De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:18

8nnemiek schreef:
Jammer dat je minder ruimte hebt dit jaar. Aardappelen hebben ook wel erg veel ruimte nodig.. maar prei, dat valt wel mee toch?

Hoe lang doen sperzieboontjes over het kiemen? Ik heb er een aantal in de grond zitten, maar een paar weken later nog steeds geen kiempje.. Nu heb ik weer wat nieuwe boontjes geprobeerd, dit maal in een bakje met op de bodem een vochtig doekje.. maar ze beginnen behoorlijk te stinken en ik zie nog weinig kiemen na een week :=

Afhankelijk van de boonsoort 10-25 dagen. Maar hier kwam de eerste lichting binnen 7 dagen op >;) Dus die staan nu heerlijk buiten a 10-15cm hoog ondertussen. Nu nog takken verzamelen om een mooi klimrek van te knutselen. Ik heb ook nog 3 bamboestokken, kan ik daar de boontjes omheen draaien en vastzetten... of klimmen ze liever anders?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 14:21

Shanelle schreef:
Maar groeit meloen hier wel fatsoenlijk...? Ik lees bij veel mensen dat ze het zaaien, maar lees nooit iets over de lekkere, grote, sappige vruchten die er van komen... :=

Jawel, vorig jaar heb ik geoogst. Die kwamen van de composthoop. Dit jaar wil ik een broeibak maken, dus de compost in de kas gooien en daar de meloenen op.

Afbeelding

Shanelle

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:27

Wauw, wat gaaf!!!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:34

je kan een wigwam er van maken ze groeien altijd dezelfde richting op linksom om de stok.

heb zelf ook meloen geoogst was nog een grote en heel lekkere. in de kas, en lekker veel poep/ compost of korrels kan natuurlijk ook. ze hebben veel voeding nodig.

ik heb nu nog maar een soort meloen gezaaid. want heb al zoveel in de kas. die staat al overvol ben ik bang.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:58

Bonen in luxaflex: check! :D

Mijn vader had vroeger van die ouderwetse koude bakken in de tuin staan en daar deden komkommers en meloenen het super in +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:12

Vorig jaar had ik een stuk of drie watermeloenen gezaaid waarvan eentje uiteindelijk groot is geworden.. Later uitgeplant in de kas.. en toen wilde mijn pa even helpen met onkruid wieden.. -O-
Dit jaar heb ik twee verschillende watermeloenen gezaaid en van elk een stuk of 6 zaadjes.. Dus ik hoop van elke soort minstens een plant in de kas te kunnen zetten en een op de composthoop. Zien welke het t beste doet :D

En die sperziebonen.. Toch nog maar even afwachten dan. Het waren zaden van vorig jaar, dus ik hoop dat ze nog goed zijn. Maar ik heb gelukkig ook nog tuinbonen gezaaid die je heel vroeg ook als sperzieboontjes kan plukken. Die heb ik al direct buiten gezaaid. Sperzieboontjes kunnen volgens mij pas na ijsheiligen naar buiten, toch?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:51

ik heb 3 kweekkasjes gekocht voor in huis. kan ik ook weer lekker aan de slag!!! heb er zin in!!!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:08

Watermeloen, dat lijkt me zooow gaaf!
Heeft dat veel ruimte nodig? Of kan het eventueel in een bloembak/specikuip want hij kruipt toch?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:18

Ik heb ook watermeloenzaadjes maar ik weet niet zo goed waar ik dat moet doen want dat is natuurlijk veel ruimte nodig.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:39

sperzieboontjes na ijsheiligen maar je kan als je een kas heb wel eerder naar buiten in de kas zo heb je een paar weken voor sprong. zaden van vorig jaar kan makkelijk moeten goed zijn. heb zaden van bonen die ouder zijn en doen het ook. het rare is dat ene soort bij mij de purple beter dan de groene kan ook zijn dat het net gunstiger staat.

meloen doe ik in de kas. maar ene keer beter dan de andere keer. inderdaad heel veel voeding nodig maar ook warmte dus je moet een beetje mazzel hebben met de zomer. kan ook in een specie kuip, kruipt inderdaad.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:41

Mijn vader maakt voor dingen die warm en vochtig moeten altijd tunnels met plastic buizen en daaroverheen gewapend plastic. Wordt altijd loeiheet en vochtig daarbinnen. In de kas wordt het natuurlijk ook behoorlijk heet, maar die is te groot om goed vochtig te houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:46

Meloen kun je ook omhoog leiden als je weinig plek hebt. Je moet dan alleen de meloenen in een panty ofzo hangen zodra ze te zwaar worden, zodat ze niet los laten en vallen. Ik zit nog te twijfelen welke manier ik wil proberen.. De komkommers wil ik in ieder geval omhoog leiden :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:20

komkommers altijd omhoog inderdaad. maar meloen wind ik gezelliger op de grond. gekke ik he.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:24

Moet courgette ook vast staan? Van 1 soort heb ik vast gezet want die viel om van een ander soort staat zonder hulp nog fier omhoog :=
En word broccoli altijd eerst hoog met 2 blaadjes (of is die van mij door geschoten? := )

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:27

is gewoon vast en dan krijg hij een sliert kan je ook in een cement kuip zetten en dan omhoog leiden.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:28

Moeten meloenen in een kas?
Ik heb namelijk geen kas...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:31

moet niet... ik doe het zelf wel omdat je kans heb op meer vruchten maar in de kas moet je soms ook zelf bevruchten.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:52

Oke nou ik ga het gewoon proberen :P
Is de plant opzich groot kwa wortels enzo?
Anders neem ik liever een lagere bak..

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:56

nee val mee maar moet genoeg vocht en mest en zo bij.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:09

Ok, en die kan ik ook later nog panten of is het beter om nu zaadjes in een kasje binnen te doen?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:17

Ik heb het nu gedaan maar kan nog later hoor. Half april ongeveer dan kan het in mei naar buiten na ijsheiligen

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:35

Weer wat wijzer meloenen in NL dat ga ik volgend jaar ook proberen!

Mag ik nog wat advies van jullie?
Mijn zonnige vensterbank boven de radiator is vol.. en ik heb nog meer komen wat ook uit de mini kas komt..
Nu heb ik nog wel een zonnige vensterbank op zolder maar we hebben geen verwarming op zolder. Welke plantjes kan ik daar het beste heen doen? :)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:58

Heb net een ribes rubrum weisse versailles,ribes rovada, kruisbes hinnonmaki gelb,amerikaans krentenboompje en heidelbeere bluecrop gekocht *\o/* nou nog bekijken waar ik ze neer ga zettten :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:20

Op zolder zonder verwarming; de planten die voor half mei al naar buiten mogen en dus meer kou kunnen verdragen.. Zoals prei, ui, erwten, broccoli, spitskool, koolrabi, sla..

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:28

Aaah super dank je wel!
Vallen courgette en pompoen daar ook onder :) ?