Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:18

anneliesdj schreef:
Waar haal ik dan noppenfolie vandaan?

Bouwmarkt, boekwinkels..?

ayo

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:17

Ik had nog een paar peultjes bijgeplant op plekken waar de zaden niet waren ontkiemd. Die waren nu net ontkiemd maar ze lijken na de vorst wel stil te staan.. even afwachten nog of ze zich herstellen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:15

nou de veldsla lijkt misschien toch wat te gaan worden hier, weet niet wat ik met zaaien heb gedaan maar ze staan nogal raar :+ de radijzen gaan hoop ik ook goed alhoewel ik wel een rood stengeltje zie, is dat normaal?? de rucola blijft als een raket gaan (staat hier trouwens best wel vol in de zon hoor!) de eerst spinazieblaadjes ga ik oogsten en de aarbei geeft ook al vruchten. Ben er echt trots op want vorig jaar was alles mislukt..

zat me te bedenken dat een hele tijd bokkers hier frambozenplantjes aan hebben geboden aan me en dat ik daar volgens mij niet op gereageerd heb :o maar superbedankt voor het aanbod, maar ik woon echt te ver voor jullie allemaal en een envelop overleven ze vast niet. Heb op dit moment ook geen plek meer in de groentetuin en die ene framboos die ik heb daar zet ik al m'n zinnen op. Anders kom ik volgend jaar wel om geleframbozenstekjes smeken hier ;) ;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:38

Zidore, ik heb al menig stek verstuurd en gaat altijd goed.
Heb nog een lading stekken van de gele framboos. Tegen verzendkosten stuur ik je een paar op. Wat heet een 'paar', zoveel je wilt _O-
Volgende week ga ik er echt een stuk of wat uithalen en wegdoen maar met een bloedend hart want ik vind het zo zonde. Aan de andere kant wil ik ook niet de hele tuin onder de gele framboos hebben dus ik moet wel wat.

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:16

Ik heb ook een stekje geschooid! *\o/*

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:43

Een paar stekjes :o vragen... haha! Hier staat intussen 1 fier overeind, de andere stekjes nog steeds groen maar nog niet je van het. Komt wel goed denk ik :D Heb mezelf net een blender cadeau gedaan dus dat komt straks helemaal goed met het overschot aan framboosjes ;) .
Gister nog samen met mn zus een stuk grasvrij gemaakt en omgespit. De helft al 'bestrooid' met oude paardenmest. Kon alleen op een gegeven moment niks meer zien dus ben toen maar gestopt.
Morgen verder afmaken en de eeste dingen de grond iin gooien. Denk wel snel omheinen ivm konijnen, hazen en herten die een groententuin wel smakelijk zullen vinden :D
Volgens mij heeft zowat half Nl last van de vorst in de aardappelen := je bent niet de enige...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:26

Lieke2, heb je de stekken allemaal zelf in de tuin gestopt :oo
Dan kun je je lol wel op. Weet niet hoeveel ik in het pakje had gestopt maar toch heel wat :=

Als ik rond oktober door Oss rijdt en zo'n bordje zie staan Afbeelding weet ik dat jij daar woont en kom ik even aanwippen :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 00:03

ranna schreef:
Lieke2, heb je de stekken allemaal zelf in de tuin gestopt :oo
Dan kun je je lol wel op. Weet niet hoeveel ik in het pakje had gestopt maar toch heel wat :=

Als ik rond oktober door Oss rijdt en zo'n bordje zie staan Afbeelding weet ik dat jij daar woont en kom ik even aanwippen :D

_O-

Hier weinig schokkends: kruiden gaan goed.
Komkommers niet, komnieters dus...
Nu al mini-pruimen to be in de pruimenboom. :wow:
En weer stippelmotten to be gezien: die haal ik er morgen handmatig en resoluut uit: kost mij toch teveel appels...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 00:24

ranna schreef:
Zidore, ik heb al menig stek verstuurd en gaat altijd goed.
Heb nog een lading stekken van de gele framboos. Tegen verzendkosten stuur ik je een paar op. Wat heet een 'paar', zoveel je wilt _O-
Volgende week ga ik er echt een stuk of wat uithalen en wegdoen maar met een bloedend hart want ik vind het zo zonde. Aan de andere kant wil ik ook niet de hele tuin onder de gele framboos hebben dus ik moet wel wat.

Kom je mij wat brengen?
Na de verhuizing zit ik een beetje zonder kleinfruit, ik heb nu alleen 2 appelbomen en 2 kersen (hangen al groene bolletjes van een cm in!), iets wat vermoedelijk een aalbes is en een boom wat wellicht een pruim is.
Maar kleinfruit heb ik dus nu niet meer en juist daar heb ik altijd zoveel plezier van gehad, hoewel ik wel erg blij ben met het 'grotere' fruit want ook dat was een wens maar had ik nooit de ruimte voor.

