Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gamova

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:17

Hebben jullie tips voor een vega/vegan amuse?
Mogen er verschillende zijn want ik wil voor kerst een soort schaal met borrelhapjes maken die dan als informeel voorafje dienen.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:26

Leuk topic om inspiratie op te doen! :)

Om meteen wat erin te gooien; afgelopen week had ik met een vriendin een - volledig vegetarisch, deels veganistisch - chocolade diner gemaakt. Leuke dingen in de hartige categorie waren de witte chocolade baba ghannouj, gegrilde groenten met chocopesto, chocolade chili, pasta di cacao en spinaziesalade met chocodressing. Ik gooi de linkjes hier meteen even bij, want voor amuses bijvoorbeeld leent de baba ghannouj zich misschien wel :)

http://www.saveur.com/article/Recipes/White-Chocolate-Baba-Ghannouj

http://www.instructables.com/id/Chocolate-Pasta-Pasta-di-Cacao/- Deze pasta is ook zonder eieren te maken, wat wij vanwege een eieren allergie ook hebben gedaan. Ging prima :). We hadden er voor de lactose-vrije variant aïoli bij en voor de rest een alfredo saus.

http://www.tasteofhome.com/recipes/spinach-pear-salad-with-chocolate-vinaigrette

http://www.saveur.com/article/recipes/charred-cauliflower-and-shishito-peppers-with-picada-sauce De pesto hebben we deels met amandelen, deels met walnoten gemaakt (deze omdat wij die in overvloed hebben en het wel een studentendiner was :P Dat was ook prima te doen).

http://www.food.com/recipe/spicy-vegetarian-chocolate-chili-crock-pot-if-desired-279821
De chili heb ik gemaakt met zelfgeweekte bonen, wat absoluut goed te doen is - en bovendien veel lekkerder. Op 1,5 kilo bonen ging er een reep Tony's in. Verder heb ik alle ingrediënten min of meer verdriedubbeld (maar wij waren dan ook met 16 man en eten er vanavond weer van ;) )

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:15

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:08

Voor degenen die graag gourmetten of plannen hebben te gourmetten:

Zag gisteren bij de AH pakjes met maisburgers, bietenburgers, spinazieburgers, briekroketjes, gorgonzola burgers en kruidenkaas kroketjes. En alles voor de gourmetpannetjes!

Het zag er héél goed uit! :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:13

Wat gaan jullie eten met de feestdagen?

Ik heb trouwens op een FB groep gezien dat iemand de Ierse Dees-worstjes gebruikt om saucijzenbroodjes mee te maken. Als je Tante Fanny of AH huismerk bladerdeeg gebruikt zijn ze zelfs helemaal vegan.
Het is heel makkelijk: neem een worstje, druk hem plat met een broodmes oid. Leg het op een stukje bladerdeeg, nog een plakje erop, randjes dichtkneden. 20 minuten in de oven op 180 graden en smullen maar :) het smaakt echt exact als een saucijzenbroodje! Nomnom

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:17

Gister http://veganchallenge.nl/chili-sin-carn ... ga-gehakt/ op. Erg lekker weer. Ik zou persoonlijk alleen de paprika eerder meebakken. Ik vond ze nu nog erg rauw.

Kerstavond zijn er allerlei verschillende gerechtjes. Ik houd het makkelijk want die dag gaan wij onze pup ophalen en heb ik helemaal geen tijd.
- Stoofperen
- Tomatensalade
- Kaasplankje

1e kerstdag - gourmetten en 2e kerstdag kookt mijn moeder.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:13

Magrathea schreef:

Ik heb trouwens op een FB groep gezien dat iemand de Ierse Dees-worstjes gebruikt om saucijzenbroodjes mee te maken. Als je Tante Fanny of AH huismerk bladerdeeg gebruikt zijn ze zelfs helemaal vegan.
Het is heel makkelijk: neem een worstje, druk hem plat met een broodmes oid. Leg het op een stukje bladerdeeg, nog een plakje erop, randjes dichtkneden. 20 minuten in de oven op 180 graden en smullen maar :) het smaakt echt exact als een saucijzenbroodje! Nomnom

