Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
RedPassion schreef:Ik ga niet meer naar BBQ's, ik kan het niet aanzien. Ook al zou een mooie kans zijn om mensen kennis te laten maken met vegan eten, ik kan geen fijne avond hebben als er om me heen kilo's vermoorde dieren liggen.
RedPassion schreef:Ja! Dan wil ik tegen iedereen die een kiloknaller in zijn karretje mikt wel vragen waar ze nou in vredesnaam mee bezig zijn... Zo gedachteloos, zo onbewust.
RedPassion schreef:Ja! Dan wil ik tegen iedereen die een kiloknaller in zijn karretje mikt wel vragen waar ze nou in vredesnaam mee bezig zijn... Zo gedachteloos, zo onbewust.
xMercury schreef:Inderdaad! Naar het Vega restaurant in Tilburg![]()
Eten jullie trouwens honing?
BarbaLala schreef:Ook flauw!
Ik reageer altijd op dat soort dingen als ik het voorbij zie komen.
Mensen worden toch bewuster als je ze er op wijst.
8nnemiek schreef:Ik ben wel tegen supermarkthoning. Naast dat het een soort bioindustrie wordt, is de honing ook helemaal niet zo gezond omdat hij wordt bewerkt en verwarmd om kristallisatie tegen te gaan en daardoor de goede stoffen eruit gaan. Honing van imkers die als hobby bijen houden koop ik juist graag. Zonder (goede!) imkers zouden de bijen namelijk bijna uitgestorven zijn nu. Niet alleen door de insecticiden maar ook door de varroamijt die hele bijenvolkeren doodt. Dat is een heel groot probleem, maar imkers beschermen hun bijen daar tegen door de mijten te bestrijden en de kasten bij biologische velden en fruitbomen te zetten. De bijen hoeven daardoor maar heel weinig moeite te doen om hun honing te verzamelen, en heel belangrijk; onze groente en fruit wordt bestovenDe bijen worden prima behandeld bij een goede imker. Honing is dus het enige dierlijke product wat ik zo nu en dan graag koop.
(Stukje van mezelf even uit een facebook bericht gekopieerd)
Je ziet nog maar heel weinig wilde bijen. Mijn vader is vroeger imker geweest. Ik vond het altijd erg interessant en zou best weer een korf in de tuin willen hebben
8nnemiek schreef:In de zomer eten bijen sowieso geen honing. Ze krijgen dan alle voeding binnen via de nectar die ze eten. Dus alle honing die in de lente en zomer wordt weggehaald is eigenlijk overschot.
Bijen zijn bloemvast, en dat betekent dat wanneer ze eenmaal nectar halen van een bepaalde bloem, ze ook alleen naar die bloemsoort terug vliegen. In het wild betekent dat dat ze vaak uren op zoek zijn naar voedsel en kilometers ver moeten vliegen. Ze doen er dan máánden over om een nest te vullen. Imkers zetten hun bijen midden in een veld vol bloesem van dezelfde soort, waardoor een korf vaak binnen een week vol is zonder dat de bijen er heel veel moeite voor hoeven te doen. En een bij leeft niet zo gek lang, dus de bijen daarna maandenlang rust geven heeft weinig zin.
In de winter wordt inderdaad suikerwater gegeven, maar ze hebben ook altijd wel wat honing om te overwinteren. Na de laatste keer dat er geslingerd wordt staan er nog steeds bloemen in bloei en zullen de bijen gewoon door gaan met voedsel verzamelen. Tegen de tijd dat het winter is gaan ze in winterslaap en hebben ze nog maar weinig voeding nodig. Suikerwater blijkt toch genoeg te zijn.