De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:58

Radijsjes komen niet vanzelf uit de grond :P ...als ze niet half boven de grond zitten kunt je voorzichtig met je vinger langs de stengel en dan voelen hoe groot ze zijn.
Niet uittrekken en weer terugzetten ivm beschadigen van de haarwortels ;)

Hier flink wat tomaten geoogst,nu ze getopt zijn groeien de kleine tomaatjes wat sneller.Eerdaags ook strippen van blad,niet alles maar wal wat overbodig wordt,des te meer energie gaat er naar de vrucht.
Zal wat zaad gaan oogsten deze week :)

Moestuin kan ik nog niet zo veel mee doen maar wel alvast de grond voorbereiden voor de bollen :)
Klein perkje al omgespit en volgestort met oude mest....een dezer dagen nogmaals omwoelen en dan gaan alle bollen erin.Hopelijk gaat lukken wat ik wil en heb ik daar volgend jaar bloemen van februari t/m september...Flox als bodembedeker.

wemkelover

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:12

Ik zal me hier ook weer even melden.
Ik heb ooit eens een poosje in het vorige topic gezeten, alleen toen gingen we verhuizen en eigenlijk is bij mij alles doodgegaan. Ook wel beetje me eigen schuld. Nu wil ik volgend jaar ook weer beginnen heb nu meer ruimte en tuin.
Maar ik zag nu al zaadjes in de aanbieding staat bij www.koopzaden.nl
Is het verstandig om nu al zaden te kopen of heb ik kans dat ze het straks niet gaan doen volgend jaar als ik ze wil zaaien zeg maar in maart.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:15

iemand had mij een pb gestuurd voor zaden, maar nu heb ik m'n inbox opgeruimd en dus die pb's ook :o dus als je ze nog wil moet je ff een nieuwe pb sturen.

ik heb nu super veel tomaten, krijg ze echt niet op en heb er al veel weggegeven.
pompoenen beginnen ook goed te groeien nu :j

radijs kwam bij mij wel altijd een stuk boven de grond uit en dan kun je zien hoe groot ze zijn en of je ze al kan oogsten.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:35

Ik had voor kallebassen een aanvraag gedaan, maar ik weet niet of die van jou waren?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:23

Nou, mijn blauwe druiven en vlierbessen zijn door de vogels verschalkt :( Door niet leuke omstandigheden heb ik ze niet op tijd kunnen oogsten. Mijn kool ...... 'k weet nie a da word :n De slakjes zitten er zelfs in.

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:30

knoflook plant ik zelf altijd in mijn kasje,maar niet iedereen heeft die.gaat elk jaar super.
nu weer veel druiven geoogst,8 zakken in totaal en dan hangt er nog genoeg.maar eens kijken of we er gelei van kunnen maken.

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:33

jammer dat je ze niet hebt kunnen oogsten.ik begin niet meer aan kool planten,al die rupsen niet leuk meer.broccoli doet het wel altijd goed,een tuinder heeft mij wel eens gezegt dat het blad daar harder van is en daar door minder last heeft van rupsen.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:41

Hier geen rupsen op de broccoli, maar de bladeren ervan worden nog extreem geplaagd door slakken, ondanks de korrels... Gelukkig laten ze mijn boerenkool nu met rust en ook de aardbeiplant word niet meer van geknaagd.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:50

berdien85 schreef:
Ik had voor kallebassen een aanvraag gedaan, maar ik weet niet of die van jou waren?

nee, dat was niet via mij. daar heb ik nog geen zaden van :)

hier wel heeeel veel rupsen in de broccoli gehad.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:59

Hoi, mag ik ook mee kletsen in jullie topic?

We doen niets met onze tuin aan de zijkant en leek het ons leuk om van dit stuk een moestuintje te maken. Alleen ligt dit stuk wel op het noorden, kan dat dan wel?

Ik ga nu het topic vanaf blz 1 lezen, kom vast veel tips tegen!
Gr Sanne

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:01

Welliswaar geen fruit van eigen tuin, maar wel van een boer hier in de buurt. Ik heb er net jam van gemaakt, want het begon al behoorlijk rijp te worden en ik kreeg het anders niet meer op.

