De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:58

Effie een vraagje: als wij tomaten willen telen, moeten we dus eigenlijk sowieso een kast hebben?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:59

ik heb ze vorig jaar in de tuin gehad en dat ging prima. veel tomaten geoogst. maar in een kas gaat het beter en heb je geen kans op rotte plekken van de regen en staan ze uit de wind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:02

Nee hoor shanelle :) ik heb al heel veel grote tomaten gezien zonder kas. Je moet er dan wel voor zorgen dat de plant op het meest zonnige plekje in de tuin staat, zo weinig mogelijk wind vangt en liefst tegen een muur aan (die geven warmte af) en met losse, donkere grond of worteldoek zodat ze grond sneller opwarmt. Dan krijg je mooie, grote tomaten :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:13

8nnemiek schreef:
Je moet er dan wel voor zorgen dat de plant op het meest zonnige plekje in de tuin staat, zo weinig mogelijk wind vangt en liefst tegen een muur aan (die geven warmte af) en met losse, donkere grond of worteldoek zodat ze grond sneller opwarmt. Dan krijg je mooie, grote tomaten :)

Dan is het misschien toch nog handiger om gewoon een kastje aan te schaffen, hihi...! :=

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:47

ik heb de tomaten hier grotendeels buiten staan en ben nu nog aan het eten van de oogst van vorig jaar , hier staan ze op willekeurige plekken in de moestuin opgebonden aan staken, je moet wel stevige stokken hebben trouwens, hier had ik zoveel tomaten in de planten dat de stokken scheef gingen en en ze van hun stokkie gleden :+
grote aanrader bij normale tomaten( dus de soorten die je echt op moet binden) is volle grond, in pot hebben ze het toch lastiger, de mooiste volste planten stonden hier in de grond, de mindere in pot... met struiktomaten gaat het al sneller beter in de pot.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:58

In plaats van kattegras kan je ook tarwe of haverzaden zaaien! Vinden ze heerlijk! Je vindt die zaadjes vaak in vogelvoer!

Hier ook zo'n kat, maar sinds ik haver heb gezaaid is het over!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:28

Jolandaa_ schreef:
Heeft iemand een vijg hier? In pot of volle grond? Hoe groot is ie? En moet ie in de volle zon?

tja, is hier natuurlijk wel wat anders, en ze staan hier mega groot in de volle grond. Maar wij hebben ze zowel in de volle zon als in half schaduw. in nl zou ik ze zeker in de zon zetten.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:31

Weer tuinproducten bij de aldi in de folder :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:32

Niet lachen hé ;), maar is het mogelijk om frambozen, bosbessen, bramen en rode besjes samen in een (grote!) bak te steken met rekje om ze aan op te binden?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:48

Mensen!
Wanneer moet ik de mais en snijbiet verpotten?
En de snijbiet moest ik zaaien met 4 zaadjes per plekje omdat het nooit allemaal op komt...
Nou bij mij dus wel.. Haha
Moet ik het uit elkaar gaan halen of bij elkaar laten staan of een paar gewoon afknippen om de ander meer kans te geven?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door branka16 op 24-03-14 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:49

Whieee mijn aardbeien beginnen al hun echte 'aardbeien blaadjes' te maken :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 18:06

Shanelle schreef:
Effie een vraagje: als wij tomaten willen telen, moeten we dus eigenlijk sowieso een kast hebben?

Niet persé.

Ik heb ze vorig jaar op de composthopen gezet. Ze groeiden als gekken, maar ik gaf te weinig water, mijn tomaten zijn daardoor mislukt.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:09

Shanelle schreef:
Niet lachen hé ;), maar is het mogelijk om frambozen, bosbessen, bramen en rode besjes samen in een (grote!) bak te steken met rekje om ze aan op te binden?

Allemaal samen in 1 bak? Wat versta je onder groot?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:10

Ik heb groente en kruidenmest gekocht vorige week. Dus als ik van de zomer in bakken kweek, kan ik ook regelmatig bemesten en groeit het hopelijk goed uit ten opzichte van vorig jaar. Ik heb van mijn tomaat van vorig jaar 1 melig vruchtje gehad en mijn aardbeien hadden na 5 vruchten genoeg ervan :') het enige wat het goed deed waren mijn radijzen en sla! :D

Dus, even kijken of dit helpt om de tomaat en nog aan te schaffen aardbeien een boost te geven :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:35

@ Juangi: Ook een idee! Al heb ik dergelijke zaden niet, alhoewel, heb nog vogelvoer liggen voor de 'tuinvogels'... Ik heb nog speelgazonzaad liggen, mega-pak, dus ik ga dat wel gebruiken om in enkele potten te zaaien voor de katten. Officiëke kattengraszaad is op, maar ander gras is ook prima natuurlijk (en goedkoper).

