Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:31

ik heb vruchtjes aan mijn aardbeitjes :D eindelijk, mijn zonnebloemen staan op het punt van doodgaan :=

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:53

ik heb 4 ijsbergsla en 4 kropsla geplant.. zit te twijfelen of ik ook m'n zaadjes al ga zaaien of daar nog even mee wacht..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:34

Hier al bijna rode aardbeien :D bijna plukrijp!!

Verder komen er weer niet gezaaide tomatenplantjes naar boven :D Hebben jullie dat ook? Ik knoei altijd iets met de cherrytomaatjes, beetje schoffelen en het jaar erop komen ze vanzelf :D

Mijn JWB doet het errug goed en ondanks de luizen behandelingen heb ik echt tig appels aan mijn elstar hangen (voor het eerst echt veel!!)

Verder tomaat, paprika, boontjes in pot en ook de andijvie in een langwerpige balkonbak gedaan gezien de buren uit gaan bouwen :+ anders zijn ze straks plat...

Mijn kiwi heeft mooie uitlopers :D Heeft er iemand weleens kiwi's gekweekt zelf? Waren die te eten? :+

Bij jullie doet ook alles het goed! Wel veel water geven..
Oe Antheman ken het gevoel, wij hadden plantjesmarkt gister maar had geen geld :Y)

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:51

ayo schreef:
Mijn peultjes gaan gewoon door, en de twijfelgevallen groeien nu ook gewoon door.
De courgette heeft de vorst overleefd, want hij is boven gekomen. Ze staan wel op een heuveltje, misschien dat dat gescheeld heeft.

Mijn framboos zit vol met bloemen *\o/*

mijn framboos heeft ook bloemen wanneer kan ik dan ongeveer vruchten verwachten?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:54

Hmmm jammer... mij framboos heeft nog geen bloemen en de brasmen die ik gistren heb geplant zijn nu al dood.....

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:14

caj2008 schreef:
ayo schreef:
Mijn peultjes gaan gewoon door, en de twijfelgevallen groeien nu ook gewoon door.
De courgette heeft de vorst overleefd, want hij is boven gekomen. Ze staan wel op een heuveltje, misschien dat dat gescheeld heeft.

Mijn framboos zit vol met bloemen *\o/*

mijn framboos heeft ook bloemen wanneer kan ik dan ongeveer vruchten verwachten?

Ik denk twee weken ofzo... Je ziet in het bloempje wel een framboos ontstaan, eerst nog klein en groen en hij wordt steeds groter en dan rood of geel. Ik weet niet meer hoelang dat duurt.
suuzepuus schreef:
Hmmm jammer... mij framboos heeft nog geen bloemen en de brasmen die ik gistren heb geplant zijn nu al dood.....

Misschien heb je herfstframbozen, die bloeien pas later.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:30

Iemand nog een idee om makkelijk en goedkoop een stuk grond te verbeteren? Lees; het is nu aangestampte kale veen/zandgrond dus het moet los gemaakt worden en bemest.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:45

Helemaalomzetten en goedpaardenmest erdoor?
Nu is wel alles keihard hier hoor, komt echt door de droogte

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:28

Annepanne, al bijna rode aardbeien?! Ik sla groen uit van jaloezie!!!
Mijn planten zijn wat later dan vorig jaar omdat ik ze verpoot heb maar bloeien wel al volop en er zijn hier en daar ook al wel serieuze aardbeien in de maak maar nog lang niet rood.

Mijn kiwi heeft de geest gegeven en onze druif vond dat schijnbaar ook een goed idee (*&^*&^$#&%%(!@#
Manlief haalt vanmiddag voor beide planten even nieuwe.

@Annelies een goede en goedkope manier = manlief inschakelen :D
Onze grond is ook keihard maar een paar jaar terug heeft mijn man alles omgespit en paardecompost erdoor gedaan. Dus kijk je lief maar eens heeeeeel lief aan :')

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:00

Ik heb al twee knalrode aardbeien!
Maar ze voelen nog wel wat hard aan, dus durf ik ze nog niet te plukken. Nog maar even laten suderen in het zonnetje! :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:06

Jullie gaan goed met de aarbeien zeg.
Ik heb net gisteren wat in pot gezet, nu hopen dat het aanslaat.

