Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:57

hesterve schreef:
Jammer dat ze een beetje flauw waren. Had ze ook nog in de planning om ze een keer te maken dan zal ik er gelijk wat extra kruiden indoen.

Heb vanmiddag ook Quinoa gekocht, eens kijken wanneer ik daarmee iets kan doen. Heb voor morgen en maandag bloemkool en pastinaak gekocht. Ook nog lekker een bak pitloze druiven...

de kippevleugeltjes die ik normaal echt heel lekker vind konden me vanavond niet smaken helaas, Heb er maar 4 op en zit nu te denken wat ik dan wel ga eten. Heb alleen geen puf om op te staan haha..Drukke dag gehad op het werk en daarna even bij mn paard geweest die nog lekker in de wei stond en even de stal gedaan en wat andere klusjes rond de stal , man komt pas laat thuis van cirquit Assen en heb beloofd hem te helpen met alle spullen opruimen... Ga zo eerst maar even in de bank liggen..
Fijne avond allemaal!

Een beetje extra kruiden en snufje zout is denk ik wel een goed idee ja :) Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk wat je het lekkerste vindt!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:26

Hier ook een rommelende maag. Ben aan het oppassen en leren. Kids hadden net chocola maar ik heb vanmiddag al 2 merci gesnoept. Even sterk zijn en thuis nog maar wat fruit ofzo

Silence

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:55

Pff wat gaan jullie snel zeg haha.
Kan het nauwelijks bijhouden.

Heb vandaag een snack dagje gehad aangezien we de hele dag weggeweest zijn.
Morgen wil ik er extra goed op letten.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:01

Ik wil me ook graag melden!
Zou graag wat gezonder gaan leven & meer sporten. Heb vanmiddag mijn eerste smoothie gemaakt.
Was helaas niet zo'n succes aangezien het niet koud was en iets teveel banaan! Maar aldoende leert men zeggen ze toch altijd?

Ik heb gelijk wat vraagjes.
Wat is nu precies het verschil van spelt met alle andere meel?
Kan ik dit ergens vinden?
En waar kan ik kokos schaafsel enz. krijgen?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:07

Welkom :) info over spelt etc kun je in ons gezonde receptentopic vinden, ook op voedertijd! En kokosschaafsel zei ik echt een pagina geleden ofzo :D waarschijnlijk wel bij ekoland!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:40

Mijn lijstje van vandaag.

O: 2 boterhammen met hagelslag en glas water
L: 2 boterhammen met ardennerpaté en een grote kom met yoghurt en banaan.
T: een stukje zelfgemaakte abrikozentaart
A: groene curry met rijst
T: een glas melk en een glas met stukjes sinaasappel, banaan, wat abrikozen uit blik die over waren van de taart en aangezien er geen aanmaaklimonade meer was wat multivitamine roosevice kiwi/sinaasappel en wat zelfgeperste sinaasappelsap. Alles in een glas, vork erbij en smullen maar!

Ging wel weer aardig vandaag, maar heb wel gemerkt dat ik nog best trek had na mijn grote bord curry. Ik verdenk de groene curry boemboe met zijn e-nummers ervan. Morgen komt er niks uit een pakje, dan wordt het een rollade, aardappeltjes en witlof met ham/kaas. Nu al zin in!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:53

Lijstje
O (in twee delen) magere kwark/muesli/rozijnen/lijnzaad/chiazaad. Boterham kaas
T: wortels+cherrytomaatjes
L: krentenbol, boterham kaas, kapje kipfilet (bio)
T: cracker smeerkaas, 7 druifjes
T: 2 merci (fout)
A: tomaten/groentesoep, kipshoarma met half broodje, sla/paprika/wortels
T: 5 dropjes, aardbei/banaan/yoghurt smoothie

Paardgereden en half uurtje gewandeld vandaag. Merk dat ik, zeker bij bewegen, best veel eten nodig heb..Zou eigenlijk nog wat goede tussendoortjes moeten hebben. Wortels en cherrytomaatjes wil ik ook wel eens vervangen

Wat grappig Mara, wij eten morgen precies hetzelfde! Alleen de witlof zonder ham/kaas dacht ik

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:56

@ VogeltjeM bedankt ! Ga meteen kijken.

