De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:03

ziet er goed uit annemiek! Ik denk dat ik toch maar die kaartjes moet gaan kopen.
Denk iedere keer dat hoeft niet 'ik onthoud wel wat ik zaai', maar dat valt vies tegen :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:07

Ik heb toevallig vandaag nog 200 extra labels besteld via Ebay :Y) die eerste 100 zijn al op haha.

Morgen even langs de boomkwekerij voor druivenstruikjes :) ik wilde eigenlijk de meeste planten stekken, maar dat gaat me toch te lang duren :')
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 17-03-14 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:09

ebay! top ik ga zoeken :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:22

hihihi komt bekend voor. op dit moment nog steeds alles keurig gelabeld. en ik moet zeggen bevalt me wel goed. moet alleen de kas in orde gaan maken. er kom wat kippen voer op oftewel tarwe weer op. grrrrr. en wilde wat in de kas overpoten in de grond daar en later in de bakken doen.helaas nu echt een plan nodig anders komt het dit jaar ook niet goed. weer veel te veel gezaaid. maar de afrikaantjes en wat andere bloemen zet ik morgen lekker in de koude kas in de volle grond. en even wat sla zaaien is ook wel weer erg lekker. zoveel plannen en zo weinig grond. hoop dat we snel een tuintje aangewezen krijgen. heb trouwens meloen cantaloupe gezaaid vandaag wat overgepot. en wat verschillende stokbonen haricots, en purple beauty...
mijn tomaten planten zijn al echt groot zijn hartbrakers wel mooie planten en kunne over een paar weken misschien al de kas in met extra bescherming. mij komkommer, uchi kuri plant doet het ook lekker en de groene courgette. enigste probleem is op dit moment de ruimte. in de kas staan al wat bloemen en heb daar kolen gezaaid en die beginnen op te komen. zit nu stiekem te denken waar ik de planten allemaal laat.

probeer dus heel vinding rijk te zijn. zat al te denken om een paar stokbonen te platnen tegen de pergola op omdat een paar clematisen lijken te zijn overleden. hihihi en wil nog wat monty glory ook zaaien ook zo mooi.

moet zeggen dat de tulpen narcissen en alle andere bollen het lijken te doen. in de borders, bakken en potten. geniet daar straks vande bloemenzee.

doel van morgen is een tralie werk van bamoboe te maken voor de komkommerplanten in de kas en de bodem te ontdoen van de tarwe die de kippen heben laten vallen eruit te halenen het te beplanten .om het later uit te zetten.

verder moet ik nog even wat beplant idee te maken om tde voortuin een bloeiende oase te maken en dat val daar niet mee in o'n klein randje met aarde.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:25

Ah, geweldig topic!

Kan iemand me helpen aan fruit plantjes (vooral aardbeien) die goed te kweken zijn op een balkon, in de middag/avond staat de zon er op. In een grote bak staan twee fruitboompjes, een peer en appel. Wil graag andere fruitplantjes er bij, vooral aardbeien, maar ik weet niet wat geschikt kan zijn?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:35

zal doordragende soort er neerzetten en even op google zoeken of bij een tuincentrum. je kan heel veel op een balkon groot krijgen .wat zou je nog meer willen .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:39

Ostara aardbeien zijn doordragend en smaken heel goed :)
Frambozen kun je ook op een balkon houden :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:55

Ik zou graag op mijn balkon sla willen verbouwen in een 4 kante meter bak, dan kunnen de katten en hond er niet bij.
Zou worteldoek eronder voldoende zijn tegen uitspoelen van zand?
Anders heb ik dadelijk al het zand in de afvoer van het balkon.
Of hebben jullie andere ideeën?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:58

Ja ik denk dat dat prima werkt.
Maaaaaar ik ben geen expert. (nog niet <<) )

Jullie brengen mij op heel veel ideeën, mn moeder zei al ga je grond erbij huren? Haha

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:33

Ik ben helemaal happy! Enkele weken terug een kleine kerselaar gekocht en die knopjes beginnen nu langzaam open te gaan, zo leuk! Kan niet wachten totdat er mooie bloesem, laat staan vruchtjes, aan zitten!

