De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:21

Wat leuk dat het hier zo druk is! :D

Ik moet echt de tomaten gaan verpotten, ze groeien op dit moment bijna een cm per dag! :D zelfde geld voor de komkommers, die gaan ook als een malle! :))

Ik moet echt gaan bedenken hoe ik mijn "balkontuintje" ga inrichten, haha! :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:53

Mijn tomaten gaan niet zo hard, ze groeien wel, maar het is nog niet meer dan een dun stengeltje met twee kleine blaadjes... Hoop wel dat ze het goed gaan doen en ik de hele zomer geen tomaten meer hoef te kopen! :)

Morgenochtend zaadjes enzo halen bij de Aldi :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 00:22

Voor thee kun je ook citroemelisse nemen. Die is heerlijk, zeker in combi met brandnetel. Ik heb 2 flinke pollen en zet daar de hele zomer mee door.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:26

Ha, citroenmelisse heb ik al wel staan. Toevallig gisteren nog een blaadje gekneusd om te ruiken wat het nou eigenlijk was. Heb ook munt gezaaid maar daar zie ik nog geen resultaat. Wil het van de zomer gaan drinken in ijswater ipv cola.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:37

he wat leuk, had dit topic nog niet gezien.... wij hebben nu sinds 2 jaar ook een echte groentetuin. eerder hier en daar wel eens een tomaten, courgette en aardbei plantje, maar sinds 2 jaar de tijd en ruimte genomen voor een echte tuin. We hadden een roundpenn van 18m doorsnee maar dat vond ik qua rijden maar niks en dat is nu de groentetuin geworden.... afgelopen jaren hadden wij daar o.a tomaten in (vlees, cherry, gewone en van die lange) , bloemkool, spruiten, broccolie, witte kool, chinese kool, portugese kool, en nog een paar soorten andere kool waar van ik de naam niet weet, komkommer, courgette,sla, paprika (geel, rood, groen) rode witte en "gewone" uien, prei, meloenen in verschillende soorten, pompoenen en verschillende soorten kruiden en natuurlijk de piri piri peper voor de al om bekende piri piri kip hier in Portugal :-) en weet ik veel wat nog meer....een flinke tuin zeg maar..haha maar echt heel leuk om daar de groentes uit te halen...we hebben overal te veel van, ook om aan de varkens te voeren. Op het moment een aantal rijen tuinbonen die ik zelf niet lekker vind, portugese kool en net aardappels gezet. de 3 soorten uien liggen klaar om de grond in te gaan...maar nog even rijen uitzetten.

wij hebben ook in de zomermaanden aardig wat mensen te eten en beleg van pizza's en de salades haal ik grotendeels uit de tuin, super lekker en vers! ik ga dit zeker volgen! erg leuk!!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:07

welkom hier. fijn dat je je gasten zo veel verse producten kan geven.

mijn tuin is niet veel onderhoud. ik heb nu een kas en een paar bakken waar ik het mee moet doen en de voor en achtertuin daar zaai ik bloemen ook zelf in. zeker niet in vergelijk met mijn moestuin van 300 vierkante meter was dat wel maar dat kwam voornamelijk door de wortel onkruiden. Daar ben ik toen na 5 jaar mee gestopt. sta nu met mijn zoon ingeschreven voor een klein tuintje. Dus als we mazzel hebben krijg ik iets meer ruimte om wat dingen neer te zetten.

verder heb ik paarden die ook veel tijd kost en mijn 50 uurige werk week. Dus een hele grote tuin ga me denk ik niet lukken of het moet qua wortel onkruid mee vallen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:53

Ok, munt en citroenmelisse dus sowieso.
Wil het niet in volle grond stoppen, dus dan valt het misschien nog mee met de woekering van de munt.

Nog meer suggesties?
En maken jullie de thee met verse bladeren of gedroogde?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:55

Munt kun je gewoon vers in heet water doen :)

Kamillethee is erg lekker en gezond. Dat moet je drogen.
En brandnetelthee is heel goed voor het hart en werkt goed tegen blaasontsteking :) die kun je ook drogen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:09

je kan de munt in een binnenpot doen en dan in de volle grond voorkomt woekering. pot wel iets hoger zetten dan de aarde.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:34

Ik heb een vraagje, ik heb rucola in van die kweekbakjes in de vensterbank staan, en die zijn nu zo'n 3 a 4 cm hoog maar verschrikkelijk dun. Als ik die dalijk in een grotere bak ga zetten moet ik ze dan verder uit elkaar zetten?
Ik heb nu het zaad gewoon uitgestrooid maar het staat redelijk dicht op elkaar. Ik ben alleen bang dat ik het afbreek als ik het ga verpotten...
Als ik het verpot en ik hoef ze niet verder uit elkaar te zetten dan is het 'makkelijk'. Gewoon de inhoud van het kweekbakje heel voorzichtig met een spatel eruit lepelen en in de grote bak zetten, maar als ik ze moet gaan verspreiden...

Dus, kan ik ze dichtbij elkaar laten staan? en zo nee, hoe ga ik dit dan aanpakken met mijn niet zo subtiele worstenknuistjes?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:41

zou het in plukjes uitspreiden rucola kan redelijk dicht op elkaar staan dus geen probleem. als ik dingen voorzichtig uit elkaar moet halen doe ik het met de achterkant van een dessert lepeltje.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:27

@ ydnew: Dat is een flinke ruimte! Mooi dat je zo zelf veel vers kan eten en je gasten veel verse groenten en kruiden kan voorschotelen!

