De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:45

Schiet jouw pioenroos al uit ?? Mijne nog niet :(

Goudsbloemen staan hier voor de mooiigheid. Kan je die ook eten?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 19:46

Ik heb ook Maggi. Ik vond er eerst niets aan, maar nu doe ik veel door de gebakken aardappeltjes heen. Hij wordt heel groot, dus ik snoei hem steeds voor de helft af. Anders is het einde zoek.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 19:46

Jolandaa_ schreef:
Schiet jouw pioenroos al uit ?? Mijne nog niet :(

Goudsbloemen staan hier voor de mooiigheid. Kan je die ook eten?

Zeker, de blaadjes kleuren prachtig door de sla. Of door de boter. Ik maak er ook zalf van.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:49

Ik wil ook een vijgenboom! Volgend jaar de tuin grondig aan pakken, dus dan komt die! (Al heb ik nog een hele waslijst aan dingen die ik nog wil)
Ik heb van 2 pallets plastic en worteldoek een soort van mini kas gemaakt voor de aardbeien. Ik hoop dat het werkt.
Ik heb ook de ostara :D

Deze week bij de Aldi starters pakketten mini kasjes en zaden!!! :)) (vanaf 0.29)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:53

Ik wil een moerbei boom. Alleen ik woon nog bij mijn ouders, en een boom verhuis je natuurlijk een beetje moeilijk mee :')

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:59

Ik ga woensdag ook even naar de Aldi ja! Goedkope zakjes zaadjes! \o/

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:01

Is het pas vanaf woensdag! := ?

Ik neem dan gelijk wat potgrond mee dan ga ik ook sla buiten zetten :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:05

Volgens het krantje wel ja! Ze hebben nu wel 'mini-kasjes' met kruiden met van die kleine potjes erbij. De zakjes e.d. zijn vanaf woensdag. Potgrond neem ik ook mee, veel goedkoper dan bij het tuincentrum :p

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:10

Ben blij dat je het zegt want anders had ik er dus morgen gestaan hahaha :D

Ik wil komkommer (die van de lidl zijn allemaal augurken! Mocht ik iemand er een plezier mee kunnen doen geef maar een gil ;) ) bloemkool,sperziebonen en nog meer soorten sla! :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:15

deze week eens langs lidl voor zaadjes nog en dan ook naar de aldi.

Oma heeft een moerbei boom. Ik heb ze een keer op en vond ze zo zuur, misschien dat ze nog niet rijp waren.. vorig jaar heeft m'n oom hem te grondig gesnoeid. eens kijken of die wel uit komt.
een nieuwe is overbodig. Moerbei op werk kostte 250 euro. En eerlijk gezegd is dat zonde om dat voor de volgende bewoners te plaatsen... Nu wonen ze er nog, maar opa is al 88 en oma 86.. En wie weet nog hoe lang...

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:19

Komkommer heb ik al, maar mochten ze mini's hebben dan is er kans dat ik wat meeneem... Mini-paprika's wil ik ook, geen idee of ze die hebben. Een grote plant wil ik niet. Zie net dat ik ook al basilicum heb, dacht dat ik die nog niet had. :P Pluksla hebben ze hopelijk ook, wil een andere soort erbij, heb nog wat zaadjes van vorig jaar verder.

Ach ja ik kijk wat er is en probeer niet te veel mee te nemen... Moet ook allemaal ergens staan en water enzo...

Potgrond en koemestkorrels enzo hadden ze al wel zaterdag.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:20

Ik heb moerbei zaadjes gekocht :) Dat is natuurlijk nogal een meerjarig project maar ik vind het ook gewoon zo'n mooie boom, en het is natuurlijk ook wel gaaf om je hele eigen boom uit een zaadje op te kweken :) Ik las dus echter dat je zo'n boom niet kan verplaatsen als hij 3 jaar is, en als alles volgens plan verloopt heb ik over 3 jaar nog echt geen eigen huis :'). Zou je zoiets gewoon jaren in een pot kunnen houden (dan krijg je natuurlijk geen vruchten) of barst ie dan op een gegeven moment uit zijn voegen?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:23

Ohh oeps. Heb wel een zakje komkommer zaadjes :=
Koemest werkt dat ook goed in de moestuin? Hier hadden ze idd ook wel potgrond deze week.

Zo langzaamaan word de moestuinhobby steeds duurder en groter :=

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:48

Jolandaa_ schreef:
ik wil een vijgenboom hebben. maar ik woon nog thuis. misschien eens kijken waar zo iets het beste staat en of ie ook in pot kan. en of mijn ouders er mee akkoord gaan. Op vakantie voor 't eerst een vijg op. zo heerlijk...

Mijn oude buurvrouw had een vijgenboom in een grote pot (die op een plaat met wieltjes stond) en zodra de nachtvorst weg was reed ze die naar buiten en haalde hem voor de eerste nachtvorst weer binnen. Dus ja, het kan.

Van de bloemblaadjes van de goudsbloemen kan je ook thee maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:50

Dagmar80 schreef:
Komkommer heb ik al, maar mochten ze mini's hebben dan is er kans dat ik wat meeneem... Mini-paprika's wil ik ook, geen idee of ze die hebben. Een grote plant wil ik niet.

de planten zijn even groot van de mini en normale paprika, het enige verschil is het formaat van de vrucht :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 20:53

Dungen schreef:
Zo langzaamaan word de moestuinhobby steeds duurder en groter :=

Voor mij is het een hele goedkope hobby. De wilgen recycle ik voor staken. Zaad probeer ik zelf te winnen, of te ruilen. Ook via Bokt. Zo kom je weer aan andere soorten. Potgrond koop ik niet. Ik gebruik de molshopen voor prachtige schone stekgrond. Als er meer mest bij moet, dan meng ik het met de compost van de paardenpoep, al dan niet met een schepje scherp zand, wat voor de stal ligt.

