Taarten decoreren XVI

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:50

Zarah_L schreef:
Prachtige taarten en cupcakes weer voorbij zien komen!! :j
Heb zelf nog maar 3 taarten gemaakt, maar ben veel aan het lezen op internet over alle verschillende technieken.
Ben me nu aan het verdiepen in stapeltaarten en heb al veel filmpjes op youtube gezien. :)
Ik zal wel ontzettend blond zijn hoor, maar heb nog een paar vragen. :Y)
Ik lees hier en op DLT dat mensen kartonnetjes gebruiken tussen lagen in? Hoe doen jullie dat dan met het aansnijden van de taart?
En op youtube gebruiken veel mensen kartonnen dowels (zo heten die dingen toch?), hoe werkt dat dan met het opeten van de taart? Dan komen de gasten steeds kartonnen staafjes tegen? Of mis ik een belangrijk detail? :+

De kartonnetjes zitten tussen 2 taarten in bij stapeltaarten, dat is om inzakken tegen te gaan. Met aansnijden begin je gewoon bovenaan, en wanneer de bovenste taart op is, haal je de kartonnetjes eraf en begin je aan de laag daaronder :) .
Die douwels/staafjes zitten er ook in om inzakken tegen te gaan, deze staafjes houden de taart op hoogte. Deze kun je van allerlei materialen maken, ik zelf gebruik altijd rietjes (de brede), werkt perfect.

[edit] Ik ben even een foto van mijn strik aan het uploaden :) .

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:54

ik ben al heeel lang een stille meelezer van dit topic en neem mijn petje af voor jullie creaties.
MAAR .....kunnen jullie niet vaker foto's maken ;) want wij (het hele gezin) vinden het iedere keer zo leuk om te zien en als er een nieuwe reactie is is in het topic kijken we snel.
zelf kom ik niet verder als een simpele cake haha

Rinske

Re: Taarten decoreren XVI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:14

Tadaaaaaa
Afbeelding

Wit met rood randje, komt op een roze Woezel & Pip taart :) .

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:19

kijk er word geluisterd ,mooi hoor rinske ,ik vind het gewoon kunst en nu zal ik jullie niet meer storen en weer terug gaan in de meelees mode

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:46

Mooi zeg!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:47

pietsie schreef:
ik ben al heeel lang een stille meelezer van dit topic en neem mijn petje af voor jullie creaties.
MAAR .....kunnen jullie niet vaker foto's maken ;) want wij (het hele gezin) vinden het iedere keer zo leuk om te zien en als er een nieuwe reactie is is in het topic kijken we snel.
zelf kom ik niet verder als een simpele cake haha

Dat is nog is leuk om te horen. :D

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:46

[quote="pietsie"]kijk er word geluisterd ,mooi hoor rinske ,ik vind het gewoon kunst en nu zal ik jullie niet meer storen en weer terug gaan in de meelees mode[/quote
Storen doe je ons echt niet hoor! Is heel erg leuk dat je meeleest en dat je het zo leuk vind om de taarten te bewonderen die hier
voorbij komen :j . Gewoon eens proberen om een taart te maken. Zo heel moeilijk is het niet en het lukt je vast wel :j

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:49

Nou, om dan maar aan Pietsie's verzoek te voldoen:

Afbeelding
(Die randjes heb ik bijgewerkt hoor ;) )

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:15

Rinske, hoe krijg je die strik in godsnaam op je taart? Als je hem optilt, dondert hij toch in mekaar?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:30

Volgens mij blijft hij op het kartonnetje, toch?
En hoe maak je de (rechtopstaande) lussen nou vast? Alleen maar 'lijmen' is niet sterk genoeg, toch?

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:36

ik dehet altijdmet royal icing (inde kleur vd strik).

Mooie strik Rinske!

En mm, leuke taar van FCTwente. Dat paard zal wel veelwerk zijn geweest.

Ik heb nu 10 rozen en 7 gerbera's hier liggen.
In de koelkast staan verschillende vullingen:
-2 keer mascarpone met stukjes aardbei, witte chocolade en cointreau
-2x pure chocolade mousse metstukjes witte chocolade
-amarenakersenbavarois
-perzik/passievruchtenbavarois

En nog een kasteelin delen...
Nu even naarstal en 2 paarden rijden, daarna naar de hornbach voor plankjesen dan naarhuis om 6 taarten te vullen, afsmeren en bekleden.Oh ja en versieren natuurlijk...lekker dagje!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:37

MamaMiesje schreef:
Volgens mij blijft hij op het kartonnetje, toch?
En hoe maak je de (rechtopstaande) lussen nou vast? Alleen maar 'lijmen' is niet sterk genoeg, toch?

Dat vraag ik me ook af met die strik :j . Las wel een dot icing in het midden en dan de lussen erop, maar blijft dat wel rechtop staan dan?

Wel een gave strik!

En leuke taart MM :j

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:38

prakkie schreef:
ik dehet altijdmet royal icing (inde kleur vd strik).

Mooie strik Rinske!

En mm, leuke taar van FCTwente. Dat paard zal wel veelwerk zijn geweest.

Ik heb nu 10 rozen en 7 gerbera's hier liggen.
In de koelkast staan verschillende vullingen:
-2 keer mascarpone met stukjes aardbei, witte chocolade en cointreau
-2x pure chocolade mousse metstukjes witte chocolade
-amarenakersenbavarois
-perzik/passievruchtenbavarois

En nog een kasteelin delen...
Nu even naarstal en 2 paarden rijden, daarna naar de hornbach voor plankjesen dan naarhuis om 6 taarten te vullen, afsmeren en bekleden.Oh ja en versieren natuurlijk...lekker dagje!

