Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:38

Ik heb wel 2 kinderen en die eten bij mij volledig vegan en er wordt hier ook vegan geleefd. Bij hun vader niet (helaas), maar zo krijgen ze van beide wat mee. Zo weten ze ook dat ze met mama niet naar de dierentuin gaan maar wel wandelen door het bos etc omdat ik het erg belangrijk vind dat ze wel affiniteit ontwikkelen voor datgene waar we (/ik) vegan voor zijn. Liefde ontwikkelen voor de natuur en de diertjes en laten zien hoe dat dan allemaal zit en is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:40

Hier is de situatie net Zo hypothetisch als bij Magrathea ivm geen wens tot voortplanten
Maar ook ik zou het zo aanpakken als ze het omschrijft :j
Zodra ze oud en wijs genoeg zijn om zelf te beslissen kunnen ze altijd nog dierlijke producten gaan eten

Situaties zoals mallow omschrijft daar kun je dan idd niets aan veranderen
Dat zul je los moeten laten

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:49

Staat die wens tot niet voortplanten in verband met jullie veganisme?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:53

PeerAppel schreef:

Het is er één deel van. Al weet ik niet of mijn niet-wens zo sterk zou zijn als het puur om de vegan leefstijl zou gaan.
In die zin kan je kind natuurlijk ook anderen inspireren. Had ik vega(n) vriendjes of vriendinnetjes gehad vroeger dan was ik misschien wel eerder gestopt met vlees eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 22:02

Ik zelf heb gewoon al niks met kinderen, dus al was ik een grote vleeseter, dan zou ik nog geen kinderen willen. Al vind ik de overbevolking ook een goede reden om geen kinderen te nemen.
Mijn vriend is wel heel erg tegen overbevolking, en dat is dan ook zijn grootste reden.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:03

Doelde er inderdaad een beetje op dat je als vegan/vegetariër vaak meer nadenkt over milieu, overbevolking etc. Dus dacht dat het misschien wel in verband met elkaar zou staan, omdat het hier ook een leefstijl wordt genoemd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:32

PeerAppel schreef:
Doelde er inderdaad een beetje op dat je als vegan/vegetariër vaak meer nadenkt over milieu, overbevolking etc. Dus dacht dat het misschien wel in verband met elkaar zou staan, omdat het hier ook een leefstijl wordt genoemd.

Klopt :) Strikt genomen is dat dan meer afhankelijk van waarom je vegan bent, dat kan dierenwelzijn zijn maar ook milieuoverwegingen. (Al kunnen die milieuoverwegingen ook meespelen wanneer je denkt aan dierenwelzijn omdat klimaatverandering ook dieren in de natuur raakt.)
Ik heb wel het idee dat er meer bewust kinderlozen onder veganisten zijn maar er zijn er ook die wel gehoor geven aan hun kinderwens. Maar ik ben nog geen veganist tegengekomen met meer dan 2 kinderen. (Wat imo ook op zich een OK maximum is, dan 'vervang' je jezelf zonder je echt te vermeerderen)(wat het geval zou zijn bij 3 of meer kinderen.)
Wat ik overigens ook wel zie is dat mensen vegan worden na het krijgen van kinderen (m.n. omtrent het geven van borstvoeding, dat ze ineens de realisatie hebben dat koeien die band met hun baby ontnomen wordt).
Het is ook weer zo wat om achteraf te denken dat ze beter geen kinderen had genomen vanwege overbevolking :=

Misschien is mijn grootste reden wel dat ik liever mijn tijd elders aan besteed, door de wereld te verbeteren ;) Ik denk dat als ik een heel saai leven had zonder idealen dat ik misschien wel behoefte had aan een gezin om mijn bestaan invulling te geven. Nu moet ik er echt niet aan denken, nu niet, en over 5 jaar ook niet _O- (ben 26)

