Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:12

Heb eens de worstjes van good bite gekocht, zeker niet vies. :)

Afbeelding

8nnemiek

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:18

Bij de laatste bbq heb ik gewoon van tevoren aangegeven dat ik geen vlees at en ze hadden toen bij een bedrijf kant-en-klare bbq schotels besteld en daar konden ze dus ook vega schotels bestellen :) Ik kreeg toen gevulde champignons en maïs en vega worstjes en burgers. Erg lekker :) En bij vrienden en familie zeg ik altijd dat ik zelf wel een pakketje mee neem, maar vaak zeggen ze dan dat dat niet nodig is en dat ze er graag rekening mee houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:25

Ik ga niet meer naar BBQ's, ik kan het niet aanzien. Ook al zou een mooie kans zijn om mensen kennis te laten maken met vegan eten, ik kan geen fijne avond hebben als er om me heen kilo's vermoorde dieren liggen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:27

RedPassion schreef:
Ik ga niet meer naar BBQ's, ik kan het niet aanzien. Ook al zou een mooie kans zijn om mensen kennis te laten maken met vegan eten, ik kan geen fijne avond hebben als er om me heen kilo's vermoorde dieren liggen.

Dat kan ik heel goed begrijpen, vind supermarkten echt vreselijk met al dat vlees :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:33

Ja! Dan wil ik tegen iedereen die een kiloknaller in zijn karretje mikt wel vragen waar ze nou in vredesnaam mee bezig zijn... Zo gedachteloos, zo onbewust.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:34

RedPassion schreef:
Ja! Dan wil ik tegen iedereen die een kiloknaller in zijn karretje mikt wel vragen waar ze nou in vredesnaam mee bezig zijn... Zo gedachteloos, zo onbewust.

Vind dat ook vreselijk, heb er serieus over nagedacht om voor de Appie foldertjes uit te delen, maar het kost zoveel werk om die te maken en veel mensen lezen het toch niet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:55

RedPassion schreef:

Dat heb ik ook heel erg. Brrr!! Al moet ik zeggen dat het assortiment hier vrij veel biologisch vlees bevat en ik veel mensen dit ook in hun karretje zie leggen.

Maar als ik soms mensen hun boodschappen op de band zie leggen: 7 verpakking goedkoop vlees, 4 anderhalve liter pakken melk, dozijn 'scharrel'-eieren, en dan ook nog frituurrommel met vlees, broodbeleg met vlees en kaas en ei, (en dan verder vooral veel snoep, koek en chips) dan krijg ik daar echt de rillingen van.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:08

Afbeelding
:=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:08

:')
En daarna komen de waardeloze tegenargumenten :+

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:53

Ik ben zo gelukkig om deze aardbodem te mogen delen met mensen zoals jullie <3

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:46

Hahaha precies, prepare voor de waardeloze tegenargumenten ('Hoektanden though').

Ik ben ook super blij met jullie! Ik vind het fijn dat iedereen hier zo open is en jullie instelling geeft me hoop voor de toekomst. En zodra het schooljaar begint moeten we afspreken!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:58

Inderdaad! Naar het Vega restaurant in Tilburg <<)

Eten jullie trouwens honing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:03

xMercury schreef:

Ik eet geen honing omdat ik het niet lust, maar voor de rest heb ik geen idee hoe het zit met dierenwelzijn en honing eigenlijk.

Ik had trouwens vannacht gedroomd dat ik kipfilet zat te eten... :')

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:06

xMercury schreef:

Ik heb een hele lange tijd nog honing gegeten, maar aangezien bijen een enorme rol in ons ecosysteem spelen en noodzakelijk zijn voor ons overleven ben ik daar mee gestopt. Heb nu gewoon een tube agave siroop voor het geval dat in honing moet vervangen.