Zou ik er goed aan doen om hem wat koemestkorrels te geven?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:52

Ik zou vijverfolie in de bak doen ipv worteldoek. Worteldoek laat water door, dus ik denk dat daar ook wel wat fijn zand door weg spoelt. En vijverfolie gaat jaren mee :)
Kersenboompjes zijn leuk! Ik hoop dat je een zoete soort hebt :) koemestkorrel is altijd goed. Als je nu goede grond erbij hebt gedaan dan is het nog niet perse nodig, maar het kan nooit kwaad. Als je wil dat hij dit jaar vooral beter gaat wortelen dan kun je er beter een handje beendermeel bij gooien. Volgend jaar zal hij dan meer vruchten maken :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:34

zou worteldoek pakken hier heb ik dat ook in de bakken gedaan dan gaat het overtallige water er ook uit en kan je de planten niet verdrinken.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:15

Ik heb ook worteldoek in mijn vierkante bak op het balkon :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:50

En daar spoelt geen zand uit weg?
Ietsepietsie maakt niet uit hoor, maar niet dat de afvoer verstopt raakt haha.

Ik zag iets geinigs in foldertje van intratuin, zo'n stapelbaar tuintje, lijkt me heel leuk om daar kruiden in te zetten.
Maar nu had ik bedacht, ik wil graag kruiden waar je bijv ook thee van kan maken, dus niet alleen gebruik met koken.
Iemand hier ervaring daarin?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:59

Jeetje wat gaat dit topic hard! En wat planten jullie veel zeg! :=

Mijn sla word al verdomd groot!

Afbeelding

Ik wil ook echt even gaan kijken wat ik nog meer voor de nijnen ga planten. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:19

Worteltjes kun je zaaien :j die kunnen nu rechtstreeks op de grond worden uitgezaaid, zodra ze zijn gekiemd eventueel nog even uitdunnen, en de wortels kun je oogsten zodra je ze nodig hebt, de rest laat je zitten. Ideaal. Ik zaai ze ook voor de nijnen en de paarden.
En mais, daar zijn ze ook gek op!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:34

CS, ik heb een paar soorten munt staan voor oa thee, erg lekker, maar woekert als ene gek :D

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:11

JessAndHope schreef:

[ Afbeelding ]

Ik had echt serieus verwacht dat het planten zouden zijn van een cm of 10, kom je hiermee aan zetten _O-

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:13

Cindeeh schreef:
JessAndHope schreef:

[ Afbeelding ]

Ik had echt serieus verwacht dat het planten zouden zijn van een cm of 10, kom je hiermee aan zetten _O-

Viel mij ook een beetje tegen hoor :Y)

Ik heb mijn dragonfruit maar op de verwarming gezet, wel alleen ochtendzon. Mijn aardbeien zijn op diezelfde plek binnen een week ontkiemd terwijl het minstens 2 weken zou duren, dus er hangt vast een betere aura ofzo :+

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:00

Zo, ik ben ook weer uit mijn winterslaap gekropen. Heb er al een vakantie op zitten en daarna een heleboel narigheid maar heb er nu weer helemaal zin in dus kom weer meepraten! Dit jaar mag ik eindelijk gebruik maken van onze bakken op het dakterras! Ga dus binnenkort even een indeling maken. Misschien is het al 86x genoemd in het topic maar hebben jullie ook zo veel winteroverlevers? Mijn kruiden doen het nog prima!

Overigens, ik probeer al twee jaar rozemarijn te kweken maar het wil maar niet opkomen. Heeft iemand nog tips?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:09

Wat een leuk topic hier en wat een leuke en goede tips! Mag ik me daarom ook aanmelden?

Wij wonen op een nieuwe boerderij en hebben een zeer grote tuin. De boerderij is net nieuw, en we zijn nu bezig om de tuin aan te leggen (wel met behulp van hovenier hoor, anders is het veel te groot).
Het eetbare gedeelte van de tuin is mijn favoriete gedeelte, alhoewel ik geen tijd heb voor een echt grote groentetuin. Zelf stekken en overpotten enzo zie ik helaas niet zitten in verband met een drukke baan, de boerderij en 5 paarden. Het lijkt me dat dat heel wat tijd kost of niet?

