Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

c_upcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:04

Many schreef:
Het lijkt me wel lastig om echt bijvoorbeeld op brood te smeren, omdat het in vaste vorm behoorlijk hard is (in ieder geval niet smeerbaar). Er zijn trouwens volgens mij wel mensen die er gewoon iedere dag een lepeltje van eten, dus niet verwerkt in een gerecht oid, maar gewoon 'zo'.

je kan het luchtig kloppen met de mixer, en dat dan buiten de koeling bewaren.( niet teveel tegelijk maken)

Tanya

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:10

Ik zie heel veel mensen die een smoothie drinken met banaan en spinazie, is dat echt lekker? en moet je dan gewoon van die verse bladeren erin doen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:13

Banaan maskeert heel veel, de spinazie heb ik echt niet terug kunnen proeven.
Ik deed sinaasappel/banaan met spinazie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:55

Tanya schreef:
Ik zie heel veel mensen die een smoothie drinken met banaan en spinazie, is dat echt lekker? en moet je dan gewoon van die verse bladeren erin doen?

Smaakt best, let alleen op dat je niet teveel spinazie gebruikt. Sommige recepten die ik er voor zie geven aan dat er water bij moet, maar dan wordt het slap, smaakloos water. Goede blender hakt zo fijn dat het vloeibaar genoeg wordt om te drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:01

Esther_ schreef:
Ik had snoepzin, dus net maar de blauwe bessencake met bramen ipv bessen :) uit het 2e boek van amber gemaakt. Hij ziet er lekker uit, nu nog even wachten totdat hij is afgekoeld.

En?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:20

Tamary, ik gebruik daar een beetje amandelmelk voor.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:23

Ik had vandaag een smoothie combinatie met 50 gr spinazie, 150 bessen, 1 banaan, scheutje sinaasappelsap, en wat water. Dit waren ruim 2 glazen. Dus 25 gr spinazie op een heel glas. Om te beginnen schijnt dit een aardige hoeveelheid te zijn, en het smaakte heerlijk fruitig en niet naar spinazie. Ik vond het overigens niet heel waterig hoor! Maar heb ook niet overdreven veel gebruikt, net genoeg om het niet te dik te laten zijn. Maar je kunt er ook (amandel/soja)melk of yoghurt doorheen gooien natuurlijk.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:09

[***] schreef:
Esther_ schreef:
Ik had snoepzin, dus net maar de blauwe bessencake met bramen ipv bessen :) uit het 2e boek van amber gemaakt. Hij ziet er lekker uit, nu nog even wachten totdat hij is afgekoeld.

En?

Best lekker, ik had trouwens hazelnotenmeel ipv amandelmeel gebruikt. Cake mocht iets meer rijzen, dus de volgende keer wat meer bakpoeder, denk ik.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:11

Ziet er wel lekker uit!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:15

:9 die ga ik op mn lijstje zetten!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:26

Eliine schreef:
Ik had vandaag een smoothie combinatie met 50 gr spinazie, 150 bessen, 1 banaan, scheutje sinaasappelsap, en wat water. Dit waren ruim 2 glazen. Dus 25 gr spinazie op een heel glas. Om te beginnen schijnt dit een aardige hoeveelheid te zijn, en het smaakte heerlijk fruitig en niet naar spinazie. Ik vond het overigens niet heel waterig hoor! Maar heb ook niet overdreven veel gebruikt, net genoeg om het niet te dik te laten zijn. Maar je kunt er ook (amandel/soja)melk of yoghurt doorheen gooien natuurlijk.

Ik zie nu trouwens dat het net is alsof ik er 150 bessen ingegooid heb :') Maar dat is 150 gr natuurlijk

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:25

Tanya schreef:
Aikon, zijn er producten die Amber aanraadt die je misschien niet lust, maar waar je wel tegen kan? Aan sommige dingen moet je namelijk ook wennen.. Amandelen bijvoorbeeld?
En hoe zit het met andere noten/bonen bij jou, lust je dat wel?

Van amandelen zet mijn mond van binnen op en de tong word dik, dus geen aanrader voor mij. Pinda's is ook een probleem, darmklachten.
Rijst en soja geven ook maag en darmklachten, word er ook nog eens erg winderig van :o

Gietenmelk producten gaat vaak wel, al ziet mijn lijf het wel eens aan voor koemelk of zo en dan moet ik stoppen.
Bonen :9 ben ik gek op :j Eet wekelijks toch 2x bonen schotel, ik week zelf bonen doe er soepgroente of paprika/tomaat/ui/champignon bij, knoflook en kruiden en vlees in brokjes of reepjes of gehakt vorm. En dat laat ik bij elkaar in 1 grote pan gaar worden. Heerlijk.

Ik loop mijn hele leven al met een toch wel groot aantal allergieën (geërfd van mams -O- ), maar tegenwoordig word het steeds moeilijker. Ze donderen tegenwoordig zoveel zooi in ons voeding waardoor ik meer allergieën heb ontwikkeld. Veel diëten zijn niet haalbaar voor mij. Tot ik dit topic zag *\o/* Denk dat ik nu iets heb gevonden wat wel haalbaar is, ook om meer energie uit mijn voeding te kunnen halen. Pijn vreet energie, en daar loop ik helaas dagelijks mee.

