de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lunameyza

Berichten: 552
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:15

Mijn tomaten hebben vooral wat donkerdere bladeren die een beetje dichtgeklapt omhoog zijn (langs de lengte van de bladeren), zou dat door de vele regen komen?

Joy_Mennings

Berichten: 2325
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:36

Ik zie nu dat mijn kleine komkommer plantje ook vlekken krijgt, ondanks dat het niet meer koud is geweest en ze ook geen water meer gekregen hebben. Kan het toch geen ziekte oid zijn?

Afbeelding

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:07

Zonnebrand.

Domiinooo_
Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-10
Woonplaats: Schotland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:19

Hoe hoog gaan jullie tomatenplanten? Het lijkt of de mijne blijven maar groeien!

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:21

Afhankelijk wat je zelf wil ook. Ik laat ze soms maar t/m 1.60 ongeveer worden, maar soms ook groter.

Lunameyza

Berichten: 552
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:01

Wat zo groot!? :wow: Mijne halen de 70cm waarschijnlijk niet eens :')

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:16

Ze kunnen soms opeens heel snel gaan, ik verwacht die van mij niet zo hoog dit jaar met de slechte start qua weer. Hoewel de peulen dus ook echt een groeispurt hebben gehad die zijn al meer als een meter

Joy_Mennings

Berichten: 2325
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:19

Marcella schreef:
Zonnebrand.


En is daar nog iets aan te doen? Ze staan op een vrij schaduwrijke plek, alleen laat in de middag is er zon. Vorig jaar totaal geen problemen gehad met komkommers op deze plek.

Domiinooo_
Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-10
Woonplaats: Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:21

Marcella schreef:
Afhankelijk wat je zelf wil ook. Ik laat ze soms maar t/m 1.60 ongeveer worden, maar soms ook groter.


Zijn dat dan gewone tomaten of cherrytomaten?

Mijn cherrytomaten zitten nu rond te 1m20 - 1m40

leeslampje

Berichten: 1136
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:45

Ik heb veel vliegjes in de potten met tomaten en bonen. Wat zouden jullie daartegen doen? Ik lees veel tips: kaneel, pokon gebruiken, verpotten (ze staan juist vers in een nieuwe pot dus lijkt me onnodig), aaltjes.

Ik twijfel wat effectief én niet giftig is. Jullie hier ervaring mee?

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:51

Brekerszand bovenop eventueel in combinatie met kaneel. Nieuwe zak grond kunnen altijd eitjes in zitten van vliegjes.

leeslampje

Berichten: 1136
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:53

Marcella schreef:
Brekerszand bovenop eventueel in combinatie met kaneel. Nieuwe zak grond kunnen altijd eitjes in zitten van vliegjes.

Goeie tip, ga ik proberen.

En het kwartje valt bij het dikgedrukte stuk: ik heb vliegjes in alle potten die ik vulde met verse grond uit één nieuwe zak. Zonde zeg.

Escada

Berichten: 3907
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:22

Even een vraag, ik heb nu een paar plantjes wat best groot groeit nu. Ik heb nog geen bak voor buiten maar wel aan het kijken. In de voortuin heb ik vanaf 3 uur de zon erop, is dat een goede plek? Achtertuin is alleen tot een uur of 2 zon

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:30

Wat voor plantjes zijn het? Kolen, uien, wortel, dat soort planten. Of juist tomaat, komkommer, zeg maar de plantjes die het liefst in een kasje staan?

De 2e houden meer van warmte. Dus waar is het het meest warm?

Escada

Berichten: 3907
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:41

Tomaat, boontjes, aardbeien, lente ui en paprika is het :D
En kan je eventueel nu nog wat planten? Als ik er een grondkasje neerzet heb ik nog best wat ruimte over :o

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:45

Tomaat en paprika willen warmte. Aardbei zon. Boontjes en lente ui zijn niet zo veeleisend.

Nu goed te zaaien: pluksla, spinazie, snijbiet, bietjes, worteltjes, zomerradijsjes, paksoi, bonen, boerenkool en mais.

Escada

Berichten: 3907
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:56

Top dankjewel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:18

Hier begint de volkstuin eindelijk ergens op te lijken! Dat hoge chaotische rechts naast de boom is een bloemenweide en grasmengsel.
Afbeelding
Gister een stukje gemaakt met AH moestuinmaatjes en die van het weekend nog even extra opvullen.. artisjok leeft ook nog (2 vd 6) en de kruisbessen hangen tjokvol..
Afbeelding

En m'n sedumbergje en de aardperen die bijna allemaal opkomen..
Afbeelding

Zo heerlijk weer om savonds in de tuin bezig te zijn! Moestuin thuis staat nu ook alles in.

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 06:44

Heerlijk! Hier volgen ook de eerste bloemen

Afbeelding



Afbeelding

Zidore

Berichten: 5805
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:49

Kan ik nu nog pompoen zaaien? Of is dat te laat?

