:2 boterhammen met ham
t:halve meloen(niet zo'n grote)
D: ommelet met groente
T:halve meloen en wat amandelen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:25

Nou, ontbijten is hier nog altijd geen succes.

Volgende week heb ik vakantie. Dus dan ga ik eens een aantal recepten maken.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:42

Toad, er was hier markt. Ze hadden bakjes voor 1 euro, best grote bakjes ook nog :)
Bij de supermarkt verkochtten ze 2 van zulke bakjes voor 4,99. Daar zou ik ze dus niet gekocht hebben ;)

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:44

miek140 schreef:
Dan nog liever een voorverpakte maaltijdsalade ;)

Die zijn toch nog wel redelijk gezond? Als vriendje en ik geen zin hebben om te koken neem ik die eigenlijk regelmatig! (Ik kies er dan wel altijd een met minder dan 500 kcal)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:01

Zitouna schreef:
Century jemig dat is balen! Was het een kies of een van de voortanden? Gelukkig is het helemaal goed gekomen, maar wat een ellende kan het zijn he, tand problemen... Ik heb eens m'n kaak op drie plaatsen gebroken, 2,5 maand alleen bouillon en sapjes drinken, bweeeh.

Was één van mijn voortanden, dus ook nog helemaal in zicht.
Overigens ben ik er nog niet klaar mee, want de schroef+kroon moeten er nog in, alleen de basis zit er nog in. Helaas duurt het tot oktober voor de rest erin mag. Kaak breken lijkt me nog wel een stapje erger! Ik hoefde maar een paar dagen vloeibaar/zacht te eten :\

Hier gaat mijn week met ups en downs; gister had ik een High Tea, was echt heerlijk maar scones zullen wel niet heel gezond zijn :P en straks ga ik lunchen in de IKEA met een vriendin. Ach, verder gaat het wel redelijk :)

Succes Silence! Ontbijten is echt belangrijk!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:31

Ais: de meeste voorverpakte salades zijn zeker niet gezond.. In sommigen zit zelfs gistextract..

Schrok me laatst trouwens ook rot toen ik op de ingrediëntenlijst van een stoommaaltijd ging kijken.. := net zo erg als een zak chips.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:38

Op welk ingrediënt doel je dan?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:05

Toad : hier ook hoor, vlees , zuivel en eieren en nog wat spul bio, maar helemaal bio centjes heb ik niet helaas ;)

mmm, moet trouwens nodig naar de HA, mijn handen zitten onder de blaasjes en jeuk en vlekken...vraag me af waar ik nu weer op reageer . Ik weet dat ik een aantal contact overgevoeligheden/allergiën heb , maar misschien toch maar eens een test laten doen

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:23

Ja en die maaltijdsalades zitten toch ook volgestampt met conserveermiddelen?
Mja, niet te hard aan denken, en het blijft wel gezonder dan een zak friet ;)

misschien een minder smakelijk verhaal, maar hebben jullie ook sinds jullie gezond eten dat je ontlasting super licht van kleur is?

Gister had ik dus een maaltijd salade gegeten om half 7, en tot half 3 in de kroeg gestaan. Daarna had ik wel echt super honger :')
Maar geen alcohol gehad, en ook geen koekjes geschranst bij de koffie :)

Vandaag büdwigpapje en een ham/kaas croissant als lunch :o
Ergens vind ik altijd dat ik mezelf moet belonen ofzo als ik gisteravond uit ben geweest en de volgende dag weer gewoon vól in het lab sta :')
Moet nog even wat lekkers bedenken voor vanavond...
En een lekkere snack voor later, bij een film. Ik ga echt een film kijken vanavond. Benen omhoog en nergens meer heen :Y)

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:39

Mijn lijstje van vandaag qua eten:

O: tosti met kaas
L: kommetje salade (ei, rode bietjes, sla, ui, komkommer, tomaat, paprika) en 2 sneeen bruin brood met paté
T: plakje cake, sultana
D: verse ravioli met pesto en geraspte kaas
T: chocolade (maandelijkse feestje :o )

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 19:24

F_Orumster schreef:
Op welk ingrediënt doel je dan?

