Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Savage

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:04

Eens! :D :+

*kloekt een fles Tabasco naar binnen*

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:05

hahaha

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:05

he gatsie :P

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:06

Of wat hete pepers naar binnen proppen.

Ach, als het helpt heb ik het er serieus voor over. :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:11

phormicola schreef:
De schijf van 5 is dikke vette onzin.

Verklaar je nader?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:19

Chubby schreef:
phormicola schreef:

Verklaar je nader?

Het hele zuivelgedeelte is al enige tijd achterhaalt, net als, inmiddels, de koolhydraten. Verscheidene studies hebben al aangetoond dat deze twee groepen nauwelijks tot niet thuis horen in het menselijke dieet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:24

En toen hield m'n keyboard er gisteren mee op :')
Aanvulling: Er zijn genoeg studies te vinden als je een beetje rondgoogled.

Weten jullie wat vreemd is? Ik raak geen cm's kwijt, maar ik trok net m'n paardrijbroek aan, die normaal strak zit bij m'n taille, maar men hij is nu echt wijd! Zal phormicolaatje dan toch echt phormicolalight worden? :D Als dat gebeurd ga ik ook meteen m'n boktnaam veranderen _O-

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:32

klinkt goed, PL (ik loop gewoon op die naamsverandering vooruit :) )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:35

_O- Thanks Lielle :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:36

Ik doe ook alvast mee :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:38

Kijk, jullie geven nu ECHTE steun :+: :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:46

phormicola schreef:
quote="Chubby"
phormicola schreef:

Verklaar je nader?quote

Het hele zuivelgedeelte is al enige tijd achterhaalt, net als, inmiddels, de koolhydraten. Verscheidene studies hebben al aangetoond dat deze twee groepen nauwelijks tot niet thuis horen in het menselijke dieet.

PL ;-)
Maar in het door jouw geplaatste artikel op de vorige blz wordt toch wel degelijk ook naar zuivel en de vetten daarin verwezen als nuttig? Het blijft lastige materie - dat eten 8-) *D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:51

Tja, dat is zeker waar :') Ik ga er altijd maar van uit dat andere dieren ook geen zuivel nuttigen na hun babytijd. Het is niet voor niks dat in landen waar er relatief weinig zuivel wordt gebruikt (het Oosten bijvoorbeeld) 99% van de mensen lactose intolerant zijn.
Hier zal dat ongeveer hetzelfde zijn, alleen is het gebruik van zuivel hier zo normaal dat de meeste mensen hun intolerantie niet zullen opmerken.
Door zuivel te eten maak je je lichaam ook lui wat calcium betreft. In principe zou je genoeg calcium moeten krijgen van andere voedingsmiddelen, vooral koolsoorten. Maar dat lukt bij ons niet of nauwelijks.
Als je zuivel gebruikt, neem dan de volvette varianten. Je lichaam heeft vet nodig om calcium op te kunnen nemen. Bij magere producten neemt je lichaam het dus gewoon niet op :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:54

phormicola schreef:

Dit is geen verklaring, maar een andere manier om hetzelfde te zeggen ;)

En ik ben het niet met je eens, en er zijn ook talloze onderzoeken bekend die duidelijk maken dat zuivel wél nut heeft voor het functioneren van het lichaam. Bijvoorbeeld voor de inname van calcium. Een hond bijvoorbeeld heeft ook behoefte aan calcium en eet daarom bot.

Overigens ben ik er van overtuigd dat we wél khd nodig hebben om goed te functioneren. Het is een energiebron. Wanneer je lichaam niet voldoende energie haalt uit de voeding, zal het lichaamsvet verbranden. Maar niet iedereen wilt afvallen! Wanneer je niet wilt afvallen en voor lichaamsbeweging en - functioneren voldoende energie nodig hebt, zul je dat via je voeding binnen moeten krijgen.

De schijf van 5 is dan ook bedacht als onderhoudsmenu voor een gemiddelde mens. Wanneer je die schijf aanhoudt als basis, krijg je voldoende voedingsstoffen en voldoende variatie binnen om je lichaam gezond te onderhouden. Je kunt 'm achterhaald noemen, maar in principe is deze nog steeds de basis voor een heleboel menu's.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:09