Vandaag trouwens Partij voor de Dieren congres gehad: er wordt altijd een plantaardige en biologische lunch geserveerd *\o/* Hoogtepunt van de dag natuurlijk: je bord volladen met lekkere broodjes. Heb ook van die samosa's gegeten, die waren lekker! Moet die van Bosh toch ook maar eens gaan maken, mjam :Y) Er was ook oa een broodje met paddestoelenragout, die was ook echt heerlijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:34

Ik heb ook geen kinderwens maar dat staat verder los van mijn vegetarisme.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 23:08

Ik ben inderdaad vegan geworden na het krijgen van kinderen. Kan de gedachtegang achter de overbevolking ook heel goed begrijpen :j al zou ik mijn kids uiteraard voor geen goud meer willen missen :D en vind ik het vooral mooi deel te mogen zijn van een nieuwe bewuste generatie :)

Want ook tijdens het spelen van de kinderen met andere kinderen bijvoorbeeld wordt er contact gelegd en over gepraat, kindjes hebben het er thuis over met hun ouders en zo zijn er best al wat zaadjes geplant wat ook heel tof is :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 23:54

PeerAppel schreef:

Neu
Die wens was al ver voor die tijd afwezig
En werd bevestigd door zwaar verminderde vruchtbaarheid ( best handig trouwens)
Ben ook nog steeds niet helemaal plantaardig trouwens
Maar die keuzes staan bij mij los van elkaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:46

Ik lees hier nog steeds heel trouw mee en vind dit wel een interessante discussie dus gooi mijn twee centen ook even in het zakje.

Wat betreft kinderen vegan opvoeden denk ik dat het zeker moet kunnen, maar dat je als ouder wel goed onderzoek moet doen naar bepaalde supplementen die kinderen moeten krijgen en hoe je eventuele tekorten op tijd kan snappen. Veel mensen die nu vegan zijn hebben in hun kindertijd een reservoir aan B12 opgebouwd waardoor ze nu niet zo snel tekorten oplopen, maar als je die reserves niet opbouwt als kind ben je wel veel vatbaarder voor een B12 tekort. Het lijkt me dat je dat zeer goed moet supplementeren en dat lijkt me niet makkelijk. Ik weet niet wat voor dosis je kan halen uit een pilletje, maar als het voor volwassenen met reserves vaak al lastig is om aan genoeg te komen lijkt dat me zonder reserves al helemaal moeilijk.

Verder zou ik het logistiek gezien ook wel een interessante uitdaging vinden. Zou je dan bv ook verwachten dat ouders van andere kinderen veganistische verjaardagstaarten maken? Zonder koemelk wordt al steeds gangbaarder maar volledig vegan lijkt me toch wel een pittige opgave. Ik vraag me dan toch af in hoeverre een kind het begrip kan opbrengen dat het bepaalde dingen die vriendjes/vriendinnetjes wel eten niet mag nuttigen omdat er van huis uit een bepaalde ideologie wordt meegegeven. Kunnen kinderen echt de verbanden leggen tussen iets niet mogen eten omdat het niet ok is om dieren te eten itt iets niet kunnen eten omdat ze er direct ziek van worden door bijvoorbeeld allergie?

Ik denk dat het best lastig is om daar een middenweg in te vinden. Als je je kind thuis wel veganistisch opvoedt en je zegt bv dat het buitenshuis wel niet-vegan kan of mag eten, dan krijg je er denk ik wel mee te maken dat intoleranties snel opgebouwd worden en dat bijvoorbeeld koemelk veel te zwaar op de maag komen te liggen. Hoe vang je dat op? Eigen stukken taart of eten meegeven naar oa verjaardagen?

Gewoon oprechte vragen hoor, geen aanvallen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:59

Ik denk inderdaad dat je je kind niet te strict veganistisch moet gaan opvoeden, voor zijn gezondheid maar ook zodat hij er geen hekel aan krijgt omdat hij zoveel niet mag.

