Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:13

8nnemiek schreef:
Mijn Bosch MUM 5 doet het prima met brooddeeg. De arm is nogal.. flexibel.. Buigt en kraakt een beetje :+ Maar hij blijft al een jaar of 10 prima kneden bij mij! Twee degen tegelijk heb ik ook wel eens geprobeerd, maar daar heeft ie het een beetje moeilijk mee. Een enkel brooddeeg doet ie met twee vingers in de neus. Wel op de laagste stand, anders kneed je het deeg kapot.
Alleen pastadeeg is te hard voor de Bosch, dat kneed ik met de hand.

Ik heb deze set van de Bosch MUM 5: KLIK

Ah, dat stelt me gerust. Die ik bij Lidl besteld heb is ook 1000W. Zelfde set, alleen geen gehaktmolen. Dan weet ik alvast dat ik moet kneden op de laagste stand en me niks moet aantrekken van een beetje buigen en kraken! :+ Als die ook meer dan 10 jaar meegaat voor een prijsje van € 199,- ben ik dik tevreden :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:25

Hmm wellicht het knoflookpoeder of de kaas? Maar het kan ook de omgevingstemp zijn geweest die toevallig nu wat hoger lag.

Het cranberrybrood;
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:37

Afbeelding
Ruikt hier heerlijk. Laatste minuten bij de laatste rijs uit broodbakmachine gehaald en in de voorverwarmde glazen ovenschaal gedaan. Niks ingevet of wat dan ook en zat helemaal los erin. *\o/*

tamary

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:52

In mijn ervaring gaat het zonder vet of meel na een aantal keren bakken fout en plakt het wel. Maar brood ziet er goed uit.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:11

Mijn Bosch Mum was 700 watt, 160 euro, 10 jaar veel plezier van gehad!
Iemand vroeg welke ik nu had: de 'gewone' Kenwood Chef Elite.

Gister voor het eerst gebruikt om een brood gebakken naar recept van Levine. Mixer werkte echt heel goed, bij de Mum draaide mijn deeg vaak om de haak heen, hier geen last van. Brood was lekker luchtig alleen een beetje platter dan de bedoeling was. Volgende keer de tweede rijs iets inkorten denk ik.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:46

Ik vind bij de standaard deeghaak van de Kitchenaid het brood ook om de haak heen gaan draaien, vandaar dat ik al een aantal jaren die superdeeghaak heb, die eerder al linkte. Dat ding vind ik echt geweldig!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:24

MoniqueT schreef:
Ik vind bij de standaard deeghaak van de Kitchenaid het brood ook om de haak heen gaan draaien, vandaar dat ik al een aantal jaren die superdeeghaak heb, die eerder al linkte. Dat ding vind ik echt geweldig!

Heb net even een filmpje zitten kijken op de website van de superdeeghaak, vergelijking KitchenAid met super en gewone haak. Da's een enorme verbetering inderdaad!
Mijn mum deed ongeveer wat die KA met gewone haak doet, de Kenwood heeft zelf al een super haak gelukkig!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:25

MarliesV schreef:
Dorien66 schreef:
[ [url=m/WGEKUv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoera *\o/* *\o/* *\o/*
Gelukt!

Welk recept heb je hier voor gebruikt? Dit ziet er super lekker uit!

Die van Laura’s bakery: https://www.laurasbakery.nl/no-knead-br ... er-kneden/
Vandaag laatste stuk van opgegeten, was nog hartstikke lekker. Korst was wel wat taaier geworden, maar dat vind ik niet erg.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:24

Dank je! Heb hem opgeslagen. Helaas familie omstandigheden dus even geen kans om ingrediënten te halen. Maar hopelijk volgende week.

Kan dit recept ook met een meer volkoren meel ipv witte bloem?
Ben niet zo gek op wit brood.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:41

Smakelijk uitziende broden komen er weer langs :9

Zeg...zou je eigenlijk brooddeegspul per portie kunnen bewaren....?
Dus een afgemeten hoeveelheid meel/bloem + gist + zout?

Dat je zo'n bakje open kan trekken en alleen water erbij hoeft te doen om een deegje te hebben?
Of zou het niet goed zijn om de gist er al doorheen te doen en het zo een aantal dagen of zelfs weken weg te zetten?

Of activeer je die gist pas door er water bij te doen? :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:47

Gist blijft denk ik het best in verpakking. En gist en zout gaat niet samen. Ik zou het niet doen, even afwegen is zo simpel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:48

Nou ik moet steeds eerst het hele huis omkeren om die lepeltjes van 1/4 cup enzo te vinden, vandaar :')

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:18

Volgens mij kan dat wel hoor.
Die kant en klare broodmixen zit ook alles al in.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:55

Bedankt iedereen die haar pan voor mij opgemeten heeft!
Ik heb er eentje van Sola gezien van 28 cm, maar die Annemiek liet zien, de senior van Ikea, is ook erg mooi.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:42

Mooie broden zijn er vandaag weer gebakken. Ik heb niks gebakken vandaag. Ik had nog van gisteren liggen. Ik ga morgen 2 broden bakken. 1 in de oven om aan een vriendin te geven (die ander heb ik aangestoken, dit vind vooral haar vriend de kok grappig) en 1tje voor mezelf in de broodbak machine.