Ik heb die worstjes toevallig gisteren voor het eerst op en zijn echt aan te raden! Veel smaak en de textuur is ook lekker. Ga jouw tip met het bladerdeeg ook eens proberen!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:58

Onze hele familie eet vegetarisch deze kerst, ondanks dat ik de enige vegetariër ben. Tante komt uit Den Haag en die gaat de gourmetschotels van de vegetarische slager halen *\o/*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:20

Forbiddenpie schreef:
Magrathea schreef:

Ik heb die worstjes toevallig gisteren voor het eerst op en zijn echt aan te raden! Veel smaak en de textuur is ook lekker. Ga jouw tip met het bladerdeeg ook eens proberen!

Ja doen hoor, het is zo heerlijk :D Ik vertel het iedereen haha en iedereen krijgt ze onder zijn neus. Voel me net een vega saucijzen jehova -O-

Marieke, wat leuk! *\o/* Dat zie ik ze hier nog niet doen helaas.

Ik ga kerstavond met mijn vriend lekker een paar gangen poepsjiek vegan eten en ons bezatten := Eerste kerstdag is bij m'n ouders, dat zal dus wel weer een vegaburgertje worden want helaas is mijn moeder niet zo creatief (maar misschien word ik verrast! :) ). Tweede kerstdag is het kerstdiner van het oude kraakpand van m'n schoonouders (ja vaag verhaal maar vorig jaar was het leeeeuk dus ik ben er weer bij). Iedereen neemt iets mee, zijn meer vega(n)s dus eentje extra is geen punt :D En ik ben belast met het bereiden van brownies voor bij de koffie: http://www.jamieoliver.com/recipes/choc ... -brownies/

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:57

Magrathea schreef:
Ik zag laatst een portobello wellington langskomen. Zag er echt heerlijk uit, niet al te moeilijk om te maken en goed voor te bereiden denk ik. Als je daar wat sla en gebakken aardappels / friet bij eet heb je een heerlijke maaltijd! En hij zag er echt zo lekker uit, ik denk dat anderen zeker gaan willen proeven ;)

Edit: omdat ik hem zelf misschien ook wil maken heb ik hem maar even op gegraven: https://www.facebook.com/boshtv/videos/ ... 957243236/
Een ingrediëntenlijst vind je in de comments

Die ga ik proberen denk ik!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:26

Leuke dingen komen er voorbij! Van die sauzijcenbroodjes wil ik ook wel eens proberen :j

Eten jullie wel eens nep spekjes? Ik zag bij de appie gerookte van de vegetarische slager, van een ander merk gewone en las hier dat de Aldi ze uit de vriezer heeft. Welke zouden jullie aanraden? Ik ga vandaag koken voor mijn vader en zijn vriendin die beide niet vegetarisch zijn en het idee was om vegetarische pasta carbonara te maken..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 09:40

Ik had vroeger vaak de spekjes van de AH (tivall) en die deed ik bakken met wat extra selderijzout :9 Ik vond ze heerlijk! Die van de vegetarische slager wil ik ook nog eens proberen, maar ik vind ze zo duur :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:19

Die zijn echt heerlijk 8nnemiek! Die koop ik wekelijks :D Als vriend kipfilet heeft van € 9 (biologisch) kan ik die spekjes wel halen hoor.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:57

De vega spekjes van de Aldi en AH eigen merk zijn ook heel lekker hoor! Die van de vegetarische slager ook maar zijn wel een stuk duurder.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:05

