Ik draai 1x per dag de bakken om. Als verspeenkas is die niet zo handig. Als zaai kas wel. We gaan een stelling kas bekleden met hetzelfde soort plastic als wat er op deze zit. Maar dit gebeurd pas volgend jaar. Ik ken mezelf, dan staat dr dalijk van alles en dan vind ik t niet meer leuk alhoewel tuinieren al 7 jaar goed gaat
carola
Geplaatst: 19-03-14 23:23
Men, wat is het hier inspirerend om mee te lezen! Ik heb de smaak helemaal te pakken, en vandaag bij de Action inkopen gedaan. Oa een kasje, sla en wortelzaadjes (tomaat en courgette had ik al), plastic bekertjes, harkje, schepje, enzovoorts. Een hele lading spullen voor maar 11 euro. Ongelofelijk dat het kan voor die prijs.
Vanavond meteen de zaadjes in het kasje / plastic bekertjes gedaan en voor het raam op kantoor gezet (op het zuiden), dus ik kan niet wachten tot ik wat zie groeien!
Eigenlijk wil ik ook nog wel komkommer en rucola, maar ik wil ook niet al teveel hebben want we hebben al zo'n grote tuin. Maar ik vind het eetbare tuingedeelte toch echt heel veel leuker dan de gewone borders / vaste planten / bloemen. En aangezien mijn partner helemaal niet van tuinieren houd komt het toch grotendeels op mij neer. Hoe staan jullie partners er in? Is het bij jullie een gezamenlijke hobby of niet?
Hier komt het ook redelijk op mij neer allemaal. Vriendlief vindt het wel leuk allemaal, eet ook graag mee hij helpt met omscheppen en compost en potgrond halen.. Maar het zaaien is mijn expertise zegt ie dan vind ik verder niet erg hoor. Dan kan ik het ook helemaal inrichten hoe ik zelf wil!
O, ik vind het ook niet erg hoor! Mijn vriend helpt wel als ik hem vraag voor de 'zware' klussen en het planten van de bomen bijvoorbeeld. Maar verder doe ik het en ik vind het zo heerlijk ontspannend om te doen.
Mijn man doet niets. Zelfs als ik vraag of hij bepaalde kruiden wil plukken, komt hij steevast met iets anders in de keuken. Hij heeft wél de appelbomen gestut, die bijna wegdreven. En een wilg omgezaagd. Als hij moet koken, vraagt hij tegenwoordig wat hij mag pakken. Want ik laat sommige groenten bewust doorschieten, om zaad te winnen.
hier doe ik het zelf als ik hem vraag dan help hij wel maar dat is meer als er iets gebouwd moet worden. Vind het niet erg als ik hulp vraag dan doe hij het wel. maar eigenlijk deed en doe ik het voor 99 procent
Hier doe ik het ook alleen. Hubbie heeft wel de border voor me aangelegd, en haalt compost voor me. Wel helpt ie meedenken wat we kunnen zaaien, ik betrek hem er wel bij, vragen wat hij graag wil etc. Maar vanaf het zaaien tot aan de verzorging tot einde moestuinperiode doe ik zelf. Vind het ook veel te leuk om te doen.
Hallo, ik meld me ook hier. Ik heb deze week voor mijn verjaardag van mijn man de benodigheden gekregen om een moestuintje op het balkon te beginnen. Ik ben begonnen met raapstelen, bosui en chilipepers. Ik ben echt benieuwd hoe het gaat uitpakken.
Voorlopig zijn de eerste zaden al aan het ontkiemen (de raapstelen die binnen staan). Het is alleen wel dat ik bang ben dat er nu al schimmel in zit aangezien er een soort witte waas over de jonge kiemen heen zit. Ik kijk het voor nu nog even aan en hoop dat het vanzelf weer goed komt... En anders, acht, opnieuw proberen!
Binnenkort ga ik ook onze oude aardbeienplant om potten die wonder boven wonder al 3 jaar oud is. Eens kijken of we hem nog over kunnen halen om aardbeien te geven, dat heeft hij vorig jaar al niet meer gedaan, maar wie weet met wat nieuwe grond...