JIj hoeft je niet te vervelen vandaag :D

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:47

OMG Prakkie! ZES taarten!!? Op één dag?
*zwaar respect* _/-\o_

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:48

Voor de strik heb ik echt de meest fantastische tutorial gevonden: http://www.tartacadabra.com/howtos/strik.html

Het is echt HEEL makkelijk :) . Alles blijft staan, omdat er onder elke lus een flinke dot royal icing zit. Dus eerst de eerst laag aan de onderkant een dot royal icing. De 2e laag zet je daar dan op, en daar zet je er dan weer een in. Tussen de eerste en 2e laag lussen doe ik nog een rond plakje fondant, net als bij de tutorial, dan ziet het er netjes uit. Als de 2e laag staan doe ik een grote kwak royal icing in het midden van de lussen. Dan doe ik nog wat extra royal icing op de lussen van de bovenste laag en duw die in de royal icing.
Royal icing hard uit, dus het kartonnetje kan er (als het goed is :') ) straks gewoon onderuit :) . Heb wel een kartonnetje heel klein uitgesneden, en voor de zekerheid 3 rietjes in de taart gestoken, want hij is toch best zwaar.

Ben benieuwd of het goed gaat komen _O- .

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:52

*slaat How-To op bij Favorieten*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:55

Strik is goed gelukt :) Royal icing werkt echt super als plakmiddel.

Pietsie, geef me maar een opdracht, dan plaats ik daarna wel foto's ;)

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:19

ik ga zeker aan jullie denken als hier feest is ...
maar weten jullie niet dat jullie een heleboel meelezers hebben in dit topic ,die zijn net als mij ....vol bewondering.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:19

pietsie schreef:
maar weten jullie niet dat jullie een heleboel meelezers hebben in dit topic ,die zijn net als mij ....vol bewondering.

hihi ik beken :o Ik lees ook al een tijdje mee, en iedere keer bewonder ik weer jullie foto's! :D
Vind het echt onwijs leuk!! Complimenten _/-\o_
Zelf ga ik me er maar niet aan wagen geloof ik :+
maar ik kruip weer terug en zal weer in de meelees stand gaan :P

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:29

Rinske schreef:
Voor de strik heb ik echt de meest fantastische tutorial gevonden: http://www.tartacadabra.com/howtos/strik.html

Het is echt HEEL makkelijk :) . Alles blijft staan, omdat er onder elke lus een flinke dot royal icing zit. Dus eerst de eerst laag aan de onderkant een dot royal icing. De 2e laag zet je daar dan op, en daar zet je er dan weer een in. Tussen de eerste en 2e laag lussen doe ik nog een rond plakje fondant, net als bij de tutorial, dan ziet het er netjes uit. Als de 2e laag staan doe ik een grote kwak royal icing in het midden van de lussen. Dan doe ik nog wat extra royal icing op de lussen van de bovenste laag en duw die in de royal icing.
Royal icing hard uit, dus het kartonnetje kan er (als het goed is :') ) straks gewoon onderuit :) . Heb wel een kartonnetje heel klein uitgesneden, en voor de zekerheid 3 rietjes in de taart gestoken, want hij is toch best zwaar.

Ben benieuwd of het goed gaat komen _O- .

Deze heb ik ook al een tijdje geleden opgeslagen. Echt een super HowTo :j (nu nog uitproberen :D )

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:56

pietsie schreef:

Hihi, wat lief :) Laat een een inspiratie zijn om ook eens iets te proberen. Het is echt leuk om te doen hoor :j

Hier nog een snel taartje voor mijn broer. Hij had een aantal DVD's voor mij gemaakt, en wilde in ruil zijn eigen taart :D Gevuld met 2x mascarpone/aarbei/witte chocola en 1x banketbakkersroom.

Afbeelding

Ben er niet tevreden over, het roze leek wel een beurs geslagen huid op een gegeven moment. Deze keer met fondant gewerkt. Vind het echt lekkerder dan marsepein, maar kan er nog steeds niet goed mee werken. Onderkant niet netjes, met het netjes maken van de zijkanten kun je bij marspein gewoon met je handen een beetje naar beneden duwen als het ware. Hierbij dus niet, aan de randen bij de bovenkant trok ik het zo kapot. Erg jammer.

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:14

Rinske mooie strik hoor!

Mamamiesje ook weer een mooie taart!

Esgaroth misschien moet je de fondant niet zo dun uitrollen voor op de taart, zodat het wat steviger is en het niet zo gauw scheurt? Die rand erom vind ik ook erg dik, maar voor de rest is het een mooie taart geworden hoor! Leuk zo met die sterretjes!

Mijn creatie van vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:15

Zo heb nu even vrij! Morgen een kinderverjaardag en is aankomende donderdag weer de eerste :)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:25

Monique1985 schreef:
Esgaroth misschien moet je de fondant niet zo dun uitrollen voor op de taart, zodat het wat steviger is en het niet zo gauw scheurt? Die rand erom vind ik ook erg dik, maar voor de rest is het een mooie taart geworden hoor! Leuk zo met die sterretjes!

Zo heel dun was het eigenlijk nog niet eens, en als het wat dikker is, vind ik het niet meer lekker :o
Inderdaad, de rand is te dik, dat zie ik nu op de foto ook beter dan in het echt :)

Wat heb jij trouwens weer een prachtige taart gemaakt, daar stelt die van mij echt totaal niks bij voor ;)

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:34

Esgaroth, oke het leek heel dun, omdat ik het donkere erdoorheen zie/zag van de taart, maar dat is dan niet zo?

Bedankt voor het compliment :)