Munt en citroenmelisse heb ik ook, beide in een redelijk ruime pot. Ik heb dat vorig jaar gezaaid met zaadjes van de Xenos. Handig dat soort winkels :p De thee die ik er tot nu toe mee gezet heb vond ik niet zo... Of het is niet aan mij besteed óf ik moet een goed 'recept' hebben...

Vanmorgen bij de Aldi zaadjes van veldsla en tuinkers gekocht. Basilicum, bieslook en peterselie heb ik al, ga ik vandaag denk ik even zaaien. Meteen maar in de potten waar het in blijft staan. Er waren nog meer zaden te verkrijgen, maar ik wil het niet te bont maken en ik wil ook niet te veel grote planten. Met wc-rolletjes werken bevalt ook goed, dan kan je een teer plantje meteen met wc-rol en al in een pot/de grond zetten.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:32

Wie teelt er zelf knoflook? Ik wil dit gaan doen om straks met het knoflookextract mijn hosta's en andere planten te beschermen tegen slakken en andere ongewenste bezoekers. Lijkt me fijn om dit zelf te kunnen doen ipv altijd een netje in de winkel te kopen aangezien je 2 bollen per keer nodig hebt om het extract te maken en de verdunde oplossing elke 2 à 3 weken moet sproeien...

Is het te doen om dit in een ruime terrasbak te doen? Hoe begin ik er best aan? Pak ik gewoon 1 teen en stop hem in de grond?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:33

Werkt dat echt tegen slakken?

Knoflook is het makkelijkst te telen in de herfst. In het voorjaar schijnt echt lastig te zijn. Maar mij is het in de herfst ook niet gelukt :Y)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:36

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:07

Wat hadden ze nog meer bij de Aldi? :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:18

je stop inderdaad per teen twee keer zo diep in de grond. je heb herfst rassen maar ook die in het vorjaar nog geplant kunnen worden. minimale afstand is 10 cm.
net de afrikaantjes uitgespeent jeetje wat waren het er veel. hopelijk groeien ze in de kas uit tot mooie plantjes. nu nog de calendula en nog wat verspenen. hopelijk wil mijn man me even helpen met het rek te maken voor de komkommer.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:48

Ik heb wel per ongeluk zelf een knoflook geteeld, telt dat ook? :P Ik had namelijk onder het mom van baadt het niet dan schaadt het niet (enigszins uitgedroogde) knoflookteentjes bij mijn rozen in de grond gestoken tegen luis. Ik zag een grote dikke stengel, dacht wat is dit voor uitgezaaide plant/onkruid? Dat bleek dus een knoflook te zijn, nou ja, in wording dan... Heb hem weer in de grond gezet.

Iemand een idee hoe je knoflook lang goed houdt? Als ik zo'n netje koop bij de Aldi krijg ik dat nóóit op voor het uitgedroogd is...

Ze hadden bij de Aldi verder o.a. zaden van: courgette, komkommer, radijs, worteltjes, bieslook, slamix, peterselie en basilicum dus, diverse bloemen, de malva's vond ik wel mooi, maar zo veel plek heb ik niet meer. Zowel zakjes met losse zaadjes als zaadbanden van 5 meter lang.

Van die 'kweekkasjes' hadden ze ook nog steeds, is van vorige week ofzo. Daar hebben ze ook thijm, marjoraan en zonnebloemen e.d.

Potgrond, zowel de gewone van 20 liter voor één euro als zaai- en stekgrond voor 2 euro, ik meen 15 liter. Zaaibakjes enzo die biologisch afbreekbaar zijn, een compleet setje voor €4,99.

Ook van die kniematjes, heb er ook één meegenomen, heb er al wel één, maar lig ook vaak op de grond voor foto's en dan is zo'n matje wel fijn :P

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:56

Heeft iemand een vijg hier? In pot of volle grond? Hoe groot is ie? En moet ie in de volle zon?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:57

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 13:37

Citroenmelisse woekert niet hoor! Die kan gewoon in de volle grond.

Rucola is nauwelijks te verspenen, beter ter plaatste zaaien, mag nu ook buiten.

Knoflook kan best in een ruime pot.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:58

8nnemiek schreef:
Worteltjes kun je zaaien :j die kunnen nu rechtstreeks op de grond worden uitgezaaid, zodra ze zijn gekiemd eventueel nog even uitdunnen, en de wortels kun je oogsten zodra je ze nodig hebt, de rest laat je zitten. Ideaal. Ik zaai ze ook voor de nijnen en de paarden.
En mais, daar zijn ze ook gek op!

Bedoel je in de volle grond buiten? Kan dat nu al op na ijsheilige?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:02

Dank je ben dus ook naar de aldi geweest. Vond het erg jammer dat ze geen bloemkool/sperziebonen hadden. (Toch maar weer naar de boerenbond dan.) Al met al toch weer geslaagd twee zakken stekgrond bloemen en groenten voor 8.35 :=

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:02

Ik heb vandaag suikermais en snijbiet in kasje gezaaid :D
T begin is er!
Mais:
Afbeelding
2 rijen mais en 2 rijen snijbiet:
Afbeelding
Kasje:
Afbeelding

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:22

Ik heb maandag prei zaad meegenomen bij de aldi vandaan, het kan nu meer de diepte in :).

Trouwens, dat dragonfruit van een pagina eerder, dat lijkt mij nou echt tof als dat lukt! Ben echt heel benieuwd! Wat betreft knoflook; ik heb het afgelopen najaar weer de grond in gestopt (vorig jaar ook maar toen is het tijdens een onderhoudsbeurt eruit gejast) en hij stengelt goed! Weet niet of ze het goed blijven doen...