Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:19

prei ?? die heeft nog even de tijd nodig (word vanzelf dikker) die mag trouwens niet bloeien

storrum al aan slakken gedacht ???
moet je even s'nachts met de zaklamp kijken dan zul je ze waarschijnlijk betrappen ;)
zo niet weet ik het ook niet

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:27

Dit zijn echt piepkleine gaatjes volgens mij eten slakken zo niet...die gaan toch meer aan de zijkant van een blad? en voor (tegen) de slakken heb ik al korrels gestrooid. Zou het bijv een vliegje kunnen zijn?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:31

hmm hoeft niet perse (als ik kijk naar onze hosta dat is door de mega hoeveelheid inmiddels gatenkaas)
vlieges kan ook zeer goed

pff jaren geleden wel moetten leren wat het allemaal kon zijn maar ben het allemaal weer kwijt sorry

mijn tip pluk er een blaadje vanaf en ga naar een wat "grotere" tuin winkel / kweker (niet een tuinland of praxis) die kunnen je zo met zekerheid zeggen wat het is

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:38

Bedankt voor de tip, alleen zijn de betere tuinwinkels hier niet te vinden. Moet ik al naar Maastricht ofzo, en dat is 80 km. Wordt een kostbaar rucolaplantje dan.... :D
Dus hoop ik nog stilletjes op een bokker die weet wat het is/zou kunnen zijn ;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:47

Heb je al op het net gezocht onder bijv. 'Rucola gaten blad'?
Zo ben ik vaak aan het zoeken als ik er niet achter kom.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:49

je kan het ook proberen met een fototje opsturen ;)

geen dank hoor :D zo los ik het namelijk altijd op
wij hebben zeker 5 a 10 adressen in een straal van 15 km waar we zo even terecht kunnen :D

je kan trouwens ook even tussen de bestrijdings middelen kijken of daar iets tussen staat wat overeenkomt met het "ziektebeeld"
bedenk me ineens je kan ook op de ecostyle site kijken :o
http://www.ecostyle.nl/

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:59

storrum schreef:
Mijn rucola vertoont allemaal hele kleine ronde gaatjes in de bladeren.....
Wie weet wat dit kan zijn? Heb al gegoogled maar kan niks vinden.

mijn basilicum die naast mijn rucola staat heeft dit ook, ik zie het ook wel vaker bij kruiden. Ik kan je alleen niet zeggen wat het is.
Misschien mieren? Ik heb het gevoel dat hier de mieren die kleine gaatjes in de komkommer plant veroorzaken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:24

*zucht*

Het moet eens ophouden met waaien. Mijn tomaten in pot vinden wind niet grappig, ze lagen wéér plat op hun muil. :\

Ik heb ze weer onder het afdak gezet, maar daar is nauwelijks zon. Nou ja, de komende dagen is er sowieso nauwelijks zon als ik het weerbericht mag geloven. -O-

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:59

Jeeej ik heb vandaag een japanse wijnbes gescoord!! Omdat jullie allemaal zo lyrisch waren :D :D

Heb ook nog bloemkoolplantjes, radijs en ijsbergsla zaad en een pindaplantpot :D

Ow en mijn eerste grote komkommer van mijn uit zaad opgekweekte komkommerplant komt eraan!! Let it rain!! ('s nachts :P ) Vandaag hier de hele dag zon gehad!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:35

Zucht. Eén tomaat in pot hing weer helemaal scheef vanmorgen, die heb ik nu gestut met twee bamboestokken.

Er komen wel tomaatjes aan, dus er zat sowieso nog genoeg leven in. :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:35

Na inspectie van de courgetteplant van mijn buurvrouw blijkt mijn courgette plant in werkelijkheid een meloenplant te zijn :') ...tenzij er ook kogelronde courgettes bestaan.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:54

Nou mijn japanse wijnbes heeft z'n eerste bessen van dit jaar, maar wat zijn ze zuur! Veel te weinig zon de laatste dagen! Zo jammer! M'n aardbeien doen het wel goed en ook m'n tomaten krijgen nu bloemetjes (tjah, ik was wat laat met m'n tomaten, hopen dat ze nog genoeg tijd hebben om ook daadwerkelijk tomaten te worden).

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:30

de japanse wijnbessen zijn op hun lekkerst als ze donkerrood zijn...

mijn tomaten bloeien nu ook, ben ook benieuwd hoeveel ik er in augustus ( en misschien september) rijp krijg.

Vandaag de bosaardbeien die ik gezaaid had, verpot in grotere potten. Grappig hoeveel planten je dan hebt, uit 2 zakjes zaden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:52

Uit 1 zakje krijg je al heel veel planten heb ik ontdekt :)
Maar van aardbeien kun je nooit genoeg hebben, toch?

