Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:12

Nee lekker juist _O- zoals het hier gemaakt word dan ;)

Ga me nog eens inlezen of dat ook met vleesvervangers gemaakt kan worden.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:27

Ik vond vlees ook vaak vies, maar moet wel toegeven dat er momenten zijn dat ik trek heb in alles! inclusief dan vlees. Maar die zijn zeldzaam.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:40

Magrathea schreef:
picobello schreef:
Tja, in principe kan het, ik geloof alleen dat het zoveel moeite kost dat het niet echt milieuvriendelijk is. Maar diervriendelijk is het wel!

Mwoah, zou niet weten waarom niet. Er worden gewoon stamcellen genomen en daar zeggen ze tegen 'Hier, wordt dat' en dan doen ze dat. Lijkt me wel echt raar om te zien...
Sowieso is het nog in ontwikkeling :)

Omdat die cellen moeten groeien in een stoof, in speciaal medium etc. etc. Dat kost veel geld en energie.
Maar wellicht kan er straks met voortschrijdende technieken met minder input gekweekt worden.
Ziet het al voor me: kipfilets in een petrischaal :P

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:17

Ik heb NOOIT zin in vlees. Ondertss ver 10 jaar veggie en ik heb daar echt een giga degout van gekregen! Jakkes! Die geur.... %)
Ligt t nu an t feit da ik zwanger ben da ik t nu nog minder kan verdragen, geen idee, maar dat stinkt dus werkelijk!

Mintgroen

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:18

Ik hou ook niet van vlees. Ik moet zeggen, die vleesvervangers die op vlees moeten lijken vind ik dan ook erg vies! Ik ga daarvoor altijd speciaal naar de Albert Heijn, om bijv. een spinazie rondo ofzo te halen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 15:20

Mirjamsel schreef:
Ik hou ook niet van vlees. Ik moet zeggen, die vleesvervangers die op vlees moeten lijken vind ik dan ook erg vies! Ik ga daarvoor altijd speciaal naar de Albert Heijn, om bijv. een spinazie rondo ofzo te halen :)

Muh, vaak is het dan toch van dat eiwitspul ofzo? Ik vind dat vaak wel lekker :) Quorn saté bijvoorbeeld, heerlijk! :D Wel echt heel machtig, het lijkt niet veel maar na een half bakje met rijst en groente zit je stampvol.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:24

Quorn sate is echt lekker!
Ik vind overigens BBQ heel aantrekkenlijk ruiken, maar als ik gehakt voor mijn man bak ga ik zowat over mn nek :r En dat terwijl ik vlees altijd heel lekker vond.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 15:26

Ja gehakt is vies inderdaad. :r Sinds ik Sweeney Todd heb gezien kan ik er ook echt niet meer normaal naar kijken. Het is niet eens vlees meer, alleen maar.. stukjes beest vermalen en in draadjes geperst. Yugh!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:30

Magrathea schreef:
Mirjamsel schreef:

Muh, vaak is het dan toch van dat eiwitspul ofzo? Ik vind dat vaak wel lekker :) Quorn saté bijvoorbeeld, heerlijk! :D Wel echt heel machtig, het lijkt niet veel maar na een half bakje met rijst en groente zit je stampvol.

Bedoel je die saté in saus? Die vind ik ook erg lekker! Maar de zogenoemde "hamburgers" of "filets" enzo hoef ik echt niet!
Van "gehakt"balletjes (welk merk dan ook), maak ik altijd lekkere worstenbroodjes, hihi :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:48

Ik meld me ook even. Ik ben geen vegetariër maar eet vrijwel geen vlees meer. Ik geef biologieles en na het zien van walgelijke filmpjes over de bio-industrie heb ik besloten dat ik zo min mogelijk vlees eet. Als ik wel vlees eet dan koop ik biologisch. Maar als ik daar dan een hap van neem ontkom ik niet aan herinneringen van die walgelijke beelden. En dat ik een lijk zit te eten. Mijn vriend heeft dus vaak 2 stukjes vlees dan ;)

Kip eet ik trouwens helemaal niet meer, ook niet biologisch. Hoe die beesten ondersteboven aan de poten opgehangen worden. Hoe de snaveltjes geknipt worden alsof het potloden zijn die in een puntenslijper gestopt worden. Hoe er met kuikentjes gegooid wordt. Hoe die beesten in 6 weken tijd afgemest worden en ze niet meer kunnen lopen. Hoe haantjes verhakseld worden. Hoe slechte kippen er als rotte plantjes tussenuit geplukt worden. Hoe die beesten met een stofzuiger opgezogen worden en als dingen in een krat gepropt worden. Hoe ze vervoerd worden. Pluimveehouderij, het walgelijkste wat ik OOIT heb gezien.

Bij eieren let ik op het drie sterren keurmerkje van de dierenbescherming, ik geloof dat alleen vrije uitloop eieren dat hebben? Vind de manier waarop kippen normaal gehouden worden echt schandalig.

Mijn vriend en ik vinden de vega vleesvervangers allebei erg lekker dus hebben ook niet het idee dat we iets missen.