Bedankt allemaal dan ga ik het gewoon eens uitproberen! Het is vegetarische gehakt van de vegetarische slager geworden voor spaghetti bolognaise want die was met 35% korting dus mooie gelegenheid om het uit te proberen :D Ik eet nu bijna 2 weken vegetarisch en heb nog geen vlees vervangers geprobeerd dus ben erg benieuwd.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:35

Die vegaspekjes van Tivall zijn inderdaad echt suuuuper lekker. Wel een beetje prijzig voor mij maar voor af en toe... <3

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:26

Ik vind het Quorn gehakt veel lekkerder dan het gehakt van de vegetarische slager! Qua structuur en smaak :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 21:49

Ik heb vandaag het knolselderij-gebraad gemaakt wat eerder in het topic gedeeld werd, en het is echt een aanrader :j Ik at het normaal alleen in de soep en verwachtte dat het niet zo lekker zou zijn op het bord, maar iedereen vond het lekker :)
Afbeelding

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:19

Zijn er meer mensen die last hebben van het eten na stukje vis of vlees? Hele week vegan gegeten, en gisteren een stuk pangasiusfilet erbij genomen. Enorme buikpijn en misselijkheid tot gevolg de rest van de avond. Twee weken geleden zelfde incident met een stukje vlees.

Worden m'n maag en darmen nu steeds kieskeuriger?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:28

Dat ziet er apart uit 8nnemiek!

Hier proefde niemand verschil bij de vegetarische spaghetti bolognaise :D Is erg goed bevallen, dus benieuwd naar de andere producten.

Picasso, krijg je dat nu sinds je vegan eet of had je dat eerder ook al? Ik eet geen vlees meer omdat ik er buikpijn van kreeg, m'n darmen werden er niet zo gelukkig van ..

Gister heerlijke verse tomatensoep gemaakt met ui, knoflook, tomaten, wortel, tomatenpuree en een vegetarisch bouillonblokjes. Niet vegan want de pesto en kookroom maakten het voor mij af. Mijn hospita die vegan probeert te eten vond het ook zonder erg lekker :j
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 10:34

Na een weekje vegan heb ik nooit gehoord, picassox. Wel na langere tijd. Ik heb eens gelezen dat de bacteriën die je eten verteren zich aanpassen op wat je eet, de bacteriën die helpen met groente verteren vermenigvuldigen zich sneller, en als je alleen fruit en groente eet dan stelt je verteringsstelsel zich daar op in en kan je lichaam het vlees minder goed verwerken. Geen idee of dat klopt, maar ik vond het wel logisch klinken. Ik heb wel vaker gehoord dat mensen na lange tijd vegan ineens misselijk worden en aan de diarree komen van vlees. Dat houdt trouwens niet lang aan, maar je lichaam moet er schijnbaar wel weer aan wennen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:12

Ik heb het altijd gehad na het eten van vlees, daarom ben ik ook vegetarier.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:14

Mijn darmen houden meer inhoud vast wanneer ik vlees eet dan wanneer ik vegetarisch eet. Heeft dat ermee te maken? Beetje opgeblazen, bij vegetarisch eten is ie gewoon plat (mits niet te veel zuivel/soja) :+

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:24

Ik kreeg altijd meer last van vlees dan van vega. En dan vooral als ik ergens anders at. Thuis aten we altijd vlees van de slager, bij anderen vaak van de Aldi ofzo. Daar werd ik echt regelmatig niet goed van.

Eigenlijk raar, want vooral rauw plantaardig is moeilijker te verteren.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:54

Picassox schreef:
Zijn er meer mensen die last hebben van het eten na stukje vis of vlees? Hele week vegan gegeten, en gisteren een stuk pangasiusfilet erbij genomen. Enorme buikpijn en misselijkheid tot gevolg de rest van de avond. Twee weken geleden zelfde incident met een stukje vlees.

Worden m'n maag en darmen nu steeds kieskeuriger?

Na een week lijkt mij zeer sterk. Maar als je al jaren geen vlees/vis eet kan je lichaam inderdaad raar reageren op vlees.