Ja, lijkt me echt super leuk! Ook om eens samen te koken! (:

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:12

Ik ben weer eens geblokkeerd voor de verandering :')
Had gereageerd dat ze de bont industrie stimuleren en er dierenleed kleeft aan hun jassen.
Viel niet zo in de smaak.
Opmerking is ook verwijderd :n

Afbeelding

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:14

Ik zal nog wel reageren dan daarop :Y)

Ik had ook op die BBQ van Ouwehands Dierenpark gereageerd(met allerlei andere vega(n)s). Gewoon netjes, alleen de feiten genoemd. Hebben ze gewoon niet erop gereageerd en al onze berichten verwijderd :Y)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:18

Ook flauw!
Ik reageer altijd op dat soort dingen als ik het voorbij zie komen.
Mensen worden toch bewuster als je ze er op wijst. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:21

Ik heb ook niet meer zo'n zin om op zulke dingen te reageren, meestal krijg je een hoop commentaar, word je uitgelachen of je bericht wordt gewoon verwijdert. Sommige mensen zullen het toch nooit begrijpen, ik heb namelijk al gezien dat het heel normaal is om levende krekels in de koelkast te zetten, want ja, ze gaan er alleen maar van in coma en voor de rest is er toch niks mis mee?
|o

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:22

BarbaLala schreef:
Ook flauw!
Ik reageer altijd op dat soort dingen als ik het voorbij zie komen.
Mensen worden toch bewuster als je ze er op wijst. :)

Ja precies :j Al is het maar één iemand die daarom besluit niet te gaan of dat product niet te kopen, dan heeft het al genoeg effect gehad! Zie dat meerdere mensen nu reageren op die bontkragen inderdaad, heb zelf ook een reactie geplaatst maar dat zal niet zoveel zin hebben.

@Linda, ja het blijft moeilijk en demotiverend. Maar de enige motivatie die ik nodig heb is dat er misschien een dier minder wordt gedood.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:34

Ik ben wel tegen supermarkthoning. Naast dat het een soort bioindustrie wordt, is de honing ook helemaal niet zo gezond omdat hij wordt bewerkt en verwarmd om kristallisatie tegen te gaan en daardoor de goede stoffen eruit gaan. Honing van imkers die als hobby bijen houden koop ik juist graag. Zonder (goede!) imkers zouden de bijen namelijk bijna uitgestorven zijn nu. Niet alleen door de insecticiden maar ook door de varroamijt die hele bijenvolkeren doodt. Dat is een heel groot probleem, maar imkers beschermen hun bijen daar tegen door de mijten te bestrijden en de kasten bij biologische velden en fruitbomen te zetten. De bijen hoeven daardoor maar heel weinig moeite te doen om hun honing te verzamelen, en heel belangrijk; onze groente en fruit wordt bestoven :) De bijen worden prima behandeld bij een goede imker. Honing is dus het enige dierlijke product wat ik zo nu en dan graag koop.
(Stukje van mezelf even uit een facebook bericht gekopieerd :) )

Je ziet nog maar heel weinig wilde bijen. Mijn vader is vroeger imker geweest. Ik vond het altijd erg interessant en zou best weer een korf in de tuin willen hebben :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:39

8nnemiek schreef:
Ik ben wel tegen supermarkthoning. Naast dat het een soort bioindustrie wordt, is de honing ook helemaal niet zo gezond omdat hij wordt bewerkt en verwarmd om kristallisatie tegen te gaan en daardoor de goede stoffen eruit gaan. Honing van imkers die als hobby bijen houden koop ik juist graag. Zonder (goede!) imkers zouden de bijen namelijk bijna uitgestorven zijn nu. Niet alleen door de insecticiden maar ook door de varroamijt die hele bijenvolkeren doodt. Dat is een heel groot probleem, maar imkers beschermen hun bijen daar tegen door de mijten te bestrijden en de kasten bij biologische velden en fruitbomen te zetten. De bijen hoeven daardoor maar heel weinig moeite te doen om hun honing te verzamelen, en heel belangrijk; onze groente en fruit wordt bestoven :) De bijen worden prima behandeld bij een goede imker. Honing is dus het enige dierlijke product wat ik zo nu en dan graag koop.
(Stukje van mezelf even uit een facebook bericht gekopieerd :) )

Je ziet nog maar heel weinig wilde bijen. Mijn vader is vroeger imker geweest. Ik vond het altijd erg interessant en zou best weer een korf in de tuin willen hebben :)

Precies! Helaas geen imkers hier in de buurt, al vraag ik me wel altijd af bij imkers of ze dan ook alle honing pakken en de bijen dan suiker voeren, of dat ze alleen het overschot weghalen? Want in het eerste geval missen de bijen nogal wat voedingstoffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:43

Om dat laatste wat Tillie schrijft gebruik ik geen honing. Te onzeker of de bijen het wel ècht goed hebben.