Heb vandaag als ontbijt een kommetje yoghurt met 3 schepjes muesli.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:01

Ik ontbijt lekker met 2 spelt boterhammen, gekookt eitje en een appel.
Net glas water met citroen achterover geslagen.. denk niet dat me dat iedere dag gaat lukken pff.. :P

Ik heb nog geen idee wat wij gaan eten vandaag..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:17

goedemorgen dames :D

Gisteravond hebben we pannenkoeken gegeten als avondeten.. 1 met kaas en 1 met banaan. Lekker!! Daarna heb ik het beslag opgebakken en ik ontbijt nu met 2 koude pannenkoeken :o :9

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:22

Lekker!
Hier een bruin broodje uit de oven. Ene helft met gekookt ei, andere helft met filet en uitjes (ja we hadden filet gekocht voor het weekend :P)
En een lekker beschuitje met aardbeien
Even alles laten zakken en dan 45 min hardlopen

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:24

klinkt ook lekker phylos! Hoelang laat jij je eten zakken voordat je gaat rijden?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:25

Paardrijden kan ik binnen een half uur wel..hardlopen een uurtje..beetje afhankelijk van wat en hoeveel ik heb gegeten

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:30

ik heb op maandagavond altijd paardrijles en merk het dan echt als ik te veel heb gegeten... dat rijdt toch niet lekker.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:34

Ja klopt, ik vind er ook wel verschil in zitten of je na het ontbijt gaat sporten of na het avondeten. Avondeten is vaak toch wel wat meer en zwaarder. Ik heb op dinsdagavond hardlooptraining en dan eet ik anderhalf uur van te voren. En dan vaak iets met rijst/quinoa en geen zware stamppot ofzo.

Ik ga de hardloopschoenen maar eens aantrekken en een rondje lopen

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:05

Veel plezier phylos!

Ik ben net wakker. Dus zo ontbijten

L: veel yoghurt met banaan en geroosterde amandelen en wat gebroken lijnzaad
T: smoothie met banaan en spinazie
D: zilvervliesrijst, groenteburger, groente
T: iets van cherrytomaatjes..

Niet zo veel vandaag.. Lig hele dag op bed te leren.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 12:07

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:28

Pff nou ik weet niet wat ik heb hoor maar voel me echt niet goed. Heel lang en heel onrustig geslapen, pijn in m'n gewrichten, erg stijf.. Ben nu heel gammel en trillerig en beginnende hoofdpijn. Wat kan dit zijn?? Heb zon 12 uur geslapen en ben doodmoe. Baal ervan heb namelijk tentamenweek :(

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:31

Heel erg vervelend maartpaard!! Heb geen idee wat het kan zijn..
Hier ook tentamen week. Heb hoofdpijn van het leren grr. Nu ff pauze

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:34

Balen MaartPaard...Hier ook al moe..en je raad het al, ook de komende 2 weken tentamens..
Heb je al goed wat gegeten? Ik ben soms ook helemaal gammel en trillerig als ik veel heb gedaan of geleerd en (blijkbaar) niet voldoende heb gegeten

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:46

Karin_Mylo schreef:
Ik wil me ook graag melden!
Zou graag wat gezonder gaan leven & meer sporten. Heb vanmiddag mijn eerste smoothie gemaakt.
Was helaas niet zo'n succes aangezien het niet koud was en iets teveel banaan! Maar aldoende leert men zeggen ze toch altijd?

Ik heb gelijk wat vraagjes.
Wat is nu precies het verschil van spelt met alle andere meel?
Kan ik dit ergens vinden?
En waar kan ik kokos schaafsel enz. krijgen?

Hoi, Karin_Mylo ,

welkom hier! Hier een info site over spelt http://www.voedingswaar.nl/speltmeel.htm
en nog 1
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spelt
Spelmeel kan je in de natuurvoedingswinkels vinden en bij sommige Jumbo's hebben ze het (anders kan je het daar bestellen ze hebben het dan als ik me niet vergis van de Johannesmolen)

Kokos schaafsel kan je in de supermarkt vinden. Meestal bij de indische producten. Ook de natuurvoedingswinkels hebben het in hun assortiment. Let erop dat het echt alleen schaafsel is en niet die stukken kokos die boordevol suiker zitten.