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:32

Mij aardbeien plantjes hebben ook al hele mooi blaadjes :)) *wiehh*
Ik heb wel een gedeelte van mn sla vermoord. Die stonden op de radiator en heb de kachel omhoog gezet. Kunnen ze schijnbaar niet tegen :=

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:34

Oei :o misschien zijn ze nog te redden als je ze koeler zet en even water geeft?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:46

Mijn komkommers zijn bijna klaar om te worden verplaatst naar een grotere bak! Ik heb er nu 2 met 5 bladeren. Dus als de andere 3 ook nog een paar extra blaadjes hebben, gaan ze naar de grotere bak. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:56

Mag ik me hier ook melden? Zit al een tijdje te kijken dat ik meer in mijn tuin wil behalve tijm, munt en bieslook.
Nu staat er in de folder van de Aldi een kweekbak van 100x60x40, wat kan je hiermee en waar zet je m het beste neer? Ben er echt een beginner in, heb ook nog geen voorkeur voor bepaalde groenten of kruiden of fruit, maar vind het gewoon leuk :+

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:02

Kruiden zoals bieslook en basilicum zijn sowieso heel makkelijk te kweken, voordeel is ook dat deze klein blijven en je er lang plezier van kunt hebben.

In principe kan je met zo'n kweekbak een heleboel. Wat eet je graag??

Zelf heb ik op dit moment een paar 100 baby bos aardbijen plantjes :'). Je kan ook lang een tuincentrum gaan en kijken welke groentes je leuk lijken :) Bloemen zijn ook heel leuk om te zaaien, vooral zonnebloemen vind ik geweldig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:11

Tja, van alles. Ik heb ook ruimte buiten de kweekbak om. Basilicum valt hier niet mee buiten een bak om (slakken).
Ik heb best een ruime tuin, waar de hond en de katten (en eerdaags kipjes) ook lopen.
Wat is nu handig en makkelijk (en vlot resultaat) om mee te beginnen?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:15

Weet niemand wat ik moet doen met de snijbiet?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 21:24

branka16 schreef:
Weet niemand wat ik moet doen met de snijbiet?

Sorry, ik zaai t buiten ter plaatse ;)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:46

LadyMadonna schreef:
Tja, van alles. Ik heb ook ruimte buiten de kweekbak om. Basilicum valt hier niet mee buiten een bak om (slakken).
Ik heb best een ruime tuin, waar de hond en de katten (en eerdaags kipjes) ook lopen.
Wat is nu handig en makkelijk (en vlot resultaat) om mee te beginnen?

Frambozen en bramen zijn leuk als fruit, je hebt een redelijk goede oogst maar je tuin staat niet meteen vol met bomen. Je hebt ook kleine bomen of bomen die bijna geen zijtakken maken (pilaarvorm) maar hier komt vaak niet veel fruit aan.

Aardbeien zijn ook heel leuk en vermeerderen zich met uitlopers, dus dan hoef je niet elk jaar nieuwe planten te kopen.

Verder zou je kool, wortels, aardappels en sla kunnen proberen. Die zijn sowieso niet moeilijk.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:10

@ LadyMadonna: Mooi kasje wel die van de Aldi, zo op het plaatje... Zat er zelf ook een beetje aan te denken, maar ja, ruimte enzo en andere plantjes... Ik denk dat mini-tomatenplantjes het er ook goed in doen, zo zijn ze beschermd en staan ze warmer. Ik heb zelf Tiny Tim gezaaid, maar er zijn nog veel meer rassen die lage plantjes geven.

Aardbeien zijn inderdaad ook leuk en lekker, meeste mensen lusten ze wel. Makkelijke plantjes ook. Radijsjes geven snel al oogst, zelf eigenlijk nog niet gedaan, ga het dit jaar proberen, ik heb zo''n gekleurde mix met ook paarse en witte radijsjes enzo. Je schijnt de blaadjes van de radijs als ze jong zijn ook te kunnen oogsten, zelf geen ervaring mee...

@ branka16: Ik zou de plantjes die té dicht op elkaar staan voorzichtig loshalen, met een theelepeltje ofzo. Dan wat ruimer van elkaar planten, wel voorzichtg! Heb ik zelf ook gedaan toen ik vorig jaar snijbiet had en er wat plantjes te dicht bijelkaar stonden.