En daar ben ik het dan weer niet mee eens ;) Zo heeft iedereen z'n eigen ideeen en iedereen moet gewoon doen waar hij/zij zich goed bij voelt :)
Ik weet voor mezelf dat als ik melk ga drinken dat ik me dan k.u.t voel en ik merk nu dat ik beter functioneer zonder khd. Als ik die wel eet heb ik constant honger en kom ik aan.
Ik vul nog steeds m'n menu's in op de eetmeter en m'n vitamines en mineralen zijn nog nooit zo hoog geweest, zelfs bij maar 1300 kcal per dag sta ik overal in geel of groen. Met een 'normaal' dieet van 2000 kcal per dag sta ik bij bijna alles in het rood en kom ik aan, terwijl ik toch actief ben.
Dan moet ik wel zeggen dat ik het idee heb dat ik tegen diabetes aanzat. Ik dronk met gemak 6 liter water weg en had dan nog dorst en ik was erg moe en futloos. Dat is nu allemaal opgelost :) Misschien ben ik extreem gevoelig voor khd, wie weet? :)

Edit: er zitten hartkwalen bij mij in de familie en het laatste jaar had ik vaak pijn in m'n hartstreek en m'n linkerarm. M'n hart sloeg heel vaak een slag over en ging dan heel snel kloppen. Dat is nu ook weg :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:17

Maar uiteraard bestaan er uitzonderingen! Wellicht ben je minder dan gemiddeld sportief of heb je gewoon een lager metabolisme. Natuurlijk heb je dan een lagere energiebehoefte en zul je aankomen wanneer je meer energie binnenkrijgt dan wat je nodig hebt. Maar daarmee kun je nog niet in het algemeen zeggen dat 'de schijf van 5 achterhaald is' en 'men geen khd hoeft te nuttigen'.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:24

En hoe deden we dat dan voordat we granen gingen verbouwen? Dat doen we nog niet zo lang.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:29

Wat zeg je nu? Granen verbouwen we al een poosje hoor :=

Citaat:
Het bepalen van de oorsprong van landbouw is lastig doordat het de uitvinding van het alfabet en het schrift voorafgaat. De schattingen van autoriteiten variëren tussen de 7000 en 10.000 jaar geleden. In het Midden-Oosten en in China waren er destijds groepen mensen die zich op een vaste plaats gingen vestigen. Daar begonnen zij kuddes vee te houden en gewassen te telen. Ook werd niet alles meer voor eigen gebruik gehouden, maar werd er ook gehandeld en geruild. Dat waren de eerste boeren. De eerste graanoogsten bestonden waarschijnlijk uit primitieve soorten zoals de voorouders van tarwe, gerst, gierst, sorghum, rijst en teff. De ontdekking van de landbouw markeert de overgang van de Oude Steentijd of Paleolithicum naar de Nieuwe Steentijd of Neolithicum.

Daarvoor at de mens m.n dierlijke voedingsmiddelen en voeding afkomstig van wilde planten. Wilde planten is óók graan, rijst, maar ook bijv. fruit met fruitsuikers is daarvan afkomstig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:32

Overigens zeg ik niet dat je ongelijk hebt hoor PL ;) Maar ik wil wel ff kritisch zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:32

Nou ja, er zijn zoveel tegenstrijdigheden :') Misschien maakt het ook allemaal wel geen donder uit, zolang je maar gezond bent :')

Oh, ik zit hier ook niet omdat ik gelijk wil hebben hoor :D Als dat zo was dan zou ik alleen maar tegen mezelf praten :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:36

http://www.oerdis.nl/index.php?id=17
http://www.hetpaleodieet.nl/het-paleodi ... itgebreid/

ik kan de wetenschappelijke onderbouwing onvoldoende beoordelen, ik weet wel dat ik na drie weken geen granen, suiker of zuivel (en op een normale manier, dus zit er ergens iets aan suiker in, bv mayonaise, neem ik dat wel maar dan niet al te veel) veel minder last van mijn rug (=vastgezette spieren) en huid (eczeem) heb dan in de afgelopen jaren, ondanks heel wat oplossingen als fysio, manuele therapie, dermatoloog, vette zalven etc. Het is echt opvallend, en ik was er juist erg sceptisch over. Ik ga zeker niet de rest van mijn leven KH-, suiker- en zuivelvrij eten, maar ik vind het wel de moeite waard om mijn eetpatroon dat juist heel erg op brood (heerlijk) en kaas gebaseerd (suiker geef ik niet veel om) was, te veranderen zodat de nadruk meer ligt op groentes en eiwitten.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 26-10-10 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:56

Hoe meer ik erover lees, hoe verwarrender het wordt lijkt wel. :=

Fijne google Ad hieronder over pizza's trouwens, zeer toepasselijk hier. :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:02

Ik heb een pensioenfonds hier staan. Ben ik nu al oud? :wow:

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:04

Ik heb 'All you can eat Zoetermeer' :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:05

ik heb ook het pensioenfonds nu :oo