Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miek140

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:39

Ja dat vroege op lag niet in de planning :+
Ik werd ook om kwart over 7 heel erg moe maar toen was hetecht tijd om te gaan douchen. En nu zit ik mezelf met een paar koppen koffie wakker te houden op het lab tot mn gel klaar is met lopen.
Ik moest wel echt naar het lab komen vandaag, want ik had gisteravond iets ingezet dat 16 uur moest lopen. Als ik vandaag niet was gekomen dan had ik helemaal overnieuw moeten beginnen :+
En dat kan niet, heb een deadline over 1.5 week!

Had wat diaree vanochtend, maar na wat remmers voel ik me nu een stuk beter wel, alhoewel ik daar altijd heel slap van wordt.
Ben niet meer gewend aan studentenvoer :Y) Gister bij een vriend gegeten maar volgende keer hou ik het toch echt bij het gezonde :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:00

Goedemiddag :D

Mensen die zich niet zo lekker voelen: beterschap :(:)

Mijn lijstje van vandaag:
Ontbijt: smoothie van magere kwark, sinaasappel, bosvruchten en chiazaden
T: /
Lunch: 2 kleine speltboterhammetjes met daartussen avocado, bieslook, tomaat, plakje oude kaas en peper :9 en een kop zelfgemaakte groentesoep (met o.a. bleekselderij, wortel, ui en tomaat)
T: 1 rode paprika, 100 gr worteltjes
Avondeten: verrassing, want het vriendje kookt :D Heb dus maar alvast gezorgd voor wat groenten verdeeld over de dag :P

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:04

Oei, Vogeltje, jouw boterhammetjes klinken héérlijk!
Beterschap dames!

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:20

Hallo! Mag ik mij hier ook melden?

Sinds ik tot de conclusie gekomen dat een deel van mijn klachten (en ik had er nogal wat) waarschijnlijk ook in mijn voeding lagen, en sinds ik op mezelf woon en er niet meer blind vanuit ga dat alles wat moeders kookt gezond is :') ben ik meer en meer bezig om op mijn voeding en drinken te letten. De dingen die ik onder ander heb ontdekt nu zijn chiazaden, visoliecapsules (ik lust weinig tot geen vis), sojamelk (koemelk is niet echt mijn vriend) en verder drink ik veel supermarkt-smoothies, eet ik veel fruit en probeer ik ook overdag groente te eten, en probeer ik elke avond zo gevarieerd mogelijk (maar wel simpel) te eten.

Gezond en gevarieerd eten is helaas niet altijd even makkelijk als arme student zijnde, maar ik hoop toch een eind te komen zo. :') Het enige wat ik erg lastig vind is dat we geen vriezer hebben in huis, en omdat ik ook vaak maar een halve week hier ben en een lang weekend 'thuisthuis' moet eigenlijk het meeste wat ik koop ook binnen een paar dagen op, of ik moet het weggooien. Om die reden kan ik dus eigenlijk ook bijna nooit brood kopen, of in grotere porties fruit of groente want dan krijg ik het niet op. Zijn er meer mensen zonder vriezer? Of heeft er iemand tips?

Ik lees trouwens in dit topic veel over speltcrackers, ik eet op het moment omdat ik eigenlijk nooit brood kan halen elke dag Wasa volkoren crackers. Is dit gezond? En weet iemand waar ik speltcrackers kan kopen, hoelang je ze kan bewaren en hoe duur ze zijn? Sorry als het al ergens stond dan heb ik er denk ik overheen gelezen.

Nou ik hoop van jullie een stuk wijzer te worden!

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:47

Ik ben ook student!
Heb ook geen vriezer :)

Ik vind het eigenlijk nog wel mee vallen met hoe duur alles is, maar ik denk dat het ook wel heel veel scheelt dat ik geen frisdranken, snoep of koek, chips of chocola meer koop. En meer pure ingredienten.
Supermarkt smoothies vind ik veel te duur, dan maak ik liever wat zelf. Het lukt me ook al steeds vaker om 's ochtends even wat eerder op te staan om mezelf wat lekkers te maken.

Gaat nog niet zo goed met mn lijstje:
miek140 schreef:
Mijnes:

O (04.15): laatste handje aardbeien en kop koffie
T: 2 koppen thee
O nr. 2 (9:00): Büdwigpapje met frambozen
M: roggebrood met halve komkommer
T: wortel
T2: appel
T3: banaan

Ik ben bij O nr.2
:')
En bij mn 5e dubbele espresso :')

Morgen gaan we voor een betere dag :j

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:58

Ja duur is relatief natuurlijk, je kan goedkoper zelf koken dan bij de mac eten. Maar ik wil ook het liefst zo puur en biologisch mogelijk eten en dat is gewoon erg prijzig helaas.

