Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:01

Dat wist ik niet. Ik gebruik cacao eigenlijk nooit om de goede eigenschappen (die ken ik eerlijk gezegd ook niet), maar meer omdat het zo lekker is. Moet ik me nog eens in gaan verdiepen.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:21

wat een lekkere recepten staan hier tussen zeg!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:21

Is dat ook de reden dat het bitter kan worden?
Bedoel je met rauw die cacaopoeder?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:27

Met rauw bedoel ik de cacaopoeder ja...je moet ook goed opletten of de cacao die je koopt ook echt rauw is. In supermarkten hebben ze bijna nooit echte rauwe cacao, meestal is het verhit geweest ( is goedkoper) In winkels waar ze superfoods verkopen of op internet kun je wel echte rauwe cacaopoeder kopen soms vind je het bij de biowinkel of bij de tuinen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:51

Ik ga vandaag gewoon aan de boerenkool :+ Had er zo'n zin in ;-)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:53

Mrijn, -ff offtopic- van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:19

Idd gefeliciteerd mrijn! Doe je nog steeds kharm?

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:29

Ik vind dit een leuk topic! Ik lees al even mee en na de receptjes op de vorige pagina wilde ik toch even reageren. Ik ga de chocolademelk zeker uitproberen en de witlof met avocado ook.
Ik probeer op het moment zoveel mogelijk met name tarwe te vermijden. Ik heb het idee dat ik daar niet goed tegen kan. Ik vind het wel lastig om alternatieven te bedenken. Ik heb nu een boekweitbrood in de oven staan, dus ik hoop dat dat smaakt.
Suiker probeer ik trouwens ook zoveel mogelijk te vermijden of in ieder geval te beperken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:38

Ik vind die avocado choc erg eh.. raar klinken, durf t niet te proberen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:29

met die rauwe cacao moet je wel echt iets zoets toevoegen, mijn rauwe cacao is aardig bitter!

Mijn lieve vriendje heeft voor mij een zuurdesembrood gekocht, wel vanuit de vriezer, ben benieuwd :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:36

Pff ik moet zeggen dat ik erg aan spelt moet wennen, het is redelijk zuur vind ik. Het speltbrood van de c1000 vind ik wel lekker, maar daar zitten toch nog wel aardig wat toevoegingen in.. Dus heb die van de biologische winkel geprobeerd, maar vind het eigenlijk niet zo lekker..

Is hier iemand die btw zijn eigen brood bakt? :) heb vandaag speltmeel besteld en wil dat eens proberen, lekker brood met noten en fruit enzo bakken! Hoef ik geen broodbeleg meer en heb ik toch een gezonde lunch die makkelijk mee te nemen is :)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:58

Zo heb het hele topic eens even doorgelezen en er komen leuke tips voorbij, heb vanavond gelijk maar even inkopen gedaan :D
Dus morgenochtend ga ik aan de lijnzaad met tarwezemelen en yoghurt met walnoten en heb ook studenten haver gekocht in de hoop dat hier verder niks mee is gedaan, misschien weten jullie of dit spul goed is?? Heb er nog niet zoveel kaas van gegeten,
Heb ook speltbrood gekocht, lijkt een beetje op duits brood als ik het zo even bekijk. In duitsland hebben ze alleen maar van die dikke/dichte broden.

Nou leken mij die pannenkoeken wel erg lekker voor morgenavond, maar waar kan ik speltmeel vinden en cocusmelk/olie??
Heb ook maar even van die fruit metnoten repen gekocht van Eat Natural? bij de jumbo weg in ieder geval.

En ga van de week het recept van de pangafilet ook even maken.
Nu hopen dat ik het vol hou haha en of het allemaal een beetje te eten is.

