Sonja_vR schreef:die kanaalplaten (dubbelwandig met die tunnels) zitten in veel kant en klaar kassen die je kunt kopen , je hebt ze in 4, 6, 8 10, 12 , 16 en 18 mm voor zover ik weet
i n de goedkopere kasjes gebruiken ze meestal 4 of 6 mm maar dat gaat relatief snel stuk, als je dan toch de investering doet, ga voor iets met 10 mm of dikker, dan blijft je kas heel wat langer heel.
ik heb een tweedehands muurkas overgenomen van iemand , is van oorsprong een duur ding, maar was al een aantal jaar oud, ook in de duurdere zat voorheen nog al eens 4 of 6 mm, mijn platen zijn dan ook rondom afgetaped met alu tape en duct tape om wegwaaien te voorkomen (ze gaan op den duur stuk bij de raamklemmetjes die de platen in het frame houden)
voordeel van kanaalplaat, er zit lucht in de platen, dus iets isolatie .
ik heb van oorsprong heldere platen, maar je ziet ze in de goedkopere alu kasjes nog al eens met dat wittige spul...
ook een goede om op te letten , ventilatie mogelijkheden ,
als ik nu zelf een kas zou maken, zou ik voor dikkere kanaalplaat gaan in ieder geval , minimaal 12 mm.
je kunt ook heel goed aan glaslatten en kassenglas komen voor leuke prijzen, glas is dan 3 a 4 mm, wil je veiligheidsglas ga je wat omhoog met prijs
maar mocht je nou aan mooie gebruikte kozijnen kunnen komen (iemand die een schuifpui en wat flinke ramen vervangt in een huis, kun je daar ook heel makkelijk een leuke kas van bouwen
zag er pas 1 voorbij komen met prachtige ouderwetse deuren en raamkozijnen
zou ik ook nog wel overwegen
Super bedankt voor de info Sonja

Mijn vader zit in de bouw, doet veel renovaties en daar gaan soms de mooiste dingen de vuilbak of het haardhout in

Ik wil zelf langs de achterrand van de tuin een langwerpige verhoogde bak maken van zo'n meter diep en 12 meter lang, achterkant extra verhoogd zeg maar zoals een muurkasje zodat daar de grotere planten kunnen. En dan wil ik hele spul naar keuze afwisselbaar af kunnen dekken met glas / plexiglas / folie of gaas tegen de insecten.
Zit heel erg te twijfelen wat handig is want ik wil het glas / plexiglas / folie dus ook helemaal open kunnen zetten en dat valt niet mee met zwaar glas, maar qua schuiven ook ingewikkeld met plexiglas...dus misschien is 1 lange rol folie die ik zo op en af kan rollen dan wel het handigst.
Maarja ik wil toch liever iets netters dan folie eigenlijk, dus voorkeur gaat uit naar plexiglas maarja hoe ga je dat dan weer verwerken

Het scheelt dat de tuin voorlopig nog niet op het punt is dat er een tuin aangelegd kan worden