Die cake ziet er lekker uit :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:39

Aikon, heb je wel eens gehoord van het GAPS dieet ? Ik weet er niet mega veel van hoor. Maar het is een dieet ter herstel van de darmen en het wordt veel gedaan door mensen met veel ( voedings) allergieen !

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:44

Nee, ik ga ff googelen. Of dat veel helpt weet ik niet, mijn moeder heeft tijdens de zwangerschap zware antidepressiva gehad, foutje van de assistente des tijds had de buisjes verwisselt, en dat heeft bij mij erg veel schade aangericht. Ben als zwaar dauwworm kind op de wereld gekomen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:09

Eliiine: Ik moest er inderdaad even om lachen. :) 150 bessen zou wat overdreven zijn, haha.

Aikon: Wat mag je veel dingen niet zeg, lijkt me echt heel lastig. Hopelijk biedt deze methode een beetje een oplossing voor je!

Zelf ben ik nog niet fanatiek aan het AA-en, maar ik probeer wel zo gezond mogelijk te eten. Afgelopen weekend een beetje lastig met al die familiedingen met Pasen, haha. Ik probeer nu wel meer te letten op hoe mijn lichaam op bepaald voedsel reageert en ik merk wel dat ik me zeker futlozer en dikker voel als ik iets ongezonds eet. Fijn dat ik het merk in ieder geval, nu nog proberen te voorkomen dat ik me nog zo voel door gezond te eten.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:08

Pff heb heerlijk gegeten afgelopen dagen maar de prijs voor het slechte eten is er nu.. Vreselijke buikpijn en opgeblazen gevoel! Morgen dus meteen weer streng beginnen masr heeft iemand nog een goede tip voor de buikpijn? Een dagje alleen maar groente& fruit oid?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:41

Reusje0504 schreef:
Pff heb heerlijk gegeten afgelopen dagen maar de prijs voor het slechte eten is er nu.. Vreselijke buikpijn en opgeblazen gevoel! Morgen dus meteen weer streng beginnen masr heeft iemand nog een goede tip voor de buikpijn? Een dagje alleen maar groente& fruit oid?

zelfde probleem hier := Veeeel te lekker gegeten met de paas, en dat merk ik nu wel. Ik ga morgen gewoon weer op de gezonde tour, een dagje extra veel vezels eten en groene thee en water drinken helpt bij mij altijd.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:04

Idd rustig dagje qua eten inlassen :(:)

Vanmorgen, voor dochter (8 jaar), een groene smoothie gemaakt, niet te veel spinazie, een glas water, een banaan, een appel en aardbeien.
Hij smaakte te veel naar banaan, vond ze, hahaha, volgende keer maar een halve d'r in.
Voor mezelf doe ik ook meer andere dingen erdoor, dus idd een scheve verhouding.
Ze wilde 'm niet te groen, maar dit zag helemaal niet mooi uit qua kleur, hahahaha.
Heb er gepofte quinoa door gedaan voor haar als ontbijtje.

Heeft iemand al zo'n soort mueslirepen uit het nieuwe boek gemaakt?
Lijkt me wel wat voor mee naar school, al ben ik ergens ook bang dat ze het als "het meebrengen van snoep" gaan zien :') .

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:02

Zo, nou ik heb mijn boodschappenlijstje klaar. Nou maar eens op pad naar de natuurwinkel.
Ik al wel als ontbijt de havermoutvlokken met amandelmelk en appel gemaakt (en beetje rauwe honing, zoetekauw die ik ben :9 ) echt heerlijk en de hele ochtend geen trek meer! Verder aan de salades en gewoon eten. Ik ben sowieso niet een echte vleeseter, dat scheelt. Ik voel me nu al beter en dat na een klein weekje, zo fijn!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:13

Waar maakt Amber de muesli repen van ? Ik heb een recept gezien op internet met allerlei noten, amandelpasta en kokosolie en nog amandelmeel. Alles mengen en dan in de vriezer...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:27

@Maris: ik zal later de recepten even hier plaatsen :j .

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:41

Dank je wel !

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:50

Ik ga ook het eerste boek eens bestellen! Ik ben al een tijdje bezig met zoveel mogelijk eten op deze manier, maar het is fijn te zien dat er ook echt een boek over bestaat! Dus die ga ik zeker eens lezen :)
Ik woon alleen nog thuis en dat is vrij lastig. Nou heb ik al een kastje met eigen producten maar voor avondeten etc. ben ik volledig afhankelijk van wat mijn ouders maken. Ook speltbrood komt hier zeer zelden in omdat het bij ons in de buurt vrij duur brood is en er nogal wat brood doorheen gaat op een dag.
Ze vinden het prima dat ik zoveel mogelijk suikervrij wil eten, maar willen niet hun maaltijden aanpassen om aan mijn door hen genoemde 'opvlieging' te voldoen.. :\

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:13

Misschien een idee om dan zelf speltbrood te bakken ? Is echt vrij simpel en veel goedkoper als bij de bakker/supermarkt

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:15

Ik vind het juist vrij ingewikkeld! Door de structuur van spelt is het heel moeilijk om het te laten rijzen... weet ik inmiddels uit ervaring. Overigens kun je ook prima brood bakken van andere soorten meel (ook zonder broodbakmachine), die makkelijker rijzen en waarvan je dan dus precies weet wat er wel (en niet) in zit. Alleen moet je het brood al snel invriezen, omdat zelf gebakken broden snel 'oud' worden.