Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:38

Nexthorse, super dat je kleding 2 maten kleiner kon kopen!!
En heerlijk uit eten geweest met je vader, gezellig hoor!

Mri, bij mij ook geen water met citroen maar dan omdat ze op zijn :+ en ik knijp het gewoon met mijn hand uit..

Vogeltje, die smoothie klinkt heerlijk!

Wb. filet american, nog nooit gegeten en was het ook niet van plan :+

Zo heb net mijn ontbijt op, 2 volkoren boterhammen met hagelslag en een speltcracker, tussen de middag een smoothie met biogarde en fruit, vanavond alleen nog geeeeeen idee. Ben alleen en inspiratieloos..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:05

Hoi!

Ik heb nog wel een vraagje, wat is nou echt gezond, lekker en betaalbaar voorop een cracker? Ik heb nu heel veel crackers gekocht en ik vind ze ook erg lekker, maar ik kom nog niet echt verder dan de rucola+zalm+huttenkase (wat wel enorm lekker is maar ook erg duur). Wat zijn nog meer leuke ideeën?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:18

@Phylos: je kunt eigenlijk alle broden in de oven bakken met of zonder vorm maar zal je mijn basis recept geven dan kan je daar zelf mee expirimenteren:
500 gr meel(kan vanalles zijn , het is wel beter als er gluten in zitten en speltmeel niet te lang kneden,al gebeurd dat niet zo snel als je met de hand kneed)
300ml lauw water
7 gram gedroogde gist
1 el kokosolie
1 tl zout
1 tl (palm)suiker (hoeft niet perse maar dan rijst het brood mooier)

Meng alles door elkaar en laat 30 tot 40 min op een warme plek rijzen. Kneed het nogmaals door en betuif een bakplat met bakpapier met wat meel . maak een bal van het deeg ( het deeg is eigenlijk te zacht om een echte bal van te maken maar het is de bedoeling dat het een grote bol wordt) en bestuif die met nog wat bloem ,sesam of maanzaad of havervlokken. Bak dit brood 30 min op 200 gr . Je kunt het ook in een broodbakvorm bakken (of in 2 cakeblikken) maar weet niet of de baktijd dan klopt.

vind je de korst te hard zet de temp. de volgende keer dan wat lager. Is het brood te droog doe dan ietje water erbij of iets meer vet. Als dit goed lukt kan je er vanalles door doen bijv kruiden of zongedroogde tomaatjes ,rozijnen,noten enz.
Ik kook eigenlijk altijd zonder recept en doe veel dingen op gevoel(een enkele keer mislukt er dan ook wat haha) het nadeel is wel dat als iets onwijs lekker is ik gelijk op moet schrijven hoe ik het gemaakt heb anders is het eens maar nooit weer hetzelfde.

om het deeg makkelijk van je handen af te krijgen smeer je ze eerst in me olie dan plekt het niet zo..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 13:20

komkommer, tomaatje + blaadje sla
Plakje kipfilet (met komkomer, tomaatje + blaadje sla :9 )

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:56

Alleen waar vind je dan weer gezonde kipfilet :D het hangt van e-nummers aan elkaar..

Ik heb een (hopelijk lekkere) apple crumble in de oven staan! Hoop dat hij lekker is, hij is in ieder geval megagezond :D Ik zal het recept wel in het receptentopic plaatsen!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:04

Phylos: ik heb mijn kokosschaafsel gekocht bij een biologische winkel die hier in de buurt bezorgt, maar ik denk dat het ook te vinden is bij ekoland. Ik heb 1.45 betaald voor 125 gram, maar ik doe er heel lang mee. Ik heb van 1 zakje al de koekjes van Amber Albarda gemaakt, al een boel in een smoothie gegooid en heb het nu ook verwerkt in mijn apple crumble, en het zakje is nog steeds niet op! :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:14

Oke dat valt mee ja Dan ga ik daar kijken volgende week en bedankt voor het recept ziet er goed uit

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:30

Ik heb vanmorgen voor het eerst speltbrood op, smaakte echt heerlijk! Dat is een blijvertje!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:34

Ik ga vandaag eindelijk weer sporten. Ik heb netjes gegeten (zelfs de bbq was gezond, door mijn gepush) en ook genoeg en ik voel me weer sterk genoeg om te knallen :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:43

@ Mara: Welke e-tjes zitten er in de boemboe? Als het bijv E621 is, vind ik het persoonlijk niet geschikt.