Zelf ben ik geen veganist, maar probeer ik wel te minderen, en de gemakkelijke dingen vervang ik. (Vn alproyoghurt en amandelmelk ipv echte melk).
Mijn vriend is wel een vleeseter, en mocht ik ooit een kind krijgen (van hem of iemand anders :+ ) dan denk ik niet dat ik ze vegetarisch zou opvoeden, maar afwisselend, vb 1-2 dagen in de week vlees, soms iets veganistisch maken, maar ze niets verbieden wanneer ze op verjaardagen van vriendjes komen, en dan moeten ze zelf maar hun keuze maken wanneer ze eraan toe zijn.
Zo is mijn zus al van haar 6e vegetarier, en heeft ze dat volledig zelf besloten. Ik sinds mijn 12e ongeveer, omdat ik het boek 'dieren eten' van Jonathan Saffran Foer (oid) had gelezen :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 11:02

Ik ben als kind opgegroeid op sojamelk omdat ik koemelk niet kon verdragen, dat kwam er als baby direct weer uit, maar later at ik wel gewoon dingen als taart zonder problemen. Lactose-intollerantie uit zich meestal vooral in wat buikpijn en andere milde klachten, dus niet zoals bv een pinda-allergie.
Ik eet zelf al ruim 20 jaar vegetarisch met ook minimaal melk en eieren omdat ik daar niet goed tegen kon, zonder supplementen, en gelukkig nooit last gehad van tekorten. In Azië zijn landen vol arme mensen die niet of nauwelijks vlees eten en zo ook opgegroeid zijn, zonder dat ze doodziek zijn. Dus zelf geloof ik niet zo in die noodzaak voor supplementen.
Ik geloof zelf vooral dat de tekorten ontstaan door de slechte gezondheid van westerlingen (denk bv aan zwaar verstoorde darmflora door antibiotica en andere medicijnen) en de slechte manier van gewassen kweken, de uitgeputte grond, het gebruik van kunstmest ipv organische mest, en áls er dan al organisch wordt gemest dan komt dat van dieren die zelf ook weer flinke tekorten hebben.
Koop je dat soort groentes, dan ja, slim om supplementen te gebruiken, maar ik probeer zelf zoveel mogelijk biologisch of uit eigen tuin te eten, bemest door onze eigen paarden en gezonde kipjes.. en elk zoogdier maakt zelf B12 aan in de dikke darm, die via de mest weer in de groente en in het gras terecht komt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:05

Ik moet zeggen dat ik zelf ook als baby/kind sojamelk kreeg ipv gewone melk! (We lagen in de couveuse en daardoor kon mijn moeder geen moedermelk geven) misschien heb ik daarom echte melk nooit lekker gevonden :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:15

Zolang je een kind goed gevarieerd te eten geeft komen ze niks te kort
(B12 is iets wat dieren ook alleen bij zich dragen omdat het bacterieel aangemaakt word in het lichaam en gesuppleteerd word , ik Zie wat dat betreft ook geen beren op de weg, je hebt meer aan direct suppleteren dan het via dierlijke producten binnen te krijgen)

Je zult zElf misschien wat snaaivoer etc moeten opvangen op verjaardagen en feestjes
Maar ook daar zijn genoeg mouwen aan te passen
En zeker wat betreft snaai en snoepvoer
Je kunt vegan net zo gezond of ongezond maken als je wil en hoeft een kind zich absoluut niet tekort gedaan te voelen

Ik denk dat je er vooral niet te moeilijk over na moet gaan willen denken
En zeker niet moet vergeten dat het hele “het is doodnormaal om dierlijke producten te eten” pure gewenning door de eeuwen heen is geworden

Als je zelf uit overtuiging dat het niet moreel verantwoord is om dieren te gebruiken en te doden voor voedsel geen dierlijke producten eet of gebruikt,
Hoe kun je dan nog zeggen “ maar als iemand anders wel dierlijke producten aan mijn kind voert is het okay” ?
Dat is nu net een moeilijkheid
Er is voor veganisten die uit ethische overwegingen vegan zijn geworden niet echt een tussenweg
En ik Zie daar eerlijk gezegd ook geen problemen in :n
Je kunt van een islamiet ook niet verwachten dat zijn/haar kind buitenshuis maar gewoon wel varkensvlees gevoerd mag krijgen
En wat mij betreft zijn regels uit overtuiging/levensvisie ongeacht de grondslag gewoon valide
En mag je daar ook gewoon voor/achter staan