Wat zijn eigenlijk jullie eetschema's? wat eten jullie allemaal op een dag?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:04

Voor de pannenkoeken heb ik gewoon boekweitmeel gebruikt, is samen met de kokosmelk te koop bij sowieso c1000 :)

Ik ben ook wel benieuwd naar het eetschema van mensen! Ik heb het gevoel dat het mijne beter kan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:09

deflin schreef:
Zo heb het hele topic eens even doorgelezen en er komen leuke tips voorbij, heb vanavond gelijk maar even inkopen gedaan :D
Dus morgenochtend ga ik aan de lijnzaad met tarwezemelen en yoghurt met walnoten en heb ook studenten haver gekocht in de hoop dat hier verder niks mee is gedaan, misschien weten jullie of dit spul goed is?? Heb er nog niet zoveel kaas van gegeten,
Heb ook speltbrood gekocht, lijkt een beetje op duits brood als ik het zo even bekijk. In duitsland hebben ze alleen maar van die dikke/dichte broden.

Nou leken mij die pannenkoeken wel erg lekker voor morgenavond, maar waar kan ik speltmeel vinden en cocusmelk/olie??
Heb ook maar even van die fruit metnoten repen gekocht van Eat Natural? bij de jumbo weg in ieder geval.

En ga van de week het recept van de pangafilet ook even maken.
Nu hopen dat ik het vol hou haha en of het allemaal een beetje te eten is.

Wat zijn eigenlijk jullie eetschema's? wat eten jullie allemaal op een dag?

Eat natural repen zijn zo lekker! Vooral de oranje. :~

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:12

Deflin, die eat natural zijn bij De Tuinen in de aanbieding! De tweede voor de halve prijs.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:21

Kom je nu mee aan Tara ;) edit: zie dat het bij de tuinen per reep gaat? ik heb een compleet pak van vier voor ongeveer €2,- dacht ik

@Rebecca ik heb geloof ik de paarse?? Fruit en Noten in ieder geval :+

Ok, dank je wel VogeltjeM. Zal ik daar morgen nog even kijken. Of ik ga even langs de Tuinen.

Had ik overigens nog een vraagje, zijn jullie allemaal je beter gaan voelen? Beter in je vel zitten, meer energie hebben? En heb een aantal gezien die er ook van zijn afgevallen, is dit ook bij iedereen gebeurd?
Ik zit namelijk al erg lang niet lekker in mijn vel en heb erg weinig energie en een enorm darmprobleem. Heb net een volledig onderzoek gehad bij de internist en die geeft aan dat er verder niks is bijhalve de PDS en Schildklier problemen die ik al had.

Goh heb weer een hoop vragen haha, sorry!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:30

Mijn schema vandaag.
Ontbijt: yoghurt met chiazaad, banaan, handje noten en handje dorset cereals. En kaneel!
Uur later: 2 boterhammen met pindakaas en zelfgemaakte jam

Lunch: 2 boterhammen met kipfilet en 2 wasa met sandwichspread

Tussendoor om 3 uur: drie kwart komkommer, 4 radijsjes

Avondeten: makreel, gebakken aardappeltjes en salade met pijnboompitjes, pompoenpitten, tomaat, appel en augurk (vriend had gekookt) als toetje klein beetje ijs, oeps..

En nu 2 koppen groene thee en een handje noten met rozijnen en cranberries.

Verder drink ik alleen water en thee. Kan vast nog beter, maar langzaam aan even kijken wat ik allemaal lekker vind enzo!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:44

Overigens ben ik op mijn werk de hele dag in beweging. Dit is wat ik eet als ik de hele dag werk. Als ik vrij ben eet ik vooral minder brood. En ik moet zeggen dat ik me wel beter voel! Heb meer energie en vreemd maar waar, ook minder last van mijn rug. Heb een lastige huid, vroeger veel last van eczeem gehad. Ik ben best een stressy persoon en als dat zou verbeteren zou dat ook een hoop schelen :)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:58