Qua keukemachines. Ik heb de mijne weggedaan. Geen idee meer hoe duur die was. Was er 1tje met 2 maten mengbekers/kommen erop. 1jte voor smooties enz. en de andere voor de rest. Maar ik gebruikte hem werkelijk nooit. Had er ook 1tje die tevens al handmixer kon maar die was al heel oud dus die is ook weg gegaan. Nu heb ik een kleine handmixer met deeghaken (action) en die pakt prima brooddeeg al maak ik er wel een mooie bol van en kneed ik dus nog 2 minuutjes zelf. Daarnaast heb ik nu 2 staafmixers. 1tje die wat ouder is en van de action, deze gebruik ik vooral voor soep en andere zachte dingen. En 1tje van 75 euro (en dat is voor mij veel geld) die ook ijs en andere harde dingen kan kapot maken.

Ik vind de KitchenAid prachtig. Maar A) ik heb echt geen 200 of meer klaar liggen en B) kan hem niet echt kwijt in huis en C) ben bang dat ik hem niet of weinig gebruik. Gevalletje als ik de loterij win :Y) _O-

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 07:40

Prachtige broden allemaal weer!!
Heeft iemand een goed basis recept voor een pizza deeg? Die schijnt bijna hetzelfde te zijn als voor brood!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 07:52

Ik heb heel veel soorten pizzadeeg geprobeerd, maar deze is bij uitstek hét beste recept voor pizzadeeg: http://kookkompas.nl/pizza/
Deze geeft echt een héérlijke korst!

Ik zoek wel ook nog een recept voor amerikaanse pizza, dus met de dikke bodem.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 08:04

Ik heb toevallig net mijn pizza deeg in de koelkast staan. Ik heb het volgens het recept van Robert van beckhoven gemaakt. In dit geval is het met desem. Ik ben benieuwd.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 08:40

Mijn pizzadeeg recept van een Italiaanse vriendin:

Afbeelding

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 08:47

@Ilsiie bedankt voor het plaatsen, die ga ik volgende keer proberen. Ik heb nog nooit pizza deeg met melk erin gemaakt.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 08:53

Graag gedaan! Ik vind hem echt heerlijk en ben inmiddels zo verwend ermee dat ik geen kant en klare pizza's meer kan eten en zelfs in pizzeria's valt het nu soms tegen haha.
Overigens doe ik graag wat basilicum en oregano door het deeg, maar dat is maar net wat je zelf lekker vindt! En qua baktijd even kijken, in onze oven is ie met 40 min klaar. Te lang betekent knapperiger ;)
Oh en zie dat ik vergeten ben erbij te schrijven het deeg na uitrollen, voor het beleggen, dun te bestrijken met beetje olijfolie!

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:08

Ik vind het nu bijna jammer dat ik al deeg heb gemaakt ;) . Maar een goede reden om het snel weer te eten!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:48

Kant en klare meel gekocht bij de lidl voor wit brood. 500 gr. Dat ding rijst niet. Dat ding is ontploft.
Was al die tijd het gewicht van mijn meel aan het opvoeren om te kijken hoeveel er in mijn pan kon zonder overstromen of tegen het element van mijn oven komen. Was bij 450 gr gebleven en dan had ik nog een dikke 2,5 cm over voordat we de rand raakte. Dus om er vandaag 500 gr meel te pakken was in mijn ogen een normale stap.

Komt het nu na rijzen gewoon boven de pan uit van bijna 2,5 liter >;) Zit nu ongeveer 1,5 cm boven de rand. Gelukkig lijkt het nu in de oven niet hoger te gaan, of via de randen aan het overstromen, want anders moet ik het deeg in 2x bakken. Hou het wel even in de gaten. Heb geen zin in dat soort viezigheid en bende.

Zal foto's maken als het reuze brood klaar is. Vermoed dat ik er een dikke 2,5 dag van eet :+ Niet slecht voor 65 cent :Y) :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:56

Ik ben benieuwd!!

Ik ga zo even tarwebloem halen. Ik wil proberen zachte (bruine) bolletjes te maken.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:09

Ik ben ook benieuwd Chamion!

Hier net mijn no knead brood uit de oven gehaald, ziet er weer heerlijk uit.

Vanavond dan pizza deeg met desem en ik ben bezig met desem deeg voor baguettes.