Zolang je maar gewoon goed voor variatie in het eetpatroon zorgt (en evt vit D en B suppleteert uit voorzorg , die D omdat we het in nl ook niet echt van de zon moeten hebben over het algemeen)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:29

Juist ook omdat ik niet zou willen dat het kind een aversie krijgt tegen vegetarisme of veganisme omdat er steeds iets niet mag. Wat niet mag wordt interessanter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:35

Kan maar de eerste jaren weet een kind echt niet beter
En wanneer Ze wat verder zijn leg je ze toch ook uit waarom hoe wie wat en waar

Vandaar uit kijk je weer verder lijkt mij?
Maar ik zou dus echt niet buitenshuis maar alvast wat anders gaan doen want stel je voor
Op het moment dat ze zelf weten waar ze voor kunnen kiezen
Zouden ze van mij zelf Mogen kiezen
Tot die tijd kies ik
En zou ik het ook knap fijn vinden als familie en vrienden mij niet ondermijnen door te gaan lopen zeuren en zaniken en dooie dieren te gaan pushen

Again , geheel hypothetisch ivm geen kinderen
Maar Het is wel wat ik Zie bij de zeldzame vegan ouders die ik ken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:44

Sheran schreef:
Juist ook omdat ik niet zou willen dat het kind een aversie krijgt tegen vegetarisme of veganisme omdat er steeds iets niet mag. Wat niet mag wordt interessanter.

Misschien is het mijn vriendenkring maar ik ken geen mensen die vega zijn opgevoed die 'eraf zijn gevallen' later. Ze hebben het allemaal wel eens geprobeerd maar vonden het eigenlijk gewoon vies. Of hadden op zijn minst zoiets van "is dit waar iedereen zo moeilijk over doet, ik vind het echt niks voorstellen".

Dat zijn overigens voornamelijk kinderen van vegetariër-ouders, ik ken maar één iemand die vegan is opgegroeid. Die is dat nu ook nog steeds, héél af en toe eet hij een bitterbal ofzo als het toevallig rondgaat, maar hij zal er niet zelf om gaan.

Je moet het denk ik ook niet zien als 'niet mogen'. Ik beschrijf veganisme niet als "je mag niks dierlijks eten" maar meer als "je besluit om niks dierlijks meer te nemen omdat je dat niet goed vindt".
Genoeg (jonge!) vegan kinderen die zelf ook uit kunnen leggen waarom ze dat niet eten, en die op school dan bijv een eigen trommeltje hebben waar ze iets uit eten bij traktaties. Overigens heeft de vereniging voor diëtisten in de VS gesteld dat veganisme geschikt is voor elke levensfase :j Dus tekorten hoef je ook niet bang voor te zijn. Ja, als je slecht eet, maar goed dat is niet uniek voor veganisme.

Edit: hier een interview dat misschien interessant is :j https://munchies.vice.com/nl/article/mg ... -te-voeden

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:52

Ik reageer later even wat uitgebreider, maar mijn broertje heeft dus altijd al graag vlees willen eten ondanks onze vega opvoeding. Als kind wilde hij dat al.
Persoonlijk ben ik geen fan van dingen verbieden bij anderen. Als het kind een leeftijd heeft waarop hij/zij zelf kan kiezen dan moet dat gewoon kunnen imo. Thuis vega prima, en voor die tijd voor je kind kiezen ook, maar je kind verbieden vlees te eten bij een ander vind ik te ver gaan.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 04-06-18 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:53

Fenrir schreef:
Ik reageer later even wat uitgebreider, maar mijn broertje heeft dus altijd al graag vlees willen eten ondanks onze vega opvoeding. Als kind wilde hij dat al.
Persoonlijk ben ik geen fan van dingen verbieden bij anderen. Als het kind een leeftijd heeft waarop hij/zij zelf kan kiezen dan moet dat gewoon kunnen imo. Thuis vega prima, maar je kind verbieden vlees te eten bij een ander vind ik te ver gaan.

