De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:07

Sonja_vR schreef:
die kanaalplaten (dubbelwandig met die tunnels) zitten in veel kant en klaar kassen die je kunt kopen , je hebt ze in 4, 6, 8 10, 12 , 16 en 18 mm voor zover ik weet
i n de goedkopere kasjes gebruiken ze meestal 4 of 6 mm maar dat gaat relatief snel stuk, als je dan toch de investering doet, ga voor iets met 10 mm of dikker, dan blijft je kas heel wat langer heel.
ik heb een tweedehands muurkas overgenomen van iemand , is van oorsprong een duur ding, maar was al een aantal jaar oud, ook in de duurdere zat voorheen nog al eens 4 of 6 mm, mijn platen zijn dan ook rondom afgetaped met alu tape en duct tape om wegwaaien te voorkomen (ze gaan op den duur stuk bij de raamklemmetjes die de platen in het frame houden)
voordeel van kanaalplaat, er zit lucht in de platen, dus iets isolatie .

ik heb van oorsprong heldere platen, maar je ziet ze in de goedkopere alu kasjes nog al eens met dat wittige spul...
ook een goede om op te letten , ventilatie mogelijkheden ,

als ik nu zelf een kas zou maken, zou ik voor dikkere kanaalplaat gaan in ieder geval , minimaal 12 mm.

je kunt ook heel goed aan glaslatten en kassenglas komen voor leuke prijzen, glas is dan 3 a 4 mm, wil je veiligheidsglas ga je wat omhoog met prijs
maar mocht je nou aan mooie gebruikte kozijnen kunnen komen (iemand die een schuifpui en wat flinke ramen vervangt in een huis, kun je daar ook heel makkelijk een leuke kas van bouwen
zag er pas 1 voorbij komen met prachtige ouderwetse deuren en raamkozijnen
zou ik ook nog wel overwegen

Super bedankt voor de info Sonja *\o/*

Mijn vader zit in de bouw, doet veel renovaties en daar gaan soms de mooiste dingen de vuilbak of het haardhout in :=

Ik wil zelf langs de achterrand van de tuin een langwerpige verhoogde bak maken van zo'n meter diep en 12 meter lang, achterkant extra verhoogd zeg maar zoals een muurkasje zodat daar de grotere planten kunnen. En dan wil ik hele spul naar keuze afwisselbaar af kunnen dekken met glas / plexiglas / folie of gaas tegen de insecten.

Zit heel erg te twijfelen wat handig is want ik wil het glas / plexiglas / folie dus ook helemaal open kunnen zetten en dat valt niet mee met zwaar glas, maar qua schuiven ook ingewikkeld met plexiglas...dus misschien is 1 lange rol folie die ik zo op en af kan rollen dan wel het handigst.

Maarja ik wil toch liever iets netters dan folie eigenlijk, dus voorkeur gaat uit naar plexiglas maarja hoe ga je dat dan weer verwerken :P

Het scheelt dat de tuin voorlopig nog niet op het punt is dat er een tuin aangelegd kan worden :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:08

KarinvdM schreef:
[ Afbeelding ]
Mijn tuintje in wording, ik moet nog even verder spitten. :)

Mooi kruimig zeg! +:)+

Heb je dat gefreesd ofzo :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:15

Bianca, wat je ook kunt doen , is van dat gewapende folie (doorzichtig met een groen ruitje ) in een frame spannen als deksel of zoiets , word heel regelmatig gebruikt voor dat soort doeleinden(is er ook voor gemaakt)
daar kun je in principe complete kassen van maken (in frames/kozijnen spannen en die aan elkaar fabrieken of in tunnelkas model verwerken)
of als je idd een koude bak xxl wil maken, het deksel van hout maken en bekleden met dat folie, dan blijft het heel licht van gewicht en makkelijk open en dicht te zetten

voordeel van houten kozijnen met glas is dat het niet zomaar gaat vliegen als er wat wind staat, met folie of frame , moet je wel zorgen dat je het een soort van kan vergrendelen als je het open zet.

edit: is greenspan.nl , die maken complete kassen van het gewapende folie op/in hout, maar je kunt er ook het folie los bestellen
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 20-03-14 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:16

8nnemiek schreef:
Mooi stukje grond karin! Hoe groot wordt je moestuintje?

