Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:56

Sommige dingen vind ik toch onsmakelijker worden. Paddestoelen in grote blokken bvb.

Ovenschotel is wel goeie! Heb je daar goede recepten?
Ik heb geen frietpot dus loempia’s kunnen niet.
Chili sin carne ook!

Sonja_vR

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:59

Loempia’s mik ik in de oven, airfryer of gewoon een klein laagje olie in de pan :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 14:12

Ik heb ook geen frituur meer, maar de loempia’s bak ik in een pannetje halfvol met zonnebloemolie. De olie giet ik daarna weer terug in de fles :+ Werkt prima voor af en toe een keertje.

De lekkerste ovenschotel vind ik de aardappel ovenschotel; dunne plakjes rauwe aardappel in laagjes stapelen en tussen elke laag een beetje peper, zout, kaas (willemsburger bv, maar oude (vegan) kaas is het lekkerst) en een scheut saus (gemaakt van sojamelk met alpro cuisine, 1 op 1)(de alpro cuisine maak ik zelf van alpro go-on met een scheut citroensap en een beetje zout totdat het smaakt als creme fraiche)
Bovenop afsluiten met saus en dan kaas. En dan 45 min op 200 graden, en op het einde even controleren of de aardappels zacht zijn met een sate-prikker.

Pasta-ovenschotel met tomaat is hier ook een favoriet.
Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 14:14

Sonja_vR schreef:
Loempia’s mik ik in de oven, airfryer of gewoon een klein laagje olie in de pan :j

Ook met zelfgemaakte loempia’s?
Die zijn nog niet voorgebakken, dus geen idee of dat net zo goed werkt. Ik heb het nooit aangedurfd :=

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:10

Ik wil echt op een gezonde manier vegan zijn geen junkfood meer..maar het is wel een grote uitdaging omdat je snel verleidingen heb vooral als je ergens op bezoek gaat en mn vriend is ook grote fan van vlees.
Maar ik ga nog is dit topic doorspitten voor recepten en ideen want ik betrap mezelf erop dat ik vaak hetzelfde eet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 16:29

Klinkt bekend! Ik eet ook veel te veel junkfood en snoep := Af en toe gooien we het roer helemaal om en eten we weer een tijdje super gezond, en dan sluipen er toch steeds weer steeds meer van die ongezonde snelle maaltijden tussen :=
Ik ben sinds kort steeds meer met de slowjuicer in de weer, dat is toch een fijn apparaat!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:27

Dank je voor de recepten! Ik ben gek op aardappel :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:06

Ik wil nou niet als een zeur overkomen ofzo, maar er gaan vrienden van mijn vriend vegan pannekoeken maken (want ik eet mee)(let wel, pannekoeken, toch wel ongeveer het simpelste gerecht op aarde) en aan de geluiden uit de keuken maak ik echt op dat ze denken dat ze een soort super ingewikkeld 3 sterren recept moeten gaan maken... "Je moet wel even helpen hoor want ik heb nog nooit iets veganistisch gekookt"
Het zijn. Pannekoeken. Gooi de ingrediënten bij elkaar en meng het. Doe het daarna in de pan. Veganisme is niet een soort alieneske kookmethode waarbij alles spontaan 100x zo ingewikkeld wordt :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:44

Hahaha het beste was dat mijn beste vriend met veel gesteun een vegan recept had opgezocht en helemaal heeft klaargemaakt wel met gewone melk. Er zat ontzettend veel werk in dat recept met gemarineerde tofu en weet ik wat. Maar amandelmelk halen was er wel te veel aan :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:00

Leuk topic! Ik ben het volgens mij wel eens eerder tegengekomen, maar nooit een stipje gezet. Nu toch maar eens doen en binnenkort even kijken wat voor lekkere gerechten hier allemaal voorbij gekomen zijn :D

Ik ben vegetarisch opgevoed (wel de keus gekregen en als kind wel eens vlees gegeten, maar ben nooit fan geweest). Dus ik heb de hele ontwikkeling van bijna nergens iets vegetarisch te krijgen tot waar we nu zijn meegemaakt, zo fijn als je tegenwoordig uit eten gaat met zoveel meer keuze!
Zelf eet ik weinig standaard vleesvervangers, veel van de Vegetarische Slager lust ik bijv. niet omdat ik het teveel op echt vlees vind lijken (ik vind vlees en vooral vis totaal niet lekker) maar waar die dingen vroeger echt gortdroog en smakeloos waren zijn er tegenwoordig wel een aantal die ik best prima vind.
Vind vooral Italiaanse gerechten (pasta :9 ) erg lekker. Hollandse pot of überhaupt aardappelen (behalve zoete) eet ik heel erg zelden. Verder probeer ik wel een beetje af te wisselen maar ik kan altijd nieuwe recepten gebruiken!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:07