Maar dat is het dus: als een kind zelf die keuze maakt, prima. Maar ik vind het niet raar om voor die tijd de keuze voor je kind te maken. Er zijn wel meer dingen die je je kinderen 'oplegt', toch?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:55

Op die fiets, ik dacht dat je het ook wilde verbieden aan een wat ouder kind. Bij een baby/peuter/kleuter vind ik het idd anders maar vanaf het moment dat ze kunnen kiezen zou ik ze dat wel gewoon laten doen. :) Ik had even je eerste post gemist denk ik :+

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:21

Ik eet zelf vegetarisch, en mijn kinderen vragen niet vaak om vlees. Maar als ze iets graag een keertje willen eten zoals een plakje kipfilet of een burger dan ga ik niet zeggen: dat mag niet. Ik maak ze er wel bewust van, hoe we met dieren omgaan en wat er gebeurt voordat een plakje vlees op het bord ligt. Melk gebruiken we ook nauwelijks en koken doe ik met kokosolie.

Waar ik woon zijn helaas geen alternatieven voor handen, anders had ik ze gerust vegetarisch broodbeleg gegeven. Het is maar heel sporadisch, en dan denk ik: wat niet mag dat is interessant, alles met mate en ze ook de macht in handen geven om zelf hun leven in te vullen en bewust beslissingen te leren nemen.

Aanvulling: ik geef wel een multivitamine tablet als ik eraan kan komen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:38

Ik wilde nog maar eens mijn favoriete luie recept delen: aardappelen kruiden en ongeveer 30 minuten in de oven doen op 180 graden, eventueel even roeren tussendoor (of gebruik gekookte overgebleven aardappelen of voorgekookte krieltjes). Doe daarna in de schaal blokjes aubergine, champignon, eventueel vleesvervanger (ik had vandaag plantaardige shoarma), roer het door elkaar, laat nog 15-20 min bakken op een wat hogere temperatuur (200-220 graden). Meng een (vegan) knoflooksausje in deze tijd, en eet smakelijk :Y)

Dit maak ik echt al jaren en is ideaal voor in de tentamentijd. De baktijd is enigszins lang maar je hoeft bijna niets te doen behalve wat snijwerk. En de smaken passen goed bij elkaar. :D

Edit: als je geen rauwe aardappelen gebruikt hoef je dus de eerste baktijd niet mee te nemen. Al moet je wel even opletten bij krieltjes, test even of ze gaar zijn voor je het opschept :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:07

Mega rare paniek hier: Hele dag aan mijn scriptie gewerkt en enorm veel zin in pizza. Dus zojuist pizza bij new york pizza besteld, de vegan shoarma versie. Nu missen er natuurlijk ingredienten (rode ui bijvoorbeeld) maar ik heb ineens enorm last van wantrouwen en weet niet zeker of de shoarma wel vegan is... Ik wacht even tot mijn vriend thuis is met verder eten want ik weet ineens niet of het smaakt naar echt vlees of dat het echt vlees is. Soort mindfuck

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:39

RoosG schreef:
Mega rare paniek hier: Hele dag aan mijn scriptie gewerkt en enorm veel zin in pizza. Dus zojuist pizza bij new york pizza besteld, de vegan shoarma versie. Nu missen er natuurlijk ingredienten (rode ui bijvoorbeeld) maar ik heb ineens enorm last van wantrouwen en weet niet zeker of de shoarma wel vegan is... Ik wacht even tot mijn vriend thuis is met verder eten want ik weet ineens niet of het smaakt naar echt vlees of dat het echt vlees is. Soort mindfuck

Oh dit heb ik soms ook,
Dan ben je helemaal inpaniek, ben je er al uit?