Ik had radijsje gezaaid maar blijkbaar wat te enthousiast. Dus uitdunnen, keurig gedaan maar helaas lijkt alles wat ik verzet heb het echt niet te gaan doen. Arme plantjes zijn niet blij, dus wat minder radijs dit jaar.

Bieslook en peterselie komt op. Basilicum en sla is nog 1 groot raadsel, niets van te zien.

Onze worteltjes staan inmiddels ook boven de grond en de framboos bloeit. Kan niet wachten tot alles mooi groot en rijp wordt. Sta het bijna uit de grond te kijken!

@Annelies, wij hebben ook de boel goed omgespit, toen paardenmest er in en later nog wat zakken potgrond er door gemengt. Alles doet het super daarop. Is even spitwerk maar de basis wordt dan wel echt goed.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:14

Mag ik me hier ook melden?
ik heb tomaten plantjes, courgettes ui, radijs en paprika' s en aardbeien

Ik heb nog nooit eerder zelf groente/fruit gekweekt dus ben erg benieuwd!!

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:19

Ik heb hier kleigrond en vorig jaar geïnvesteerd in een vrachtwagen vol zwarte grond. Daarmee heb ik de hele tuin opgehoogd, dat tuiniert een stuk fijner!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:03

Hoe te verbeteren, openscheuren en veel mes en compost erbij doen een en jaartje laten rusten denk ik. of gewoon doen wat wij ermee hebben gedaan , opgeven en in pot en bak doorgaan :') .Ons gras is definitief dood verklaard en groeit zelfs geen onkruid op, ook geen zevenblad dus.

Al rode aardbeien, wij hebben een paar minigroene dingen en wat bloeiende plantjes. meer nog niet. De framboos had al gebloeit en daar zag ik gister hele kleine boosjes zitten.

Zaterdag waren we op jacht naar wat marokkaanse munt, choco munt, bergamot en lavas en waar komen we mee terug. :+ Een hele bubs groenteplantjes waarvan hier het zaad niet echt op kwam of dood ging. De landelijk gelegen Welkoop hier (een echt boeren assortiment ook) had heel veel fris en en al grote groenteplantjes staan voor weinig. De sets gingen per 4 of per heel erg veel in een bakje. Nu zijn bijna alle bakken vol en is er weer 240 liter grond verwerkt. Maar we kunnen nu flink vooruit een tijdje.

Paksoi, chinese kool, rode biet, bleekselderij, cougette (allemaal voor manlief die de smaak ook te pakken krijgt :D ), eikenbladsla, heel veel gemenge pluksla (ipv 4 planten bleek bij planten dat er gemiddeld 20 in een bakje zaten :') ) daar hebben we nu dus 60 plantjes van, gelukkig houden we van sla. 2 tomaten en een al dragende kleine komkommer.

De verplante bonen groeien vrolijk verder, de peultjes staan al 40 cm hoog de 2e zaai spinazie is bijna oogstbaar maar de snij-moes, -biet enz hebben het erg zwaar met de warmte. Ik moet eigenlijk boerenkool gaan zaaien maar met deze temperatuur en wind is dat denk ik kansloos.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:22

Wauw!! Al rode aardbeitjes!! Hier staan de aardbeien wel al in bloei, maar daar blijft het wel bij.

Zaterdag even bij onze lokale kweker langsgeweest (ben altijd te lui om zelf te zaaien) en nu staat ons moestuintje vol met ieniemienie plantjes. We hebben ijsbergsla, krulsla, bloemkool, witte kool, broccoli, courgette, tomaatjes, paprika en een spaanse peper (nog nooit gehad, ben benieuwd).
Ook vond ik het hoog tijd om het kruiden assortiment weer uit te breiden, want alleen de bieslook en de munt hadden de winter overleefd. Nu staat de 'kruidentafel' weer vol met allerlei lekkers!!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:00

ranna schreef:
Zidore, ik heb al menig stek verstuurd en gaat altijd goed.
Heb nog een lading stekken van de gele framboos. Tegen verzendkosten stuur ik je een paar op. Wat heet een 'paar', zoveel je wilt _O-
Volgende week ga ik er echt een stuk of wat uithalen en wegdoen maar met een bloedend hart want ik vind het zo zonde. Aan de andere kant wil ik ook niet de hele tuin onder de gele framboos hebben dus ik moet wel wat.