In dit topic wordt vaak vermeld waar mensen de smoothies van hebben gemaakt misschien kan je dat als leidraad gebruiken.
Gezonder eten vind ik zelf niet zo moeilijk. Je kunt stapje voor stapje steeds meer letten op gezonde keuzes. Ervaar het zelf zo dat hoe meer ik "gezond" eet hoe minder ik me laat verleiden door ongezond. Merk ook dat mn smaak veranderd en door rigoureuze vermindering van suiker producten die ik eerder niet zo zoet vond nu als heel zoet ervaar.
Succes met gezond eten en meer bewegen!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:00

Maartpaard dat klinkt niet fijn! Is je suikerspiegel na zo'n lange ruk slaap niet te laag? Of heb je een griepje onder de leden? Ik hoop dat je je snel weer beter voelt!
Heb zelf al 2 dagen lekker veel geslapen en voel me nu gelukkig weer een stuk fitter en hoop dat ik over het uur verschil heen ben!
Ga zo eens op zoek naar een lekker recept met bloemkool en een recept met pastinaak. Vanmorgen veel gegeten. Had zelf harde bolletjes gemaakt van half spelt en half volkoren meel. Heb de helft van het deeg vermengt met rozijnen en kaneel en er een paar krentenbolletjes van gemaakt en de andere helftdeeg bolletjes met maanzaad gemaakt. Ze waren erg lekker alleen het maanzaad smaakte wat muf. Had ik misschien toch eerst moeten roosteren....?

Mijn lijstje van vandaag:
O,T,L,T :1,5 zelfgemaakte krentebol 2,5 zelfgemaakte spelt/volkorenbol met als beleg:roomboter,pindakaas,mascarpone,rauwe cacao
D: of iets met bloemkool of iets met pastinaak

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:04

@Maartpaard, Dat klinkt niet goed. Heb je er zo ineens last van?
Is je bloeddruk wel goed? Misschien kun je die eens gaan laten opmeten. Ik heb namelijk de laatste tijd ook wel eens last gehad van heel slap gevoel en trillerig en toen was mijn bloed niet helemaal goed.

@hesterve,
Bedankt voor alle info. Die links ga ik gelijk doorlezen & kijken of ik het kokosschaafsel en de spelt kan kopen.
Ben al wel begonnen met gezonder leven en eten. Heb de suiker helemaal verbannen. Dit was in het begin wel even raar. Een hele andere smaak ineens maar naar een week a anderhalf volhouden had ik helemaal geen ontwenningsverschijnselen meer :P
Ben ook druk opzoek naar een goede sportschool en wil ook meer buiten gaan sporten nu het weer mooier weer wordt.
Verder vind ik het gezond eten wel moeilijk omdat ik nog thuis woon en niet altijd inbreng heb ik de boodschappen enzo. Maar ik doe mijn best. En ja de koekjes en snoepjes enzo zijn vaak nog wel te lekker om te laten liggen.

Maar ik heb wel echt een doel. Wil heel graag een 10 a 15 kilo afvallen. En gewoon gezond gaan leven om in een betere conditie te komen en geen last meer te hebben van mijn astma.

Maar aan de recepten die hier allemaal voorbij komen en het gezonde recepten topic heb ik wel veel aan. Er staan veel dingen in die ik zeker wil proberen!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:08

Ja idd balen, kan me erg slecht concentreren ook.. Wordt weer niks met school vrees ik! Schoonpapa rookt ook de hele tijd in huis, gelukkig wel een groot huis maat vind het toch smerig... mijn huid is ook heel droog terwijl ik echt genoeg drink! En juist veel producten met vitamine e gebruik. Smeer mijn benen dan in met wax van amandelolie, olijfolie, arnica, vitamine e en bijenwas en nog zo droog een dag later.

Wat ik toch een nadeel vind van dat gezonde eten is dat ik nog maar slecht tegen ongezond kan en me ook ga ergeren aan ongezonde keuzes van anderen. Heel stom is dat!! Ook kan ik niet zo goed meer genieten van ongezond, ook wel erg jmmer.

Vind het wel heel makkelijk om inderdaad gezonde keuzes te maken, al wordt het ons in het dagelijks leven erg moeilijk gemaakt. Ook ben ik nu lekker slank, dat is ook wel fijn :d

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:12

Bedankt!! Dat is wel een goede ja! Wij hebben wel zon meter thuis dus ga ik morgen wel even doen! Suikerspiegel kan het idd ook nog wel aan liggen. Was gister alleen ook al zo ongelofelijk moe. Misschien waren de groente smoothies wel iets teveel van het goede afgelopen week. Ik weet het niet. Als het weer warm weer is wordt het vast weer beter!! :)