Wat we wel hebben (allen hoogstam bomen):
- 2x stoofperen boom
- 2x handpeer
- 3x appel
- 1x perzik
- 2x kersenboom
- 3x pruim
- 3x walnotenboom

En verder:
- 4x bramenstruik
- 3x framboos
- 2x rode besjes
- 3x kiwi
- 4x druif (wit en blauw)

En nog zo'n 25 aardbeienplanten en 7 verschillende kruiden.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:23

@ Carola: oh wat heerlijk als je die ruimte hebt om zoveel eetbare dingen in je tuin te zetten! <3 Ik moet het helaas doen met een huurwoning (wel een erg leuke woning :D ) op de derde verdieping en een balkon... Dus meer dan één vierkante meter moestuin wordt het momenteel echte niet.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:29

lig er aan wat je een grote moestuin noemt. en lig er aan wat voor onkruid er in je tuin voorkomt. klink gek maar echt dat maak het of te doen of een hel.

rozemarijn kan je het beste stekken. aangezien het een heester is vind ik dat het makkelijkst.

Ik wil eigenlijk morgen zal wel na mijn werk worden. mijn kas weer onkruid vrij maken. in elk geval tarwe vrij. door mijn kippen groei de kas vol met tarwe. dus dat trek ik er elke keer uit.

morgen wil ik daar wat bloemen in uit verspenen die zo nog even wat kan groeien en daarna zet ik ze op hun vaste plekje. bloemen die ik moet verspenen is calendula, afrakaantjes en nog wat hihihi weet niet meer wat. maar dat ga allemaal de kas in. eigenlijk moet ik de stokrozen nog allemaal een keer verpotten voor dat ik ze overzet. zijn mooie planten maar vind ze nog net te klein om over te zetten in de volle grond.

mijn voortuin is langs de hekken een drama. overal mijn planten dood en zie het zevenblad omhoog komen. ben bang dat die planten dus echt kapot zijn. heb me voor genomen om daar lekker een zaaimengel die ik zelf maak neer te strooien. maar daar is het denk ik nog iets te koud voor in de nachten dus wacht daar nog even mee.

vind sommige planten eigenlijk wel tegenvallen met hun groei. andere groeien als kool.
tomaten doen het super. een soort paprika maar heb ik ook vroeg gezaaid. vind dat echt dus wel een voordeel.de cuorgette en de uchikuri doen het goed en de komkommers ook.moet nog tot grote schaamte nog steedss het rek maken voor de komkommer. verder dus al wat stamboontjes gezaaid. denk dat het dit jaar wel werkt. en heb veel te veel peultjes heel lekker maar moet even kijken waar ik alle plantjes laat. is een laag soort. stam variant. dacht er aan om een deel in een bak te zetten. en een deel in de kas. maarja pfff kas raak nu al erg vol. dus moet daar maar een schema van maken.

raak bij jullie ook al de ruimte vol in de kas. heb nog zoveel dat ik wil zaaien echt heel erg. maar goed komt vanzelf wel.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:36

Sonja_vR schreef:
CS, ik heb een paar soorten munt staan voor oa thee, erg lekker, maar woekert als ene gek :D

Munt schijnt ook vrij lastig te 'vermoorden' zijn. Dus met die thee komt wel goed :Y) , ben echt dol op verse munt thee :)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:44

Sweetsox: dat klinkt best als veel werk! Hoeveel tijd ben jij aan je tuin kwijt per week?

En Evelien; ja, de ruimte is heerlijk, maar het is ook een heel werk. Het is allemaal nieuw, dus we zijn nu bezig met het aanplanten van alles. Dat is al een heel karwei, onder andere hebben we zo'n 1400 beukenplantjes in de grond gezet, poe, dat is wel even werk! En het moet natuurlijk ook allemaal onderhouden gaan worden.

Voor nu vind ik het wel heel erg leuk, maar ik ben benieuwd of dat zo blijft en hoe ik het vind na een paar jaar.

Ik had trouwens nog zaadjes van tomaten, courgettes en zonnebloemen in de kast liggen (gekregen). Die zal ik van de week maar eens in plastic bekertjes gaan voorzaaien (goede tip van hier!).