Prei is mij vorig jaar ook niet gelukt. Dit jaar een herkansing. Ik heb gelezen dat prei heel veel voeding nodig heeft, dus ik ga er dit jaar een hoop koemestkorrel op gooien en een hand bloedmeel (of was het beendermeel? :+ ) vorig jaar zijn ze niet groter geworden dan een sateprikker bij mij -O- dus niet eens groot genoeg om buiten te planten.. Dit jaar heb ik er echt véél gezaaid.

Ik ga prei proberen op 1 van de bakken die ik met grotendeels de half rijpe compost gevuld heb, ben benieuwd hoe dat werkt. Ik heb geen verstand van prei...denk dat ik maar geulen in de bak maak en dan onderin de geul de prei zaai, zodat ik makkelijk aan kan aarden :?

Heb nu als beschikbare zaairuimte klaar staan:

7x bloempot met half rijpe compost + 10cm MM-mix (Bloemkool en broccoli - gaas erover spannen)
1x Mini-kasje / insectennet gevuld met 30cm MM-mix
1x Mini-kasje / insectennet gevuld met 15cm MM-mix
2x Keter m2 moestuinbak, half compost + half MM-mix (Andijvie)
1x Europalletranden bak met compost + 10cm MM-mix (Palmkool, Spinazie, Snijbiet)
1x Lange stapelblokken bak met puur compost (Tomaten, Komkommer, Courgette)
2x bak 1x2m met bonen-klimrek-tunnel met MM-mix (Bonen, krootjes en peentjes)
1x bak 1x2m met klimrek met MM-mix
1x bak 1x2m zonder klimrek met MM-mix

Zit nog te twijfelen qua compost / MM-mix verhoudingen en mogelijkheden tot afdekken met plastic / insectennet wat ik waar het beste kan planten :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:19

Pmarena, kun je dan niet beter 6 bakjes van 2 meter maken bijvoorbeeld, en dan op elke bak een klep die je open kan zetten ofzo? Dan kun je ook per groente-soort apart de bakken open zetten, want de een heeft meer warmte nodig dan de ander, en de een wil bestuifd worden terwijl de ander juist afgeschermd moet worden van insecten en vlinders. Je zou ook dubbele kleppen kunnen maken; vitragegordijn onderop en daar overheen glas/kunststof :D
Lijkt me wel super gaaf trouwens!

Oh, en bij mij zijn er nog vrij veel bloemkolen gekiemd :D

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:20

er staat op de site van greenspan trouwens ook nog ene link naar een ontzettend leuk project in utrecht "de tuinfabriek "
zoiets wil ik nou ook wel hebben staan :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:28

Sonja_vR schreef:
Bianca, wat je ook kunt doen , is van dat gewapende folie (doorzichtig met een groen ruitje ) in een frame spannen als deksel of zoiets , word heel regelmatig gebruikt voor dat soort doeleinden(is er ook voor gemaakt)
daar kun je in principe complete kassen van maken (in frames/kozijnen spannen en die aan elkaar fabrieken of in tunnelkas model verwerken)
of als je idd een koude bak xxl wil maken, het deksel van hout maken en bekleden met dat folie, dan blijft het heel licht van gewicht en makkelijk open en dicht te zetten

voordeel van houten kozijnen met glas is dat het niet zomaar gaat vliegen als er wat wind staat, met folie of frame , moet je wel zorgen dat je het een soort van kan vergrendelen als je het open zet.