Thanks voor de b-day wishes. Ben 40 geworden vandaag en ik voel er niets van! :D

Anna, Ik eet nog steeds KH-bewust... Probeer suiker te laten staan en eet zo puur mogelijk. Wel eet ik veel meer kh's dan ik gewend ben dus ben nu ook ernstig gaan minderen met vet. Ik vind het wel moeilijk om beuwste keuzes te moeten maken. Streng kh-arm lijkt nu ineens zo makkelijk en duidelijk :+

Ik heb vandaag Quinoa gekocht en een zak speltmeel. Ik heb zin om donderdag te gaan bakken en koken! Ik ga dan sowieso banaan granola maken die ik ergens zag staan en de speltpannenkoeken. Ik heb ook een uberleuk recept voor bananenijs van het net geplukt. Men neme een rijpe banaan in stukjes en doen deze een nachtje in de vriezer. Als de stukjes goed bevroren zijn doe je ze in een foofprocessor met een scheut kokosmelk en laat je het apparaat draaien tot je een gladde massa hebt. je kunt hier van alles doorheen roeren (hagelslag van de Bron <3 ) en dat zet je weer even terug in de vriezer. Wat was ik blij met een oude banaan op de fruitschaal :P

Mijn eetlijstje voor vandaag:

O: 2 gekooktje eitjes
T: gevulde koek, vers uit de oven met een copuchino (ik moest tracteren op het werk en om dan zelf niets te nemen...)
L: 2 spelt boterhammen met huttekase en romatomaatjes
T: kwark met een schepje bio jam en diepvries frambozen
D: snijbonen met bio slavink en een beetje gebakken aardappels (zucht)
T: stukje vegan, raw food candybar van de biowinkel. Best lekker!

@Deflin: ik heb gelukkig geen probs met mijn gezondheid dus ervaar ook geen grote voordelen. Ik weet wel dat heel veel mensen wel varen bij een kh-arm dieet. Misschein dat dat iets voor je is? Een paar maanden echt kh-arm (Atkins) en daarna langzaam opbouwen naar een gezonde levensstijl die je de rest van leven vast kunt houden?

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:05

Ik heb net mijn boekweitbrood geproefd en ik vind het niet lekker. Het smaakt heel bitter, misschien heb ik iets verkeerd gedaan?
Ik ben vanmorgen begonnen met havermout in melk gekookt en een lepel pindakaas. Ontbijt was vrij laat, dus als lunch had ik twee plakjes roggebrood met pindakaas en kaas. Tussendoor weer 2 plakjes roggebrood met pindakaas. Een beetje pure chocolade. En als avondeten volkoren macaroni met zelfgemaakte pastasaus. Ik heb nog een handje studentenhaver gehad en ik heb een plakje van mijn brood geproefd.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:21

@ Martine: Best veel mensen kunnen niet goed tegen tarwe ( en gluten en lactose) ik krijg er zelf ook een opgeblazen gevoel van na het eten. Je zou speltproducten kunnen proberen als je boekweit niet heel lekker vindt... dat is vrij licht verteerbaar, bevat nog wel gluten. Quinoa zou je ook kunnen eten.

Wat de chocolademelk betreft, ik vind m heerlijk, maar ik hou dan ook van pure chocolade. De chocolademelk is wel iets zoeter dan pure chocolade ( 80% cacao), maar mijn vriend vond het nog iets te bitter ( maar die is dan redelijk suikerverslaafd en houdt van heel erg zoet) Ik doe voor mezelf 1 theelepel agavesiroop erbij, maar je kunt ook wel iets meer gebruiken of lucumapoeder. Dan wordt het een stuk zoeter.

