De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 14:53

Jolandaa_ schreef:
Heeft iemand een vijg hier? In pot of volle grond? Hoe groot is ie? En moet ie in de volle zon?

In mijn andere huis had ik hem. Op zandgrond, uiteraard in de volle zon. Ik heb er wel 100 kilo afgehaald, vond het zo erg dat ij niet meekon verhuizen.

sweetsox

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:32

knoflook kan je ook knoflook olie van maken heerlijk is dat. gewoon de schilletjes eraf halen en in olie laten zakken na twee weken kan je het gebruiken.

ik ga zo nog maar wat in mijn kas verspenen. kom daar nu voor een paar weken vol te staan met bloemen die ik daarna verplaatst.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:34

WOW! Kan best geloven dat dat pijn deed om hem achter te laten... Wanneer zijn de vruchten eigenlijk rijp? En hoe lang kan je ze bewaren? Eeeeen heeft hij (veel) onderhoud nodig? Hoe gaat dat in de winter? *einde vragenbommetje* ;)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:45

Hier geen prei bij de aldi *ohh prei die wil ik ook nog!* aanbod zou wel weer verschillen per winkel (grootte)

Ik heb de eerste dingen buiten gezaaid :D radijs,wortel,veldsla,kropsla en raketsla :))
(Ik vrees dat die moestuin toch weer groter word...)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:54

Ja, dat van die knoflookolie kreeg ik laatst ook al van iemand als tip, ga dat sowieso uitproberen! Lekker voor de pasta! :)

Ik hou me wel zoet met de zaadjes die ik nu verzameld heb en dan maar hopen dat ik niet in de verleiding kom om nóg iets te zaaien :p

Blij dat dahlia nummer 2 al wat gaat doen! Nu nummer 3 nog, zo'n beetje de in mijn ogen allermooiste, want daar gebeurt nog niks... Iemand ervaring met dahliaknollen? Ze zijn nu al zo'n 3 weken geleden geplant (in een pot binnen bij het raam).

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:58

Antheman schreef:
Jolandaa_ schreef:
Heeft iemand een vijg hier? In pot of volle grond? Hoe groot is ie? En moet ie in de volle zon?

In mijn andere huis had ik hem. Op zandgrond, uiteraard in de volle zon. Ik heb er wel 100 kilo afgehaald, vond het zo erg dat ij niet meekon verhuizen.

Ik heb een vijg in de tuin, van de vorige bewoner nog, komen veel vruchten aan maar ik heb het idee dat ze niet rijp worden, de buitenkant blijft groen, en toen ik er vorig jaar 1 open sneed was die ook helemaal groen van binnen...
Wat doe ik verkeerd? (vorig jaar heb ik hem genegeerd en gekeken wat het was, net als met de rest van de tuin, uiteraard wel water gegeven maar verder niks, niet eens gesnoeid)
Hij is nu een meter of 2,5 a 3 hoog denk ik. Kan ik rigoreus de dunne takken die bij de grond beginnen eraf knippen/snoeien en de bestaande stammen laten staan?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:10

Dagmar80 schreef:
Nu nummer 3 nog, zo'n beetje de in mijn ogen allermooiste, want daar gebeurt nog niks...

Nu ben ik wel heel benieuwd over welke dahlia je het dan hebt. :+

Ik heb liggen: rode en roze pompon, die funky fuschia-witte, witte reus en paarse reus. Moet ze allemaal nog planten. Misschien dat ik straks de rode alvast in een pot ga steken. Met de rest wil ik wachten totdat ze ineens in de grote bak kunnen gepland worden.

Het zijn mijn allereerste dahlia's, dus er is wel sprake van een beetje stress... :')

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:14

vorig jaar werd mijn daliha mega groot. mooi hoor. jammer dat er zo vaak luis in komt.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:24

Hou lang zou je een fruitboom in een pot kunnen houden?

Ik heb nog eventjes wat fototjes gemaakt :)
Afbeelding
Links bosaardbeien wit, rechts boven nog meer bosaardbeien wit en onder bosaardbeien rood.

Afbeelding
Mini plantenkastjes in plastic bekertjes :). Dit is pauwlina tomentosa. Weet nog niet wat ik straks hiermee ga doen :+

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:27

@ Shanelle: Nummer 3 heeft geen echte naam, er staat gewoon pink/roze op en een hele mooie bloem op het karton wat bijgeleverd was. :p Ik heb de dahlia's bij een tuincentrum gekocht. Het is een grootbloemige soort die rond de 110 cm hoog wordt. De andere twee zijn: Strawberry Ice, ook grootbloemig en rond de 110 cm en Pretty Lucie, semi-cactus en wordt ook rond de 110 cm, de bloemen zijn als het goed is iets kleiner dan die van de andere twee soorten.

Denk trouwens dat het de Gitt's Perfection is, lijkt er in ieder geval heel erg op! Zocht even de soorten op die jij hebt staan en kwam een bloem tegen die er sterk op lijkt. Ik ga er in ieder geval één in een grote pot planten en kijken of ik nog een mooi plekje in de tuin heb...

@ sweetsox: Welke soort had jij? Dit jaar weer of...? Luis, hmmm, das minder, wel veel lieveheersbeestjes in de tuin... Een mengseltje van water en wat groene zeep sproeien helpt ook tegen luis, moet je wel meerdere keren herhalen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:31

Misschien helpt het knolook-spul ook wel tegen bladluis? Ik vraag me alleen af waarom de knoflook maar 10 minuten mee moet koken en je het daarna moet zeven. Om lekker sterk spul te krijgen, zou ik die gewoon in het vocht laten zitten. Misschien brandt het dan aan de bladeren ofzo...?