Mijn favoriet? De kaasburger van Maaslander!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 15:57

Liek_ schreef:
Ik meld me ook even. Ik ben geen vegetariër maar eet vrijwel geen vlees meer. Ik geef biologieles en na het zien van walgelijke filmpjes over de bio-industrie heb ik besloten dat ik zo min mogelijk vlees eet. Als ik wel vlees eet dan koop ik biologisch. Maar als ik daar dan een hap van neem ontkom ik niet aan herinneringen van die walgelijke beelden. En dat ik een lijk zit te eten. Mijn vriend heeft dus vaak 2 stukjes vlees dan ;)

Kip eet ik trouwens helemaal niet meer, ook niet biologisch. Hoe die beesten ondersteboven aan de poten opgehangen worden. Hoe de snaveltjes geknipt worden alsof het potloden zijn die in een puntenslijper gestopt worden. Hoe er met kuikentjes gegooid wordt. Hoe die beesten in 6 weken tijd afgemest worden en ze niet meer kunnen lopen. Hoe haantjes verhakseld worden. Hoe slechte kippen er als rotte plantjes tussenuit geplukt worden. Hoe die beesten met een stofzuiger opgezogen worden en als dingen in een krat gepropt worden. Hoe ze vervoerd worden. Pluimveehouderij, het walgelijkste wat ik OOIT heb gezien.

Bij eieren let ik op het drie sterren keurmerkje van de dierenbescherming, ik geloof dat alleen vrije uitloop eieren dat hebben? Vind de manier waarop kippen normaal gehouden worden echt schandalig.

Mijn vriend en ik vinden de vega vleesvervangers allebei erg lekker dus hebben ook niet het idee dat we iets missen.

Mijn favoriet? De kaasburger van Maaslander!

Neem hier eens een kijkje :)
http://beterleven.dierenbescherming.nl/-
Bij 1 ster is er al geen sprake meer van elektrocutie.. Brr daar kreeg ik me ook de rillingen van zeg.

Drie sterren is biologisch of vrije uitloop. Er worden in elk geval geen snaveltjes gehakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:05

Een elektrisch waterbad. Hoe verzinnen ze het. Met je kop langs een cirkelzaag. Soms nog levend door een kokendheet ontvederingsbad. Weet je, ik vind het oprecht jammer dat mensen zo makkelijk hun ogen sluiten voor dierenleed. Want ik kan me echt niet voorstellen dat er niet heel veel meer mensen zouden stoppen met het eten van kip als ze dit zouden weten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 16:08

Jep..
Nou ja bij kippen kan dat niet hè, die blijven nog leven als je ze onthoofd.
Het is de eindeloze discussie die ik niet meer aanga. Want als jij mensen erop probeert te wijzen hoeveel dierenleed er schuil gaat achter hun ohmnomnom stukje vlees interesseert dierenleed ze niet ofwel ben jij de zeurende hippie vegetariër :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:11

Gelukkig kan ik als juf de filmpjes laten zien ;) Van een hoop leerlingen heb ik gehoord dat ze veel bewuster zijn geworden als het gaat om het eten van vlees!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 16:14

Liek_ schreef:
Gelukkig kan ik als juf de filmpjes laten zien ;) Van een hoop leerlingen heb ik gehoord dat ze veel bewuster zijn geworden als het gaat om het eten van vlees!

Gaaf! :) Maar krijg je nou geen klachten van ouders? 'maar mijn kind zeurt nu zo over dat vlees eten zielig is, dat valt toch wel mee bla bla'

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:16

Ja inderdaad, kennen jullie het boek "Dieren eten" van Safran Foer? Daar schijn je wel vegetariër van te worden als je dat leest :) Doe ik dus maar niet, want als ik dat lees ga ik alleen maar meer denken 'waarom zijn er niet meer mensen vegetariër' terwijl ik daar geen invloed op heb, zelf kan ik toch niets meer veranderen :( En veel vleeseters die ik ken lezen het bewust niet, omdat ze vermoeden dat ze dan vegetariër willen worden, maar daar geen zin in hebben. Belachelijk eigenlijk. :n

En falafel moet je ook gewoon in een koekenpan kunnen bakken met een flinke hoeveelheid olie. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar dat mislukte echt enorm :+ Die bolletjes vielen gewoon uit elkaar := Koop t nu dus ook maar gewoon bij de Appie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:17

Nee, ten eerste zijn het eindexamenleerlingen en dus op een leeftijd dat ze zelf al bewust met die dingen bezig kunnen zijn, ook zonder mijn inmenging ;) En daarnaast is het hier een eindexamenthema biologie vmbo basis/kader. Het is dus goed te onderbouwen dat ik die filmpjes laat zien. Ik geef leerlingen trouwens wel de mogelijkheid om weg te gaan als ze het echt niet willen zien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 16:20

Ah netjes Liek :) Maar alsnog goed dat je op die manier een boodschap kan verspreiden :j