Juangi
Geplaatst: 20-03-14 12:11
Ik ben zelf wel tevreden over de kruidenzaadjes van de action! Mits je weet hoe je ze moet zaaien (licht of donkerkiemer) dan komt het goed op! Staat nog steeds een oregano en munt plant van de action in de tuin. Alleen de rozemarijn en maggi (lavas) komt nog niet op!
die kasjes via groupon zijn wel lage kasjes, ander ding waar je rekening mee moet houden, het kan zijn dat je de panelen extra moet vastzetten willen ze er niet binnen no time af waaien ze zijn goedkoop, maar dat heeft een reden \ zijn dezelfde kasjes als sites zoals Koopgoedkoop.nl verkoopt
Die kas op de groupon foto kost nog steeds 230 euro. De goedkoopste is een grondkasje. Maar dan nog is het niet duur natuurlijk! Maar ik denk dat ik er volgend jaar zelf eentje ga bouwen, van hout
Ik vind dat groene tunnelkasje ook wel geinig, maar in hoeverre die groene kleur logisch is
Welke soort polycarbonaat zou je nou eigenlijk het beste kunnen gebruiken als je zelf een (muur) kasje wilt maken?
Je hebt normale massieve platen in verschillende diktes en verschillende kleuren, ook nog platen met ribbels en dan inderdaad die dubbelwandige met die tunnels er tussen
die kanaalplaten (dubbelwandig met die tunnels) zitten in veel kant en klaar kassen die je kunt kopen , je hebt ze in 4, 6, 8 10, 12 , 16 en 18 mm voor zover ik weet i n de goedkopere kasjes gebruiken ze meestal 4 of 6 mm maar dat gaat relatief snel stuk, als je dan toch de investering doet, ga voor iets met 10 mm of dikker, dan blijft je kas heel wat langer heel. ik heb een tweedehands muurkas overgenomen van iemand , is van oorsprong een duur ding, maar was al een aantal jaar oud, ook in de duurdere zat voorheen nog al eens 4 of 6 mm, mijn platen zijn dan ook rondom afgetaped met alu tape en duct tape om wegwaaien te voorkomen (ze gaan op den duur stuk bij de raamklemmetjes die de platen in het frame houden) voordeel van kanaalplaat, er zit lucht in de platen, dus iets isolatie .
ik heb van oorsprong heldere platen, maar je ziet ze in de goedkopere alu kasjes nog al eens met dat wittige spul... ook een goede om op te letten , ventilatie mogelijkheden ,
als ik nu zelf een kas zou maken, zou ik voor dikkere kanaalplaat gaan in ieder geval , minimaal 12 mm.
je kunt ook heel goed aan glaslatten en kassenglas komen voor leuke prijzen, glas is dan 3 a 4 mm, wil je veiligheidsglas ga je wat omhoog met prijs maar mocht je nou aan mooie gebruikte kozijnen kunnen komen (iemand die een schuifpui en wat flinke ramen vervangt in een huis, kun je daar ook heel makkelijk een leuke kas van bouwen zag er pas 1 voorbij komen met prachtige ouderwetse deuren en raamkozijnen zou ik ook nog wel overwegen
KarinvdM
Geplaatst: 20-03-14 16:36
Mijn tuintje in wording, ik moet nog even verder spitten.
LhinnOlijf
Geplaatst: 20-03-14 16:40
Gisteren een kas gevonden die precies op een 1m bak past Ik heb sinds vorige week al de bonen ed buiten staan. Het is heerlijk weer voor de plantjes en tot nu toe geen vorst gehad.
Dat jullie allemaal prei willen verbouwen,succes! Hier heb ik nog 3 slungel prei sprieten van vorig jaar. Het schiet zo niet op... Ze staan trouwens in de volle grond en krijgen een aantal uur per dag direct zonlicht. Zou het helpen om de bovenkant te toppen?
Dadelijk ronde 2 voor de bonen. Maar eerst aarde en potten zoeken... op de een of andere manier heb ik ieder jaar een tekort aan bakjes. Hoezo fanatiek
Mooi stukje grond karin! Hoe groot wordt je moestuintje?
Prei is mij vorig jaar ook niet gelukt. Dit jaar een herkansing. Ik heb gelezen dat prei heel veel voeding nodig heeft, dus ik ga er dit jaar een hoop koemestkorrel op gooien en een hand bloedmeel (of was het beendermeel? ) vorig jaar zijn ze niet groter geworden dan een sateprikker bij mij dus niet eens groot genoeg om buiten te planten.. Dit jaar heb ik er echt véél gezaaid.
Hier ook te weinig bakjes en potjes. Ik ben wel blij dat ik alles nu buiten heb staan. Binnen stond het echt vol! In de kas is het nu 30 graden de bloemzaden vinden het wel lekker, die kiemen ongelofelijk snel!!