@ Century: Ik doe vaak een beetje geitenkaas op mijn cracker. Je kan ook bakjes geiten smeerkaas kopen, erg lekker! Doe er vaak nog wat alfalfa op en een beetje honing!

@Hesterve: Jou brood klinkt eigenlijk heel erg lekker en simpel zeg.. Wat bedoel je met 'een warme plek'? Hoe warm moet dat dan zijn. Kamertemperatuur of eerder in de oven? En waarom moet je speltbrood niet te lang kneden?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:55

Mijn abrikozentaart staat in de oven. Het zou er ongeveer zou uit moeten komen te zien: http://overeten.com/2011/abrikozentaart/ Ben benieuwd. :)

Heb even gekeken naar de e-nummers, zitten er 'maar' drie in maar wel de beruchte E621 en E322 en E202. Niet heel geschikt misschien voor het gezonde recepten topic. :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:56

Oh, dat klinkt lekker Mara!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:21

@MaartPaard Ik zet het de beslagkom meestal naast de verwarming met een natte doek erover en als de verwarming (zoals zomers) uitstaat in de volle zon en als die er ook niet is zet ik het in de oven op 30graden(dan ook een vochtige theedoek erover doen) Dit basisrecept is heel simpel te bereiden en je kunt er veel variaties op aanbrengen. Weet niet exact hoe het komt maar ik heb een keer speltbrood gemaakt en het in de broodbakmachiene op een stand gezet die lang kneed en toen is mn brood mislukt(was een zware klomp geworden en niet meer luchtig) als ik die stand met volkorenbrood gebruik dan lukt ie wel...

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:10

goedemiddag allemaal!

@vogeltjem: biologische kipfilet?
@Toess: huttekase met cherrytomaatjes en zwarte peper is lekker en goedkoop beleg voor op een cracker! Of smeerkaas?

ik zit nu aan een groenteomelet met paprika, ui en winterpeen maar was vergeten er kruiden doorheen te doen, dus hij smaakt een beetje flauw :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:15

Bedankt voor de al lekkere ideeën wat je allemaal op een cracker kunt doen :) Mochten jullie nog meer weten, dan hoor ik dat ook graag!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:18

@hesterve Bedankt!! In de oven op 30 gr gaat dus eigenlijk sowieso gewoon wel goed?

Ik heb best een goede dag vandaag, ben alleen enorm moe!

O: Citroen met water + detox drankje
O: Smoothie: restje andijvie, restje spinazie, ananas (blik), appel, banaan, sinasappel en chiazaden
T: Paar nootjes
M: Rest van de smoothie van vanochtend
M: Salade rucola, tomaat, paprika, sesamolie, olijfolie, zonnebloempitten, pompoenpitten, sesamzaden, gembersiroop, en balsamico
A: Eet bij schoonouders dus ik laat me verassen. Maar ik vrees voor friet uit de pan :P

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:01

@maartpaard: jij ook al zo moe? pfoe, heb een middagdutje gedaan, maar ben nog steeds moe.

Je hebt wel een mooi lijstje!

Mijn lijstje:
o: 2 speltboterhammen, 1 met extra pure hagelslag, 1 met bio cervelaat
l: half groenteomelet van 5 eieren met paprika, ui en winterpeen
t: smoothie van sinaasappels, kiwi's en banaan
a: ?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:13

Ik ben ook al zo moe vandaag! Ben dus niet de enige. Heb prima geslapen, lag er om 12 uur in, 10 uur eruit, zou toch genoeg moeten zijn.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:24

Zou het nog met de zomertijd te maken hebben? Ik was dan ook 12 uur naar bed en kwart over 7 op. Morgen maar eens uitslapen..