Overigens moet ik nog een keer een blender aanschaffen dan kan ik zelf lekker smoothies maken, maar dan zit ik wel weer met het probleem dat ik niet veel kan bewaren en dat je voor een lekkere smoothie vaak een hoop moet aanschaffen, en dan ben ik denk ik met een kant-en-klare supermarkt smoothie bijna goedkoper uit. Maar we komen er wel :)

Ik koop overigens ook geen frisdrank, enkel sojamelk en ik drink de hele dag door kraanwater, en geen snoep, chips, ijs, wat dan ook. Heb eigenlijk hier alleen maar fruit, groente en af en toe eens wat crackers of rijstwafels in huis. Kost een hoop geld en als ik het niet in huis heb kan ik het ook niet eten!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:03

Ohhh ik zou niet zonder vriezer kunnen hoor, heb echt niet altijd de tijd om boodschappen te doen...
Kan je niet een kleine vriezer aanschaffen? Via MP ofzo? Wij hebben een gratis vrieskist afgehaald via MP voor in de schuur, doet het prima stroomverbruik in orde. En binnen dan koel-vries combinatie

Ik heb me voorbeeldig gedragen vandaag tot nu toe iig ;-)

O: Bio. kwark met lechitine poeder + gebroken lijnzaad
T: Roggebroodje met sandwichspread
L: Chinese omelet met 200gr verse chinese groentes (lente ui, witte kool, paprika, tauge, ui, prei)
T: Appel
D: Denk dat het een kant en klaar salade wordt, moet eigenlijk direct door

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:13

Met biologisch, ik ga niet zeggen dat het slecht is, maar blijf wel nuchter nadenken.
Ja als het niet biologisch is dan worden er chemicalien gebruikt.
Maar biologisch groente en fruit wordt wel verbouwen op grond waar mest gebruikt mag worden.
En wat heeft die koe allemaal gegeten waar de mest van gebruikt wordt? En wat voor een antibiotica heeft die koe gehad?

Ik zelf probeer zoveel mogelijk bij de biologische zorgboerderij hier op de hoek te kopen. Je weet waar het vandaan komt, het is niet ver getransporteerd, het is helemaal niet duur doordat het verbouwen wordt door geestelijk gehandicapten, zij blij, ik blij, naja allemaal goed dus.
Maar als ik in de supermarkt ben en ik zie een biologische appel waar ik een kilo niet biologische appelen voor kan halen, dan is het voor mij duidelijk :j

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:37

Als je sojamelk lekker vind, probeer dan ook eens rijstmelk, amandelmelk, havermoutmelk en alle andere interessante melk die je bij een biologische supermarkt vindt. :) Het is ook redelijk lang houdbaar buiten de koelkast, dat scheelt ook. :')

Maïsbrood is toch ook best gezond? In ieder geval beter dan tarwebrood... en groentes op brood is eigenlijk de ideale combinatie - misschien is het qua smaak even wennen, maar dan nog.

Mijn lijstje:
O: Glas sojamelk-light, mango/banaansmoothie.
T: Peer
M: Kom brinta met havermoutmelk, twee maïsboterhammen met komkommer, tomaat, sla en basillicumspread.
T: Appel of misschien aardbeien... het is aardbeienseizoen! :9
A: Paprikasalade met amandel-speltburger

Ik heb trouwens belachelijk veel zin in bananen, al de hele week... uit milieuoverwegingen wil ik ze niet kopen, ik weet dat ze niet in Nederland kunnen groeien, maar jongens ik wil gewoon zo graag een banaan! :=

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:03

In IJsland groeien ze hele kleine hele zoete banaantjes in kassen op geothermale warmte :9
En ach, als je bananen koopt, koop dan iig de biologische max havelaar fair trade eko (hebben we nog meer labels?)
Is goed voor je karma :j

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:11

Hi,

Graag zou ik me hier ook willen melden. Ik hoop wat inspiratie op te doen om gezond te blijven eten en heb al wat dingen gezien, maar verwacht er vast nog meer tegen te komen :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:19

Bananen, jammie. Die eet ik ongeveer om de dag.

Mijn lijste vandaag.
O: magere kwark/muesli/rozijn/lijn+chiazaad
T: appel
L: kop kerriesoep. Boterham smeerkaas/komkommer, boterham gegrilde ham
T: rauwkost (wortel/tomaat/komkommer/paprika)
A: frisse salade met stukje stokbrood, gebakken mie met groentes, (ijs met vruchten). Weet niet of ik het toetje ga nemen.