Oooeeeh, die gitt's perfection is inderdaad prachtig (aiai, verleiding), ik duim mee voor je dat hij snel z'n neusje boven de grond steekt!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:48

Wie weet... Ik had vorig jaar knoflookteentjes in de grond bij de rozen, of het nou werkte...?

Ja mooi is die hè? Hoop dat het duimen helpt :p Niet goed trouwens dat ik even ging snuffelen, zag nog véél meer mooie voorbij komen... Maar ja, geen mega-tuin :p

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:02

wilde afrikaantjes er omheen planten. fuchsia rose weet de naam niet.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:13

Dahlia Karma Fuchsiana misschien? Wel mooi en heftig kleurtje! Afrikaantjes vind ik niet zo mooi... Daarbij zijn ze vaak geel of oranje en alles in mijn tuin 'moet' roze, blauw, paars of wit. Wel alle tinten mogen dus lichtroze, felroze, lila... Stiekem zijn er een paar afwijkende planten qua kleur in mijn tuin terechtgekomen. Anders dan het label... stekje gekregen... Tja en dan ga ik ze niet weghalen.

Je hebt ook van die hogere afrikaantjes die crèmekleurig zijn, dat zou dan wel kunnen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:20

mijn moeder had dat ook inderdaad altijd maar vind die felle kleurtjes ook wel wat hebben.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:22

Shanelle schreef:
Misschien helpt het knolook-spul ook wel tegen bladluis? Ik vraag me alleen af waarom de knoflook maar 10 minuten mee moet koken en je het daarna moet zeven. Om lekker sterk spul te krijgen, zou ik die gewoon in het vocht laten zitten. Misschien brandt het dan aan de bladeren ofzo...?

Oooeeeh, die gitt's perfection is inderdaad prachtig (aiai, verleiding), ik duim mee voor je dat hij snel z'n neusje boven de grond steekt!

Misschien omdat je spuitbus dan verstopt raakt?

Voor luis gebruik ik spiritus met groene zeep en water. Alle cliënten op werk met nog redelijk geheugen kwamen met deze tip. En t werk perfect.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:31

is heel oud en werkt. groene zeep is dat het niet er af spoelt spiritus is het werkzame deel.

zag wel iets wat omhoog kwam maar dat kunnen ook bollen zijn.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:32

8nnemiek schreef:
Werkt dat echt tegen slakken?

Knoflook is het makkelijkst te telen in de herfst. In het voorjaar schijnt echt lastig te zijn. Maar mij is het in de herfst ook niet gelukt :Y)

Ik stopte gewoon een teentje in de grond en later zat daar een bol. Had er echt geen omkekekn naar. Dua weet niet wat het zo lastig maakte bij jou? :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:16

Zelfs knoflookolie maken schijnt gevaarlijk te kunnen zijn, vanwege 1 of ander iets, maar dat kom je wel tegen als je erop googled tenminste.

Net bij de aldi, courgette meegenomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:50

Dan ga ik het toch nog eens proberen, die knoflook! Ik heb toevallig nog wat uitgelopen teentjes liggen.. eens zien of er iets uit groeit :D

Morgen een stuk of 10 druivenstruikjes bestellen voor wijndruiven :j Bij de blokker hadden ze mooie gistflessen in het krantje staan! Gisteren de laatste twee gekocht van 10 liter :)

Oh wat wordt het morgen lekker weer! Ik hoop dat ik vrij heb en lekker buiten kan werken! Ik sta als reserve op op mn werk.. zul je net zien dat er morgen iemand ziek is..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:04

Nog even een discussie met moeders..
ik wil een vijg (liefst in pot dan kan ik 'm ooit mee nemen) maar ons mam heeft die liever in de moestuin bij opa. maar daar is 't net te winderig ervoor.. papa wil geen rare plant die hij niet kent :')

zo kasje goed gevuld. inmiddels de gieter eruit en ook daar plantjes. kas is nu al te klein :o
Afbeelding

deze minikasjes heb ik binnen staan. een bak met tomaten en paprika, eentje met knolselderij en aardbei en deze is vandaag gevuld met gele en groene courgette.
Afbeelding

Ook wat kolen gezaaid, deze gaan in de kas. eens kijken hoe dat uit gaat pakken.
Afbeelding

en natuurlijk ook soep pompoen, suikermais en prei gezaaid. deze gaan ook in de kas
Afbeelding

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:25

Moet de suikermais niet in de grond?
Dan komen die van mij vast niet op haha :')

Ik keb mais alleen van de boerderij daar gaan ze wel IN de grond haha

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:38

Ja kan ook in de grond, maar wij hebben duiven op werk :+
In t tuincentrum kun je ze ook voor gekweekt op potje kopen .

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:02

Beetje net erover spannen of iets anders kan best. Denk dat de nachten nog veel te koud is voor mais, paprika, tomaten boontjes en dat soort dingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:51

Voor mais niet toch? Ik heb een ras (baby mais) die pas vanaf mei de grond in kan, maar de rest kan gewoon in april de grond in :) vorig jaar ook gedaan, en die zijn allemaal gekiemd.

Goed bezig jolanda! Ziet er netjes uit. Wat een mooi kasje. Krijgen de bekertjes achteraan toch genoeg licht?