De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:05

Meeh mijn dragonfruit gaat nog steeds niet goed. Van die met paars vruchtvlees zijn er 4 ontkiemd en met die van wit vruchtvlees nog 0. Mijn aardbeien krijgen minder zon, maar na 9 dagen zijn al bijna alle zaadjes daarvan ontkiemd. Zaadjes van de paulownia tomentosa zijn zelfs nog eerder ontkiemd. Moet ik me zorgen gaan maken of zijn dragonfruit zaadjes gewoon trager?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:53

Hebben jullie misschien tips voor dingen die makkelijk in pot te kweken (en te houden) zijn? Onze tuin zit VOL slakken, dus iets in de grond planten, daar kunnen we gelijk een kruis over trekken vrees ik... Ik had zo graag tomaten geprobeerd, en ook paprika en kleine komkommertjes.

Als iemand trouwens een gouden anti-slakken-tip heeft? :+ Die zijn ook altijd welkom!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:16

@ Sonja_Vr: O, meende dat je daar behalve mini-vruchtjes ook kleinere plantjes van had? Bij tomaten heb je in ieder geval wel soorten die niet zo groot worden. Zowel de vrucht als het plantje zelf dus. Heb nu bijvoorbeeld de Tiny Tim gezaaid. Vorig jaar had ik ook Garten Perle, die zou klein blijven, maar ging toch nog aardig de hoogte in, wat ik dus niet wilde... :P Vermoed dat ik de verkeerde zaadjes had, online besteld in afgemeten zakjes.

@ Shanelle: Je kan mini-tomaatjes in pot kweken, er zijn veel soorten die echt klein blijven en goed in pot te telen zijn. Sla kan ook prima in een pot, radijsjes... Er zijn veel mogelijkheden.

Ik heb geen gouden anti-slakkentip, ik maak sowieso geen beestjes dood... Ik verhuis ze hooguit. :P Je kan wel cacao-doppen of iets dergelijks om de planten strooien, droogt de grond minder uit en slakken kruipen er niet graag overheen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:22

Je kan erg veel uitproberen in potten.

echte slakkentip heb ik niet voor jou.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:30

Hier hadden de slakken totaal geen interesse in de tomaten, ze gaan veel meer voor de sla, andijvie, kolen, bietjes en ander gebladerte.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:32

Komt omdat tomatenplanten giftig zijn is nachtschade familie

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:39

Ik had vorige week een heleboel baby-plantjes geplant (hosta scheuten etc) en 1 vingerhoedskruid die al bladeren had. Inmiddels zijn die bladeren al helemaal aangevreten. Ik word er bijna chagrijnig van. Hart vasthouden voor de hosta's straks... Ik ga maar eens op zoek naar een stevig anti-slakken-spul. Wat mij betreft mogen ze de voortuin hebben, maar van de achtertuin moeten ze afblijven! :p

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:47

Hosta's staan er bekend om dat slakken er dol op zijn...

Vorig jaar hadden mijn salvia's veel te lijden van de slakken, eentje uiteindelijk zelfs helemaal niks meer geworden... Balen :( De rest had een achterstand door de constante vreterij. Tot nu toe heb ik nog niet veel slakken gezien... Afkloppen!

Hoop wel dat die onzichtbare beestjes dit jaar mijn passiebloem met rust laten, ik heb vorig jaar een hele mooie soort aangeplant waarvan veel bloemknoppen opgevreten werden...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:01

Het is wel wat wreed, maar een zoutrand om de moestuin werkt vaak ook goed. Om uitspoeling te voorkomen kan je het in een dakgoot doen zolang het niet te hard regent. Als het te hard regent dan spoelt het alsnog uit en moet je het dus vroegtijdig verwijderen. Maar je hebt dan alvast een slag gewonnen. (en anders als er geen regen voorspelt wordt gewoon op een randje plastic zeil zout strooien, zolang de slakken maar geen andere mogelijkheid hebben om in je moestuin te komen).

