De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:33

Wat doen jullie met de fruitbomen die al in bloei staan, nu het weer gaat vriezen deze week?
Ik zit te twijfelen tussen inpakken of sproeien..
En de groentetuin? Ik heb al wat aardappelen boven de grond uit komen.. Moeten die afgedekt worden?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:08

Gaat het weer vriezen? Nou ja, hier staat alles qua groente nog binnen. Mijn passiebloem staat ook nog steeds in de schuur, hoop dat hij straks weer wat gaat doen.

Gisteren een vijvertje opgehaald, dus weer een leuk projectje erbij voor mijn tuintje! :) Ik ben me aan het verdiepen in waterplantjes. :) Er komt ook een mini-waterlelie in, even aan het kijken naar geschikte soorten. Iemand er ooit één bij de Action gekocht? Ik heb een klein budget en heb ze daar weleens te koop gezien voor weinig, vraag ik me af welke soort(en) ze verkopen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:02

Oh jee, gaat het vriezen? Ik heb niks buiten staan, maar baal wel als het koud wordt!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:33

Mijn maïs en snijbiet zijn gekiemd!!!
Vind het zo leuk :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:12

Waar is de vind ik leuk knop? :D

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:13

Vraagje := Vorig jaar heel ambitieus watermeloen in de grond gestopt. Laten kiemen en uiteindelijk over gezet naar een grotere bak en naar buiten. Niks gebeurd :n
Dus die bak lekker lui laten staan en wat zie ik gisteren... komen er plantjes op! Zou dit de watermeloen zijn of gewoon wat onkruid wat erin is gewaaid ofzo? :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:38

Ik ben eigenlijk bang dat het onkruid is.. watermeloen kan volgens mij helemaal geen vorst verdragen. Zien ze er wel zo uit?

Ik ben helemaal blij dat mijn warmtematjes zo goed werken *\o/* vanmorgen was het in elk kasje zo rond de 20 graden, dus ze blijven lekker buiten staan komende week :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:39

Warmtematjes? :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:42

Jup, die leg je onder het kasje en die geeft warmte af :) ideaal!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:49

8nnemiek schreef:
Ik ben eigenlijk bang dat het onkruid is.. watermeloen kan volgens mij helemaal geen vorst verdragen. Zien ze er wel zo uit?

Ik ben helemaal blij dat mijn warmtematjes zo goed werken *\o/* vanmorgen was het in elk kasje zo rond de 20 graden, dus ze blijven lekker buiten staan komende week :D

Nouhou -O- Vind ik NIET leuk... had gehoopt dat het mijn watermeloenen waren :j Maar de bak staat wel op hoogte. We wachten het even af, denk ik... wie weet :=

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:12

Wat handig! Ik heb ze op de vensterbank staan boven de CV :D ook een soort warmtemat of warmteplank dus, haha! :D

Just_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:14

Mijn bonenzaden beginnen nu (in de bakjes met nat watje erin) te ontkiemen denk ik.

Moet ik ze nu in een potje over doen?

Hier staat ook nog alles in de vensterbank, in de zon, boven de verwarming

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:16

@ 8nnemiek: Hoe werken die warmtematjes? Wat voor kasjes heb je dan? Wellicht heb je die kweekbak bij de Aldi gezien, is het zoiets? Lijkt me ook wel wat zo'n kweekbak, maar dan heb ik er maar één plek voor en dat zou betekenen dat de aardbeien moeten verhuizen... In de voortuin op het terras ga ik in ieder geval geen kweekbak neerzetten, niet zo mooi, wel lekker warm daar met zon...

@JessAndHope: Zou leuk zijn áls het die meloenen zijn... Of de kans groot is... Tja, het was geen hele strenge winter, wie weet.

@ branka16: \o/ :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:26

Mag niet vriezen hoor, heb bonen buiten staan in volle grond, ok, wel onder folie, maar dan nog.

Zonet een nieuwe poging watermeloen gezaaid en nog wat dingen die ik vergeten was.
Heb met gemak alles weer vol staan boven, moet ook voor andere voorzaaien tot aan het punt dat ze de grond in gaan.
Voor degene waar ik dat voor doe, die lukt het hen niet dat opkweken haha.
Dubbele lading dus, gelukkig willen ze alleen tomaten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 18:33

8nnemiek schreef:
Wat doen jullie met de fruitbomen die al in bloei staan, nu het weer gaat vriezen deze week?
Ik zit te twijfelen tussen inpakken of sproeien..
En de groentetuin? Ik heb al wat aardappelen boven de grond uit komen.. Moeten die afgedekt worden?