Zou het nog uitmaken of je vleeswaren vers op de markt koopt of uit de supermarkt?
Gister ook brood gekocht bij 'Het Stoepje' op de markt. Die hebben nu een apart deel met brood zonder toevoegingen etc. Heel veel verschillende soorten. Ik heb nu een meergranenvariant meegenomen. Die raadde hij aan. Ik ben benieuwd

Century

Century schreef:
Vanavond ga ik een recept uit het receptentopic proberen, de pasta met spinazie en ovengeroosterde tomaatjes (maar dan wel met gehakt erbij, want mijn huisgenoten willen niet vegetarisch).

Het was echt heel lekker! Bedankt voor het recept wie het ook maar heeft gepost!

Phylos

klinkt goed dat recept, ga ik ook eens proberen.
Japanse pizza wil ik ook nog steeds eens maken..

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:03

Goedenavond!

Weer even een berichtje van mijn kant. Haha het loslaten gaat steeds iets beter, ben er bijna trots op. Zo heb ik vandaag een flink bord gesuikerde groenten gegeten, Een ben&jerrys ijsje na, en net een zak nachos met quacamole gesnackt. Haha maa dat alles wel onder de overheerlijke Spaanse zon!! Ook eet ik weer gewoon zompig stokbrood. Het os wel heerlijk om er even niet meer over na te moeten denken moet ik zeggen. Mis al mijn superfoods wel maar dat komt na de vakantie allemaal wel weer. Dan ga ik gewoon 2 weken aan de groene klei haha. Ach ik rook al niet, drink met mate en eet minimaal 2 stuks fruit per dag dus dat is voor nu wel even gezond genoeg :d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:13

Appelmoes_11 schreef:
Maïsbrood is toch ook best gezond? In ieder geval beter dan tarwebrood... en groentes op brood is eigenlijk de ideale combinatie - misschien is het qua smaak even wennen, maar dan nog.

Mais bevat veel suikers en weinig vezels. Mijn voorkeur zou dan toch uit gaan naar volkorenbrood.

MP, jou vakantie klinkt nog steeds heerlijk. De gesuikerde groentes niet. :D Heel erg veel plezier nog!

Phylos, wat ik zelf altijd bij veel slagers en marktkramen zie is dat ze toch wel heel erg vaak dezelfde soorten vlees en merken hebben als dat wij in de supermarkt op de versafdeling hebben. Misschien dat een echt ambachtelijke en verse slager 'gezonder' vleeswaren verkoopt maar het gros van de slagers e.d. verkoopt hetzelfde als de supermarkt.

Wat betreft biologisch, ik moet ook een beetje aan mijn eigen beurs denken en daarbij gaat mijn voorkeur toch ook wel uit naar seizoens en streek producten. Een beetje eigen economie en markt aanmoedigen. :+ Maar daar bij komt dat er geen kassen worden gebruikt of vliegtuigkm worden gemaakt. Heeft ook weer zijn voordelen vind ik.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:20

Daar was ik al bang voor. Nou ja, ik heb 3 heerlijke plakjes gegrilde ham gekocht voor deze week voor maarliefst 60 cent :P Ik vind het toch wel een uitkomst dat je een paar plakjes kunt krijgen. Anders eet ik alleen maar kaas, pindakaas en appelstroop.

Biologisch gaat voor mijn portemonnee ook niet werken. Probeer gewoon zoveel mogelijk op de markt te kopen, geeft mij toch altijd een beter gevoel. Ik weet nooit zo goed wat de seizoens en streekproducten zijn. Wat ik wel biologisch koop is bijvoorbeeld ketchup, tomatenblokjes, tuinkruidenbouillon, pasta, pindakaas. Producten die je vaker dan één keer gebruikt en waarbij het verschil niet al te groot is

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:26

Goedemorgen!

MaartPaard, genieten van al het lekkers wat het vakantieland te bieden heeft hoort er ook bij hoor! :D
Ik heb laatst bij de slager in het durp zuurdesembrood gehaald, echt super lekker. Dus daar ben ik blij mee!

Verder zag ik in de voorraad van vriendje ook Gojibesjes, wat doen jullie daarmee?

Mijn lijstje voor vandaag:
O: bio vruchtensap, thee, roggebroodje met honing
T: appel, zuurdesem met appelstroop
L: lunch @ work, dus broodje kaas en een krentenbol denk ik. Karnemelk of jus d'orange.
T: wortels
A: vis met spinazie
Sport: hardlopen of wielrennen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 09:29

Good morning :D

Ais: welkom :)

Maartje: fijn dat je kan genieten van je vakantie :D Je verdient het hoor!