Bedankt voor het meedenken, echt superfijn *\o/*

Het euvel is dat ik eigenlijk zeg maar een schutting of raster van 12 meter lengte langs die tuingrens wil zetten, en daar frambozen enzo tegenaan wil laten groeien. Omdat het een mooie grens op het zuiden is en zonde om dat niet te gebruiken voor fruit :9

Of leifruit of iets :9 Of boontjes. Maarja dat is sowieso geen goed idee eigenlijk want die achtergrens wil ik ook wel dicht hebben om ten minste eindelijk eens 1 stukje tuin met een beetje privacy te krijgen, waar niemand je ziet zitten....lijkt me ook wel eens heerlijk om echt even "niet thuis" te kunnen zijn zeg maar :+:

Om het het hele jaar door lekker afgeschermd te hebben zit je dan al snel aan schuttingen vast ben ik bang want leifruit zal ook niet echt een blijvend groene haag vormen :P

Maar tegen die schuttingen kan ik dan natuurlijk wel leifruit laten groeien :)

En dan op 1 of andere manier daarvoor een soort langgerekte koude bak maken die aan de achterkant hoog genoeg is om ook de wat grotere planten in kwijt te kunnen, zoals de broccoli.

Het idee is om alles in die bak lekker warm af te kunnen dekken in deze tijd van het jaar.
En als dat niet meer nodig is, dan in plaats van het glas of iets, het insectengaas er overheen zodat ik hopelijk niet meer allerlei rupsen en slakken in de groente heb zitten :=

Maarja, op het moment dat het glas of iets niet meer nodig is....waar laat je het dan :?

Ik heb natuurlijk eerst gedacht aan kleppen :j Als je die omhoog zet kun je ze vastzetten tegen de schutting. Maarja dan zet je die kleppen dus tegen die frambozen of dat leifruit of iets aan...dat is ook een beetje raar denk ik? En dan staat het glas daar tegen dat groen aan te branden?

Schuiframen lijken me ook wel ideaal maar dat is nog een heel gedoe om dat netjes in elkaar te zetten. En dan zit je ook weer met je insectengaas, hoe krijg je dat er dan nog praktisch in. En met schuiframen kun je ook niet het hele spul open zetten om lekker regenwater te drinken....moet je weer vaak sproeien :P

Al met al lijkt een soort lang plastic rolgordijn over de hele bak me dan nog het meest praktisch.
Een rolgordijn met plastic en een rolgordijn met insectengaas. Die je naar believen op of af kan rollen.
Heb daar inderdaad het folie van Greenspan voor op het oog :j

Maar ook dat heeft weer zijn dubieuze kanten...een bedekking van stevig materiaal lijkt me veel netter en duurzamer :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:31

als je er kleiner formaat ramen van maakt kun je ze er ook gewoon vanaf tillen en ergens in de schuur zetten als je ze niet gebruikt...maar goed
ik heb een vermoeden dat jouw schuur al aardig wat spullen herbergt ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:33

8nnemiek schreef:
Pmarena, kun je dan niet beter 6 bakjes van 2 meter maken bijvoorbeeld, en dan op elke bak een klep die je open kan zetten ofzo? Dan kun je ook per groente-soort apart de bakken open zetten, want de een heeft meer warmte nodig dan de ander, en de een wil bestuifd worden terwijl de ander juist afgeschermd moet worden van insecten en vlinders. Je zou ook dubbele kleppen kunnen maken; vitragegordijn onderop en daar overheen glas/kunststof :D
Lijkt me wel super gaaf trouwens!

Oh, en bij mij zijn er nog vrij veel bloemkolen gekiemd :D

Ja zo'n soort constructie gaat ook door mijn hoofd :j
Of zelfs bakken met nog een zijpaadje ertussen ofzo :P

Met kleppen loop ik alleen elke keer vast op hoe die het spul tegen de schutting zullen gaan beïnvloeden :=

Heb sowieso wat teveel verschillende "projecten" in mijn hoofd momenteel dus 1 en ander duizelt een beetje en ik kan me niet echt goed op 1 ding concentreren.