Dus wie voor mij nog iets over heeft aan kleinfruit; ik hoor het graag!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:22

anneliesdj schreef:
Kom je mij wat brengen?
Na de verhuizing zit ik een beetje zonder kleinfruit, ik heb nu alleen 2 appelbomen en 2 kersen (hangen al groene bolletjes van een cm in!), iets wat vermoedelijk een aalbes is en een boom wat wellicht een pruim is.
Maar kleinfruit heb ik dus nu niet meer en juist daar heb ik altijd zoveel plezier van gehad, hoewel ik wel erg blij ben met het 'grotere' fruit want ook dat was een wens maar had ik nooit de ruimte voor.

Dus wie voor mij nog iets over heeft aan kleinfruit; ik hoor het graag!

Grapjas!
Brengen niet, je mag ze wel komen halen :P
En anders gooi ik je zo een stuk of wat op de post.
Psssttt.... heb nu 2 stekken van de JWB die het doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ssssstttt..... niet te hard er over praten voordat ze het horen en zich bedenken :x

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:26

Haha, had er twee kleintjes uitgezocht voor mezelf. Toen had ik nog 3 'pakketjes' over die ik zo snel nog niet kwijt kon dus die staan tijdelijk even in mn tuin. Staan er nu wel alweer een stuk beter bij dan gister :D . Eens kijken, te koop: frambozenjam, frambozensaus, frambozensoep, uhhhhmframbozendressing... :D haha!

enne, wat is JWB?? :+

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:37

De gele framboos die ik via de post heb gehad doet t nog steeds super!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:40

Hé mooi om te horen Old Skipper! Ze kunnen vrij veel hebben hoor en met een beetje mazzel hebben jullie dit najaar al een paar frambozen.

@lieke, JWB = Japanse Wijn Bes maar dat vind ik steeds zo'n bekvol :')

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:43

zitten daar ook zoveel pitjes in??

*\o/* dan kan ik straks echt aan de slag met mn soepjes, dressings en de rest <<)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:58

Lol - ja, je kunt straks heel wat frambozenprutjes maken - haha.

De JWB is een soort framboos kruising braam die als een ingepakt knopje aan de struik komt. Zodra het pakketje opent wordt de vrucht rijp. Net als de braam en de framboos zit er een wat hardere kern in het midden, maar of je dat nou een pitje kunt noemen :\

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:03

maar er zitten toch heeel veeeeel pitjes in de braam en framboos?? kleine dan wel :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:25

lieke2 schreef:
maar er zitten toch heeel veeeeel pitjes in de braam en framboos?? kleine dan wel :D

Nou dan moet ik de volgende keer eens heeeuuul goed kijken Afbeelding want die heb ik nog nooit gevonden :oo

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:39

ik moet elke avond water bijgeven in mijn 1m2 tuintje, maar de sla gaat als een speer :-), van de week voor het eerst sla van eigen tuin 8-)

zal nog wel ff foto maken van de 1m2 moestuin :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:45

Ik heb vandaag de opkomende boontjes een beetje uitgedund. Broerlief zou die wel even gaan zaaien met pasen, met als gevolg dat ze overal en nergens opkwamen, hahaha. Mijn aardbeien kregen behoorlijke uitlopers zo ineens dus ook die is weer kleiner gemaakt.

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:22

ranna schreef:
lieke2 schreef:

Nou dan moet ik de volgende keer eens heeeuuul goed kijken Afbeelding want die heb ik nog nooit gevonden :oo

http://wikiweet.nl/wiki/Framboos

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:35

Vandaag 3 stukken bramen struik uitgeschept bij buren en bij ons erin gestopt. Ze staan net buiten het hek en ben benieuwd of het gaat lukken om er dit jaar nog iewts aan te krijgen!!
We hebben nu aan de binnenkant van de tuin een doornloze braam en framboos staan en aan de andere kant dus 3 met doorns.
Ik vrees dat de kersen de vorst van afgelopen week niet grappig vonden. er liggen bergen kersen naast de boom....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:53

Zo hard als mijn peultjes groeide zo groeien ze nu niet meer. Zou dat nog goed komen?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 15:44

Zo mijn tuin is echt ontploft :oo alleen de radijsjes zijn wel dood, uitgedroodg maar die stonden ook in een kleine pot. Mijn aardbeienplanten en de framboos is echt ontzettend gegroeid :D Van de week ga ik ook nog even de komkommer/augurk en tomaat buiten uitplanten.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:43

Mijn peultjes gaan gewoon door, en de twijfelgevallen groeien nu ook gewoon door.
De courgette heeft de vorst overleefd, want hij is boven gekomen. Ze staan wel op een heuveltje, misschien dat dat gescheeld heeft.

Mijn framboos zit vol met bloemen *\o/*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:25

Omdat ik ga verhuizen, koop ik niets meer. Maar van de week waren er weer grote aardbeistruiken. Dat deed wel zeer hoor, om ze niet te mogen kopen.... Mijn verpote rucola doet het geweldig! Ook ik ga die van de week eten denk ik. Kan ik weer pesto maken, hoef ik geen brandnetels meer te plukken.