Wat leuk dat je vegetarisch bent opgevoed Fenrir. Ik ben nog vrij jong voor kinderen, maar heb er al weleens over zitten nadenken of ik mijn kinderen het ook mee zou geven of niet (uiteraard wel met keuze). Hoe doen de vegetariërs en vegans hier dat met hun kinderen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 22:15

Ik wil geen kinderen, maar ik vind het op zich vrij vanzelfsprekend dat je kinderen opvoedt volgens je eigen principes en daar hoort vegetarisch/veganistisch eten ook bij, maar ik zou ze dan wel zelf de keuze geven als ze ouder worden.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:24

Ik snap dat als beide ouders vegetariër/vegan zouden zijn, dat het heel vanzelfsprekend is dat het kind dan gewoon mee eet en later zelf mag kiezen wat hij/zij eet, maar ik denk dat het best lastig is in het geval van 1 ouder die vegetarisch/vegan eet. Daar ben ik vooral benieuwd naar. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:26

In mijn geval waren mijn beide ouders vegetarisch (mijn moeder is eigenlijk pescotarisch, maar vis werd/wordt door haar bijna alleen buitenshuis gegeten bij uit eten gaan). Ik ben dus vegetariër maar mijn broertje houdt juist wel van vlees en vis. Hij en mijn moeder aten dus soms vis thuis en hij eet ook wel eens vlees.
Mijn partner is niet vegetarisch maar maaltijden die we samen eten en die hij voor ons samen kookt zijn wel vegetarisch. Als hij voor zichzelf kookt maakt hij nog wel eens vlees of vis klaar.

Overigens is het bij ons niet heel principieel, mijn vader lust gewoon echt geen vlees/vis (net als ik). Daarbij vind ik het ook gewoon niet nodig want ik mis het toch niet. Veel dingen heb ik zelfs nog nooit echt gegeten. Ik ben niet per se tegen het eten van dieren verder, hangt voor mij vooral af van waar je woont oa. Mijn moeder vond het ook niet nodig en wel zo makkelijk als iedereen geen vlees at.

Wij hebben dus wel de keuze gehad, maar vlees was een zeldzaamheid bij opa's en oma's een paar keer per jaar. Ik vond daar al gauw niks aan. Vis heb ik al helemaal nooit lekker gevonden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:09

PeerAppel schreef:
Ik snap dat als beide ouders vegetariër/vegan zouden zijn, dat het heel vanzelfsprekend is dat het kind dan gewoon mee eet en later zelf mag kiezen wat hij/zij eet, maar ik denk dat het best lastig is in het geval van 1 ouder die vegetarisch/vegan eet. Daar ben ik vooral benieuwd naar. :j

Ik wil ook geen kinderen, maar mijn vriend is er nog niet helemaal uit geloof ik. Mocht het er ooit op aan komen dan gaan een vegan opvoeding echt een van de voorwaarden zijn.
Dit om de simpele reden dat ik geneigd ben te denken dat kinderen 'vegan' worden geboren. Niet met een labeltje aan hun teen natuurlijk := Maar meer dat ouders over het algemeen kinderen niet vertellen waar het vlees op hun bord vandaan komt (of het melk in hun glas, of een ei..) Veel kinderen denken dat koeien gewoon melk "geven" (alleen het woord al, alsof ze het zo komen brengen in een emmertje :') ), en maar weinig kinderen leggen zelf de link tussen dat de koe melk maakt voor haar baby (zoals elk ander zoogdier). Ik moet ook zeggen dat ik de lesprogramma's over de boerderij voor schoolkinderen op het perverse af vind soms... Wel laten zien hoe babydieren bij de moeder drinken maar het een soort van brengen alsof de melk op magische wijze in het pak terecht komt vanuit de koe. :n

Hoe dan ook, wat je ook vind van de vee-industrie: feit is dat het meer bijdraagt aan het broeikaseffect dan welke bron dan ook. Ik zou echt niet aan mijn kinderen willen uitleggen hoe het zo is gekomen dat mensen heus wel wisten dat dierlijke producten slecht was voor onze leefwereld maar dat ze het toch bleven doen, omdat ze vonden dat andere mensen het op een onaardige manier brachten, of welke drogreden dan ook aandroegen :n
Dus ja, dan moet je je kinderen ook vertellen dat hun papa het niet zo belangrijk vond, die klimaatverandering, want hè, het is toch lekker, een lapje vlees? :n Ja óf je vertelt dat allemaal niet en laat ze er later zelf achter komen en dan vragen ze zich af waarom je dit al die tijd hebt achtergehouden.