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:03

In de zomer gaat mijn moeder in de avond altijd even een kwartier op slakkenjacht :+.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:04

Ik heb ook al eens gelezen dat koper zou helpen... Maar om nu mijn hele border en potten af te zetten met koper...? :=

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:12

Wordt vast gejat dan door koperdieven :+

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:15

Ik doe dat met escar blabla bla dat biologische middel

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:20

Ben een beetje aan het googelen en blijkbaar wil koffiedrek tussen de planten ook wel helpen (is ook goed voor de bodem), alsook een knoflookoplossing. Ga ik zeker eens proberen, is vast goedKOPER. :+

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:27

Koffieprut heb ik ook geprobeerd, maar heb je bergen slakken dan helpt het niks, wel goed voor de bodem schijnt... Dus het doet wel íets...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:29

Ik heb hier dus ook een slakkenplaag (ook in huis :(:) ). Vorig jaar mijn planten in potten gedaan, maar helaas kunnen slakken klimmen. Dit jaar wil ik proberen om een strook met kapotte schelpen om de moestuin te leggen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:34

Het is me alleen niet duidelijk of het ook droge gemalen koffie mag zijn? Wij drinken namelijk geen koffie haha...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:58

muntdrop, die dragonfruit zaden kunnen best even gaan duren, is een tropische soort, die hebben net wat meer warmte etc nodig en meestal ook wat meer tijd, denk eerder dat degenen die al op zijn snel zijn geweest ipv degene die nog niet op zijn, langzaam .

Dagmar, paprika's maken qua plant niet echt verschil, maar daar tegen over staat dat paprika's sowieso geen reusachtige planten zijn , ik heb een soort of 6 in de tuin gehad en dat zijn allemaal hele beschaafde planten gebleven (halve meter hoog, 1 tot 3 vertakkingen , geen grote doorsnee van boven af gezien, die kun je heel makkelijk planten kwa ruimte

tomaten scheelt wel idd , tiny tim is een klein struikje , ultiem geschikt voor potten
en zo zijn er meer, maar vooral struiktomaten, die blijven waT kleiner, vergen minder onderhoud want mogen gewoon groeien wat ze willen
stamtomaten worden wat hoger , moet je opbinden en ook heel strak bijhouden kwa uitschieters aan de hoofdstam, goed blijven dieven/weghalen anders groeien er complete nieuwe planten uit je plant.
de hoogte kun je wel goed sturen door op een gegeven moment gewoon de top er af te knippen
maar op zich kun je ze door goed dieven heel slank houden en nemen ze buiten de hoogte om niet veel ruimte in beslag

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:08

jeetje wat gaan jullie hard. Hier ben ik niet helemaal tevreden met hoe alles groeit.

maar de tomaten planten doen het super.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:18

Ik strooi gewoon korrels tegen de slakken, want anders houdt ik geen tuin meer over.
vangen doe ik niet aan, heb wel wat beters te doen, helaas voor de slakken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:20

Ik zit 3 hoog, gelukkig tot op heden geen slakken gevonden die de moeite nemen helemaal naar boven te kruipen! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:59

Hier ook weinig last van slakken gelukkig. De tomaten lijken ze niet lekker te vinden :) en ik hoop dat ze niet door de vitragegordijn heen komen!

Vandaag een hoop gezaaid waaronder een hoop bloemen. Ik ben helemaal blij met mijn oppot-hoekje in de kas :D werkt zo veel beter dan binnen!
Afbeelding

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:30

Sonja_vR schreef:
muntdrop, die dragonfruit zaden kunnen best even gaan duren, is een tropische soort, die hebben net wat meer warmte etc nodig en meestal ook wat meer tijd, denk eerder dat degenen die al op zijn snel zijn geweest ipv degene die nog niet op zijn, langzaam .

Ah dank je wel :)

Ik denk dat er de komende week dan ook niet zo veel zal gebeuren nu de temperatuur weer gezakt is |(

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:57

Ziet er gezellig uit 8nnemiek! :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 21:39

Fijn zo Annemiek!

Tegen slakken kun je scherpe schelpen neerleggen.