8-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:02

Tinky12 schreef:
Moestuin kan ik nog niet zo veel mee doen maar wel alvast de grond voorbereiden voor de bollen :)
Klein perkje al omgespit en volgestort met oude mest....een dezer dagen nogmaals omwoelen en dan gaan alle bollen erin.Hopelijk gaat lukken wat ik wil en heb ik daar volgend jaar bloemen van februari t/m september...Flox als bodembedeker.

Dat is wel een goed idee :)* dan heb je er meerdere keren lol van

Bedankt voor de tip, ga ik ook doen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:34

*\%/* Vandaag mijn bloemenzaden binnen gekregen...vind zelf mooie combi al zeg ik het zelf :o Kan niet wachten om te beginnen met zaaien :D

@Wemkelover...ik heb daar ook zaadjes besteld,kan makkelijk hoor.De meeste zaden hebben een "kiem-garantie" tot 2014 en sommige zelfs to 2015 :) Scheeld ook veel centjes nu,heb al vergelijkend waren onderzoek gedaan :P

@Samo : :wave:

@Arabesk...veel succes :) Ik moet ook even afwachten of het gaat lukken hoor :D
Als Photobucket weer on-line is zal ik een linkje plaatsten van voor- en na en volgend jaar eens kijken of ik foto's kan maken van elke nieuwe serie bloemen :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:46

Aaaahhhhhh, mijn appels rotten onder mijn handen weg. En dit terwijl ze toch gaaf en worm vrij waren. Tijdens plukken ook niet gebutst. Snap er geen hout van :n Ben bang dat het allemaal appelmoes moet worden. Kan zo snel niet eten tegen het rotten. Baal hier wel van.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:32

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:43

Geen idee hoe ze heten, het is EEN handappel en EEN goudrenet. Het zijn enten van ouder appelrassen. Voorgaande jaren ging het goed. Nu is het naatje. :( Ik heb appels van vorig jaar nog in mei dit jaar gegeten, denk niet dat het mij nu weer gaat lukken.

Mooie tuin. :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:03

Dank je :)

Dan vermoed ik toch dat het de regen is,wellicht te rijp en dan plensbui?Verzin zomaar even wat...eens neuzen bij appelboom ziektes,misschien staat daar iets.Zonde :\

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:28

Zou zomaar kunnen. Er vielen mij al te veel appels naar beneden en heb de rest er maar afgehaald. En er hadden toen wel wat buien gevallen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:01

Balen hoor....nah...kom maar op met de appelmoes (compote vind ik eigenlijk lekkerder :D ,minder werk ook),appeltaart en ik heb nog wel een heerlijk recept met roergebakte spruitjes,uitgebakken spekjes en appel :9

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:09

Waar bestellen jullie de zaden? Op de website hierboven genoemd? :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:11

Die heeft momenteel mooie aanbiedingen :j verder ruilen :D

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 07:51

Ik heb in ieder geval daar wel besteld, ik heb verder nog geen ervaringen met deze site. Was dan ook geen fan dat je vooraf moest betalen maar goed het is via ideal dus zal wel betrouwbaar zijn neem ik aan?
Ik heb ook redelijk voor zaden gekeken die ik eventueel ook ik spacykuipen of grote bloembakken ka kweken, want onze tuin moet nog over de kop gegooid worden weet alleen niet of het gaat lukken al volgend jaar.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:45

Wemkelover...ik heb ook daar besteld en al binnen gekregen,keurig netjes binnen de afgesproken leverdatum.Goed verpakt en alles aanwezig incl. pakbon :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:46

ja daarom dat had ik al gelezen dus dacht probeer het gewoon, zal wel goed zijn.
Maar kon niet meer ervaringen vinden vandaar.
Maar jij bent dus tevreden, dan zal het wel meevallen en vertrouw ik er op.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:58

hobbyzaden.nl is ook een leuke, daar kun je een heleboel dingen ook per ene paar zaadjes krijgen ipv dat je genoeg hebt voor ene halve hectare :P