Nu gelukkig ben ik niet van plan kinderen te nemen :) Maar voor dat gesprek verwijs ik jullie graag naar 'bewust kinderloos' :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:22

Vegan geboren geloof ik niet in, dat zie je ook binnen mijn gezin - vegetarisch opgevoed en toch trekt mijn broertje al van jongs af aan naar vlees/vis.
Vind het zo verschillend per persoon en ben van mening dat niet iedereen het goed doet op een vegan/vega dieet. Ik zou hetzelfde doen als mijn ouders, in de eerste instantie vega en op iets latere leeftijd ook de keus bieden af en toe vlees of vis te eten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:31

Fenrir schreef:
Vegan geboren geloof ik niet in, dat zie je ook binnen mijn gezin - vegetarisch opgevoed en toch trekt mijn broertje al van jongs af aan naar vlees/vis.
Vind het zo verschillend per persoon en ben van mening dat niet iedereen het goed doet op een vegan/vega dieet. Ik zou hetzelfde doen als mijn ouders, in de eerste instantie vega en op iets latere leeftijd ook de keus bieden af en toe vlees of vis te eten.

En toch wordt kindjes geleerd om lief te zijn voor dieren, gaan ouders naar de kinderboerderij om met de dieren te knuffelen, naar de dierentuin want dieren zijn leuk. En ze wordt geleerd om dieren geen pijn te doen. Maar dieren eten mag dan wel. Ik vind het maar gek.

Ooit, in een ver verleden had ik er wel eens een topic over geopend; of het wel of niet geoorloofd was om een kind zonder vlees op te voeden. De meesten waren van mening dat je dan het kind je mening oplegt. Maar persoonlijk vind ik dat het geven van vlees en kaas juist hetgeen is waarbij je een mening oplegt; het kind kan niet zelf besluiten of hij/zij het OK vindt om dierlijke producten te eten. Ik denk dat als elke ouder pas dierlijke producten zou gaan geven op het moment dat het kind daar zelf een afgewogen beslissing over kan maken er veel meer vegan kinderen zouden zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:05

Iedere ouder voed een kind op naar zijn/haar normen, waarden en levensvisie
Niet meer dan logisch lijkt me

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:25

Toch zou ik wel af en toe een stukje vlees voeren/het bij visite laten eten. Geldt ook voor melk. Anders ontwikkel je misschien een intolerantie waar dat kind helemaal niet op zit te wachten...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:36

Zal wel loslopen, Tis echt niet zo dat je als je vegan of vegetarisch op groeit je nooit meer tegen vlees oid Zou kunnen
Of dat als je er wel mee op groeit je er wel tegen blijft kunnen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 07:01

Sheran schreef:
Toch zou ik wel af en toe een stukje vlees voeren/het bij visite laten eten. Geldt ook voor melk. Anders ontwikkel je misschien een intolerantie waar dat kind helemaal niet op zit te wachten...

Lactose intolerantie is net zoiets wat vaak kinderen treft maar waar ze ook weer overheen groeien. En als je het dan toch per se wil eten kun je lactase pilletjes halen bij de apotheek :j

Mocht iemand zich nog eens afvragen of hummus op een pannenkoek lekker is: dat is het. :Y) Mjam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:01

Hmmm, ik vind hier wel interessante gedachtengangen voorbij komen. Bij sommige denk ik: :wow: 8)7 Maar goed, dat zullen sommigen wel van mij ook denken ivm het zelf slachten van dieren.

Hier wordt ons kind niet vega/vegan opgevoed. Om te beginnen zijn wij het zelf al niet. Wel ga ik heel bewust om met van waar het geen komt dat wij eten. Ik heb er zelf ook grote problemen mee als een kind zegt dat melk van de supermarkt komt. Dan mist jou kind een groot deel bewustwording.

Ik ga zeker wel aanleren dat er ook kan gegeten worden zonder vlees. Ja, biefstuk is heel erg lekker, maar dat is een slaatje met kaas even goed :j Ontbijten moet niet met brood en 10 soorten vlees beleg. Dat kan ook met kaas etc.

Verder gaat ons kind ook leren dat er voor vlees een dier moet sterven. Het is niet iets dat je even in de supermarkt gaat halen. Nee, ze zal de konijntjes zien geboren worden, net zoals de lammetjes. Maar ze zal even goed ook zien dat ze worden geslacht. Dit welliswaar met het allergrootste respect naar het dier toe. Ik hoop dat zij op deze manier ook veel bewuster met vlees gaat omgaan en het niet gaat zien als iets zelfsprekend. Ik persoonlijk vind dat al een grote stap vooruit. Ons vlees komt niet van koeien/varkens/schapen die op een hoop worden opgefokt, op een hoop de vrachtwagen worden ingeduwd en aan de lopende band worden geslacht. Ons vlees liep een paar uur daarvoor nog op onze weide.