Uitgaven zijn geimpregneerd hout voor de koude bak en ik heb de kas bij de Lidl gekocht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:54

O jee wat gaan jullie hard!!

Hier ook een tuincentrum-fan hoor :j zo'n beetje elke afdeling, van moestuin tot bloementuin en gereedschap en dieren en vijvers en kamerplanten en tuinmeubels/bbq.. Alleen de decoratie en kerstspullen loop ik altijd snel langsdoor.. veel te duur :Y)

Ik heb ook ostara aardbeien.. Geven idd van lente tot herfst vruchten, en ze smaken lekker, maar verder niet heel speciaal, een heel hoge opbrengst en geen grote aardbeien. Gewoon lekker om af en toe eentje te plukken en meteen op te eten :D
Verder heb ik de maxim, de reuze soort. Niet bijzonder lekker, maar leuk om mensen de ogen mee uit te steken vanwege hun formaat :))
De lambada schijnt een van de lekkerste aardbeien te zijn, maar ik vond de smaak wat tegen vallen.
De Elsanta is erg lekker, lekker sappig en zoet, en geeft een mooie opbrengst, maar geeft wel maar één keer vruchten, in het voorjaar.
En dan heb ik nog een andere soort die ook erg lekker is, vergelijkbaar met de elsanta.. De senga sengana. Geeft iets kleinere vruchten. Ideaal voor jam bv ook.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:07

Lijkt me heerlijk als het zo kan Antheman :))
Helaas hier geen paarden aan huis dus mest moet ik mee slepen in een zak naar huis als ik dat zou willen :P

Ik ben wel voor recycling dus die kant wil ik wel op :D Van de groenten van dit jaar ga ik ook zaden bewaren uit de groenten (moet je die eigenlijk drogen?) Maar ja je moet ergens beginnen :P

Wat begon met zaadjes van basilicum en tomaten in een kerstpakket loopt uit tot 3,5m2 moestuin (en als ik het zo leuk blijf vinden nog wel meer := )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:21

Op wat voor grond zit je, Antheman? Ik vind dat een goed idee zeg, grond uit molshopen halen! Alleen zit ik hier op zandgrond, en dat is niet echt ideaal om in te zaaien volgens mij..

Ik heb vandaag mijn hele zaai-handel buiten gezet in de kas :) eindelijk wat meer ruimte, en meer licht voor de plantjes. Eens zien of ze nu minder de lucht in schieten. Heb een hoop prei zaadjes geweekt in water en nu in een bakje gezaaid.. benieuwd of dat dit jaar iets wordt. Vorig jaar wilde mijn prei echt niet groeien..
En dan morgen de watermeloenen en komkommers enzo zaaien. Eens zien of ze hier net zo goed willen groeien als bij jullie. Ik wil er ook een paar op de composthoop zetten.

En ik heb gisteren wat half verteerde compost met heet water overgoten, laten uitlekken, en champignon-schimmel erop gezet.. donker afgedekt en warm weggezet.. en nu ben ik heel benieuwd of die schimmel gaat groeien en straks champignons gaat maken!!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:25

Oeh wat leuk die champignons. Hoe doe je dan, gewoon een stukje champignon erop doen of kun je gewoon champignon schimmel kopen? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:30

Je schijnt gewoon blokjes met schimmel te kunnen kopen idd, en ook sporen. Maar ik heb zelf nog geen winkel gevonden waar je ze kan bestellen.. Geen idee of je ook sporen uit champignons uit de winkel kan halen eigenlijk..
Ik heb een champignon-kit met mijn zaadjes meebesteld bij vreekens. En daar wat schimmel uit gehaald en in het compost gelegd :D Ik hoop dat het werkt! Lijkt me super om gewoon het hele jaar door eigen champignons te kunnen plukken :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 22:42

8nnemiek schreef:
Op wat voor grond zit je, Antheman? Ik vind dat een goed idee zeg, grond uit molshopen halen! Alleen zit ik hier op zandgrond, en dat is niet echt ideaal om in te zaaien volgens mij..

afgegraven veen met soms klei en soms zand erop ;)
Dan meng je zand met wat compost. Heb je ook prachtige zaaigrond.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:21

8nnemiek schreef:
Je schijnt gewoon blokjes met schimmel te kunnen kopen idd, en ook sporen. Maar ik heb zelf nog geen winkel gevonden waar je ze kan bestellen.. Geen idee of je ook sporen uit champignons uit de winkel kan halen eigenlijk..
Ik heb een champignon-kit met mijn zaadjes meebesteld bij vreekens. En daar wat schimmel uit gehaald en in het compost gelegd :D Ik hoop dat het werkt! Lijkt me super om gewoon het hele jaar door eigen champignons te kunnen plukken :)

Dat lijkt me gaaf zeg! Maar die groeien toch in het donker? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 07:20

Ik heb ze inderdaad afgedekt met aluminiumfolie zodat het helemaal donker is :j
Zodra het schimmel zich helemaal heeft uitgebreid moet er een laag dekaarde overheen, en als daar dan ook de schimmel in is gegroeid moet de temperatuur omlaag en moet er licht bij komen zodat er champignons worden gevormd :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:39

Had tijd terug wat bonen gezaaid rechtstreeks in de tuin, tunneltje erover.
Zag ik vanmorgen plantjes omhoog komen.

Boven groeit ook alles als kool, wordt al volle bende.