Ik ga je pb-en! Gooi maar een envelop vol ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:26

ranna schreef:
@Annelies een goede en goedkope manier = manlief inschakelen :D
Onze grond is ook keihard maar een paar jaar terug heeft mijn man alles omgespit en paardecompost erdoor gedaan. Dus kijk je lief maar eens heeeeeel lief aan :')

Maar het is wel een lap van 20x8, arme man :(:)
Hoe geschikt/ongeschikt is veengrond voor een groentetuin? Is paardenmest afdoende of moet er dan ook nog kalk ed door?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:27

ranna schreef:
Psssttt.... heb nu 2 stekken van de JWB die het doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ssssstttt..... niet te hard er over praten voordat ze het horen en zich bedenken :x

*\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:29

gewoon een paard in laten lopen := ploegt het wel om en poept ook nog eens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:34

takkie_muis schreef:
gewoon een paard in laten lopen := ploegt het wel om en poept ook nog eens.

Ehm nee, er hebben dus de hele winter paarden op gelopen en daardoor is het zo aangestampt, nu het al ruim 1,5 maand rust heeft begint er heel langzaam wat groens door te komen, onkruid welteverstaan.
Ik kan het met de trekker gaan ploegen maar ik denk dat die er niet eens door komt nu en het stuk is ook vrij smal dus dan kan ik met de trekker alleen in het midden wat lostrekken.
Ophogen zou kunnen, ik heb nog zwarte grond liggen maar daar zitten ook gefreesde graszoden door dus dan heb ik binnen een week een grasveldje, kan ik dat doodspuiten of groeit mijn groente dan ook niet meer?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:38

[quote="anneliesdjMaar het is wel een lap van 20x8, arme man :(:)
Hoe geschikt/ongeschikt is veengrond voor een groentetuin? Is paardenmest afdoende of moet er dan ook nog kalk ed door?[/quote]

De tuin van ons is toch ook al snel 20 x 6 of 7 ofzo, weet het niet precies.
Mijn man heeft het omgespit (klei, leem, veen en godmagweten wat voor grondsoorten nog meer maar het is zo hard als beton als het droog is) heeft wat zand opgebracht van een bult die we hadden liggen omdat we de schuur gezet hebben en daar paardencompost doorgedaan. Heb er vorig jaar pas voor het eerst wat kalk opgedaan nadat ik een bodemtest had gedaan van de Intratuin maar de zuurtegraad viel me nog alleszins mee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:45

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:17

Vanavond dan uiteindelijk de eerste zaadjes de grond in...
Hopelijk krijgen we nog genoeg zon!!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:34

Ikmeld me ook :)
sinds maart hebben wij een volkstuin van 65m2 waar we gewoon aan begonnen zijn.
Nu komt er al veel op en hebben we zelfs al geoost.
Ik merk wel dat ik het ook leuk vind om alles er mooi uit te laten zien maar ik weet nog niet hoe ik dat kan bereiken.

Hier een foto:
Afbeelding

savonds laat genomen :) beetje donker

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:07

Hallo
Ik meld mij hier ook even ik wil gaan beginnen met een vierkante meter tuin.
Bij de welkoop wil ik deze week nog de bak gaan halen en dan komt de bak op het balkon te staan met worteldoek eronder.
Maar vind het heel lastig om echt te beginnen.
Ik hèb al 10 keer voor het rek met zaadjes gestaan. Maar ja wat moet ik nemen en welke grond n wat voor voeding?En nu twijfel ik weer of ik niet te laat ben.....

Ook help wie geeft mij een schop onder mij kont? Of houd mij handje vast :')

Groetjes Nathalie