Denk dat ik de toekomstige tuin maar even moet laten voor wat het is, maarja gezien we van de zomer weer verder gaan metselen aan het muurtje dat de boel langs die grens op moet sluiten, is het wel praktisch om van tevoren te weten hoe het moet worden :=

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:35

pmarena schreef:
Mooi kruimig zeg! +:)+

Heb je dat gefreesd ofzo :)

Nee, ik heb alleen de graszode eruit gestoken en een hark erdoor gehaald.
Hoe groot het wordt weet ik nog niet, het is nu ruim 1 x 3, maar ik ben nog niet klaar. Maar het is best zwaar werk en ik had nog spierpijn van het kunstnmest strooien op de wei, dat doe ik met de kruiwagen met de hand...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:40

Sonja_vR schreef:
als je er kleiner formaat ramen van maakt kun je ze er ook gewoon vanaf tillen en ergens in de schuur zetten als je ze niet gebruikt...maar goed
ik heb een vermoeden dat jouw schuur al aardig wat spullen herbergt ;)

Klopt, hebben al bergruimte tekort :')

Ik wil eigenlijk ook heel erg graag af van die her en rondslingerende "rommel" die je hebt als je al 5 jaar in een verbouwing zit en steeds vanalles keer op keer moet verplaatsen, ik ben daar echt een beetje klaar mee %)

Wil dus echt alles netjes bij elkaar houden.

Nu hebben we in het stukje opsluitmuur dat al klaar is, een afdak gemaakt. Dat is echt super handig +:)+

Vanaf het tuin-niveau van het huis (dijkwoning) zie je dan een muurtje van een meter hoog langs de achtergrens van de tuin staan.

Nog een meter lager ligt de achterliggende wei.

Vanuit de wei (paddock) gezien heb je dan dus een afdakje van 2 meter hoog :)

Ik wil dat aan de andere kant van de tuin eigenlijk ook. Dat je aan de weikant weer een afdakje krijgt waar we lekker veel zooi kunnen opbergen. Zou dus ook rommel van de (moes) tuin kunnen zijn :j

En als ik dan echt een beetje door mag slaan, dan zou ik wel willen dat dat afdak die volledige 12 meter lang wordt :P En je dus vanuit de tuin gezien een verhoging langs de achtergrens van de tuin krijgt, van een meter hoog en een meter diep, waar ik dan mijn bakken op kan maken zodat die op een mooie werkhoogte staan.

In de categorie 2 vliegen in 1 klap :)* Maargoed... dat wordt wel een beetje een kansloze droom denk ik :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:20

Trouwens nog even in het kader van help elkaar aan wat meer informatie en ervaringen, hebben jullie nog interesse in een test van een bepaalde groente in een bepaalde bak?

Ik doe toch ook zomaar wat, ben wel benieuwd wat jullie in welke bak zouden doen / zouden willen zien (en waarom) omdat je benieuwd bent naar hoe goed dat werkt :)

Nu kunnen "we" een beetje experimenteren, heeft een ander ook nog wat aan lijkt mij :j

Ik zaai vooral:

- bonen
- worteltjes
- krootjes
- diverse slasoorten
- spinazie
- snijbiet
- andijvie
- bloemkool
- broccoli
- prei

Maar heb ook nog:

- ui
- palmkool
- spruitkool
- pastinaak
- postelein
- schorseneren

En als verschillende bakken heb ik dus:

7x bloempot met half rijpe compost + 10cm MM-mix (Bloemkool en broccoli - gaas erover spannen)
1x Mini-kasje / insectennet combi 70x70x70cm gevuld met 30cm MM-mix
1x Mini-kasje / insectennet combi 70x70x70cm gevuld met 15cm MM-mix
2x Keter m2 moestuinbak, 30cm hoog, gevuld met half compost + half MM-mix (Andijvie?)
1x Euro-pallet-randen bak 80x120x45cm met compost + 10cm MM-mix (Palmkool, Spinazie, Snijbiet?)
1x Lange stapelblokken bak 40cm hoog met puur compost (Tomaten, Komkommer, Courgette)
2x bak 1x2m met bonen-klimrek-tunnel met 20cm MM-mix (Bonen, krootjes en peentjes)
1x bak 1x2m met klimrek met 20cm MM-mix
1x bak 1x2m zonder klimrek met 20 cm MM-mix

Ik ben vooral benieuwd hoe 1 en ander het op de half-vergane compost gaat doen.
Alle planten- en keukenresten zijn totaal verpulverd en niet meer zichtbaar: dit is keurige compost geworden +:)+ Maar de drollen die we ook in de compostbak gegooid hebben die zijn er nog...het is dus zeg maar compost met intacte keutels, benieuwd of dat goed bruikbaar is :)

Bij een aantal bakken heb ik voor wat meer zekerheid nog een laag MM-mix erop gedaan zodat planten daarin kunnen opgroeien en dan later met hun wortels in de keutel-compost gaan.

Als ik kijk wat er allemaal op de nieuwe hoop groeit dan moeten spinazie enzo het toch ook prima doen op die keutel-compost zou je denken :)

Hebben jullie aan de hand van bovenstaande lijstjes nog iets van voorkeuren van welke groente je in welke bak zou doen, en waarom?

Ik ga er zelf morgen kritisch naar kijken, wil mijn stekken uit gaan planten en twijfel nog wat ik nou het beste in die "kasjes" kan planten. Misschien mijn huidige stekken van bietjes / broccoli / bloemkool / bonen zodat ze nog beschermd staan? Maar die zouden toch ook al buiten moeten kunnen lijkt mij...kan ik misschien beter iets anders doen dat met het net makkelijk beschermd kan worden tegen slakken en rupsen enzo :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:03

Ohh dat word me te ingewikkeld :=
Hier hebben de buurkatten in de moestuin gezeten..

Morgen een net halen (iemand tips waar?)

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:57

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:13

Jemig wat gaat dit topic in een sneltreinvaart! Leuk dat er zoveel nieuwe mensen bij gekomen zijn!

Bij mij is het Lidl kasje gaan vliegen. Ik had hem nog los op het terras staan omdat ik niet 100% zeker was of hij zou blijven staan. Resultaat: mijn kleine plantjes niet blij, sommige ernstig geknakt...
Maar snel opnieuw zaaien :) Gelukkig hebben we nog tijd.

Morgen het kasje maar vastzetten. Dan hebben we dat probleem ook niet meer :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:21

Onze baby-kerselaar is heel happy geweest met het weer van de afgelopen dagen, kan haast niet wachten tot hij bloesem gaat maken! De verzopen aardbeiplantjes zijn ook weer gelukkig (en dus niet dood) in hun nieuwe pot op hun nieuwe plekkie. Verder gisteren allerlei zaadjes vast gehad in de Aldi, maar toch besloten het nu even zo te laten. Eerst de tuin maar eens helemaal op orde brengen en dan zien wat er waar eventueel nog kan.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:28

ik ben blij dat ik niet de tomaten enzo in de kas heb en alleen maar peultjes en bloemen in de kas heb staan. vind het veel te schommeld weer voor de tomaten en paprika en zo nog. mijn eerste sperzieboontjes (stam) komt op en dat vind ik wel erg leuk experiment. om te kijken of ik een vroege oogst kan krijgen.
paar jaar geleden ook gelukt.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:38

Diana_Mabel schreef:
Prei heb ik op deze manier vorig jaar gedaan:
http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteel ... ssen/prei/

En het was succesvol. Dit jaar heb ik zomer en herfstprei mjam

Zo doet mijn vader het ook altijd, en tot nu toe altijd succesvol. Vorig jaar had ie wat prei laten staan zodat ze konden gaan bloeien. Ook leuk om te zien :).