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:42

Ik ben ook wel moe, maar dat is niet heel vreemd. sliep pas om 1.15 en moest er om 7.15 uit. Daarna 2 uur met de trein en nog 20 min naar huis lopen. Vanmiddag geleerd voor de tentamens en net nog gereden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:45

Ik ben ook zo moe.. En ga zometeen nog naar een feest dat tot 1.30 duurt.. :O

Vandaag begon heel goed, maar helaas ben ik het nu helemaal kwijt :P

Ontbijt: smoothie van banaan, kokosschaafsel, stukjes pure chocola, biogarde, chiazaden, kaneel en een scheut sinaasappelsap
T: 1 speltcracker met biologische smeerkaas
Lunch: gezonde apple crumble (zie receptentopic), smoothie van 1 sinaasappel, 1 kiwi, spinazie en een scheut sinaasappelsap

En daarna was ik op een housewarming en heb een aantal handjes paprikachips gegeten en een aantal stukjes kaas en salami :+ En nu is het 19.45 en heb ik een redelijk hongerig/hol gevoel in mn maag, maar toch zit ik vol van die vette meuk. Nu weet ik niet goed wat ik moet doen :+ Want ik moet natuurlijk nog door tot minimaal 2.00 vannacht. Het liefst zou ik mn bedje in kruipen, ben echt heeel moe, komt misschien ook door de vele suikers vandaag (met al dat fruit) in combinatie met het vet erna. Ach ja... Zo blijft een mens bezig...

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:05

Ja 30graden in de oven met een natte theedoek over de beslagkom gaat altijd goed. Het deeg moet ongeveer verdubbelen in hoeveelheid.

vandaag ook wel een goede dag gehad:
o:smoothie van kropsla ,1/4 ananas,1 sinasappel,chia en lijnzaad en granaatapel-frambozensap
t:1 roggebroodje(zonder iets erop)
L: beetje zelfgemaakte nasi(veel groente en met zilvervliesrijst)
t: 1 speltcracer, 3 gezonde kokoskoekjes
d: wat kippenvleugeltjes
t: ?

Had me vanmorgen ook weer een keer gewogen en was 9 ons lichter dan vorige week. (nu 56.8 kg) Wil minimaal 55/56 kg wegen .Kijk nog even aan of er meer afgaat anders eens kijken wat ik meer kan eten.

Zou je niet wat kwark kunnen eten Vogeltje? Dat vult wel goed.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:30

Ik heb de tomaten gevuld met quinoa vandaag gemaakt, maar ik vond ze wat te flauw en wat te weinig smaak hebben, verder was het prima :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:49

Jammer dat ze een beetje flauw waren. Had ze ook nog in de planning om ze een keer te maken dan zal ik er gelijk wat extra kruiden indoen.

Heb vanmiddag ook Quinoa gekocht, eens kijken wanneer ik daarmee iets kan doen. Heb voor morgen en maandag bloemkool en pastinaak gekocht. Ook nog lekker een bak pitloze druiven...

de kippevleugeltjes die ik normaal echt heel lekker vind konden me vanavond niet smaken helaas, Heb er maar 4 op en zit nu te denken wat ik dan wel ga eten. Heb alleen geen puf om op te staan haha..Drukke dag gehad op het werk en daarna even bij mn paard geweest die nog lekker in de wei stond en even de stal gedaan en wat andere klusjes rond de stal , man komt pas laat thuis van cirquit Assen en heb beloofd hem te helpen met alle spullen opruimen... Ga zo eerst maar even in de bank liggen..
Fijne avond allemaal!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:50

Ik heb alweer trek in iets, verdenk dan toch echt de e-nummers in de boemboe ervan. Had echt best een groot bord op met curry. Heb nu maar even een glas melk gedronken, dat geeft in ieder geval voor even een 'vol' gevoel. Gelukkig hebben we weinig slechts om te snacken, misschien zo wat fruit ofzo.