Ik doe niets. Ik heb ook geen groenten buiten die geen vorst verdragen. ;)
Mijn tuinbonen worden al echte planten. De radijs, spinazie, sla, peulen komen buiten al allemaal op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:44

Dagmar80 schreef:
@ 8nnemiek: Hoe werken die warmtematjes? Wat voor kasjes heb je dan? Wellicht heb je die kweekbak bij de Aldi gezien, is het zoiets? Lijkt me ook wel wat zo'n kweekbak, maar dan heb ik er maar één plek voor en dat zou betekenen dat de aardbeien moeten verhuizen...

Dit zijn de kasjes die ik heb. De linkse kasjes hebben de matjes er onder. En een doorzichtige opbergbak voor de tomaten, die staat ook op een matje.
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:49

Ik heb zojuist mijn plantjes vermoord denk ik: de bonen, bietjes, bloemkool enzo naar buiten gezet :P

(de meeste wel in een met plastic overdekte bak...hopelijk hebben die nog een kans := )

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:22

8nnemiek, jij hebt ook de Ikea kas zie ik!

Hier worden mijn 2 kassen als slaapplaats gebruikt door mijn poezels. Ik heb er 2 naast elkaar staan en ze gaan er bovenop liggen. :') dus heb er nu maar een dekentje opgelegd zodat poezels wat makkelijker liggen :))

Het hele spul staat heel de middag lekker in de zon (zodra aanwezig) dus denk dat het lekker warm is voor poezelbillen ofzo! :')

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:48

@ 8nnemiek: Kasjes, o ja, kleine kasjes in een kas :p Voor de mooi is dat witte kasje wel erg leuk! Ik heb twee kweekbakjes van de Action, nu nog maar één met plantjes. De nieuwe paarse gaat ook nog deels gevuld worden, ik werk met wc-rolletjes. Vind ik wel makkelijk als ze eenmaal groter 'gehuisvest' worden. Wordt dus gewoon in huis opgekweekt en dan straks met fatsoenlijker weer langzaamaan afharden. Komt allemaal in potten straks, op enkele bloemen na, die gaan de tuin in.

Hoop dat mijn hyssop wat wordt dit jaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:54

Niet langzaam afgehard bianca? Ik hoop dat ze het redden! Maar in een dicht bakje zal het niet snel vriezen toch :) ligt er ook aan wat voor boontjes; sperziebonen en bruine bonen kunnen heel slecht tegen vorst.. Tuinbonen en erwten kunnen er prima tegen.

Die witte is idd van Ikea. Ik kon em niet laten staan vorig jaar, ik vind em echt prachtig! En handig ook, hij is vrij hoog dus de tomaten enzo kunnen er vrij lang in blijven staan.

Haha, poezelbillen werken misschien ook nog eens goed als verwarming :D

Die bakjes van de action lijken me ook fijn ja. Misschien toch nog een paar meenemen! Wat kosten ze daar ook alweer? Ik heb er nu ook een paar van de lidl, die zijn ook best fijn omdat ze kleine bakjes binnenin de grotere bakjes hebben. Scheelt een hoop wortels uit elkaar trekken!

De fruitbomen heb ik vanavond toch maar helemaal ingepakt met bubbelfolie en isolatiedoek. Ik hoop dat ze het overleven!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:27

-O- Mijn tomatenplantjes waren in de vensterbank een heel eind opgekweekt en echt mooi aan het worden...
Eén van onze katten heeft ze allemaal afgeknaagd... En dat terwijl er gewoon kattengras beschikbaar is...

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:30

@ 8nnemiek: Ik zag hem staan in het IKEA krantje ja, mooi kasje! De bakjes bij de Action kosten maar €2,99, voor de prijs hoef je het niet te laten i.i.g. Zal duimen voor je fruitbomen! :p

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:32

@ Nickeltje: Katten en plantjes... Die van mij hebben er ook een handje van... Laatst weer een vetplantje ontworteld... Eerder ook mijn bloemenzaaisels, ipomoea's, mishandeld. Ga ze dit jaar denk ik ook wel zaaien, in ieder geval die mooie 'Heavenly blue', maar pas later zodat het niet zo'n slungelplant wordt. Buiten bereik van de poezels uiteraard!

Note to myself: kattengras zaaien!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:35

Kattengras-zaad gekocht (ruime hoeveelheid) en gezaaid, zowel in de tuin als meerdere bloembakken in huis... Staat er mooi groen bij... En toch, tussen alle plantjes uit zijn juist de tomaten allemaal onthoofd... Niet de komkommers, niet de meloenen, nee juist alleen de tomaten.
Het zal dus wel nodig geweest zijn ofzo...

De komkommers en de meloenen zijn inmiddels al aardige plantjes, ben er nog niet helemaal uit wanneer ik die in de tuin durf te zetten. Alles staat nu nog in de vensterbank aan de zon-kant.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:36

Kattengras is een goed idee! Dat kan ik wel inzaaien in een van de bakken zodra het warmer is.