Lunameyza

Berichten: 552
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:58

Zidore schreef:
Kan ik nu nog pompoen zaaien? Of is dat te laat?


Kan nog!

moonsparkle, wou dat mijn tomaten er zo vrolijk bij stonden :')

Oshaa
Berichten: 1056
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:46

Het is een cadeautje voor de tuin dit weer!
Tenminste voor sommige in de tuin. Andere planten die hebben het even zwaar, afwachten of die er doorheen komen.

Kleine sfeerimpressie van hoe het er nu voor staat met het eetbare deel vd tuin. Dit weekend zijn de Velt eco-tuindagen en we verwachten zo'n 40 bezoekers aan onze tuin :). Heel benieuwd hoe het gaat zijn!

De hop doet het echt super. Nooit verwacht, want het is super droge, zanderige en beste slechte grond. Maar deze doet het van alle 3 het best.

Afbeelding


Het tomaten-in-de-volle-grond bed is ook klaar. Hier staan de Siberische struiktomaten. Heb ze opgekweekt uit biologisch zaad, maar het was niet makkelijk. Van de 12 zaadjes zijn er nu nog 4 plantjes over. Een deel is niet opgekomen en een deel is verdwenen. Op het bed staat ook asperge (hebben we laten doorschieten), oost-indische kers, peterselie, wilde marjolein en basilicum (ook uit zaad gekweekt, heeft lang geduurd voordat het iets deed, maar heel langzaam aan gaan sommige zich een beetje ontwikkelen). Alles is hier gekozen om elkaar (en vooral de tomaat) te ondersteunen.


Afbeelding

Het bessen en aardbeien stuk gaat ook redelijk. We hebben heel veel vogels, dus of we veel gaan hebben is een tweede. De (spontane) smeerwortel is echt een bijenmagneet, net zoals de bloeiende bieslook. We hebben in ieder geval twee aardhommel nesten zitten, dus daar hebben we het meeste van. Al heb ik tot nu toe 10 soorten hommels en bijen in de tuin geïdentificeerd.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Dan hebben we een stukje potteelt. De tomaten die moeten worden opgebonden staan bijna allemaal in pot. Had zoveel tomaten planten (1 soort kersttomaatjes zelf gekweekt en daarna nog 12 plantjes van een Spaans ras via werk gekregen), dat we een beetje aan het experimenteren zijn wat waar werkt. Hier dus een rij op de oprit, krijgt vooral middag zon, maar dat is in onze tuin altijd een probleem natuurlijk. Nergens is er de hele dag zon. Stuk plastic er overheen om tegen de voorspelde heftige buien te beschermen. De andere tomaten krijgen dat ook nog (ben ik na de foto's gaan doen ;)).
Ook de eerste meloen staat in zijn pot in de "oven", super warm stuk van de tuin, maar ook niet continue zon. Tot nu toe deed hij het al goed daar, dus wie weet. Heb hem vandaag in de grote pot gezet, dus hij is nu een beetje zielig.


Afbeelding

Afbeelding

Het frambozen stuk gaat goed. 1 vd planten iets minder, die werd helemaal geel en slap. Heb een stuk gesnoeid en we zien wel wat er gebeurd. De andere frambozen planten gaan heel goed. Net zoals de smeerwortel natuurlijk ;)


Afbeelding

En als laatste het kruiden stukje bij de kippen. Ook deze gaan heel goed (als de kippen er vanaf blijven). Hoop dat de rolklaver binnenkort in bloei komt. Ook hier staat een tomaat tussen als experiment. En een zonnebloem.


Afbeelding


Zo rommelen we een beetje aan :). Heb uiteindelijk nog 3 komkommer plantjes kunnen redden (al groeien ze matig, maar ja). de pastinaak is nooit aangeslagen, ondanks dat het een speciaal ras voor wat zwaardere grond was. Misschien nog maar eens proberen. Ga dit weekend ook (als er tijd is) vlierbloesemsiroop maken, er is al weer zoveel :). En de eerste kamille bloemen staan al te drogen. Vorig jaar genoeg kunnen plukken voor een hele winter thee, alleen dit jaar waren ze laat, waardoor er al veel weg is gemaaid... Neem nu bij elke wandeling mijn verzamel zakje mee in de hoop wat te vinden :).

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:20

Wat een heerlijke tuin zeg!

Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:23

Op de fundering moet een kas komen en er voor komen verhoogde moestuin bakken. Maar dat zijn plannen die we even uitstellen. Dus ik ben toch maar aan de slag gegaan om het alvast in te richten als moestuin. Kan ik mooi experimenteren met de plaatsing en het formaat van bakken.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En in de rest van de tuin ook aan de slag... Gras en distels verwijderen en planten zetten.

Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<3 we kunnen beginnen met oogsten *\o/*