@Renske ja belachelijk is het eigenlijk hè :( Die mensen die jij kent weten dus eigenlijk al dat het best wel not done is om vlees te eten gezien het dierenleed en alles. Alleen zou dat boek ze met de neus op de feiten drukken en tjaaa.. |o kop in het zand heet dat toch?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:22

Ik heb mijn eigen tuin-kipjes opgehaald bij een pluimveebedrijf. De legkippen gaan daar als ze 1.5 jaar oud zijn de scharrelstal uit en worden soepkip. Ik dus: Ik wil graag 3 soepkippen. Levend graag. Dat vonden ze best raar. Maargoed, er werd daar dus ook geslacht voor mensen die dus een dooie kip wilden. Het geluid van de kippen, hoe er met die beesten we gesleurd alsof het plastic zakken waren....ik stond bijna te janken.
Het gros van de mensen denkt domweg niet na over wat er op hun bord ligt. Ik heb niks tegen het consumeren van vlees, maar de manier waarop het geproduceerd wordt vind ik ronduit walgelijk.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:50

Dat boek heb ik hier in de kast staan, aan vriendje laten lezen, die eet geen vlees meer :Y) Maar die was er naar eigen zeggen ook al wat meer over na gaan denken sinds hij op zichzelf woont :)

Wat fijn, die 'soepkippen' hebben dus een 2e leventje bij jou, dat vind ik nou een bijzondere daad :) Zien die er nou nog een beetje uit trouwens? En hoe zit het met de gezondheid, heb je niet constant 'ziek, zwak en misselijk'kipjes rondlopen?

Wij hebben die falafel inderdaad ook zelf gebakken, ook helemaal uit elkaar gevallen, maar dat was me een goddelijk lekker prutje, nooit meer zulke lekkere falafels gegeten, die falafelballetjes uit pakjes vind ik niet te vreten. Ik heb toch echt liever een lekker prutje dan ranzige balletjes :Y)

Vandaag trouwens knolselderij met aardappelen gegeten en een roerbakiets :Y) met vanalles wat we nog hadden liggen. Prei, wat vegadingetjes, peper en zout, ui, knoflook en er zat wat sweet chili woksaus doorheen, niet veel. Heerlijk, ook super lekker om dat roerbakiets over je prakkie te doen :9

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 20:08

Alles wat je als bolletjes kan maken kan je ook een soort burgers van maken, dus dat zal met falafel ook wel kunnen. Ik ben nou wel echt inde war, ik dacht dat het een soort prutje hoorde te zijn? :=

Ik wilde eigenlijk pasta met een sausje uit zak gaan eten. Maar ik heb geen champignons dus het wordt maar ragout uit de vriezer met spaghetti :)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:30

Ik had vanavond zoute boontjes, aardappelpuree en een soort braadworst van de C1000. Die was best wel heel lekker!
Hoe grappig trouwens, een van mijn honden is ook helemaal gek van de vleesvervangers, net als van verschillende groentes en fruit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 20:35

supertinkie schreef:
Ik had vanavond zoute boontjes, aardappelpuree en een soort braadworst van de C1000. Die was best wel heel lekker!
Hoe grappig trouwens, een van mijn honden is ook helemaal gek van de vleesvervangers, net als van verschillende groentes en fruit.

:=

De hond van mijn vriend krijgt regelmatig restjes komkommer, tomaat, sla etc. Vind ze heerlijk. Moet je hier op bokt eens mee aankomen in een topic over 'wat is het beste eten voor mijn hond'... ' EEN HOND MOET VLEES ETEN!!! :\ ' 'Maar ze eet zo graag tomaatjes..' 'MAAKT NIET UIT!!!' :') Lol.

Wanneer ik eigen honden/katten heb, wil ik ze wel barf geven. Maar dat mag mijn vriend dan klaarmaken :=
Ik ben gek op honden en katten en die horen gewoon vlees te eten. (Hetzij uit blik of vers) Daar heb ik niet zoveel moeite mee. Wil er alleen zelf niet mee bezig zijn :=

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:04

Magrathea schreef:
Wanneer ik eigen honden/katten heb, wil ik ze wel barf geven. Maar dat mag mijn vriend dan klaarmaken :=
Ik ben gek op honden en katten en die horen gewoon vlees te eten. (Hetzij uit blik of vers) Daar heb ik niet zoveel moeite mee. Wil er alleen zelf niet mee bezig zijn :=

Haha begrijpelijk. :j
Ik heb er ook wel eens over gedacht maar ik houdt het toch bij harde brokjes. Aangezien ik doordeweek alleen ben, en ik er ook niet mee bezig wil zijn hihi. En ze doen het ook prima op de brokjes die ze krijgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:16

Ja precies..

Nja ik kan me voorstellen dat het gewoon lekkerder voor ze is :)
Blikvoer vind ik trouwens niet zo erg hoor. het stinkt alleen :=

Mijn ouders geven trouwens elke week vis aan de katten, dat is ook een soort barf? ^^ Ze halen dan 2 of 3 van de goedkoopste vissen op de markt, die koken ze en dat krijgen ze dan naast hun brokjes. Is natuurlijk heel lekker voor ze :) Ze zitten tijdens het koken al netjes te wachten :=