Die bontkraagjes ook weer. -O- Ik reageer ook meestal op zulke dingen, al gaat inderdaad maar 1 iemand er over nadenken. :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:47

Even voor de boel op te vrolijken:

Afbeelding

Mijn kat is in slaap gevallen naast me, ik heb echt trek maar hij is te schattig waardoor ik niet wil opstaan :Y)
Hij blokkeert ook gewoon de helft van mijn toetsenbord met zijn dikke kont :7

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:55

In de zomer eten bijen sowieso geen honing. Ze krijgen dan alle voeding binnen via de nectar die ze eten. Dus alle honing die in de lente en zomer wordt weggehaald is eigenlijk overschot.
Bijen zijn bloemvast, en dat betekent dat wanneer ze eenmaal nectar halen van een bepaalde bloem, ze ook alleen naar die bloemsoort terug vliegen. In het wild betekent dat dat ze vaak uren op zoek zijn naar voedsel en kilometers ver moeten vliegen. Ze doen er dan máánden over om een nest te vullen. Imkers zetten hun bijen midden in een veld vol bloesem van dezelfde soort, waardoor een korf vaak binnen een week vol is zonder dat de bijen er heel veel moeite voor hoeven te doen. En een bij leeft niet zo gek lang, dus de bijen daarna maandenlang rust geven heeft weinig zin.
In de winter wordt inderdaad suikerwater gegeven, maar ze hebben ook altijd wel wat honing om te overwinteren. Na de laatste keer dat er geslingerd wordt staan er nog steeds bloemen in bloei en zullen de bijen gewoon door gaan met voedsel verzamelen. Tegen de tijd dat het winter is gaan ze in winterslaap en hebben ze nog maar weinig voeding nodig. Suikerwater blijkt toch genoeg te zijn.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:03

8nnemiek schreef:
In de zomer eten bijen sowieso geen honing. Ze krijgen dan alle voeding binnen via de nectar die ze eten. Dus alle honing die in de lente en zomer wordt weggehaald is eigenlijk overschot.
Bijen zijn bloemvast, en dat betekent dat wanneer ze eenmaal nectar halen van een bepaalde bloem, ze ook alleen naar die bloemsoort terug vliegen. In het wild betekent dat dat ze vaak uren op zoek zijn naar voedsel en kilometers ver moeten vliegen. Ze doen er dan máánden over om een nest te vullen. Imkers zetten hun bijen midden in een veld vol bloesem van dezelfde soort, waardoor een korf vaak binnen een week vol is zonder dat de bijen er heel veel moeite voor hoeven te doen. En een bij leeft niet zo gek lang, dus de bijen daarna maandenlang rust geven heeft weinig zin.
In de winter wordt inderdaad suikerwater gegeven, maar ze hebben ook altijd wel wat honing om te overwinteren. Na de laatste keer dat er geslingerd wordt staan er nog steeds bloemen in bloei en zullen de bijen gewoon door gaan met voedsel verzamelen. Tegen de tijd dat het winter is gaan ze in winterslaap en hebben ze nog maar weinig voeding nodig. Suikerwater blijkt toch genoeg te zijn.

Nja in honing zitten ook vetten, eiwitten en vitamines. Lijkt me dat suikerwater dan geen goede vervanging kán zijn. Ze maken niet voor niets die honing. Maar maakt verder ook niet uit hoor, het is absoluut minder erg dan allerlei andere vormen van uitbuiting van dieren. Wel een interessante discussie!

Update: Nadat mijn kat zo is gaan liggen:

Afbeelding

En zeker 10 minuten heeft zitten te snurken werd hij opeens met allemaal kreuntjes wakker. Net mij als ik wakker word, gewoon dat moment dat je gewoon niet wilt accepteren dat dit de echte wereld is :')