Dit was mijn voedingsschema van vandaag:

9.00 ontbijt : Havervlokken met banaan, goji, rozijnen en een scheutje kokosmelk + 2 glazen water

11.30 tussendoortje: Gekookt ei + tomaatjes en wortel + 1 glas water

14.00: Lunch: 3 glazen chocoladesmoothie en 1 hand noten

16.30 tussendoortje: 1 hand gemende sla met wat tomaatjes en 5 walnoten + 1 glas water

19.00: Avondeten: Bloemkool met sperzieboontjes en kipfilet en 50 gram quinoa in een kerriesausje van kokosmelk, knoflook en kerriepoeder. + twee glazen water

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:04

VogeltjeM schreef:
Oh! Dat wist ik niet zeg, bedankt voor de tip :)

Ik heb zeker aanleg om dik te worden, kamp zelfs nu met een kilo of 8 overgewicht. Gelukkig ben ik ook lang en valt het niet zo op daardoor. Maar ik vraag me wel af of een koolhydraatarm dieet mij daarbij kan helpen? Als het voor jou ook werkt Phormicola... Maar heb je dan geen tekorten etc.? Moet me daar ook eens over inlezen :)

het is het enige dat me echt heeft geholpen met m'n overgewicht. Ik ben nu echt slankslank en dat ben ik nog nooit geweest :)
Nu eet ik weer veel koolhydraten, ivm m'n krachttraining. Zolang ik de vetten laag hou boek ik prima resultaten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:16

Hoi allemaal,

Ik lees een klein tijdje mee en vind het allemaal erg interessant. Ik zou ook graag gezonder willen eten maar weet niet zo goed waar ik beginnen moet. Daarnaast woon ik in een studentenhuis, dus wat mijn avondeten betreft (wat we gezamenlijk doen) kan ik daar niet veel aan veranderen, tenzij ik zelf kook. We eten voor een studentenhuis heel netjes hoor! Maar er is nog genoeg aan te verbeteren denk ik.

Zelf ontbijt ik altijd met twee tarwe-boterhammen en thee. Lunchen doe ik niet regelmatig, en verschilt per dag. Vaak wel iets warms, maar ik probeer het gezond te houden; zoals een gebakken eitje, een salade etc. Maar mijn inspiratie is toch een beetje op...
Chips e.d. koop ik niet zo vaak dus eet ik ook niet zo vaak. Gaat wel snel op als ik het een keer koop. Chocolade koop ik nog wel eens.

Ik zag hier quinoa langs komen? Dat klinkt eigenlijk best lekker! Wat kan ik daar nog in doen, als ik het als ontbijt wil doen?

Naar wat voor winkels gaan jullie? Ik ben natuurlijk wel student dus kan niet zomaar heel veel geld extra aan eten uit geven.

Hoor graag wat tips als jullie die hebben! :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:13

Mijn eetschema van vandaag:
-ontbijt: een speltcracker van dr karg met smeerkaas
-tussendoor: appel of mandarijntjes
-lunch: magere yoghurt met pure honing, vezels, zemelen, lijnzaad en evt een paar druiven
-tussendoor: druiven
-avondeten: moeilijk, want ik ben pas heel laat thuis en we hebben bezoek. Ik denk nog een restje zelfgemaakte groentesoep van gisteren en ik bak denk ik nog een pannenkoek met appel, kaneel en lijnzaad (van boekweitmeel)

Zoals jullie (en ikzelf nu) zien, bevat mijn eten toch nog redelijk veel suikers. Ik drink veel, maar meestal aanmaak. Mijn steven is om dat te gaan vervangen door water..

Oh en dan nog de niet-geplande tussendoortjes, zoals paaseitjes :') moet echt leren daar vanaf te blijven!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:17

Century: het hoeft niet duur te zijn en je kan het zo gek maken als je zelf wil :) ik kom veel bij de c1000, daar hebben ze veel, oa lijnzaad, zemelen, speltbrood, boekweitmeel..etc :)

Ik bestel ook wel eens bij een biologische winkel die hier toevallig in de buurt bezorgt (een filiaal hebben ze dan weer niet). Voor de houdbare dingen vooral, zoals speltcrackers en volkoren wraps en lasagnebladen. Ik ben nl ook student en zo blijft het enigszins betaalbaar :)