Ik zag vanmiddag tot mijn grote blijdschap dat mijn doordragende aardbeien toch nog gaan bloeien *\o/*
Was bang dat het dit jaar niet meer ging lukken.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:12

Inderdaad, een zakje zaden kopen is heel sociaal, je blijft uitdelen;-) Maar inderdaad, bosaardbeien zijn heel makkelijk, ik heb ruimte genoeg, dus laat maar groeien...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:33

Ik heb de bosaardbeitjes trouwens in de eetbare tuin om het huis staan. De vruchtjes zijn voor de vogels, onze kippen en eend. Voor hun trouwe dienst van het omploegen van de bovenlaag, onkruidvrij houden en bemesten van de tuin.
Er hebben al een aantal gebloeid waar nu aarbeitjes aan gevormd worden dus nog even en ze kunnen smullen :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:44

Mist schreef:
Na inspectie van de courgetteplant van mijn buurvrouw blijkt mijn courgette plant in werkelijkheid een meloenplant te zijn :') ...tenzij er ook kogelronde courgettes bestaan.

Zijn de courgette en meloen familie van elkaar? Misschien is het wel een pompoen/kalebas?

Ik heb vandaag een piepklein worteltje geoogst, om ff te kijken/proeven! Lekker zoet en toch pittig....

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:45

Wat ik me trouwens afvroeg, zijn jullie verder ook tuinier-liefhebbers, of houden jullie het alleen bij de groente-tuin?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:47

rijoyco schreef:
Wat ik me trouwens afvroeg, zijn jullie verder ook tuinier-liefhebbers, of houden jullie het alleen bij de groente-tuin?

De rest van mijn tuin is chaos en zijn ze (ik dus niet, heb heel luxe mensen die dat zo af en toe voor mij doen) de tuin aan het leeghalen.
Hiervoor hebben er mensen in ons huis gewoond die niets aan de tuin deden. Ipv gras heb ik dus onkruid. Vind ik niet mooi :P

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:27

ranna schreef:
Ik heb de bosaardbeitjes trouwens in de eetbare tuin om het huis staan. De vruchtjes zijn voor de vogels, onze kippen en eend. Voor hun trouwe dienst van het omploegen van de bovenlaag, onkruidvrij houden en bemesten van de tuin.
Er hebben al een aantal gebloeid waar nu aarbeitjes aan gevormd worden dus nog even en ze kunnen smullen :+

Bosaardbeitjes voelen zich erg thuis in mijn tuin, ook op plekken waar ik ze liever niet heb. :D

Ik vind ze nogal waterig smaken. En de dieren lijken er ook niet van te houden. Ik zie nooit merels in mijn tuin, alleen als ik 'echte' aardbeien heb. En de buurvrouw vertelde dat er vorig jaar een spitsmuis in haar tuin zat die aan haar aardbeien zat te vreten. Zal me niets verbazen als hij ook bij mij heeft huisgehouden. Maar bosaardbeien... Die moeten ze blijkbaar niet. :+

Of ik verder groene vingers heb? *kijkt* en *kijkt nog eens heel goed* Neuh. Niet van mijn moeder geërfd iig. Die komt hier een keer of twee/drie per jaar de boel onder handen nemen (al dan niet met hulp van mij) en dan kan de tuin er weer even tegenaan. Ik heb gelukkig voornamelijk tegels, maar ja, daar gaat weer gras en onkruid tussen zitten, dus ook onderhoud. En ik heb een laag muurtje waarachter een vorige bewoner ooit een kerstboom heeft geplaatst, waaronder de bodem dan weer compleet bedekt is met klimop, boterbloem en wikke. Weet nog niet wat ik daarmee ga doen, vanuit huis kun je toch niet over het muurtje kijken en in het voorjaar staat die boterbloem best vrolijk. :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:32

Haha, dat is grappig, dat jullie dan wel zo bezig zijn met de moestuin!

Ik heb zelf wel erg groene vingers, vandaag ook de hele dag druk geweest met het bouwen van een vijver!

Mijn sla is trouwens echt té erg, weet niet hoe/wanneer ik dat allemaal moet opeten!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:39

Ik heb niet eens een moestuin, ik heb hoekjes en potjes. :D

Maar een moestuin levert wat op, planten en bloemen zijn alleen om naar te kijken. Ik denk dat dat het verschil is. Met paarden wil ik ook wat kunnen doen, niet alleen naar ze kijken hoe mooi ze wel niet zijn. :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:43

rijoyco schreef:

Ik ben gek op mijn tuin en besteed er best veel tijd en aandacht aan. Helaas weten de buren dat ook, dus ik ben altijd de l*l met vakanties om op tuinen, dieren en binnenplanten te letten. 8-)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:44

Ik pas deze week op de tuin en post van de buurvrouw. Ik moet me vooral niet schuldig voelen als er plantjes doodgaan zei ze. :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:46

Karin schreef:
Ik pas deze week op de tuin en post van de buurvrouw. Ik moet me vooral niet schuldig voelen als er plantjes doodgaan zei ze. :D

Oef, dat zou ik niet kunnen.. dan geef ik nog liever 3 keer per dag water.