Mijn dragonfruit gaat nu ook goed, eerst stond ie bijna tegen het raam aan, dus denk dat het snachts te koud werd, nu staat ie boven de verwarming bij het andere raam (alleen ochtendzon) en opeens begint alles te kiemen :).

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:48

zo doe ik het ook altijd. alleen zet ik het in de volle grond in de kas. dit jaar voor het eerst geen prei, en ui. gewoon geen plek. ook dit jaar geen aardappels. word karig dit jaar zal dat wel missen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:58

Jammer dat je minder ruimte hebt dit jaar. Aardappelen hebben ook wel erg veel ruimte nodig.. maar prei, dat valt wel mee toch?

Hoe lang doen sperzieboontjes over het kiemen? Ik heb er een aantal in de grond zitten, maar een paar weken later nog steeds geen kiempje.. Nu heb ik weer wat nieuwe boontjes geprobeerd, dit maal in een bakje met op de bodem een vochtig doekje.. maar ze beginnen behoorlijk te stinken en ik zie nog weinig kiemen na een week :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:08

Ik vind het wel vrij veel gedoe hoor met die prei, zaaien en dan nog 2 keer overpoten, kan je ze niet gewoon direct op de bodem van een geul zaaien en daar tzt. ook uit oogsten? :P

Mijn spercieboontjes en de rest was na een week in vochtig voorzaai-vermiculiet allemaal opgekomen, alleen die bloemkolen van jou deden het niet, die van mij, de romanesco en de broccoli's wel :P

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:56

boontjes gewoon in een bakje met aarde doen en wat warm zetten zodra ze opkomen na ongeveer een week direct wat koeler zetten ongeveer 20 graden.

als je boontjes veel te nat hou dan rotten ze. of je heb te oud zaad gekocht maar meestal blijven boontjes echt jaren goed.

pmarena kan ook wel alleen je zul waarschijnlijk wat dunnere prei oogsten omdat je te makkelijk te dik zaai. je hoef ze als ze potlood dik zijn een keer over te zetten.

8nnemiiek
ik heb maar twee bakken van 2 vierkante meter en een kas van 6 vierkante meter tot me beschikking heb geen moestuin meer van 300 vierkante meter.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:59

Hoihoi!

Wat is iedereen al fanatiek! Ik ben iets terughoudend omdat ik vorig jaar mijn bonen niet uit de luxaflex kreeg en ze nog niet naar buiten konden :')

Heb wel radijsjes en rucola onder glas buiten en die doen het goed. Bovendien heb ik een kas aangeschaft van 3 bij 3!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Het aluminium staat al, hopenlijk waait het morgen niet teveel en kan het glas erin. Iemand nog tips? Ben echt een beginneling al het om kastuinieren gaat. Wil er in ieder geval komkommer, tomaat en meloen in hebben.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:11

trisca lol.... ik heb stam bonen en geen stokbonen. stambonen blijf een klein plantje stokbonen groeien aan een stok of bij je in de luxaflex. hahahaha.

meloen ook net gezaaid, meloenen komkommer ook word al best groot. en de uchi kuri. voor komkommer doe je achter in de kas. en maak je bijvoorbeeld van bamboe stokken een klimrek. meloen kan over de grond. weet niet wat voor tomaten je heb maar dat kan gewoon aan de zijkanten. aangezien tomaat en meloen in het begin een langzame groeier is kan je aan de voorkant iets zaaien wat je eerder kan oogsten. wat vinden jullie nog meer lekker?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:15

Maar groeit meloen hier wel fatsoenlijk...? Ik lees bij veel mensen dat ze het zaaien, maar lees nooit iets over de lekkere, grote, sappige vruchten die er van komen... :=