Want, hoe kan jij nu respect hebben voor iets waarvan je niet weet waarvan het komt? Ik kan dat, maar velen blijkbaar niet. Hoe veel mensen ik wel niet hoor dat ze geen vlees eten van eigen dieren, want dat hebben ze zien lopen. Dus omdat het jou dier is geweest is het opeens erg? Dat immo, in veel omstandigheden een beter leven heeft gehad dan het vlees dat je in de supermarkt gaat halen?

Nu goed, ik hoop dus dat ik mijn dochter kan opvoeden met het besef waar vlees vandaan komt, dat bij elke maaltijd vlees hebben geen noodzaak is en dat ze veel respect gaat hebben voor de natuur.

Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met een csa boerderij? Als wij verhuizen zit er 1 op 100 meter van onze deur. Het is deze middag opendeurdag en wij gaan alvast eens kijken. Ze werken verder ook volledig biologisch, bieden kippen en rundvlees aan van eigen kweek. Alle dieren lopen op immense lappen grond, ook de kippen. Lijkt mij een interessant iets :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:19

Wat DeMolenhoek daar zegt lijkt me sowieso belangrijk.

Zouden jullie je kind dan ook verbieden om bij anderen vlees te eten?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:53

Magrathea schreef:
Fenrir schreef:

En toch wordt kindjes geleerd om lief te zijn voor dieren, gaan ouders naar de kinderboerderij om met de dieren te knuffelen, naar de dierentuin want dieren zijn leuk. En ze wordt geleerd om dieren geen pijn te doen. Maar dieren eten mag dan wel. Ik vind het maar gek.

Ooit, in een ver verleden had ik er wel eens een topic over geopend; of het wel of niet geoorloofd was om een kind zonder vlees op te voeden. De meesten waren van mening dat je dan het kind je mening oplegt. Maar persoonlijk vind ik dat het geven van vlees en kaas juist hetgeen is waarbij je een mening oplegt; het kind kan niet zelf besluiten of hij/zij het OK vindt om dierlijke producten te eten. Ik denk dat als elke ouder pas dierlijke producten zou gaan geven op het moment dat het kind daar zelf een afgewogen beslissing over kan maken er veel meer vegan kinderen zouden zijn.

Dieren goed/met liefde behandelen kan natuurlijk compleet los staan van het eten van dieren.

Ik zou absoluut niet verbieden om bij anderen vlees te eten. Dat vind ik veel te ver gaan. Bovendien - ik spreek uit ervaring, maar dan met snoep - kan dat ontzettend pijnlijk uitpakken voor het kind.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:28

Sheran schreef:
Zouden jullie je kind dan ook verbieden om bij anderen vlees te eten?

Dit puur hypothetisch, ik ben niet van plan mij voort te planten. :)

Ik zou dus vinden dat een kind pas dierlijke producten kan eten op het moment dat diegene zelf een beslissing hierover kan maken. Dus we hebben het hier over een jong kind dat van mij geen vlees (of iets anders dierlijks) zou krijgen maar van anderen wel.

Dat zou ik dan voor willen zijn: al vroeg kenbaar maken aan anderen dat je van plan bent je kind vegan op te voeden en wat dat voor hen betekent. Hier komt dan waarschijnlijk een discussie op gang; daar leg je dan uit waarom je dat precies wil doen en wat je beweegredenen zijn. Vragen kun je dan beantwoorden zodat het diegene hopelijk duidelijk is waarom je dit doet. En ook een alternatief bieden: vaak hoor je dingen als "maar een kipnugget/blokje kaas/stukje kibbeling geeft toch niet" - dus ook aangeven dat er ruim voldoende dingen zijn die erg lekker zijn en waarbij je het kind geen dierenleed toe hoeft te stoppen (woezel en pip nuggets / fruit / groenten / vegan bitterballen voor mijn part).

Als iemand op dat punt nog steeds zoiets heeft van "jamaar ik vind dat ik alsnog vlees mag geven want <redenen>" dan lijkt het mij dat dit iemand is die jou en je opvoeding niet serieus neemt. Dan heb je wel andere problemen dan of je kind wel of geen vlees 'mag' van jou.

@Fenrir, ik denk dat we het op dat vlak dan fundamenteel oneens zijn - ik denk namelijk niet dat liefde voor dieren verenigbaar is met het doodmaken van dieren (wat geheid gebeurt wanneer je ze op wil eten). Maar ik stel voor dat we die discussie hier niet gaan voeren, dat is al geregeld gebeurt op Bokt en daar wordt het hier niet leuker van. :) Maar als je het er graag over wilt hebben is mijn PB box open.