Noor: gojibessen krijg je meestal gedroogd, je kan ze gewoon eten of door een smoothie of kwark ofzo gooien. Ze hebben een beetje een zoete, weeïge smaak. Ik vind ze persoonlijk lekkerder als ze geweld zijn. :)

Over dat biologische: ik vind het onbetaalbaar om alles biologisch te kopen. Echt niet te doen. Mijn focus ligt meer op producten zonder allerlei vage toevoegingen enzo. Vaak kom ik dan automatisch uit bij biologische producten :) Zoals de pindakaas en pasta's en smeerkaas en... Ga zo maar door. Maar groenten enzo koop ik gewoon in de supermarkt. Ga wel zaterdag een moestuintje aanleggen, dus dan hebben we deze zomer hopelijk biologische groenten uit eigen tuin :D

Zit nu aan een smoothie van magere kwark, bosvruchten, sinaasappel, chiazaden en kokos. :9
Verder voor vandaag weet ik het nog niet. Heb alweer slaapdienst vanavond/vannacht, dus wat ik voor avondeten krijg, moet ik nog afwachten :+ Ga iig wel vanmiddag alvast veel groentes eten :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:31

miek140 schreef:
Met biologisch, ik ga niet zeggen dat het slecht is, maar blijf wel nuchter nadenken.
Ja als het niet biologisch is dan worden er chemicalien gebruikt.
Maar biologisch groente en fruit wordt wel verbouwen op grond waar mest gebruikt mag worden.
En wat heeft die koe allemaal gegeten waar de mest van gebruikt wordt? En wat voor een antibiotica heeft die koe gehad?
de dierlijke mest die in de biologische landbouw word gebruikt komt voor het overgrote gedeelte van biologisch gehouden dieren, dit is een voorwaarde om in aanmerking te kunnen komen voor de certificering van SKAL, die koe heeft ook weer biologisch voer moeten eten en volgens biologische richtlijnen gehouden zijn anders is het product niet biologisch. er is ook een beperking van hoeveel dierlijke mest per hectare je mag gebruiken trouwens.
zie SKAL.nl
als je biologisch wil gaan boeren zul je hiermee moeten beginnen, skal komt inspecteren, er geld een omschakelingsperiode , waarin je wel biologisch boert, maar nog niet gecertificeerd bent, na de omschakelingsperiode en als de bijbehorend inspecties en oa. residutesten in orde zijn, dan pas zou je gecertificeerd kunnen worden en dan pas mogen de producten als biologisch verkocht worden.

omschakelings periode is voor 1 en 2 jarige gewassen 2 jaar
overblijvende gewassen (fruitbomen etc) 3 jaar en voor grasland 2 jaar, dus pas als je percelen die periodes biologisch hebt bewerkt, mogen producten die na die tijd worden geoogst het keurmerk pas dragen
(dit geld ook echt voor ieder stukje land binnen je bedrijf, als je bijvoorbeeld een stuk grond er bij koopt wat regulier is bewerkt, valt dat stuk grond buiten je certificeren en zul je de omschakelingsperiode voor dat stuk weer moeten respecteren en de gewassen die er van af komen mogen dan niet het keurmerk dragen tot die omschakelingsperiode voorbij is

daarnaast moet je biologisch uitgangsmateriaal gebruiken

(er zijn voor een aantal dingen wel ontheffingen te krijgen, bijvoorbeeld niet bio zaad gebruiken van iets wat gewoon niet bio verkrijgbaar is als zaad, maar daarvoor gelden ook wel weer een aantal regels en die ontheffing moet je ook echt aanvragen, niet iets wat je zomaar mag doen .)

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:32

Ik heb net een blender gekocht en ben gelijk naar de markt gegaan voor verse aarbeitjes en heb even yoghurt gehaald. Zit nu aan m'n eerste zelf gemaakte smoothie en het bevalt me wel :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:57

oeh, dat ga ik ook nog even snel doen, aardbeien scoren ...ben onverwacht thuis vandaag en de markt is er nog een half uur...sjezen dus

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 12:04

Ais: een blender is tof :D Ik ben zo blij met de mijne en hij staat dagelijks aan!

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:33

Noor: Roggebrood met honing?!
Is dat lekker?!

Net mn büdwigpapje op, straks nog appel, banaan en vanavond maaltijdsalade uit de supermarkt :+ Moet gelijk door van het lab naar de kroeg, de rest gaat patat halen.
Dan nog liever een voorverpakte maaltijdsalade ;)

En die met zalm en komkommer is ookwel errug lekker :9

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:06

Century auw een implantaat, is het wel goed gegaan? Niet gaan ontsteken? Wel een poos pijnlijk geweest zeker he?

Ja met bio zijn ze in principe echt streng! Zelfs hier in Tunesie :j