De allerergste is gistextract (oftewel E621), die bijna overal inzit :) Maar verder skip ik liever alle E's uit mn dieet (op diegenen die natuurlijk zijn na dan). Ook zie ik niet in waarom mijn salade suiker, andere zoetstoffen of allerlei vetten zou moeten bevatten :D

Verder bedoel ik dat niet veroordelend hoor! Maar voor mij persoonlijk valt een maaltijdsalade om deze redenen af, tenzij het echt niet anders kan. Het zal idd nog wel beter zijn dan een zak friet :P

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:40

Ik vatte het ook niet raar op hoor, je maakte me nieuwsgierig.
Ik eet nooit gekochte salades en ook dressings niet, dus heb er niet op gelet.
Wat is het nut van gistextract in een salade?

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:12

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar! En waarom is gistextract slecht?
En weten jullie dan wat al die E-nummers betekenen? Zijn er zoveel :o

Ik ga ook maar eens eetlijstjes bijhouden. Dus bij deze mijne van vandaag:

O: magere aardbeienyoghurt met muesli en lijnzaad, kiwi, stuk ontbijtkoek
T: -
L: 3 sneetjes speltbrood met avocado en vegetarische tuinkruidenpate
T: cherrytomaatjes
D: chili sin carne met tomaat en paprika

Vandaag voor het eerst speltbrood gekocht op de markt, ik vind het erg lekker! *\o/*

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:18

Ah, ik zie dat gistextract vooral monosodium glutamaat bevat.
Ik zat namelijk echt aan gist te denken en begreep al niet waarom er gist in een dressing zat.
Maar nu weet ik alweer waar we het over hebben, maar over MSG maak ik me niet zo heel druk (eet nl zeer weinig niet zelfgemaakte dingen en puur vetsin in kleine hoeveelheden is niks mis mee).
het overal ingooien om mensen door te laten eten is een ander verhaal.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:33

gistextract is simpelweg een smaakversterker, die ze in heel veel producten stoppen zodat je het hongergevoel blijft houden.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:57

Mijn huisgenootje vraagt me net waar chiazaad goed voor is, dus ik google even het een en ander en zie dat er ook Omega 3 vetzuren in zitten. Nu slik ik ook tweemaal daags visoliecapsules omdat ik geen vis lust, is dit in combinatie met 's ochtends een lepel chiazaad teveel van het goede of kan het wel? (Het is allebei duur zat dus als ik wat weg kan laten is dat ook niet echt een probleem :') )

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:01

Toad schreef:
gistextract is simpelweg een smaakIn versterker, die ze in heel veel producten stoppen zodat je het hongergevoel blijft houden.

In kleine hoeveelheden zoals de echte aziatische keuken het gebruikt is er niks mis mee.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:08

Ik merk dat ik nog veel bij 'moet' leren, en ik dacht dat ik al redelijk gezond bezig was met periodes :o (met periodes, die stressvol zijn, ook niet, al probeer ik ook dan nog wel op te letten)

Ik heb vanmorgen aardbeien en een beetje yoghurt in de blender gedaan en daarvan 1 groot glas op en 1 appel. Daarna alleen thee gedronken. Vanmiddag ga ik wel een afbakbroodje met een gebakken eitje, kaas en tomaat lunchen, maar omdat ik geen tijd heb om vanavond écht avond eten te eten, en dit waarschijnlijk uit wortels en misschien een stuk fruit zal bestaan, vind ik dat dit wel mag :)

Nog een vraagje aan de smoothie/sap makers onder ons:
Ik wil graag sinaasappel erdoor heen doen. Maar kan ik het beste hand of pers pakken? En moet ik deze eerst persen? Of kan ik deze ook geschild in de blender erbij doen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:33

Lekker ontbeten met een smoothie van banaan, blauwe bes, kwark, chiazaadjes, lijnzaad, hennepzaad en een beetje water. Nu zit ik erg vol! Zometeen ga ik een half uurtje fitnessen :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:41

Hm, kan mijn vorige post niet meer editen dus dan maar zo. Lijstje gaat goed vandaag :)

O: Smoothie van banaan, blauwe bes, kwark, chiazaadjes, lijnzaad, hennepzaad en een beetje water
L: Zelfgemaakte aspergesoep met een beetje kaas en donker stokbrood + griekse yoghurt met gojibessen, zevengranenvlokken en rauwe cacao
T: Appel en twee mandarijnen
D: Geen idee, huisgenoot kookt
T: ? Weet ik nog niet